Waarom is electro bij LB nog niet zo algemeen als bij RC?

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Jorrit, 22 sep 2002.

  1. Wouter

    Wouter Guest

    De romp en de staart zijn nu ook in principe af, moeten alleen nog geassembleerd worden (helaas geen foto's)

    Ons idee om de motor via de stuurkabels met een servotester te regelen hebben we uitgeprobeerd en dit werkt goed.
    Nu nog een soort van gashandvat maken.

    Als geïsoleerde stuurlijnen willen we geplastificeerde staaldraad gebruiken die in de visserij gebruikt wordt (om onderlijnen mee te maken).
    We zitten alleen ff te kijken ivm met treksterkte;
    We hebben een paar proefstukjes van lijn met een treksterkte van 12 lbs (ca. 5,5 kilo) en een diameter van 0,33 mm.
    Bij dezelfde zaak hadden ze ook 20 lbs lijn, maar misschien is deze alweer te zwaar.

    Kan iemand mij vertellen wat de treksterkte is van de standaard (0,4mm) staaldraad lijnen die bij LB gebruikt worden???
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    We gebruiken voor de wedstrijdstunters .015 (0,38 mm) RVS (tegenwoordig van Brodak): http://www.brodak.com/shop_productdetail.php?ProductID=BH-659&catagory=18&maincatagory=1

    We hebben hiermee altijd de 20 kg pulltest (voorafgaand aan een wedstrijdvlucht) doorstaan. Dat is dus 100 N per lijn, ga er dus maar vanuit dat de breeksterkte boven de 150 N ligt...

    .015 lijnen zijn OK voor 10 cc stunters, voor kleinere modellen hebben ze toch te veel luchtweerstand, dan moet je al gauw naar wat dunners (.012
    -0,33 mm- of minder) Ik zou dan de voorkeur geven aan Laystrate, tegenwoordig Staystrate van PAW: http://www.progress.charitydays.co.uk/spares.htm

    Probeer met je geisoleerde lijnen ook in de buurt van deze diameter te blijven, want anders heb je echt teveel (lucht)weerstand.

    PS. De uiteindelijke weg voor elektro-LB lijkt me de nieuwe generatie accu's met borstelloze (mogelijk buitenloper, vanwege het ontbreken van de vertraging) motoren.
     
  3. Wouter

    Wouter Guest

    Dan zitten wij met onze 0,33 mm lijnen dus aardig in de buurt.
    Alleen is de opgegeven treksterkte bij ons ongeveer de helft (12 lbs) van de lijnen die ik via http://www.progress.charitydays.co.uk/spares.htm vindt (24 lbs)

    Misschien moeten we gewoon ff een de treksterkte uittesten.

    Wat die nieuwe accu's en motoren betreft:
    Met deze materialen zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden, maar ons doel is juist om te proberen met een low-budget electro LB kist toch leuke resultaten te behalen.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tuurlijk, en alle lof daarvoor, ik vond jullie eerste demo al heel overtuigend...

    Ga er vanuit dat de combinatie model+lijnen+handvat een trekproef van 10x het modelgewicht moeiteloos moet doorstaan. De kwetsbaarste plaatsen zijn de 4 oogjes aan de lijnen. Deze moeten zó gemaakt zijn dat knikken en daardoor verzwakken van de kabels onmogelijk wordt.

    Het landen is lastig als je het vermogen te plotseling terugneemt, maar dat gebeurt bij onze wedstrijdmodellen ook (de motor stopt) en toch kletteren deze niet steeds op het asfalt. De truc zit hem in het 'zwiepen', het het achteruit lopen en het handvat 'voor het model uit' bewegen. Zo houdt je de snelheid er in en kom je boterzacht 'aan dek'

    O ja, de LB-dagen zijn dit jaar gepland op 19 juni en 25 september, maar dat is NOG NIET OFFICIEEL. Even afwachten tot het MVA-bestuur heeft vastgesteld, dat het ook werkelijk kan.

    Succes,

    Bruno
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Even bijpraten: Het is nu september 2006 (3 jaar later)en ik heb zowel een succesvol WK als NK achter de rug.... met electro. 9800 toeren op een 12 x 6 CAM, motor AXI 2826-10 €90. regelaar Kontronik Jazz 55-6-18 €160, accu Hyperion Lite Storm 4S2P 4200 €150, timer/controller GYBE €65. Kan vast nog goedkoper, maar het is al meer dan een begin.... :D
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina