Waar houdt electrisch op en begint brandstof?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 19 nov 2016.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ok, ik slik mijn woordjes in.
    Een welgemeende sorry.

    Even vanuit het hart:
    Even duiden, we moeten met ons electro clubje knokken, echt knokken voor het gerechtvaardigd bestaan. Daar komen veeel inspanningen, veeel moeite, veeeel centen en veeeeeel toewijding van clubleden en bestuur bij.
    En ja, we zijn enkel electro. En ja, de gillende funjets zijn er uit (die vliegen fantastisch op een fluisterstille edf, dankzij de onderzoeksinspanningen van enkele leden kunnen we weer funjetten zonder herrie).



    Ik zou ook graag wel brandstof vliegen, maar het gaat nu eenmaal niet op mijn clubje. Daarvoor zou ik een tweede club nodig hebben en weer wat investeringen. En dat gaat op dit moment in mijn leven niet.

    Maar electroaandrijving gebruiken?
    Die denkoefening heb ik voor mezelf ook moeten maken, en geloof me: eigenlijk is de lol er niet minder om, integendeel zelfs.

    Het is dus knokken voor ons, maar mede daardoor hebben we een schitterend clubje waar veel leden een hechte groep vormen met eigenlijk zeer weinig gezever en onbegrip.
    Ondanks enkel electro, of misschien wel dankzij enkel electro.
    Want electro heeft zijn praktische grens.

    Feit is ook dat Vlaanderen dichtbevolkt is en brandstof aan het uitsterven is jammer genoeg. 'Geluidsklachten'. Terwijl de techniek qua demping zoveel verder staat dan toen, in de ouwe tijd. Onverdraagzame boel allemaal. Zeer jammer...

    Neen, niet alle electro vliegers apen brandstoffers na met geluidsmodules en rookpatronen.

    Maar die zweem van inferieuriteit, daar heb ik het oprecht moeilijk mee. Omdat ik weet welke inspanningen die ik en gans de club doen om het leefbaar te houden.

    Weinig gestructureerd, maar uit het hart.
     
    Arnold 85 en coen_l vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach.... wat die "inferioriteit" aangaat: dat is overal zo... Voetballers vinden volleyballers nichten en volleyballers vinden voetballers lompe over het paard getilde hooligans.
    Ajax xupporters vinden Feijenoord fans eikels, en Feijenoord supporters schijten op alles wat uit Amsterdam komt.

    Ik bedoel: waar hébben we het in godsnaam over?

    Heck... op RC-Groups vliegt men elkaar al in de haren omdat de een een gloeiplugje gebruikt en de ander een bougie, of erger nog, of de een methanol gebruikt (slimers) en de ander benzine (Gasp-o-line)....

    Je moet de dingen ook een klein beetje met een korrel zout nemen, toch? ;)
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ofwel vlieg je met 30% rendement voor een brandstof motor of 90% of beter met een electro motor.......
    Waarom iets op en neer laten bewegen om een ander onderdeel rond te laten draaien..........
    Ohja, dan heb je ook nog de turbines, die hebben allemaal een electromotor nodig om hem rond te draaien.........
     
  4. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Weet jij zo een leuke edf setup en bouwtips?
    Niet dat ik iets tegen een gillende Funjet heb, maar een leuke edf er in geknutseld heeft zeker wat.
    Als die edf maar niet boven op de romp ligt, dat vind ik niks.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het gaat er om, hoe je zelf de hobby ervaart. Al het andere is minder belangrijk.
    Ik vermaak me uitstekend met modelvliegen. Ik had er 50 jaar geleden al mee moeten beginnen.
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik kom hier op terug. Alvast een fotootje.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Toevallig volleybal ik ook al 28 jaar....
     
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ook dat nog....

    Ik snap jouw reactie dan wel weer een beetje Dries, vooral als je de lachen-gieren-brullen-modus uit hebt staan kan dit in het verkeerde keelgat schieten.

    Overigens wel een beetje flauw dat Ron geen reactie hierop geeft. Misschien met een smiley? maar dat is mijn mening.....

    Bij onze club is brandstof ook uit den boze, al herken ik de problemen die Dries beschrijft niet.

