Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Voor mensen die zwaarder dan 4kg willen vliegen.

Hier een link naar wat duidelijkere tekst..

http://tweakers.net/nieuws/102848/regels-voor-vliegen-met-mini-drones-worden-soepeler.html
ik herhaal vanuit dit artikel:
Ze hebben dan onder andere een brevet en een vergunning nodig. Deze zijn vanaf 1 juli te verkrijgen na het afleggen van een theorie- en praktijkexamen

Dus wat betekent dit?
Wat voor vergunning? een permanente vergunning? een tijdelijke die je maand van tevoren aanvraagt en weer instanties gaan inlichten die het niks boeit?
Brevet? Wederom wat zijn de eisen? ff een schooltje volgen die je 2000 euro aftroggelt? Of word het gemakkelijker gemaakt?

Overigens is dit voor commercieel wel een goeie. Mooi makkelijk filmen voor bedrijf zonder vergunning, zonder toestemming bla bla etc.
Maar 100 meter is wel een beetje overdreven weinig. maak het 200-300 meter. 50 meter hoogte is denk ik wel OK voor de meeste doeleinden.

Maar dat de hobbyist vervolgens ook deze wetgeving krijgt slaat werkelijk nergens op. we hebben al de wet dat we altijd de multicopter moeten blijven zien. We moeten nooit boven bebouwing etc vliegen. Waarom dan ook nog eens het NOG VERDER inbeperken? typisch nederlandse waardeloze wet schrijvers die geen kennis van zaken hebben?

En dan ook: het artikel is open voor commentaar. dit wil ik zeker geven. waar kan ik dit doen?

EDIT: hier dus. https://www.internetconsultatie.nl/veiligheidsregelgeving_drones/reacties
 
Laatst bewerkt:
Gisteren iets aparts meegemaakt, ik ging even mijn 450 helietje uitlaten in het park toen er plots politie naast mij stond en mij sommeerde om even te landen.
Hij vroeg mij waar ik mee bezig was en ik zei dat ik aan het oefenen was en dat klopt ook. De agent en beeldschone agente begonnen hun betoog over klachten van drone`s waarop ik hun vroeg hoe mijn model eruitzag.
Tsja, een helikopter zei de dame. Ik vroeg haar of er soms klachten waren dat ik hier aan het vliegen was, nee hoor ! zei ze als je maar niet over de sloot vliegt want daar is het stilte gebied. Kortom, doe gewoon je ding en als je niemand tot last bent is er niks aan het handje. Net als fietsen op het trotoir.
 
Maar het is dus wel gevraagd. Wat betekend dat voor de gemiddelde leek er geen onderscheid is tussen een drone of een heli. Maar dat verbaasd mij ook niets. Ik ben ook wel eens gevraagd door iemand die kwam kijken of ik aan het filmen was toen ik een 450 heli vloog.
 
Laatst bewerkt:
Ik had ook eens politie naast me staan, toen ik net wou opstijgen. Ze bleven in de auto kijken en ik ging gewoon opstijgen. Nadat ze 2 minuutjes keken reden ze weer verder.
 
WTF maakt het uit of je met een helicopter of een quadcopter aan het vliegen bent? En waarom zou het voor overlast verschil uitmaken?
 
Dat is inderdaad een goeie vraag. Ben dus wel nieuwsgierig wat er uiteindelijk in die wet komt te staan.
 
ben er ook wel nieuwsgierig naar.

maar zoals de wijzigingen nu zijn zullen bijv. die speelgoed quadcopters (met camera) dan dus vrij te gebruiken zijn... dus ook door de lui zonder verstand van zaken.
simpelweg vanwege hun gewicht en ''speelgoed'' manier van besturing...

maar ben ook bang dat dan helaas wel weer rc spul op de markt is wat weer andere specificaties heeft en mede daarmee door de mazen van de wetgeving glipt.
het is wel te betwijfelen of met dit soort regels nu de hardnekkige groep met veel geld en weinig kennis echt de vrijheid van zomaar rondfladderen (en crashen) word ontnomen, of dat men enkel de hobbyisten in de vingers snijd vanwege de publiciteit rond crashes van amateurs...
 
Onder de 4 kg kun je redelijk zonder problemen je hobby beoefenen. Alleen als je FPV vliegt zit je vast aan 100 meter. Dat is in de praktijk niet echt veel. In theorie mag je volgens mij met de nieuwe regels niet meer wildvliegen met tevens vliegtuigen of heli's van meer dan 4 kg. Ik neem aan de de wetgever geen onderscheid gaat maken tussen multicopters, vliegtuigen en heli's. Het zijn allemaal UAV's.
Handiger zou het zijn als er onderscheid zou worden gemaakt tussen toestellen met of zonder camera.

het is wel te betwijfelen of met dit soort regels nu de hardnekkige groep met veel geld en weinig kennis echt de vrijheid van zomaar rondfladderen (en crashen) word ontnomen, of dat men enkel de hobbyisten in de vingers snijd vanwege de publiciteit rond crashes van amateurs...

