ik denk dat de "piloten" in verschillende categorieën gerangschikt kunnen worden.
de makkelijkste onderverdeling om te beginnen zijn de volgende 2:
FPV race/freestyle vliegers..
A/V (hobby) vliegers.
beide hebben verschillende interesses en beide breken/buigen regels op verschillende manieren die mogelijk de hobby kunnen schaden. maar beide vallen onder dezelfde noemer: drone piloten...
de gemeenschappelijke deler is onwetendheid denk ik..
ik ben van mening dat niemand zijn luchtvaartuig de lucht in stuurt met het idee lekker te gaan rellen..
de A/V vlieger wil de mooie opnames hebben en de fpv vlieger wilt dat mooie parcours vliegen of juist die powerloop maken.
nu ben ikzelf van mening dat de meeste "incidenten" en gevaarlijke situaties door A/V drones komen, maar er komen meer en meer films op youtube van freestyle fpv vliegers die van gebouwen en bruggen af duiken, en dit word weer gekopieerd door andere fpv freestyle vliegers met de gevolgen van dien.
in de fpv freestyle community (wat echt wel een community is ondertussen) zijn er "sterren" die men graag wilt kopiëren. (rotor riot en alle (voormalige) leden als voorbeeld) en aan de tricks, stunts en de sterren zelf is men vaak erg loyaal, dus als een MR steele zegt dat we allemaal een coole highway bridge powerloop moeten maken, dan rennen de fans al naar de A28 bij wijze van spreken..
ook zijn fpv freestyle clubjes ontstaan, waar men ook loyaal is aan elkaar en als jantje zegt we gaan steel's highway powerloop proberen, is de kans klein dat men zegt dat dat gevaarlijk is en dus niet gedaan mag worden..
de A/V vliegers hebben een wat mindere "community" dus hebben minder loyaliteit. (afgezien van de merken loyaliteit)
er moet meer en betere voorlichting komen voor deze twee verschillende takken van rc vliegen.
klein voorbeeld van enkele weken terug..
ernstig ongeluk gebeurd en de trauma heli komt landen.
er word een mavic de lucht in gestuurd om nog betere beelden te krijgen van het ongeluk en de heli...
ik zie dat ding in de lucht hangen en ga op zoek naar de controller..(piloot?) en verzoek dringend maar toch zo vriendelijk als voor mij op dat moment mogelijk was dat ding asap op de grond te zetten. (ik had de neiging om de controller uit de handen te slaan en uit te zetten.. maar niet gedaan natuurlijk)
het simpele antwoord was: "nee, ik mag hier vliegen, en dit worden geweldige opnames!"
tel tot tien en ik gooi het over de leerzame boeg, en vertel de man vriendelijk dat zolang hij in de lucht hangt de heli niet opstijgt en hij verantwoordelijk gehouden kan worden voor het verdere letsel of dood van het slachtoffer, plus dat hij blij moet zijn dat ik naar hem toe kom en niet de politie die nu te druk is met reddend en beveiligend werk, maar daarna zo snel mogelijk komt om de drone in beslag te nemen en een dikke boete uit te schrijven...
dit had gelukkig effect en de mavic ging naar de grond.
later heb ik constructief met de man kunnen praten over de huidige regelgeving en fatsoensnormen mbt het rc vliegen. er ging een wereld voor hem open...
ook heb ik hem naar deze site verwezen, dus mocht je dit lezen en je herkend jouzelf hierin: welkom en goed dat je hier bent.
andere groep, het fpv freestyle/race gebeuren.
ik heb een jongen van 14 onder mijn hoede die graag wilt fpv vliegen, voordat hij ubehoubt de lucht in mocht, moest hij weten dat wat we doen volgens de wet niet mag. en wat de huidige regelgeving is en hoe veilig en fatsoenlijk te vliegen zonder mensen, dieren of de hobby te beschadigen.
nu doet hij voor hij gaat vliegen een spot van de omgeving op mensen en dieren en een verkenning van het luchtruim. (ook met appjes die hij her en der gevonden heeft)
hij spot regelmatig voor mij en ik voor hem.
ik heb hem hopelijk goed voorgelicht, en hij vind het belangrijk dat andere beginnende piloten ook goed voor gelicht worden. en leert op school andere mensen die al vliegen of willen vliegen de wetgeving en fatsoensnormen.
deze jongen van 14 spreekt volwassenen aan als ze bezig zijn met vliegen op een onverantwoorde manier en legt ze de regelgeving en fatsoensnormen uit..
hij is loyaal aan de hobby en probeert het veilig en leuk te houden..
dus loyaliteit is op verschillende manieren te interpreteren denk ik..
ikzelf ben een wild vlieger, en heb in een vaag en ver verleden in clubverband gevlogen met vliegtuigen. door dit vage en verre verleden heb ik misschien een goede basis gekregen en nog steeds interesse in de wet en regelgeving. ik ben niet strikt van de regeltjes aangezien ik fpv vlieg. ik rijd wel te snel op snelweg, maar rijd niet door rood.. ik ben niet heilig, verre van dat.
maar vind sommige regels zwaarder wegen dan andere en veiligheid moet altijd voorop staan.