WAARSCHUWING!!! Vliegen op EX vliegbasis Soesterberg NIET TOEGESTAAN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb net een belletje gekregen van de persoon die mij op de dag op Soesterberg heeft staande gehouden, de zaak gaat naar de luchtvaartpolitie en kan dus nog 'leuk'gaan aflopen.

Heel veel sterkte er mee.

Volgens mij zit er wat "in de lucht" qua regelgeving, en het zou me helemaal niet verbazen als bepaalde instanties in elk geval minimaal gaan proberen een signaal af te geven dat er wel degelijk gehandhaafd gaat worden....

Dus hou rekening met een pittige nasleep, dan kan het alleen maar meevallen....

Groet, Bert

Volgens mij zit er wat "in de lucht" qua regelgeving.
De 'regelgeving' is er al!!!
(vrees alleen dat die voor ons nadelig zal worden aangepast naar aanleiding van deze ongein :-( ).

De naleving ervan alleen niet!
(en dat zal vrees ik ook onder de 'strengere' regelgeving ook niet gedaan worden :-( ).

De handhaving ook niet, al lijkt daar nu dus wel wat mee gedaan te worden.
(maar daar zal te weinig man voor rond lopen en een heterdaadje is al helemaal lastig :-( ).

Thom,
Probeer in ieder geval te achterhalen of dat bord waar in dit draadje sprake van was, met de tekst dat modelvliegen daar verboden is, er al stond toen jij daar "betrapt" bent. Dat is mi het enige vergrijp waarvoor je mogelijk strafbaar bent.
En ach, krijg je een taakstraf dan vind ik dat met het publiceren van dit draadje je al een leuke straf "uitgezeten" hebt. We leren er allemaal weer wat van en dat is meer waard als een geldelijke boete.

De handhaving ook niet, al lijkt daar nu dus wel wat mee gedaan te worden.

Daar doelde ik eigenlijk méér op.... ik vermoed, dat met alles wat er momenteel gaande is, het geroep om meer veiligheid op straat etc etc, ook dit soort zaken strenger gehandhaafd zullen worden. Mischien niet de onschuldige wildvlieger in het boerenweiland, maar het zou me helemaal niet verbazen dat boven bebouwing, of boven recreatiegebieden, de controle en handhaving toch wel toeneemt....

Groet, Bert

en al die verslaafden staan blij "manna manna" te roepen! :)

Deze smokkelvorm bestaat al lang, en niet alleen door de lucht maar ook onder water, ze hebben zelfs complete bemande duikboten met tonnen van dat spul aan boord.

Enige tijd geleden is er een complete professionele drone winkel leeggeroofd daar, is beslist niet door de plaatselijke modelvliegclub gedaan...

Tja, als je een uitzichtloos bestaan hebt zoals veel mensen in Mexico en Afghanistan dan is de verleiding groot. Vervolgens worden het slaven van de drugskartels en die zijn nog erger dan ISIS.
De echte schuldigen zijn de gasten die deze rotzooi consumeren en daar zit met name de US vol mee.

vergeet niet het gebied EHP-25 is prohibited airspace van grond tot 2000vt AGL dat zi als een vrij groote vierkant vanaf het paleis tot aan de golfterrein lage vuursche, dus dit zit eigenlijk al bijna tegen de ATZ van soesterberg aan.

wat overige tijdelijke wijzigingen betreft heb je altijd het AIP van LVNL:

AIS Netherlands

tis nogal wat maar vergeet niet dat je als "wild" vlieger een luchtvarende bent met een luchtvaartuig niet onder de controle van een club op een vaste bekende plek. Dat betekend dat je eigenlijk beter op de hoogte moet zijn dan een club vlieger. IMHO heet dat goed vliegerschap.. my thats my 2cts...

het is wellicht overkill voor de meeste modelvliegers maar je hebt gratis en voor niks de cursussen van de KNVVL Zweefvliegen Theorie online:

Website Commissie Instructie en Veiligheid (CIV) - Artikelen: Leerstof EASA theorievakken - vanaf najaar 2013

als je door de PDF's van Voorschriften bladert zal eea. duidelijker worden.

Naja, al met al, lullig dat de Luchtvaartpolizei erbij is gesleept. Het is geen waarschuwen, maar direct een sanctie.

Ik vraag me af of er nog een strafblad uit voortvloeit?

Zoals bij vliegers van een sportvliegtuig is overkomen toen Ko de boswachter in de Oostvaardersplassen, zijn dingetje deed om de arme beestjes te beschermen in een door de mens aangelegd kunstmatig natuurreservaat.

( Bron: Rechtszaak Oostvaardersplassen verloren, hoger beroep volgt | KNVvL, afdeling Gemotoriseerd Vliegen )

Laat de boete voorkomen en leg de rechter uit dat je niet wist dat je daar niet mocht vliegen hopelijk vervalt dan de boete.
btw volgende x om legitimatie vragen als je een boete krijgt van niet agenten.

Mwha, zal allemaal wel loslopen. Hier in de buurt was ook een fotograaf die een multicopter had gekocht en zijn filmpjes (boven de stad) trots op Facebook had gezet. Werd gesnapt en spullen in beslag genomen. Mocht 'ie een paar dagen later op Schiphol weer komen ophalen nadat hij beloofd had het nóóit meer te doen.

