Vreemde storingen

  • Topicstarter Topicstarter Duccan
  • Startdatum Startdatum
In de lucht valt de storing vaak wel mee, maar op de grond met ingeschoven antenne weglopen terwijl je de rudder oid. beweegt, gaat hij als een gek te keer.
 
Wartexx zei:
In de lucht valt de storing vaak wel mee, maar op de grond met ingeschoven antenne weglopen terwijl je de rudder oid. beweegt, gaat hij als een gek te keer.

Tja dat heb ik dus gedaan, omdat dat hier op het draadje al werd gezegd.....maar ook dan gaat hij bij mij NIET tekeer :wink:

Grt,

Hobby
 
frankelfert zei:
Het viel mij trouwens op dat Multiplex in NEderland gewoon een telefoonnummer heeft.

Wellicht dat ik hier nog maar is naar ga bellen, ik heb in ieder geval al een brief de deur uitgedaan.

Jan van Mouwerik
MULTIPLEX Service
Tel: +31 105913594
Slot de Houvelaan 30

Dit zijn de gegevens van de technische dienst van Multiplex. Jan van Mouwerik is ook op dit forum aktief (Corrien). Hij krijgt het nog druk met al deze post :cry:
 
Eh, misschien niet wat jullie willen horen, maar ik heb er al een aantal uur vliegtijd opzitten met mijn Minimag, en geen enkele storing kunnen bespeuren, noch op de grond, noch in de lucht. Bij een reikwijdte test kan ik rustig met ingeschoven antenne 60m weglopen; geen probleem.

Ik gebruik een oude Robbe/Futaba C16 35Mhz ontvanger en een futaba FX18 als zender. Kanaalnummer 72.

De antenne heb ik opgespannen tussen de plek waar de ontvanger zit (zit in het vak onder de vleugel) en de tailfin, waarna er nog een stuk los achteraan bengelt. Dat is overigens ook de methode die in de handleiding van m'n zender aanbevolen staat.

Het toestel is van elapor, alles is plastic of in elk geval niet geleidend. Ik kan me dus niet voorstellen dat daar een storing uit voortkomt. Het enige wat ik kan bedenken, zijn slechte ontvangers, of een antennekabel die door de romp loopt parralel aan de stuurstangen voor hoogte en richtingsroer.

Overige setup: in de vleugel 2 MPX nano-S servo's, hoogte zit een Graupner mini servo op en op richting een Diamond. Motor is een Hype 1250M Brushless outrunner, regelaar een 25A Hype Alphacontrol en de accu een 1500Mah Graupner 3s lipo.

Ik heb ook de testen gedaan zoals beschreven in dit topic, maar heb nog geen rare storingen kunnen ontdekken.

Oh, misschien ten overvloede.. ik gebruik 2 korte verlengkabeltjes voor de rolroeren. De lipo ligt zo ver mogelijk voorin het toestel (past precies klem tussen de geul in het toestel, de voorzijde ligt gelijk met de voorkant vd. motorkap. Voor de bevestiging van de regelaar heb ik een houten latje in de romp gelijmd in de doorvoer naar achteren, waaraan ik met een tie-wrap de kabels van de regelaar vastgezet heb. Op die manier hangt de regelaar net iets boven de lipo en heeft hij overal vrije lucht om zich heen.

Iets anders wat ik me nog kan bedenken.. de hoogte- en richtingsroer-servo's zitten tegenovergesteld gemonteerd, dus met de onderkanten naar elkaar toe en vrij dicht op elkaar. Dat lijkt mij vrij ongebruikelijk, misschien dat daar iets in zit?

//edit
nog wat dingen:
In de zijkant van de minimag zitten luchgaten.. daar hebben jullie toch niet de stickers over geplakt? Je moet in de sticker een opnening knippen op die plek. De lucht komt aan de voorzijde het toestel in en stroomt er via die gaten weer uit, wordt er zelfs uit aangezogen, zoals een zelflozend systeem bij zeilboten. Misschien dat je regelaar te warm wordt door gebrek aan luchtstroom en daarom gek gaat doen?

Andere opmerking.. die stickers trek je er zo vanaf en zijn weer gewoon terug te plakken. Door 2 kapot gaande MPX servo's heb ik dat bij m'n 1e minimag moeten doen en dat was geen probleem. Desnoods zet je ze aan de rand weer vast met een strookje plakband, dat zie je echt niet.

Verder kan ik echt niets bedenken wat dit moet veroorzaken. De stuurstangen zijn twee plastic buisjes welke over elkaar heengeschoven zitten met daarin een metalen stuurstang. Er zitten geen metaal-op-metaalverbindingen het toestel.

Wel een raadsel, misschien toch een gevalletje goedkoop is duurkoop en een wat duurdere ontvanger en duurdere servo's aanschaffen?

full.jpg


full.jpg


Zoals je ziet, komt de antenne eigenlijk nauwelijks in het toestel.. de ontvanger ligt zodanig dat de aansluitingen aan de onderkant zitten en de antenne aan de bovenkant. De ontvanger is bevestigd door twee 'verpakkingsbanden' van de mediamarkt op lengte te knippen en in de romp te lijmen (als een soort van 2 dradige hangmat, zeg maar). Daarna heb ik wat noppenschuim om de ontvanger gewikkeld en dat geheel in de romp gepropt. Zo kan het geen kant meer op. De twee draden zijn de verlengkabels voor de vleugel.
 
Mijn ontvanger zit precies hetzelfde als de uwe, maar hij is nou ook niet echt goedkoop(rond de 100 euro).
Ik dacht dat de stuurstangen misschien storing maakte op een bepaalde frequentie, dat het daarom komt dat sommige het hebben en sommige niet, mijn geteste frequenties zijn kanaal 62 en 66, wat zijn de frequenties van de gene die ook storing hebben?
 
Ik vlieg ook op kanaal 62, maar het lijkt me sterk dat dit van invloed is, want dan zou mijn easy star hetzelfde probleem moeten hebben, maar dit is niet het geval

Bedankt voor je info in iedergeval, maar ik heb deze dingen al geprobeerd zonder resultaat. Ik durf in ieder geval niet te vliegen, want bij mij treed de storing met een inklapte zenderantenne al na 5 meter op!! Als ik hem uitschuif duurt het inderdaad langer voordat de storing optreed
 
ik heb kanaal 65, en zoiezo alleen storing als ik echt belachelijk ver weg ben. Namelijk met mijn nieuwe borstelloze motor heb ik geen last meer van de storingingen van mijn standaard sp400.

oplossing voor mij was dus de motor ontstoren of een borstelloze kopen.
 
Ik heb vanmorgen een hele lange vlucht gemaakt en had beduidend minder storing dan eerdere vluchten; 2 kleine hikjes in 45 minuten vond ik wel acceptabel
Het verschil zit 'm in het feit dat ik nu een MPX-kristal in m'n MPX-ontvanger heb zitten (en een Futaba-kristal in de Skysport)

Los daarvan: volgens mij heeft niemand echt topontvangertjes gemonteerd, dus een storinkje hier en daar kan je nou eenmaal verwachten
 
@wartexx: ik ben zeker geen 'U' hoor ;)

Ik betwijfel echt dat het aan de fequenties zou liggen. Ik vlieg kanaal 72 en het verschil in frequentie tussen kanaal 72 en kanaal 66 is marginaal te noemen. Golflengte etc. zijn praktisch gelijk.

Nog een experiment voor de mensen met storing: monteer de antenne van de ontvanger eens niet in de lengte van het toestel, maar in de breedte, dus plak 'm bv. met plakband onder de vleugel. Of het verstandig is zo te vliegen, weet ik niet, maar voor het experiment maakt dat niet uit.

Op die manier ligt de antenne haaks op de stuurstangen.. op die manier kun je de stuurstangen uitsluiten als storingsbron, op knakpulsen na dan, maar aangezien er geen metaal-op-metaal verbindingen inzitten, zijn knakpulsen eigenlijk uitgesloten.
 
nee , maar ik dacht dat de stuurstangen misschien zelf een signaal uit konden zenden of zo, doordat ze geladen worden door het op een neer bewegen, en dat dat signaal alleen kan worden opgevangen op bepaalde frequenties :roll:

Maar als ik hem gewoon los test met de ontvanger en antenne ver weg van de stuurstangen blijft de storing, dus ik dacht dat de storing misschien door de servo kabels binnen kwam, dus daarom ga ik een keertje ferriet kernen halen om me servo kabels door heen te doen, kijken of dat helpt
 
Klopt.. zit er over te denken iets dunners te gaan monteren, maar gewoon de regelaar er los inleggen lijkt me ook niet ideaal, evenals de regelaar aan de accu vastzetten. Overigens ziet het er op de foto erger uit dan dat het is, het balsa latje is 0,8 mm hoog, de doorgang in het toestel iets van 2cm.

Overigens vanavond een uur gevlogen; zonder storingen.
 
Heb net ook gevlogen met een enkel keertje een tikje.......
Maar het blijft er en dat is vervelend, zeker als je verder weg gaat.
 
Wartexx zei:
Heb net ook gevlogen met een enkel keertje een tikje.......
Maar het blijft er en dat is vervelend, zeker als je verder weg gaat.

Ben jij er achter gekomen waar jou storing nou precies door kwam? Want ik durf het vliegen voorlopig nog niet aan :(
 
Ik heb, zoals in een eerdere post gemeld, storing in twee toestellen.
Uiteindelijk heb ik de kristallen omgewisseld met een clublid (kan. 66 ipv 63) en had ik geen last van storing meer!

Ik ga niet te vroeg juichen, maar het lijkt erop dat hier ook wellicht iets in zou kunnen zitten. Heb trouwens soortgelijke berichten van anderen hier op het forum gelezen.

btw Mijn kristal 63 is kort geleden nog door tech. dienst gecontroleerd, dus die is niet defect.
 
O nee, vergeten om mijn antenne te verleggen, stom stom...
maar ik heb vandaag ook niet zo lang gevlogen, regen.......
EN er was een duitser(die kwam voor de elektrofly-in terwijl die was afgelast, die ook mijn kannaal had) dus kon niet zo vaak.
 
Wartexx zei:
O nee, vergeten om mijn antenne te verleggen, stom stom...
maar ik heb vandaag ook niet zo lang gevlogen, regen.......
EN er was een duitser(die kwam voor de elektrofly-in terwijl die was afgelast, die ook mijn kannaal had) dus kon niet zo vaak.

Maar Wartexx, waar bleek het bij jou nou aan te liggen, want ik ben hier zeer benieuwd naar.

Ik heb vandaag geen testen meer kunnen uitvoeren, want van over maat tot ramp gaf mijn zender geen leven meer. Waarschijnlijk dus een defecte accu, maar dat terzijde.

Maar dat kristal probleem zou ik vreemd vinden, want ik heb mijn Easystar ook op 62 en die werkt zonder storingen. Vervolgens had ik deze zender aangesloten op de Minimag, maar de storing trad onmiddelijk op.

Met andere woorden, wie kan mij helpen aan wekende oplossing :)
 
Ik weet nog steeds niet waar het aan lag.......
Het zit ergens tussen de stuurkabels, servo's en ontvanger in.......
morgen zijn de winkels open dus dan kan ik ferriet kernen gaan halen, kijken of dat scheelt :roll:

De problemen zijn er nog steeds, maar ik kan nu vliegen met weinig storing als je er maar goed mee om gaat.
Ik moet nu bepaalde plaatsen boven het veld mijden..... :?
Niet te ver weg gaan, en me zender recht omhoog houden, dan gaat het zo goed als storingsloos :lol:
 
Wartexx zei:
Ik weet nog steeds niet waar het aan lag.......
Het zit ergens tussen de stuurkabels, servo's en ontvanger in.......
morgen zijn de winkels open dus dan kan ik ferriet kernen gaan halen, kijken of dat scheelt :roll:

De problemen zijn er nog steeds, maar ik kan nu vliegen met weinig storing als je er maar goed mee om gaat.
Ik moet nu bepaalde plaatsen boven het veld mijden..... :?
Niet te ver weg gaan, en me zender recht omhoog houden, dan gaat het zo goed als storingsloos :lol:

Hmm ik vertrouw het helaas nog steeds niet zo. Dus ik ga er in het weekend nog wel even naar kijken. Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar je resultaten met het ferriet. :wink:
 
Back
Top