Gewicht?
120 gram vluchtklaar; laat maar komen die regels
Beetje gekheid maar bedenk iets geks en over een paar jaar hebben we het gewoon.
De verkleining van electronica gaat als een speer, zeker in de drone-wereld die aangejaagd wordt door de telefoon wereld. Want die telefoons moeten (technisch) steeds meer kunnen en de drone ontwikkelaars maken daar handig gebruik van. Ze combineren veel verschillende partijen en brengen die samen; (bewakings-) camera's, videoverwerking en communicatie (zenders/ontvangers, HD kwaliteit, realtime, OSD overlays), telefoon technologie (GPS, kompas, Gyro en acceleratie chips), dataverwerking, vluchtsoftware, bidirectionele handzenders. Steeds meer fabrikanten van verschillende disciplines vinden elkaar en werken aan oplossingen en standaards.
Regelgevers lopen hier hopeloos achteraan te sjokken; combineer snelle veranderingen met ambtenaars en je hebt een paradox.
Zo word er dus van alles bedacht "tegen drones", want die zijn levensgevaarlijk en schenden de privacy, terwijl ondertussen iedereen van alles en nog wat live loopt te streamen op het net en daar gebeurt niks aan. Ik kan met m'n mobiel door een drukke winkelstraat lopen en dat live streamen zonder consequenties. Maar met "zo'n drone" mag ik nergens vliegen "want er konden wel eens beelden opgeslagen worden van mensen die dat misschien niet eens willen". Terwijl ik met die livestream van de winkelstraat wel Ome Harrie heb gefilmd met een blonde stoot terwijl z'n vrouw denkt dat Harrie 150 km verderop in een vergadering zit... en half Nederland bekijkt mijn livestream want ik zou zo maar een bekende vlogger kunnen zijn.
Geen haan die ernaar kraait en geen kip die er van de leg door raakt, maar vliegen met "zo'n drone?" dat kan natuurlijk niet! Dus daar moeten we wat aan doen!
Ik vlieg nog even wat rondjes hier achter in de speeltuin, want mijn nieuwste drone is zo klein die zie je van 10 meter afstand niet eens meer. En wat je niet kan zien bestaat niet!