Vragen aan Stoompomp.

Hernieuwde vraag om mijn collega modelbouwer, oud 82 jaar, te helpen.
Wie kent de bouwer van de machine op de onderstaande foto, genomen in 2012, of 2013 in Wijchen.?

Dampfmaschine_24.JPG
 
die op de foto staat.
Ik denk er nu pas over na.
Elke stoommachine heeft door zijn bouw een draairichting waarbij de kruishoofden op de leibanen drukken bij de meest voorkomende draairichting.
Deze diagonaal-tripel heeft alleen de HD en MD zo.
Zou de veel complexere manier van bouwen niet opwegen tegen het meer verslijten van de leistrippen?
Zou daarom de LD maar "achteruit draaien"........
 
Elke stoommachine heeft door zijn bouw een draairichting waarbij de kruishoofden op de leibanen drukken.
Deze diagonaal-tripel heeft alleen de HD en MD zo.
Zou de veel complexere manier van bouwen niet opwegen tegen het meer verslijten van de leistrippen?
Zou daarom de LD maar achteruit draaien.

Deze machine is in 1829 ontworpen en heeft op VELE schepen gedraaid!
Mijn collega modelbouwer wilt deze machine graag bouwen.
Ik heb vandaag zijn compound- en triple machines gezien en deze zijn echt museum waardig.
Bij een volgend bezoek hoop ik foto's te kunnen maken
Nogmaals de foto van de gezochte bouwer van de machine.

Dampfmaschine_24.JPG


Aanvulling pagina met aanvulling/uitleg, helaas in het Duits.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Deze machine is in 1829 ontworpen en heeft op VELE schepen gedraaid!
Mijn collega modelbouwer wilt deze machine graag bouwen.
Ik heb vandaag zijn compound- en triple machines gezien en deze zijn echt museum waardig.
Bij een volgend bezoek hoop ik foto's te kunnen maken
Nogmaals de foto van de gezochte bouwer van de machine.

Bekijk bijlage 287878

Aanvulling pagina met aanvulling/uitleg, helaas in het Duits.

Triple expansie machine 1:12
D.F.W. Lichtenbelt
Zou dit kunnen?


Niet, dan jammer.
Wel, dan hoor ik het.
Willum
 
Bekrompen, bescheiden of anders...

Beste "Stoompomp" ik ken die site.
Vriendelijk, toegankelijk, ter zaken en anders...
Voor ieders iets wils zou ik zeggen.
En dan is het toch bijna overal zo:
als je voor echt iets aparts tot op de bodem wilt
moet je diep graven.

Verder over forums of publicaties,
informatie over specifieke zaken deze zijn eerder
in het Engelstalige te vinden dan in het Nederlandse.

Vraag waarom:
Er zijn geen publicaties omdat aangenomen wordt er is geen publiek voor.
Of het hier eerder genoemde bezitterige/beschermerige of toch nog iets anders?

Kan ik ergens mee helpen, (kan niet behangen)
wil je iets weten dat ik weet.
Informatie.

Ik ben hier om mijn kennis en ervaring te delen.

Veel bouw plezier,
Willum
 
  • Like
Reactions: Cnn
Vraagje tussendoor ,als dat mag.

Is er een regel die zegt,welke dikte van zilversoldeerstaaf men moet gebruiken?

Ik heb 1mm, 1,5mm en 2mm liggen en ik moet 2 plaatjes van 1mm messing haaks aan elkaar gaan hardsolderen. Deze plaatjes sluiten niet 100% aan elkaar, hier en daar kiertjes. Vermits ik nog nooit heb hardgesoldeerd vroeg ik mij dit af.

Kan ik best een stukje zilversoldeer afknippen en op de plaats leggen, of zoals gewoon lassen doen en het materiaal aantippen met zilversoldeer.

Mvg luc
 
Tuurlijk mag dat.

Zilver hardsoldeer:
Je hebt nogal wat voorraad.

Je hebt wel zachtsolderingen gemaakt.
Hardsoldeer is niet anders.

Er moet een spleet (0,05-0,2 mm) zijn ofwel ruimte waar het soldeer in kan trekken.
0,2 mm x materiaaldikte is toevoegmetaal massa plus toegift.
Als je staande plaat 1 mm is zou ik draad 1 mm nemen.
Naar schatting op 10 cm plaat lengte 5 cm draad.
(Zilver is zeer dun vloeibaar soldeermetaal.)

Alles goed schoonmaken en ontvetten, ook de draad.
Flux op plaatdelen, werkstuk monteren, draad in het hoekje van de "T" en afdekken met flux.
Alles verwarmen behalve daar waar de draad ligt.
Zaakje begint te smelten en vloeit netjes in de spleet tussen de twee metaaldelen.
Dan de kant waar de draad lag nog even na verwarmen zodat het zilver mooi aanvloeit.
Werkstuk uit zich zelf af laten koelen en daar na schoonwassen met warm water en zeep.
Klaar is Kees, Willum

En "aantippen", soppen heeft niet mijn voorkeur.
Liever dozeren/afpassen, stukjes afknippen en op de juiste plaats leggen.
 
Oke zeer hartelijk bedankt.

Voor mijn stoomboot le sphinx corvette in aanbouw met zijdelings schoepenrad, moet ik dus 16 plaatjes gaan solderen.

De originele aandrijving, ik ga voor de simpelere versie,basic

sphinx1.jpg


Bron: Maquette de la machine (Musée de la Marine)
Crédit photo: Patrick Dantec (Musée de la Marine)
 
Deze machine is in 1829 ontworpen en heeft op VELE schepen gedraaid!
Mijn collega modelbouwer wilt deze machine graag bouwen.
Ik heb vandaag zijn compound- en triple machines gezien en deze zijn echt museum waardig.
Bij een volgend bezoek hoop ik foto's te kunnen maken
Nogmaals de foto van de gezochte bouwer van de machine.

Bekijk bijlage 287878

Aanvulling pagina met aanvulling/uitleg, helaas in het Duits.

Jammer dat ik het visitekaartje op de foto niet kan lezen.
Het ligt op z'n kop.

Heb alle filmpjes van de beurs op youtube bekeken
ik kwam de groene tafel met machine niet tegen.
En zeker het is in Wijchen.
Deelnemerslijst al bestudeerd?
Willum
 
Platslaan en overlangs doorknippen.
Doe ik met 1 mm draad ook als ik een messing ketting moet solderen. schalmdikte 0,2mm
Voor dit soort werk bestaat er meen ik ook flux met zilverstof er door gemengd, maar als je dat niet hebt.........
 
Hardsoldeerdraad dikten.
Hardsoldeerdraden bestaan natuurlijk in heel veel diktes.
Gangbare diktes zijn 1, -1,5 -2, -3,mm.
Heb je dikkere nodig dan worden die gemaakt voor je.

Platslaan of in de pletmolen op gewenste dikte walsen.
Dan uit het gemaakte stukje plaatsoldeer kleine stukjes knippen, pioentjes genaamd.
Dan zou de dikke draad nog in de draadwals kunnen om hem dunner te walsen.
Moet hij mooi rond zijn en precies aan de maat dan gaat de draad nog een keer door de trekplaat.
Moet deze draad dan ook nog eens recht zijn gaat hij door een rij richtrollen.
Juist Baggeraar, zo heb ik het geleerd.

Draad aan de maat maken (in het klein) gebeurd veel op deze manier.
Kan met zilverdraad, messingdraad, koperdraad, aluminium, titanium...
Heb je harde trekplaten kan ook laag-en hoog gelegeerd staal verwerkt worden.
Maar met een schone hamer of tussen papier pletten is ook prima.

De flux met zilver-in is een soldeerpasta. Ieder merk, producent van hardsoldeerdraad en flux heeft zijn eigen type.
Soldeerpasta's bestaan voor bijna elk metaal.
Ik noem er twee:
Voor zachtsolderen Tin-it van Griffon.
Hardsolderen aluminium Castolin 190 PA.
Mooi smeerbaar, wordt vaak gebruikt om "voor te vertinnen" om dan met draad aan te vloeien en te vullen.

0,2 mm solderen Baggeraar, dan ben je sieraden maker die doen exact het zelfde.
Goed bezig, zeer fijn werk.

Groet,
Willum
 
Beste Ron van Sommeren,

Mensen die beroepsmatig metalen pletten, walsen of trekken
hebben vet-en olievrij en schoon gereedschap.
Je zou anders het vet en vuil in je te pletten metaal slaan.

Mensen die bladgoud, bladzilver etc. pletten, maken, doen dat tussen papier.
En omdat het spul dan niet aan elkaar plakt
of zoals bij mokumeganee in elkaar geslagen (gesmeed) worden tot een geheel.
Ook ongewenste vervuiling of insluitingen in je metaal blijven op deze manier weg.
Bij iets dat op edelsmeden lijkt komt het nauwer dan bij het maken van technische soldeer verbindingen.

Schoon werken is bij verbindingen maken zoals lijmen zacht of hardsolderen zeer belangrijk.
Daarom schrijf en zeg ik steeds alles goed schoonmaken, ook de soldeerdraad.
En dan stelt het solderen zelf niet veel voor.

Draad walsen, schoon en droog.
Draad trekken met droge zeep, trekzeep, stearinekaars...

Veel bouwplezier
Willum

Heb je de hamers van je vader in eigendom gekregen?
 
Back
Top