Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Waarom ben ik afgestapt van het hergebruik van condensaat?
    Mijn tweecilinder dubbelwerkende stoommachine vraagt ook veel olie.
    Binnen mijn Dockyard kon ik geen goedwerkende olieafscheider maken.
    Voor een goedwerkende olie afscheider heb je "verblijfstijd" nodig en een rustige afscheiding.
    Onze modelschepen schommelen/schudden de niveaus in de afscheider onbetrouwbaar door elkaar.
    Vandaar, gewoon overpompen naar een condensaat opvang tank.
    Het door olie verontreinigde condensaat laat geen oliespoor zien tijdens demo varen.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De cilinder van de stoompomp is ook 19 mm.
    Maar ook bij de cilinders van de stoommachine diam.14mm bleek 3mm een goede oplossing.
    Misschien is er een verband met de veerdiepte en de cilinderdiameter?
     
  3. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Den Haag
    Als het goed is heb ik nog een stuk 20 mm rond teflon staan. Hoeveel moet je hebben, dan zaag ik er wel een stukje van af.

    Groetjes Hans.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    hartelijk dank voor je aanbod.
    Ik heb alleen ook 35mm ø nodig.
    Heb al een firma ontdekt die ook op lengte wil verkopen, want bij anderen gaat het per meter.
    Dan is die 19.5 ook wel uit dat 35 te maken. Je hebt dan maar één keer een stuk dat in de klauwplaat moet.
     
  5. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.559
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ook bij grootbedrijf niet.... Het is namelijk niet de condenserende stoom op zich die de manometer vernaggelt, zeker niet bij een nieuwe manometer, want dan is dat hele stuk leiding en de bourdonse buis nog gevuld met lucht, en lucht condenseert niet: het is de (bij ontbreken van een syfon of krul) verticale leiding die de problemen veroorzaakt: Condensaat draint uit die leiding weg, waardoor stoom op (zeer) hoge snelheid weer die leiding in stroomt. Stoombellen en water leid tot cavitatie, en dát vernaggelt de manometer na verloop van tijd door de drukpieken. Het is mijn ervaring, dat, zeker bij opstoken of normaal voorwarmen van een installatie, de boel vlug genoeg "dichtcondenseert", maar ook even vlug de krul vervangen levert geen problemen op: er condenseert stoom, maar dat boeit niet, want het condensaat loopt niet weg dus er botst ook geen water en stoom op elkaar met alle ellende van dien.

    Je kunt een syfon dus gewoon "droog" onder druk zetten, dat leid niet tot problemen.

    Ik zal er in de loop der jaren toch minstens een stuk of honderd vervangen hebben... Klinkt als veel, maar met gemiddeld 100 manometers per schip en enige tientallen schepen in het monsterboekje valt dat best mee...
     
  6. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    belgie Limburg
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Heb je ook nog kennis over hoeveel windingen minimaal nodig zijn. Ik heb hier twee groeven van 1,6mm hoog
    Bij een spoed van 0,5 geeft dat net 3 windingen.
    Dat klinkt weinig.
    Zou een spoed van 0,4 nog een mogelijkheid zijn?
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    1 Bij een stoommachine kan je de zuigerhoogte niet aanpassen/vergroten op gevaar van botsen tegen de cilinderbodem.
    Volgens mij dienen de twee zuigerveergroeven voor dezelfde functie als de teflonveer. Dicht de ene niet af, maar dan de andere.
    De beide groeven/veren hebben ook de functie van een labyrinth.

    2 Over de dikte van de veerelementen.
    Hoe dunner hoe flexibeler, minder weerstand tegen verbuiging.
    Zeker bij een cilinder diam van 35mm past de veerdikte, 0,4mm, bijna in de tolerantie tussen zuiger en cilinder.

    Ad. 1 Ik heb nieuwe zuigers gemaakt, voor beide machines, zuigerbreedte - 2 x steunrand = ruimte voor de teflonveer.
    Voor de stoompomp, zuiger diam. 19 mm, zuigerhoogte 6 mm - 2 x 1mm steunrand = 4 mm voor de afdichtveer 0,5 mm dik en 3mm hoog.