En of ze strenger zijn gaan controleren? Denk het niet. Er zijn alleen meer overtreders en het is nu bij meer controleurs bekend dat het niet mag. De gemiddelde BOA / agent die je een jaar of twee geleden misschien voorbij was gelopen, gaat nu toch even polshoogte nemen.

Is niet altijd even verstandig

Als je *geluk* hebt word het afgedaan met een boete, officier van justitie plakt er een bedrag op..
Voldoe je dit, ben je klaar.

Uiteraard kan je het laten voorkomen, verlies je het, kan de schade wel eens een tikje groter zijn.
Zéker als je in de toekomst nog eens een VOG nodig hebt.

Beetje afhankelijk van hoe je er zelf over denkt, de draagkracht hebt om er een (principe) zaak van te maken , en of je denkt ooit nog in de knoop te komen met een VOG.
- wat niet ondenkbaar is -

( zie even het verschil tussen een overtreding en een misdrijf, je hebt best KANS dat dit word gezien als het laatste )

Maar van bekennen is uiteraard nog nooit iemand vrijgesproken, van ontkennen wel.

Hele bovenstaande verhaaltje is wel afhankelijk hoe het ( en OF het ) word gezien als overtreding of zwaarder.
Dat is voor de luchtvaart politie in eerste instantie.

Con el permiso is idd met permissie :)

p.s. De KLPD is erbij gehaald, omdat ze zelf waarschijnlijk geen kennis van zaken hadden maw wel de bel hoorde, maar niet weten waar de klepel hing.
KLPD zit ook niet op dit soort incidenten te wachten en zullen je mss bellen om meer info voor hun pv.
Goed nadenken wat je zegt of misschien beter niks zeggen, afhankelijk wie je tegenover je hebt.
Ze zullen mss proberen je uit de tent te lokken dat je zelf met strafbare feiten komt die je hebt gepleegd, maar over het algemeen is de vliegende KLPD de beroerdste niet.

Nou ik zou er vanacht niet van slapen!!!! Kiss your life goodby!!!!!!
Eerst de formulering van het OM afwachten en in bezwaar gevolg door een
Beroep gaan. Altijd ontkennen. Vlogen er zweefvliegtuigen op het moment van staande houding? Soesterberg is geen luchthaven meer. Dus ik voel een sepot
Opkomen

In noodgevallen is het wel erg rustig schoffelen en er is groen zat voor een taakstraf hahaha.
Sterkte

Ik heb net een belletje gekregen van de persoon die mij op de dag op Soesterberg heeft staande gehouden, de zaak gaat naar de luchtvaartpolitie en kan dus nog 'leuk'gaan aflopen.

Nou ik zou er vanacht niet van slapen!!!! Kiss your life goodby!!!!!!
Eerst de formulering van het OM afwachten en in bezwaar gevolg door een
Beroep gaan. Altijd ontkennen. Vlogen er zweefvliegtuigen op het moment van staande houding? Soesterberg is geen luchthaven meer. Dus ik voel een sepot
Opkomen
In noodgevallen is het wel erg rustig schoffelen en er is groen zat voor een taakstraf hahaha.
Sterkte
Adviesje, neem dan die Ficq als advocaat, die verdedigd zelfs potentiele overvallers/moordenaars, zelfs als ze al hemelen zijn.
Just my two cents.

Na meer dan 50 jaar dan toch werkelijkheid !

Op jeugdige leeftijd kreeg ik in 1956 het jongensboek "S.O.S. Draadje !", van W.N. van der Sluys.
Het beschrijft de lotgevallen van een groepje jonge radioamateurs, onder leiding van Draadje, alias Jan van Vliet (nee, niet dié........), die onbedoeld in contact kwamen met, naar later bleek een groep smokkelaars.
Die misbruikten de kennis, kunde en vaardigheden van de groep van Draadje om hun waar, met behulp van een modelstraalvliegtuig (!), over de grens bij Zuid-Limburg te smokkelen.

full
,
full

Toen nog fictie, eerst nu realiteit.
Destijds wel met een happy end.

Laatst bewerkt door een moderator:
Off Topic, maar...super leuk!
Hij had kennelijk zijn inspiratie opgedaan door de English Electric Lightning zijn eerste prototype, de P1 in 1950. Als je toen had gezegd dat we ooit nog eens met nauwkeurige schaalmodellen van zo'n Lightning zouden vliegen, inclusief twee model straalmotoren, zouden ze je helemaal voor gek versleten hebben. De zenders waren toen ook "iets" groter zo te zien!
220px-English_Electric_Lightning_P.1_P.1A.svg.png

Thom,
Probeer in ieder geval te achterhalen of dat bord waar in dit draadje sprake van was, met de tekst dat modelvliegen daar verboden is, er al stond toen jij daar "betrapt" bent. Dat is mi het enige vergrijp waarvoor je mogelijk strafbaar bent.
En ach, krijg je een taakstraf dan vind ik dat met het publiceren van dit draadje je al een leuke straf "uitgezeten" hebt. We leren er allemaal weer wat van en dat is meer waard als een geldelijke boete.

men zegt wel eens als het kalf verdronken is dempt men de put, maar hier komt echt geen taakstraf uit. als hij mazzel heeft mag hij blij zijn met een waarschuwing, maar ik ben bang voor een dikke boete met meer gevolgen.

die leer hadden we eerder kunnen trekken, maar we wachten altijd maar tot er iemand moet gaan bloeden................

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back