Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?

Aangezien mn moeder voor moederdag een digitale camera heeft gehad :wink:, hier wat afbeeldingen:

Foto van de Zero:
afb1301.JPG


Hier afbeelding van de onderkant, met duidelijk de elektro-draden en de stekker-busjes:
afb1302.JPG


Helaas is het weer nog niet echt goed geweest en hebben we nog niet echt tijd gehad om het model te testen :( , dus over het vlieggedrag is nog niets bekend.


We hebben al ideeën over een volgend project voor elektro LB.
We zitten te denken een kistje dat ook de mogelijkheid biedt tot (simpele) kunstvlucht, zoals wing-overs, loopings, krakelingen, rugvlucht, enz.
De modellen die we nu gebruiken hebben helaas nog niet genoeg power hiervoor, maar na dit gelezen te hebben:

Harold zei:
Ander punt: Met electrisch kan je (eventueel met vertraging) makkelijk hele grote props aan. Voor pure trekkracht dus niet echt veel vermogen nodig.

denk ik dat als we dit (vertraging + grote prop) toepassen en daarbij een licht toestel met een dikke vleugel maken dit misschien toch wel mogelijk is.

Bij een licht toestel denken wij natuurlijk meteen aan depron, bovendien hebben we een dikke vleugel nodig, hierdoor kwamen we uit op dit model: http://www.slow-flyer.com/extra.html

Kan iemand vertellen of ons idee een mogelijkheid van slagen heeft, of dat er iets veranderd moet worden?
 
Als je op zaterdag naar de LB-meeting komt, zul je daar ook Erik Janssen treffen. Hij was, totdat hij stopte met wedstrijdvliegen, vele jaren lid van het Nederlandse F2B-team. Tegenwoordig zijn Henk en ik de enigen, het wordt tijd voor wat concurrentie!

Tegenwoordig experimenteert hij er lekker op los met RC-electro en heeft ook al eens een LB-model op deze wijze van de grond gekregen.
Hij zal je uiteraard in zijn kennis en ervaring laten delen.
 
@Wouter
Ik denk dat je met de vertragingen en props van de parkflyer/slowflyer wel wat kan bereiken.

Ik begreep dat bij "roud-the-pole" de spanning vaak iets hoger is, dus ik weet niet of je bij de motor (na spanningsverlies door de lange dunne draden) een "normale" spanning overhoudt.
Met "normale" spanning bedoel ik een spanning die overeenkomt met 6-8 cellen die gebruikelijk is bij parkflyers.

Als de spanning meer is moet je eventueel een andere motor gebruiken of je prop kleiner kiezen. Ik kan daar wel aan rekenen.
Ik kom denk ik ook wel even naar de LB dag kijken.
 
Harold,

Met onze rugzak modellen (onze benaming voor het electro lijnbestuurd vliegen) hebben we al een aantal speed 280 afgefakeld, als prop gebruiken we een Gunther. Dus spanning hebben we genoeg, eventueel komt er nog een betere regeling op, die het wat 'netter' doet.

Groetjes,

Rick
 
@ Wouter & Rick:

Toch is naar mijn idee het gebruik van de stuurlijnen als stroom geleiders geen oplossing. Op het moment dat het echt LB-VLIEGEN (eenvoudige kunstvlucht en meer) wordt, is de luchtweerstand veel te groot en moet je naar dunnere lijnen toe die elektrisch gezien teveel weerstand hebben.:x
Ik denk dat LiPol + Borstelloos de enige combinatie is die op dit moment een goede power/gewichts verhouding biedt...
Maar zoals gewoonlijk: mijn idee voor een beter... :D
 
@Bruno,

ik denk dat we met de stroom door de lijnen nog best wel iets kunnen bereiken: de truc is om het model voldoende snelheid te geven, zodat de lijntrek voldoende is, zodat de lijnen niet teveel doorhangen.

Bovendien is een erg groot voordeel dat wij erg veel spanning (24V) tot onze beschikking hebben, waardoor er redelijk wat verlies op mag treden om toch nog voldoende spanning over te houden bij de motor.

Uiteindelijk gaat het er ons niet om om een perfect F2B-model te maken, maar gewoon een systeem waar redelijk eenvoudig veel plezier aan beleefd kan worden. Zoals andere zeggen: dat het een hoge "funfactor" heeft.
 
Sorry Ron, misverstandje.

Bij 48 Volt zouden de verliezen idd dalen, probleem is echter dat we dan 4 loodaccu's in onze rugzak moeten douwen en dat lijkt me erg zwaar en bovendien wordt het geheel dan erg groot.

Mocht er ooit blijken dat we teveel verlies blijven houden op deze manier, dan is dit misschien wel een oplossing.
 
Hoeft niet, om over dezelfde hoeveelheid energie in je accu-pakket te beschikken, kun je nu de capaciteit halveren. Netto blijft het ongeveer even zwaar.
 
