Eh, misschien niet wat jullie willen horen, maar ik heb er al een aantal uur vliegtijd opzitten met mijn Minimag, en geen enkele storing kunnen bespeuren, noch op de grond, noch in de lucht. Bij een reikwijdte test kan ik rustig met ingeschoven antenne 60m weglopen; geen probleem.
Ik gebruik een oude Robbe/Futaba C16 35Mhz ontvanger en een futaba FX18 als zender. Kanaalnummer 72.
De antenne heb ik opgespannen tussen de plek waar de ontvanger zit (zit in het vak onder de vleugel) en de tailfin, waarna er nog een stuk los achteraan bengelt. Dat is overigens ook de methode die in de handleiding van m'n zender aanbevolen staat.
Het toestel is van elapor, alles is plastic of in elk geval niet geleidend. Ik kan me dus niet voorstellen dat daar een storing uit voortkomt. Het enige wat ik kan bedenken, zijn slechte ontvangers, of een antennekabel die door de romp loopt parralel aan de stuurstangen voor hoogte en richtingsroer.
Overige setup: in de vleugel 2 MPX nano-S servo's, hoogte zit een Graupner mini servo op en op richting een Diamond. Motor is een Hype 1250M Brushless outrunner, regelaar een 25A Hype Alphacontrol en de accu een 1500Mah Graupner 3s lipo.
Ik heb ook de testen gedaan zoals beschreven in dit topic, maar heb nog geen rare storingen kunnen ontdekken.
Oh, misschien ten overvloede.. ik gebruik 2 korte verlengkabeltjes voor de rolroeren. De lipo ligt zo ver mogelijk voorin het toestel (past precies klem tussen de geul in het toestel, de voorzijde ligt gelijk met de voorkant vd. motorkap. Voor de bevestiging van de regelaar heb ik een houten latje in de romp gelijmd in de doorvoer naar achteren, waaraan ik met een tie-wrap de kabels van de regelaar vastgezet heb. Op die manier hangt de regelaar net iets boven de lipo en heeft hij overal vrije lucht om zich heen.
Iets anders wat ik me nog kan bedenken.. de hoogte- en richtingsroer-servo's zitten tegenovergesteld gemonteerd, dus met de onderkanten naar elkaar toe en vrij dicht op elkaar. Dat lijkt mij vrij ongebruikelijk, misschien dat daar iets in zit?
//edit
nog wat dingen:
In de zijkant van de minimag zitten luchgaten.. daar hebben jullie toch niet de stickers over geplakt? Je moet in de sticker een opnening knippen op die plek. De lucht komt aan de voorzijde het toestel in en stroomt er via die gaten weer uit, wordt er zelfs uit aangezogen, zoals een zelflozend systeem bij zeilboten. Misschien dat je regelaar te warm wordt door gebrek aan luchtstroom en daarom gek gaat doen?
Andere opmerking.. die stickers trek je er zo vanaf en zijn weer gewoon terug te plakken. Door 2 kapot gaande MPX servo's heb ik dat bij m'n 1e minimag moeten doen en dat was geen probleem. Desnoods zet je ze aan de rand weer vast met een strookje plakband, dat zie je echt niet.
Verder kan ik echt niets bedenken wat dit moet veroorzaken. De stuurstangen zijn twee plastic buisjes welke over elkaar heengeschoven zitten met daarin een metalen stuurstang. Er zitten geen metaal-op-metaalverbindingen het toestel.
Wel een raadsel, misschien toch een gevalletje goedkoop is duurkoop en een wat duurdere ontvanger en duurdere servo's aanschaffen?
Zoals je ziet, komt de antenne eigenlijk nauwelijks in het toestel.. de ontvanger ligt zodanig dat de aansluitingen aan de onderkant zitten en de antenne aan de bovenkant. De ontvanger is bevestigd door twee 'verpakkingsbanden' van de mediamarkt op lengte te knippen en in de romp te lijmen (als een soort van 2 dradige hangmat, zeg maar). Daarna heb ik wat noppenschuim om de ontvanger gewikkeld en dat geheel in de romp gepropt. Zo kan het geen kant meer op. De twee draden zijn de verlengkabels voor de vleugel.