    Ik zou zeggen... gaat over tot de orde van de dag.... lekker bouwen en over een paar dagen.....maart ofzo lekker weer vliegen!
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb ik weer.....:hammer:

    Ik had basketbal en korfbal moeten nemen als voorbeeld....:stout:

    Je doet het niet gauw goed....:weetnie:
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe kleiner de bal, de groter de kwal. Dan valt Dries best nog wel mee...
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan word een discussie tussen een golfer en een tafeltennisser interessant...
    En die twee gezamenlijk lekker een groepje knikkerende schoolkinderen afzeiken....

    :D
     
  12. Sjefman

    Sjefman

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    56
    Toen ik de overstap van electro naar brandstof maakte bij ons op de club kwam ik met mijn nieuwe brandstofkist aanzetten. Toen ik de voorzitter vroeg om mijn model te keuren vroeg hij: brandstof? Ik: ja, hij: afgekeurd!

    Blijkbaar toch een beetje omgekeerde wereld. Ik blijf er bij: mits je alles goed voor elkaar hebt en kennis van zaken hebt is het beiden op hun eigen manier geweldig. Ligt voor mij vooral aan mijn stemming, gezien ik zowel brandstof als electro vlieg.
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat was een (mislukt) brugje om geluidsmodules bij Willy te introduceren.

    Het misverstand al weer uit de wereld, mooi, met vereende forumkrachten :) Waarvoor dank. Volgende keer toch maar een smiley gebruiken.

    Dries, ter illustratie, deze zelfbouwmotorgroep heb ik in 2001 opgezet (n.a.v. van zelfbouwartikelen in Elektro Modell)
    groups.yahoo.com/neo/groups/lrk-torquemax/info
    E.e.a. omdat ik verwachtte dat door dhz buitenlopers motoren goedkoper zouden kunnen worden. En zou misschien misschien misschien wel eens een nieuwe fabrikant uit kunnen rollen :D

    Stickies/FAQs waar ik een/de hand in heb
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Schouderklopje ook goed?

    Dat is dan meestal een individu, niet een/de groep.
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ach .... we zijn toch lekker een paar pagina's bezig geweest :D.

    Eind goed, al goed :yes:.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Brugje is gelegd, ik leuter vrolijk verder :-D
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. greenfact

    greenfact

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    51
    Natuurlijk is het vliegen met een brandstofmotor een aparte sensatie , je voelt je meer aangetrokken bij de " echte " vliegerij en de voorbereidingen om te gaan vliegen zijn intensiever .
    Echter , het electrisch vliegen heeft zo zijn voordelen , het is schoner op elk gebied ,stinkt niet ,is niet vet ,en is betrouwbaar het vermogen doet beslist niet onder voor een brandstofmotor , Ikzelf vlieg nu al ruim 25 jaar electrisch en ben nog steeds fanatiek bezig
    Echter zoals zovele medevliegers ben ik huiverig voor Lipo cellen , de meest vreemde verhalen gaan er nog steeds rond .
    dat was voor mij dan ook een reden om over te stappen naar LiFePo4 cellen 2300Ma deze zijn wel iets zwaarder dan Lipo's maar hebben heel veel voordelen tov de lipo , veel toestellen zijn nog ontworpen voor Nic cellen dus dat kwam voor mij goed uit .
    Inmiddels vlieg ik al een jaartje of 5 met deze cellen met veel succes , ze gaan lang mee , hebben veel vermogen , je mag ze in je toestel laten zitten tijdens het laden , oplaadtijd is erg kort , overladen en diep ontladen zou ik niet doen maar is minder critisch , ze kunnen er niet zo goed tegen , ze worden niet dik enz.
    Mocht je nog vliegen met brandstof overweeg dan eens om over te gaan naar elektro !!
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D

    NEVER!

    :D :D :D

    (niet kwaad bedoeld.... vandaar de smileys ;) )
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oi! Ron, wij roepen dan hier thuis in aller jolijt "met verkachte forumeenden"! Whoeha! :confused:
    Humor om te lachen...
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Met 2:1 planetaire vertraging. Je kunt de omwenteling bijna telllen.

     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2018

Deel Deze Pagina