Vragen aan Stoompomp.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 21 nov 2017.

1. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Zo aan het schema de werking van dit geheel te beoordelen lijken mij T 1 2 en 3 een BC107 en de stuurtor van het relais zal een BD139 zijn. Dit waren vrij algemene torren in die tijd.Tegenwoordig zijn er moderne torren die het ook uitstekend zullen doen. Stel deze vraag in de rubriek electronica en de adviezen vliegen je om de oren.

Groetjes Hans.

2. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Het gebruikte IC is een LM3900, zie bijgaand datablad.
    Voor de transistors heb ik de NPN transistoren gebruikt, die ik nog in mijn naaimandje had en wel de goedkope BC107B en de 2N2222.
    De versterking maakt niet uit, want ze worden vol opengestuurd.
    Verder bijgevoegd een foto van de schakeling zoals door mij gebouwd.
    Aan de linkerkant de connector voor de meetelektroden, ook getoond één van de twee elektroden, in dit geval de voor de laagwaterdetectie.
    Aan de rechterkant de connector voor de uitgangen.
    De connectoren zijn gekocht bij Conrad.

SAM_2364.JPG
    De schakelaar op de print is er naderhand opgezet ter vervanging van de uitwendige parkeerschakelaar.
    In de Dockyard gebruik ik de door de stoommachine aangedreven voedingspomp, zie bijgevoegd stoomschema.

Voor het sturen van het voedingswater heb ik een motorbediende bypass afsluiter gemaakt en door poolomkering van het schakelrelais wordt de afsluiter open- of dicht gestuurd. Indien niet inbedrijf, dan moet de afsluiter in de openstand staan, daar anders de O-ring dichting op de plunjer door langdurende belasting kapot wordt gedrukt.

SAM_0876.JPG
    Onderhand is dit bijna het artikel zoals ik geschreven heb in de Modelbouwer 2015, nr 8.
    Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.

Bijgevoegde bestanden:

3. newbie

newbie Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Een volgende stommiteit van mij, denk ik ?

Omdat ik géén draadkussens had die paste op de gasaansluiting van de stuartbrander, dacht ik er een nieuwe busje in te solderen.

Zonder moeite kon ik de delen uit elkaar verwijderen,dus ik dacht er zit een rubberdichting tussen die ik kan hergebruiken.

Nee, niks rubber om te hergebruiken maar een soort van zwarte pasta. Wat voor iets weet ik niet?

Vandaag was ik bij een vriend ,die juist een waterpomp in de auto had gestoken en daarbij volgend produkt heeft gebruikt.

datasheet :

Toepassingen: Reinzoplast is bij uitstek geschikt voor het afdichten van oppervlakken die onderhevig zijn aan trillingen. Zo kan deze kit worden gebruikt voor het afdichten van fijne en zeer fijne onderdelen in motoren, transmissies en assen en het afdichten van schroefdraden. Daarnaast is het geschikt voor pompen en krachtwerktuigen.

Reinzoplast is bestand tegen temperaturen van -50°C tot +250°C (korte piektemperatuur +300°C) en is zeer goed bestand tegen:

• benzine
    • diesel
    • olie
    • vetten
    • smeermiddelen
    • antivries
    • water
    • gas
    Omdat dit afdichtingsmiddel niet uithardt, kunnen samengevoegde delen relatief gemakkelijk weer worden losgemaakt, zelfs na langere tijd en blootstelling aan hoge temperaturen. Bovendien kunnen de oppervlakken zeer gemakkelijk worden schoongemaakt met Re-Move (dikke lagen eerst verwijderen met een spatel). Dit is niet mogeiljk bij volledig uithardende afdichtingsmiddelen.

Nu is mijn vraag, kan ik dit product gebruiken om de gasbrander terug gasdicht te maken (ipv dat zwart spul) ,

EN dit product gebruiken in plaats van Loctite om mijn schroefverbindingen die onder stoom staan dicht te krijgen (zowel de leidingverbindingen als appendages op de ketel).

Grote voordeel van dit product is denk ik dat het niet uithard zoals loctite en dus gemakkelijker demonteerbaar;

Wat denken jullie ????

4. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Waarom geen teflontape?

Ik houd niet van geklieder met kit.
    Het is een drama om het los te krijgen en een nog groter drama om het daarna weer dicht te krijgen: je moet namelijk eerst alle oude kit wegpunniken.

Stoompomp vindt dit leuk.
  5. newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Is de temperatuur vlakbij de gasvlam niet veel te hoog voor de teflon?

6. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Het mooie van een vlam is, dat deze brandt op enige afstand van de brander. Daarom komt de vlamtemperatuur zeer beperkt/vertraagd bij de brander behuizing.
    Gewoon voorbeeld: de gasbrandets van een huis kookgastoestel. De vlam/hitte komt ook niet bij de houders van de gaskranen.

Laatst bewerkt: 19 mrt 2019
  7. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Mijn sproeier zit ook met teflontape.
    Ik zou het maar gewoon proberen.

8. newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Vandaag de rode gastape loctite 55 gaan halen, we zullen zien.

Ik merk wel dat gewone blauwe teflon op die kleine schroefdraadjes zetten niet mijn ding is. Ofwel ben ik te kritisch.

Kan het eigenlijk alleen maar weten als er stoom komt op te staan.

Zondag , na de stoombeurs, zou ik al het materiaal moeten hebben om de stoominstallatie af te werken en dan eens proberen om de stoomketel op te starten en kijken of alles dicht is.

9. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    hier M5 x 0,5 en M6 x 0,75 lukt wel hoor, na wat oefenen.

Deel Deze Pagina