Of je gebruikt Nicads, NiMh.
30 cellen van SC formaat wegen nog geen 2kg.
Penlights de nog niet de helft.
Omdat de cellen niet erg hard hoeven te werken (paar ampere) kunnen het best oudere cellen zijn of van die autopakketten in de aanbieding.
 
Eindelijk is het bovengenoemde bouwproject, Extra 300 bijna af, er moet alleen nog een goede aandrijving in.

Foto's:

afb694.JPG


afb695.JPG


Spanweidte: 550 mm
Gewicht (zonder aandrijving/landingsgestel): 50 gr

Het eninge wat nog moet gebeuren is het zoeken van een goede aandrijving. Zoals gezegd is het geen probleem om voldoende spanning bij de motor te laten komen.

We zitten echter met 2 zaken waarmee we rekening moeten houden:
-we hebben voldoende trekkracht nodig (Speed 280 + Günther was duidelijk te weinig voor kunstvlucht)
-we hebben ook voldoende snelheid nodig om de te zorgen voor voldoende lijntrek.

We zitten momenteel te denken aan een vertraagde Speed 280/300 met een grote prop, maar hoe zorgen we nu dat we wel voldoende snelheid houden???

Iemand (Harold?) met suggesties, roept u maar!!!
 
Waar je zeker rekening mee moet houden is de hoek, waaronder je lead-outs naar achteren lopen. Je stuurlijnen hangen altijd iets door vanwege de luchtweerstand (springtouw-effect) en je lead-outs moeten zo geplaatst zijn , dat desondanks de hartlijn van de romp samenvalt met de raaklijn aan je vliegcirkel. Anders verlies je lijntrek doordat je kist naar binnen wil, of naar buiten. Levert extra luchtweerstand en verlies van voorwaartse trekkracht -en dus ook lijntrek- op. Wat dat betreft lijkt me het richtingsroer ook wat teveel van het goede.
Ik zou je verstelbare lead-outs aanraden en een ballastkamer in de buitentip. Als je iets kunstvliegerigs wilt doen zijn dat essentiele trim-voorzieningen.
Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen. :D
 
Bruno van Hoek zei:
Jorrit zei:
De titel zegt het al. Waarom geen electro lijnbesturing
Nooit over nagedacht maar bestaat er zoiets? ?
Ja, voor een trainertje zou het kunnen, maar voor onze wedstrijdklassen is de vermogens/gewichtsverhouding nog lang niet goed genoeg. Op het gewicht van de modellen kan niet bespaard worden, we bouwen al optimaal, dus alles moet uit verbetering van de aandrijfunit komen.
En wat denk je? We zijn net een jaar verder en met het LiPo verhaal komt de F2B-electrokist al aardig in zicht... Er zijn nog de nodige hobbels te nemen, maar zeg nooit nooit...
Wat we nodig hebben: 6min op een 13 x 6 prop bij 7500 toeren en het mag max. 500 gram zijn en 300 Euro kosten. Wie het weet mag het zeggen...
 
Het is al weer een tijdje geleden, dus ik laatmaar weer 's van me horen.

Zo ziet de Extra 300 er nu uit:

afb601.jpg


Aanpassingen:
-Flaps toegevoegd (momenteel nog niet bestuubaar, maar indien nodig wel)
-Landingsgestel gemaakt.
-Motorversteviging

De eerste testvlucht met dit model is zeer goed verlopen.
De gebruikte aandrijving levert echt VEEEEL Power, dit moet dus geen probleem zijn.
Verder vliegt het toestel goed, alleen is de motorophanging te zwak gebleken (is inmiddels verstevigd) en is het landingsgestel te slap.

Loopings,wingovers, e.d. heb ik nog niet geprobeerd, aangezien de lijnlengte 6 m is, ikzelf met uitgestrekte arm 2,5 m ben en het plafond slechts 7 m hoog is. Nu hopen dat het een keer goed weer is om buiten te proberen.

Alle filmpjes staan inmiddels op internet:

http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB1.WMV
http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB2.WMV
http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB3.WMV
http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB4.WMV
http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB5.WMV
http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB6.WMV
http://members.lycos.nl/vliegclub/ELB7.WMV

Mijn nieuwste model is op het laatste filmpje te zien.

Tevens zijn we bezig een groter elektro model voor lijnbesturing te maken.
De geplande motor is een Sp600, de besturing gaat waarschijnlijk via de (geïsoleerde) lijnen d.m.v. een servotester, in het toestel zelf bevinden zich dan een motorregelaar, vliegaccu en de motor.
Het model zal een combinatie zijn van de P-40 trainer, de Paolo en een gedeelte eigen inbreng.
De vleugel is reeds klaar en weegt slechts 140 gram.

Als we weer verder zijn zal ik weer iets laten weten.
 
Gisteren verder gewerkt aan de grote electro LB kist.

De romp is zo goed als af en heeft ongeveer dezelfde vorm als de P40 LB kist, echter met een paar aanpassingen voor electro.

Gewicht weten we nog niet, want de batterijen van de weegschaal waren op.
 
Back
Top