Vraag; Stuart Steam Engine ; parts

@ Norwin.

Een condenssmeertoestel moet buiten de direkte stoomtoevoer naar de machine zitten. De stoom die door een afsluiter bovenin het condenssmeertoestel komt moet door afkoeling condenseren. Het condensaat zinkt door de olie en verdringt zodoende de olie naar de stoomtoever van de machine. De afsluiter aan de onderkant is om condensaat af te tappen.

Groeten, Jan.

tekeningetje van een smeertoestel heeft en dit wil plaatsen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ehm, volgens Jan moet het smeertoestel buiten de directe stoomtoevoer worden aangesloten.
Maar volgens de tekening van Frederik moet het smeertoestel in de directe stoomtoevoer worden aangesloten.
Het wordt nu weer een stuk minder duidelijk hoor heren:(:(.
Groeten Norwin

Als het smeertoestel buiten de stoomtoevoer zit zal het beter werken. Als de stoom er direkt doorheen gaat wordt het toestel warmer en zal dus minder olie afstaan.

Norwin, in mijn Otto Laufer (vrij kleine 2 cyl Cheddar-kloon) liep de stoomleiding van de ketel via het smeertoestel naar de machine.
Werkte op zich prima; na twee ketels stoken moest je water aftappen en zat er vrijwel geen olie meer in.
Hoe het in de wat grotere machines gaat, weet ik niet, maar bij mij werkte dit prima.
Overigens: de gehele machine, incl het smeertoestel, stond onderdeks, ingebouwd. Daar werd het wel wat warmer, maar met geforceerde ventilatie (processor-ventilator in de machinekamerkap) kreeg het smeertoestel voldoende koele lucht. (Stond vlak onder die ventilator)

Hoe het in de wat grotere machines gaat, weet ik niet

Bij mijn Worthington steam pump, zoals in het volgende plaatje

images

zit de cilinder smeerpot (verdringer) op het schuifkastdeksel.

Op de stoommachine in mijn hijskraan zit een door de krukas aangedreven smeerpomp, die de olie de stoomleiding in perst.

images

Op de model compound zit het smeertoestel (zie eerdere tekening) met een T-stuk op de stoomleiding
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag een begin gemaakt met het smeertoestel,
De vorm wordt al zichtbaar.

hpim2310q.jpg

hpim2311.jpg

Groeten Norwin

Laatst bewerkt:
Het is al weer een poosje geleden dat ik bezig ben geweest.
Maar hier weer een kleine update.
Het smeertoestel is gereed en nu lijkt het me een kwestie van de machine afstellen en draaien maar.

hpim2322i.jpg

De losse onderdelen liggen klaar om gesoldeerd te worden

hpim2323.jpg

hpim2324.jpg

Na het pickelen begint het al wat te lijken.

hpim2325.jpg

En het smeertoestel gemonteerd op mijn Stuart D10.
Ik ben er best wel tevreden mee al zeg ik het zelf.:banana:
Groeten Norwin

Back