Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Als jij wilt weten wat de ANWB allemaal voor haar leden doet, moet je hun jaarverslag maar eens doorlezen. Dat is wel iets meer dan alleen de wegenwacht.
Waarom haal je toch steeds aan dat de KNVvl heeft beweerd iets voor jou te hebben betekend? Nogmaals; kijk op hun site. Daar staat vrij duidelijk dat ze er zijn om de belangen van hun leden te behartigen. Als er niet-leden zijn die daarvan mee profiteren (vergelijkbaar: niet ANWB leden die gebruik maken van de door de ANWB geplaatste bewegwijzering), is dat voor die personen mooi meegenomen, maar ze hebben er geen recht op.
De toegevoegde waarde van een club als de KNVvL is nu precies wat jij opnoemt. Door zelf regels te stellen en te zorgen dat deze worden nageleefd, worden zij een serieuze gesprekspartner voor overheden. En daardoor krijgen ze dingen voor elkaar die een alleenstaander niet geregeld krijgt.
Volgens mij is de verzekering die de KNVvL aanbiedt trouwens eerder bedoeld voor de bij haar aangesloten verenigingen en niet zozeer voor individuele leden. Dergelijke zaken worden inderdaad veelal gedekt door de WA verzekering van de persoon zelf. (trouwens, als je denkt dat een WA verzekering echt alles dekt, zul je ooit nog eens van een koude kermis thuiskomen...)
Ik wilde het niet weten wat de ANWB allemaal doet, ik weet dat ze veel extra's doen voor haar leden.. dat was mijn punt ook.. maar ze vertegenwoordigen wel alle wielrijders, ook niet leden, zoals het hoort en iets wat de knvvl ook zegt te doen maar wat in mijn ogen totaal niet klopt
Leuk zo'n pagina.. maar wat hebben ze voor jou betekend dan?
En kom niet met het loze argument dat het anders al veel eerder afgelopen was met modelvliegen.. of onderbouw jezelf..

Aan je reacties te zien ben je wel een beetje een gefrustreerde betweter.. ik heb het uit laten zoeken en ik ken er meer en ja je wa verzekering dekt gewoon, nu nog wel. Je hoeft mij ook absoluut niet te wijzen op het thuis komen van een koude kermis en je begreep best wat ik bedoelde met alles. Maar het geeft niet.. het heeft toch geen zin je te overtuigen daar ik denk dat je daar te naïef en te conservatief voor bent gezien je reacties.

Vrij eenvoudig. Omdat er dan niemand meer is die in staat voor het blijven naleven van de regels. Waarom mag ik de dag vóórdat mijn auto gekeurd had moeten zijn nog vrolijk rondrijden en de dag erna niet meer (als ik hem niet heb laten keuren)? Is de auto van de één op de andere dag veranderd in een gevaarlijk wrak? Nee, maar de kans dat dat wel gaat gebeuren op de langere termijn neemt wel behoorlijk toe.

Dat is echt onzin en gebaseerd op niks..

Een apk is een periodieke keuring maar die garandeert absoluut niet dat je auto veilig is.. je auto voldoet aan de minimale eisen niet meer..

Daarnaast de aanname dat de kans dat de auto op termijn een wrak is zonder apk slaat ook als een lul op een slagroomtaart want dat heeft eerder met onderhoud dan een apk te maken

Ik wilde nog gaan reageren, maar dat doe ik maar niet. Zo te zien heb je zelf veel last van bepaalde eigenschappen waar je mij van beschuldigt. Blijf vooral geloven in je eigen gelijk.

mod : heren of we gaan nu weer inhoudelijk verder on topic, zonder verwijzingen naar elkaar zonder persoonlijke strijd en verwijten,

of we zijn erover uitgediscussieerd in dit topic.....

Gewicht van vier kilo is ook beperkt. Op een afgelegen veld hier in de buurt waar regelmatig mensen wildvliegen en rijden (zelfs circuit aangelegd) zijn soms twee jongens bezig met hun Goblin 630. Die weegt net meer dan 4 kilo vermoed ik.