    Ad. 2 Eerlijk antwoord, ik kan de verhouding tussen dikte van de veer en hoogte voor deze cilinder niet berekenen. Maar gelet op de verhoudingen tussen een zuiger van 19 mm en een van 35 mm, met nu overmaat in de diam van 0,9mm en veerdikte van 0,6 mm en hoogte 4mm, zou volgens mij toepasbaar zijn.
    De overmaat heb ik gerelateerd aan de overmaat bij cilinder 19mm = 0,5mm.
     
  9. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Groetjes van monsterdiesel ,

    DSC_0239.JPG
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    @Stoompomp
    Dat is ook nog een optie, om de midden "steunrand" weg te steken.
    Dan is er zeker voldoende ruimte voor de 0,5 dikke wokkel, namelijk 4,18 en dat zijn dan ruim 8 windingen.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.386
    Locatie:
    Rotterdam
    ff wat geveegd, voor degenen die wat missen...
    de mod groep is ook even in beraad wat er verder gebeurd.
     
  12. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    belgie Limburg
    Op blz 14 heb ik deze vraag al gesteld aan stoompomp.

    Nu ik bezig ben met de schroefverbindingen M6x0,75 merk ik dat de blauwe teflon gewoon niet pakt als ik de buiten op de binnenschroefdraad draai. Nochtans heb ik de schroefdraad beschadigd met een zaagblad.
    Is de draad te fijn voor de teflon?

    Ben aan het denken om loctite 542 te kopen , iemand ervaring mee? Of kan ik beter loctite 55 kopen. De rode teflon, maar ik hoor dat deze iets wat dikker is opgerold ,dus gaat dat niet hetzelfde probleem geven.
     
  13. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.559
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor moeilijke schroefdraadverbindingen, met name versleten schroefdraad of beschadigde draad, slecht passende verbindingen, of verbindingen die niet goed schoon te maken zijn: probeer eens Loctite 577.
    Da's een heel dikvloeibaar afdichtmiddel, heel vreemd klonterig spul, maar het dicht geweldig af, ook tegen extreem hoge drukken. Qua temperatuurbereik tot 150 graden, dus het zou theoretisch tot tegen de 5 bar moeten kunnen hebben. Kan tegen water, en mag in drinkwaterleidingen gebruikt worden. Bij lage drukken kun je zowel met olie als met water de boel nat in elkaar schroeven en direct onder druk zetten.

    Zelf heb ik het nooit voor stoom gebruikt, dus dat is even een klein voorbehoud, maar ik heb er wel slecht passend fitwerk nat van de hydrauliekolie mee in elkaar geplempt en er drie kwartier later 200 bar hydrauliekdruk op gezet. Was een "noodreparatie" (we moesten ASAP de boel weer draaiend hebben) en ik zit terwijl ik dit type er ongeveer 15 meter bij vandaan en die verbinding is nu, 2,5 jaar later, nog steeds dicht....
     
  14. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    745
    Locatie:
    noord-limburg


    Newbie,
    Ik heb jarenlang goede ervaring met 542.
    Werkstuk goed schoonmaken.
    Voldoende 542 opzetten en monteren.
    Als het kan, lang genoeg laten drogen.
    Gebruik ik ook bij hoge drukken.

    Succes

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  15. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    belgie Limburg
    Brutus en Willum, bedankt voor jullie raad.

    Vermits ik alles "meestal" zo sterk mogelijk maak, zou ik in eerste instantie kieze, voor de 577. Maar de 542 is voor fijnere schroefdraad beter geschikt. Mmmmm, wat te kiezen?

    Een bijkomende vraag die ik heb voor ik alles defintief vastzet met loctite:

    Heeft een oscillerende stoommachine met zijn appendages eigelijk veel onderhoud nodig ? Ik schat een 12 tot 15u varen per jaar . 2uurtje / maand.
    Ben meer een bouwer dan een vaarder.

    De stoomketel zelf , heeft volgens een andere stoombouwer geen onderhoud nodig. Vaart al jaren zonder zijn ketels te spuien.

    De olievernevelaar ook niet.
    Debietregelaar van de stoom vermoedelijk aan de bovenkant waar het asje naar buiten komt nieuwe teflon af en toe.

    Idem voor het omkeren van de stoomrichting.

    Idem voor de 2 zuigerstangen en de zuigers om de zoveel tijd nieuwe teflon of vitonringen.