Hoe vaak gebeurd dat nou in de praktijk. Ik lees het zelden tot nooit. Zonder stemming te willen maken zou het me niks verbazen als er een hele andere lobby actief is om deze hobby in te willen perken. Met andere redenen dan nu gebruikt worden. Ik kan wel een paar partijen bedenken die het wildvliegen en met name het drone vliegen met lede ogen aanzien.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan wel een paar partijen bedenken die het wildvliegen en met name het drone vliegen met lede ogen aanzien.
Welke partijen dan? Vaak is het de onbekende factor. Goede voorlichting is voldoende om ze te overtuigen van de onschuld van de hobbyvliegers.
 
Dan verzanden we in ongefundeerde speculaties. Daar hebben we niet zoveel aan. Maar goed. Speculeren mag op een zondagavond. Commerciële dronevliegers zijn zo'n groep. Modelvliegclubs die werken met brevetten en subsidies zijn zo'n groep. Producenten die concurrentie hebben gekregen in een hoog tempo uit China zijn zo'n groep. Zo heeft de KNVvL aan tafel gezeten bij de overheid. En ook DARPAS. Om te adviseren in nieuwe regelgeving. Ik kan me niet voorstellen dat die daar zitten om de belangen te behartigen van de wildvlieger :)
 
Dan verzanden we in ongefundeerde speculaties. Daar hebben we niet zoveel aan. Maar goed. Speculeren mag op een zondagavond. Commerciële dronevliegers zijn zo'n groep. Modelvliegclubs die werken met brevetten en subsidies zijn zo'n groep. Producenten die concurrentie hebben gekregen in een hoog tempo uit China zijn zo'n groep. Zo heeft de KNVvL aan tafel gezeten bij de overheid. En ook DARPAS. Om te adviseren in nieuwe regelgeving. Ik kan me niet voorstellen dat die daar zitten om de belangen te behartigen van de wildvlieger :)
Helaas maar waar. Deze organisaties geven aan dat hobbyist meer mag als de professionele vlieger en kaarten dat aan zoveel als ze kunnen...en ze hebben hun zin gekregen. Ik snap dat ze dit argument gebruikten en het is ze gelukt, maar de overheid moet ook aan de hobbyist denken. Dat doen ze niet.
 
maar de overheid moet ook aan de hobbyist denken. Dat doen ze niet.

Dat zullen ze pareren door te stellen dat de regels niet gelden bij vliegclubs. Daar kun je je dan bij aansluiten als hobbyist. Extra leden is meer subsidie in veel gevallen. Diezelfde vliegclubs worden vertegenwoordigd door de KNVvL ;)
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand het aluminiumfolie gezien?

Je kunt gewoon terugvinden op dit forum in de diverse discussies over ondermeer FPV dat deze partijen bij het Ministerie aan tafel zitten hoor. Ik loop dat niet te verzinnen. Dat is gewoon hier aangekaart tijd terug. Ik vind het verder in dat licht gezien nogal naïef om te denken dat diezelfde partijen daar primair zitten voor een groep wildvliegers waar ze niets aan hebben of waar ze last van hebben.

**Edit**

Leer lezen man...

Ik zie nu trouwens dat je dit wel vaker doet. Op de man spelen zonder argumenten. Dan is wat mij betreft de discussie natuurlijk snel over. Ik neem aan dat je dat wel zult begrijpen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik laat me graag verrassen door tegenargumenten ;) Ik gooi een balletje op voor een aardige discussie maar daarvan schieten sommige mensen gelijk in een kramp :D
 
100 meter en 50 meter hoog is gewoon achterlijk...een modelvliegtuigje met fpv heeft meer dan dat nodig om een bochtje te maken. Moet je eens proberen RTH in te schakelen. Niet iedereen vliegt met een quadcopter.
 
Je kunt gewoon terugvinden op dit forum in de diverse discussies over ondermeer FPV dat deze partijen bij het Ministerie aan tafel zitten hoor. Ik loop dat niet te verzinnen. Dat is gewoon hier aangekaart tijd terug. Ik vind het verder in dat licht gezien nogal naïef om te denken dat diezelfde partijen daar primair zitten voor een groep wildvliegers waar ze niets aan hebben of waar ze last van hebben.

**Edit**



Ik zie nu trouwens dat je dit wel vaker doet. Op de man spelen zonder argumenten. Dan is wat mij betreft de discussie natuurlijk snel over. Ik neem aan dat je dat wel zult begrijpen ;)
En toch heb ik het idee dat deze meer de belangen van commerciele doeleinden voor ogen hebben en noemen dat de hobbyist meer mag. Een goed punt en waarom wij als hobbyist nu beperkt worden. Hoe die gesprekken gingen weten we natuurlijk niet.
Maar ik wil hun ook niet de schuld geven van de belachelijke 50-100 meter regel.
 
Ik ga er ook vanuit dat de commerciële lobby het sterkste is. De lobby van de KNVvL weet ik niet. Ik proef wel vaak wat narrigheid vanuit clubvliegers naar wildvliegers toe op dit forum maar of dat zou leiden tot een lobby weet ik niet. Ik sluit het niet uit.
 
Back
Top