Gewicht van vier kilo is ook beperkt. Op een afgelegen veld hier in de buurt waar regelmatig mensen wildvliegen en rijden (zelfs circuit aangelegd) zijn soms twee jongens bezig met hun Goblin 630. Die weegt net meer dan 4 kilo vermoed ik.
ik betwijfel het. ik had een alien 680 frame met het grootst denkbare accublok wat er maar te bestellen was. 16000mAh 6s batterij. Flinke motoren. deze is 3,8 kilo samen met gimbal en gopro.

Ook de 4 kilo kan ik mee leven
Maar de 50 en 100 meter regel is echt verzonnen door mensen die nog nooit iets gevlogen hebben of zelfs iets hebben zien vliegen
Ze moeten gedacht hebben aan bart smit vliegtuigje van nikko bij het verzinnen van deze regelementen

Het is gewoon een onderhandeling zoals het altijd gaat. Mensen willen geen regels, willen nergens naar luisteren, gaan te ver.. en dan komt de wetgever die gelijk veel te ver doorschiet in de regelgeving. Dan komt er een hoop discussie, en sluit men een compromis.

Als men nu zou voorstellen 500 en 1000 meter, dan zouden de onderhandelaars aan de hobbykant gaan inzetten op 1000 en 2000 meter, en komt men gemiddeld op 750/1500 uit.

Dat wil men niet. Dus is de inzet 50/100.

Zo werkt dat nu eenmaal.

Dit had voorkomen kunnen worden als die paar slechte quadcoptervliegers die er zijn, wat minder egoistisch waren geweest en iets meer nagedacht hadden voor ze aan hun acties begonnen. Maar ja. Could have, should have, would have.

when it keeps going on like this.... one day there will be no rc hobby in the air anymore, only high-tec commercial stuf... and only because of a group of people who don't think about what they do...

ik betwijfel het. ik had een alien 680 frame met het grootst denkbare accublok wat er maar te bestellen was. 16000mAh 6s batterij. Flinke motoren. deze is 3,8 kilo samen met gimbal en gopro.

Goblin 630 is een helicopter. Die heeft een vlieggewicht van ongeveer 4300 gram. Een 700 klasse helicopter zal iets zwaarder zijn vermoed ik. Het gaat in deze discussie niet alleen om "drones". Het gaat om elk onbemand toestel op afstand bestuurd ;)

Goblin 630 is een helicopter. Die heeft een vlieggewicht van ongeveer 4300 gram. Een 700 klasse helicopter zal iets zwaarder zijn vermoed ik. Het gaat in deze discussie niet alleen om "drones". Het gaat om elk onbemand toestel op afstand bestuurd ;)
In Duitsland ligt de grens op wildvliegen op 5kg en dat is ronduit moeilijk te halen met een 700size heli. Veel discussies daar over welke heli met welke setup onder 5kg kan komen.
Met een doorsnee Logo 700 Xxtreme (wat een zware jongen is) bv kom je bv makkelijk op 5.6kg en kan je het al schudden met 5kg als je nog lekker wilt knallen.

@Chow: klopt. Maar die andere toestellen bestonden al langer, de regelgeving was er al voor.. het zijn de drones die nu de discussie over regels opzwepen.

In alle redelijkheid; laten we even wel zijn. Wildvliegen met een heli boven de 5kg en dan 'lekker willen knallen' dat is ook absurd. Het is goed dat daar paal en perk aan gesteld wordt.

Trouwens hetzelfde voor een 5kg+ vliegtuig. Gewoon onverantwoord. Wildvliegen doe je met kleine toestellen.

@Chow: Wildvliegen met een heli boven de 5kg en dan 'lekker willen knallen' dat is ook absurd. Het is goed dat daar paal en perk aan gesteld wordt.

Trouwens hetzelfde voor een 5kg+ vliegtuig. Gewoon onverantwoord. Wildvliegen doe je met kleine toestellen.

Het is niet absurd, jij vind het absurd.
Natuurlijk ga je niet met een dergelijk model in het park aan de gang. De meeste 'grote modellen' wildvliegers weten wel wat veilige locaties zijn en hebben meer ervaring dan een doorsnee dronevlieger. Laten we wel wezen: ook op een vliegclub is het niet meteen 100% veilig, dat is ook niet zaligmakend.

