Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Discussie in 'Multicopters' gestart door Tasz, 30 jan 2013.

  1. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Yep. Zijn allemaal modelluchtvaartuigen.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Humor...
    Wildvliegers die nu lopen te miepen omdat " hun" belangen nergens zijn gehoord. Diezelfde wildvliegers die constant de KNVvL aanvielen met kreten als "geldklopperij" en "Jullie doen niets voor de modelvlieger, dus ik zeg m'n lidmaatschap op."

    Ik lig dubbel van het lachen.
    Terecht dat erkende luchtvaartterreinen meer priviliges krijgen. Die hebben daar vaak jaren keihard voor gewerkt, gelobby't bij gemeenten en provincies.
     
  3. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ja die reactie had ik wel van je verwacht. Beetje vanuit de bekende hoek binnen dit forum (anti alles wat nieuw is) :confused: Draagt verder niks bij aan de discussie maar wel even lekker ventileren. Dat er mensen zijn die domweg zich door hun privé situatie niet eens aan kunnen sluiten bij een club komt zeker niet bij je op?
     
    servor1986 vindt dit leuk.
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En toch snap ik de ophef niet. Zo gek is het toch niet dat je je niet zomaar bezig kunt houden met een hobby die risico's met zich kan brengen voor derden?
    Als ik wil boogschieten, moet dat ook bij een officiële vereniging, moet ik lid zijn van de bond en mag dat niet zomaar overal (alleen op een door de vereniging beschikbaar gesteld terrein). Is er geen vereniging in de buurt, heb ik het niet zo op het verenigingsleven, of kan ik de contributie niet betalen? Jammer dan voor mij.
    Blijkbaar worden de risico's van modelvliegen niet dusdanig hoog ingeschat dat je dit alleen op een modelvliegveld mag doen. Wel gelden er strengere voorwaarden als je je hobby wilt uitoefenen op een niet-gecontroleerd terrein waar de risico's onbekend zijn (in tegenstelling tot een erkend modelvliegveld) Lijkt me toch niet zo vreemd?
     
  5. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik mag met pitbullen over straat. Aantal incidenten met deze en andere honden zijn vele malen groter dan die van wat wildvliegers.
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Klopt. En ik mag met een apparaat op vier wielen van een kleine 2 ton, voorzien van een verbrandingsmotor van 145 Pk door een woonwijk rijden. Brengt ook risico's met zich mee.
    Het gaat allemaal om de verhouding tussen de voordelen en de risico's die een bepaalde activiteit met zich meebrengt.
    Blijkbaar gaat men er van uit dat de voordelen van het ongecontroleerd rondvliegen met modelvliegtuigen niet opweegt tegen de risico's die het met zich meebrengt. Als je het daar niet mee eens bent, zul je de overheid ervan moeten overtuigen dat ze ongelijk heeft. Dat gaat het gemakkelijkst door je te verenigen. Wildvliegen valt nu eenmaal niet onder de universele rechten van de mens.
     
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Tsja, niet iedereen heeft de mogelijkheid om zich te verenigen. En dan zal alleen ook maar minder worden met steeds meer tweeverdieners, 24 uurs economie en zzp-ers. De tijd van vakbonden en gezellig elke week naar de club is voorbij.
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Sorry hoor, maar dat ben ik niet met je eens. Alsof de gemiddelde Nederlander 14 uur per dag werkt, 8 uur slaapt en dan nog net twee uurtjes over heeft om te eten en boodschappen te doen, en dat dan 7 dagen per week. Toevallig ben ik zelf ZZP'er en zijn mijn vriendin en ik zijn ook nog eens tweeverdieners (en we hebben ook nog twee kinderen) Ik kan je zeggen dat er genoeg vrije tijd overblijft hoor.
    Ik proef eerder het steeds verder groeiende "entitlement" en individualisme in de verhalen die ik hier soms lees. Alles moet te allen tijde voor iedereen beschikbaar zijn, maar het mag vooral geen moeite kosten. Zo werkte dat vroeger niet en zo werkt het nog steeds niet.
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Wij zijn tweeverdieners. Hebben 3 kinderen. Heb 5 man personeel aan het werk en dat breidt uit op het moment. Ik heb geen tijd voor clubjes.
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Maar wel om met helicopters en multicopters te spelen, te fotograferen en in 5 jaar tijd 10.000 posts op een forum te plaatsen...
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat mag je denken. Ik loop in ieder geval niet allerlei flauwe smoezen te verzinnen om te proberen me onder regels uit te kletsen die me niet aanstaan.
    Blijkbaar heb je tijd zat om naar een "clubje" te gaan, maar kies je er voor om in die tijd andere dingen te doen. Waarschijnlijk ook geld zat om een auto te rijden voor het geval dat die club iets verder bij je uit de buurt ligt dan loopafstand, dus dat zal het probleem ook niet zijn.
    Maar anders ga je toch lekker wildvliegen als je in je villa in het buitenland zit?
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Ehhh... Schreef jij een paar posts terug niet iets over "persoonlijke aanvallen" ? Je kent mij niet, weet niet wie of wat ik ben, maar meent je wel een mening over mij als persoon te kunnen permitteren? (" Anti alles wat nieuw is") Even consequent naar jezelf zijn.

    Ik ben niet "anti alles wat nieuw is". Ik ben wel "anti wat mijn hobby in een kwaad daglicht stelt en/of verziekt."
    Als je mijn reacties van de afgelopen jaren hebt gevolgd, heb je kunnen zien dat ik me fel verzet tegen lieden die alle regels die er zijn aan hun laars lappen of (heel creatief) in hun eigen voordeel uit proberen te leggen met drogredenen zoals: "Toen de regeling Modelvliegen geschreven werd, bestond FPV nog niet. Ergo: FPV is geen modelvliegen." En meer van dat soort onzin.
    Of lieden die willen en wetens, met 100% kennis van de regeling modelvliegen hun FPV-kist omhoog jagen naar 2km.
    Of lieden die met een multi op een mooie mistige ochtend een paar rondjes om de Dom van utrecht gaan vliegen.

    FPV: ik vind het prachtige techniek. Heeft een offspin naar de "conventionele" modelbouw, want momenteel worden er camera's en systemen ontwikkeld die een paar jaar geleden nog voor ondenkbaar werden gehouden. Multikopters: Idem. En in mijn vakgebied worden multikopters al een tijdje gebruikt, en met veel succes.

    Dat jij je door "persoonlijke omstandigheden" niet aan kunt sluiten bij een club: tja... dat zal alleen maar nog moeilijker gaan worden als de modelvlieghobby in een steeds kwader daglicht komt te staan door lui die maar wat aan kloten en zich nergens wat van aantrekken. Gemeenten worden huiverig om een ontheffing te geven aan een modelvliegclub, vanwege "incidenten" (al dan niet op het clubterrein of door clubleden!!!) en lobbyen van bewoners. Geen ontheffing = einde club.
    En als die "persoonlijke omstandigheden" daadwerkelijk bij jou liggen: misschien had je jouw belangen dan wat nadrukkelijker moeten verdedigen bij de lieden die jouw belangen schaden.

    En overigens mag jij inderdaad met een Pitbull over straat lopen...
    MITS je het beestje hebt aangelijnd, ingeent, geregistreerd, je het poepschepje cq zakje bij je hebt, je gemeentelijke hondenbelasting hebt betaald, enz enz enz.
    Ook in die voorbeelden een heleboel zaken waar je je aan hebt te houden.
    Doe je dat niet, en laat je het beestje los lopen, gaat dat wellicht 99 keer goed, maar de 100e keer grijpt de hond een andere hond of een kind.
    Paniekreactie van gemeente: Pitbulls zijn vanaf heden verboden.

    Deze analogie even doortrekken naar modelvliegen:
    Regels m.b.t. modelvliegen waren er al jaaaaaren. Toch meenden een aantal lieden dat die regels niet voor hen golden. Er zijn in het recente verleden een aantal incidenten geweest en de overheid heeft nu dus de reactie gegeven:
    Inperken van een aantal regels. Iets waar ik (en niet alleen ik) al jaren voor gewaarschuwd heb.
    GELUKKIG nog niet de inperking dat modelvliegen alleen nog maar is toegestaan op daarvoor ingerichte en toegestane modelvliegterreinen. Wat dat had mij niets verwonderd...

    En nu gaan een aantal wildvliegers de KNVvL en DARPAS "beschuldigen" van lobbyen en het niet willen vertegenwoordigen van de belangen van wildvliegers... Nou ja, je weet ondertussen hoe ik daarover denk.
     
  13. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Jij bepaald gelukkig helemaal niet of ik tijd zat heb. Daar ga jij niet over.
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik ken jou net zo goed als jij mij. Via het forum. Ik kom je dus tegen in discussies. Ik mag je inderdaad niet aanvallen. Mijn excuses voor de felheid van mijn kant. Ik ben het wel vaak met je oneens. Vaak reageer ik niet omdat het op een deel van het forum is waar ik sowieso niet vaak kom. Ik lees wel.

    Wat betreft het laatste. Er is een termijn van een maand gesteld om namens aan achterban mee te doen aan een Internet consultatie. Dat is natuurlijk belachelijk kort voor een wetgeving die al jaren in voorbereiding is.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Excuses geaccepteerd. En oneens zijn kan, heb ik ook niks op tegen.
     
  16. stihletjes

    stihletjes

    Lid geworden:
    22 nov 2014
    Berichten:
    39
    MOD: edit ivm overbodige voorgaande discussie

    En over die internet consultatie.. Je hebt één maand de tijd. Lijkt mij meer dan prima. Tevens is er niets dat je er van weerhoudt om zelf een petitie of iets dergelijks te starten.
     
  17. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Popcorn
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    MOD: Graag persoonlijke discussies persoonlijk voeren, niet op het internet.
    Hoort op het forum niet thuis
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik maakte de vergelijk met Pitbulls/honden. We praten over 150.000 bijtincidenten per jaar en er is geen regelgeving daaromtrent. Dat tegenover nauwelijks incidenten met drones. Dat is een inhoudelijk argument.
    Verder gebruik ik als inhoudelijk argument dat niet iedereen meer tijd heeft voor een gestructureerd verenigingsleven.
    http://hvdsl.nl/ezinea/drkrimp/
    http://www.binnenlandsbestuur.nl/so...ies-in-krimpgebieden-onder-druk.8509913.lynkx
    Daar zijn ook cijfers over te vinden. Hier in de regio zijn er bijvoorbeeld nauwelijks vrijwilligers te vinden voor de voetbalclubs.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 mei 2015
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kunnen we terug on topic? :confused:

    Degenen die voorheen de regels aan hun laars lapten, zullen dat helaas waarschijnlijk wel blijven doen. Wetten maken is 1, ze ook handhaven is 2 (of 3 of 4, enz. - zeker in Nederland). De zwevers kunnen wel eens serieus beperkt worden door de hoogte, maar ik als helivlieger heb zo te zien niet zoveel last van de nieuwe regels.
     

Deel Deze Pagina