    Ben ik iets vergeten ?

    Moet dit onderhoud elk jaar gebeuren of pas bij het zien van een gebrekkige werking?
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.559
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op een heel enkele uitzondering na, zijn alle borgmiddelen en draad-afdichtingen van Loctite probleemloos demontabel.
    Valt niks zinnigs van te zeggen, hangt volledig van de bouwkwaliteit af, maar goed gebouwd en goed gesmeert verwacht ik niet dat je erg veel aan je machine of appendages moet doen. Sowiso weinig "preventiefs".
    Staat of valt volledig met de gebruikte waterkwaliteit.
    Maar linksom of rechtsom, volledig schoon water bestaat (bijna) niet. Vanuit het grootbedrijf komend (en wij gebruikten daar uitsluitend gedestilleerd water plus onderhoudschemicalien) zou ik toch wel minstens een keer per jaar bij een onder druk staande ketel het vuur doven en de ketel volledig leegspuien. Gewoon voor de zekerheid.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zelfde probleem had ik ook, toen ik voor de eerste keer dit dunne teflontape op modelbouw nippels toepaste.
    Het tape is onhandig breed en verfrommelt onder je handen.
    Daarom pas ik de volgende truck toe, zie onderstaande foto.

    SAM_2355.JPG
    Op de foto is aan de rechterkant het rafelige eind te zien van een losgetrokken stuk.

    Dit rafelige deel zorgt voor "pakken" van de schroefdraad, wel op de schroefdraad vasthouden met aanbrengen van de eerste winding.
    Verder zie je, dat ik het snoer op halve breedte heb doorgesneden, de lengte van de schroefdraad.
    Verder op de foto een inschroefnippel M6x0,75mm met aangebracht teflonsnoer.

    Over Loctite.
    Zelf ben ik voor modelbouw schroefdraden (fijn metrisch) niet gecharmeerd van Loctite, en wel door de problemen met het demonteren.
    Dat ik niet gecharmeerd van Loctite, wil niet zeggen dat ik dit niet toepas.
    Bijvoorbeeld bij de nieuwe keteldruk gestuurd vlamregeling worden alle afdicht draadpluggen gemonteerd met nr. 510. Dit is een vloeibare pakking, die goed de korte inschroef draadlengte afdicht.

    Een stoommachine is een "levende" machine en vraagt onderhoud.
    Bij mijn Dockyard zijn de kleppen van de voedings- en condensaatpomp altijd een punt van aandacht. Zeker na lange stilstand.
    Lekkage van de zuigerstagafdichting is eenvoudig te verhelpen door aandraaien van de pakking bus. Vervangen van de zuigerveren, alleen als de machine over enkele jaren niet meer onder stoom opstart. Waarom schrijf ik onder stoom? Dit daar door de oude ingedikte stoomolie de zuigerveer zit vastgeplakt in de zitting en pas weer door de hete stoom loskomt en gaat afdichten.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar heb ik nooit bij stilgestaan. Betekent dit dat niet elke Loctite bij drinkwater gebruikt mag worden?

    Maakt het bij teflontape uit in welke richting deze op de draad gewikkeld wordt?
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.522
    Locatie:
    H&NF
    Ja.
    Je moet het met de draairichting meedraaien, zodat het einde wordt vlak gewreven en niet tegendraads wordt opgekruld.
    Verder draai ik de nippel rond in de draairichting met mijn nagel in de groef.
    Dan is er meer kans dat de tape blijft zitten en niet als een dikke ring tussen de bout en moergangen wordt uitgeduwd, maar er tussen gaat.
    Dit werkt met alles tussen M5 fijn tot 3" fitwerk.
     
    Stoompomp en ron van sommeren vinden dit leuk.
  20. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.187
    Locatie:
    leiderdorp
    Je bent me net voor Harm :beer: maar die ervaring heb ik ook. Als je de eerste winding goed "laat plakken" en voldoende aantrekt, trekt het al gedeeltelijk in het schroefdraad en dan idd iets na bewerken met de/een nagel . Zelf gebruik ik dan vaak ook nog een koperen ring tussen de stuiknaden/contact vlakken van de betreffende onderdelen. M.b.t. de schroefdraad nippels is het dan absoluut dicht en makkelijk te demonteren.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina