Goedemiddag!
Ik loop al jaren rond met het idee een duikboot te bouwen, maar verder dan het speelgoed in de vorm van de U-16 en een Chinees met foutief aangesloten motortjes ben ik nog niet gekomen.
Het wedstrijdvaren ligt voor mij momenteel even stil, dus er is iets meer budget en tijd voor andere dingen.
Ik heb al een poosje tekeningen en bouwbeschrijving van de Spook van Glynn Guest liggen, maar dat vind ik nergens op lijken (een kwestie van smaak nietwaar?).
Onlangs kwam ik in de submarine special van MMI een artikel met tekening van Hal Harrison tegen van de HMS Unseen, een 'iets' meer op een duikboot lijkend model.
Het enige filmpje dat ik van een varend exemplaar vind is natuurlijk eentje op steroiden...:
HMS Unseen's run at Wicksteed - YouTube
Ik heb niks tegen houtbouw, maar dit model wil ik in ABS plaat van 3 mm dik gaan bouwen, dat scheelt een boel impregneerwerk.
Het ontwerp is dynamisch duikend, maar ik heb nog een klein slangenpompje liggen en wou daarmee óf een injectiespuit vullen en legen, of een (deel van een) infuuszak, om het laatste beetje drijfvermogen te vernietigen.
Dit zijn natuurlijk méér componenten dan de ontwerper in gedachten had, dus ik denk er over om de maten wat op te rekken, zodat alles gemakkelijk zal passen.
Hoeveel méér ruimte in het WTC moet ik aan denken?
Het plaatmateriaal waarmee ik wil werken is 100 x 80 cm, het liefst haal ik de grootste lengtes zonder lassen te hoeven maken (hoewel dat niet écht een probleem is...).
De originele maten zijn: 750 mm lang en 60 mm breed, de inwendige afmetingen van het WTC zijn: 300 x 56 x 56 mm.
Ten opzichte van het te gebruiken plaatmateriaal is er dus voldoende speling.
Andere vraag;
Omdat het origineel dynamisch duikend is zijn de achterste duikroeren gefixeerd en kunnen de voorste bestuurd worden.
Nu zie ik bij statisch duikende modellen veelal de achterste duikroeren bestuurbaar, vaak ontbreken de voorste duikroeren.
In dit ontwerp is de voorste roeren bestuurbaar veel eenvoudiger uit te voeren dan de achterste...
Hoe zit dat, vooral met het oog op het vaargedrag onder water?
Groeten, Jan.