@Chow
In alle redelijkheid; laten we even wel zijn. Wildvliegen met een heli boven de 5kg en dan 'lekker willen knallen' dat is ook absurd. Het is goed dat daar paal en perk aan gesteld wordt.

Of je nou 4kg of 5kg tegen je kop krijgt is irrelevant. Beiden zijn lastig te koppen. Maar mensen die dit soort heli's vliegen zijn wel extreem bezig met veiligheid. Daar kunnen veel dronevliegers nog een puntje aan zuigen. Of is deze nieuwe regelgeving ontstaan door problemen met wildvliegende RC helicopters en hellingzwevers?

Nee, dit is geen kwestie van vinden. Het is absurd en onverantwoord.

100% veilig krijg je het nergens, daar heb je 100% gelijk in. En ik geloof ook wel dat mensen die met zulke heli's gaan 'rammen', dat niet in een parkje gaan doen. Die dingen kosten ook geld.

Echter, die mensen denken wel degelijk zuiver aan het eigenbelang. Een vliegclub is geen garantie voor veiligheid. Maar wel een plek die ervoor is aangewezen, waar andere mensen het verwachten, en die erop is ingericht.

een 5kg+ heli; die maakt een behoorlijk lawaai. Zeker als er mee 'geramd' wordt. Qua vluchtgedrag is dat voor een omstander volslagen onvoorspelbaar, en er zit een gigantische bak aan energie in die bladen. Dat hoort gewoon niet 'in het wild', dat is onverantwoord en egoistisch. Je maakt er de hobby net zo goed mee kapot, als de dronevliegers die maar overal menen te moeten mogen vliegen en filmen.

Voor de duidelijkheid; iemand die met een vliegtuig van 5kg+ gaat wildvliegen, is net zo onverantwoord bezig. Het gaat daarbij niet zuiver en alleen om de eigen veiligheid, maar ook om de veiligheid van anderen, overlast voor de omgeving en hoe niet-modelvliegers (dus ANDERE MENSEN) er tegenaan kijken.

Ja jij kunt het verantwoord vinden als jij met een trex 700 van krap 6 kilo staat te rammen op een weiland. Dat kan zelfs, zuiver naar veiligheid gekeken, heel veilig zijn. Zou zelfs veiliger kunnen zijn dan om een vliegclub. Maar die mensen die er voor HUN recreatie fietsen, zullen daar anders over denken. Die hebben er overlast van. Bellen de politie. Enzovoort. En als dat dan maar genoeg gebeud, komt het in beeld (zoals nu met de drones gebeurd is), wordt de wetgever wakker en krijg je van die belachelijke overreagerende wetten.

Mensen gebruik je verstand. Rammen met een zware 3d heli doe je op een vliegveld en nergens anders.

Kan prima wild, en met gezond verstand. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Hoger dan de clubs waar ik geweest ben. Gelukkig heb jij er geen moer over te zeggen. ☺

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, dit is geen kwestie van vinden. Het is absurd en onverantwoord.

Ik weet niet of je sympathie gaat vinden voor je ideeën als je nu mensen met jarenlange heli ervaring zonder enige incidenten voor het hoofd gaat stoten met je rigide standpunt nadat je nog geen 24 uur een account hebt hier en dus wat mij betreft aan MBF niets hebt bijgedragen.

Er zijn altijd mensen die commentaar geven. Als voorbeeld, je vliegt boven je eigen grond. Een stuk land niet grensend aan een weg. Een brakke zandweg is de toegangsweg. In de wijde omtrek geen huis te bekennen. En als er mensen komen, komen ze bewust er op af om te kijken. Alleen maar positieve reacties.
En toch wordt er geklaagd en gebeld.
Ik begrijp de regels wel. Het is knap werk dat de knvvl de schade heeft kunnen beperken voor de vliegclubs. En ik verwacht ook dat de oorzaak ligt bij de drone vliegers. De grote groeiende onwetende groep nieuwe drone piloten. Door de lage en makkelijke instap zal deze blijven groeien.

Kan prima wild, en met gezond verstand. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Hoger dan de clubs waar ik geweest ben. Gelukkig heb jij er geen moer over te zeggen. ☺
En daar ben ik het nou volkomen mee eens en DAT is DE reden waarom ik niet bij de "club" in de buurt zit!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back