WACO SRE 1/6

Schale scharnieren!!

Ik zal de voorlijsten van de hoogteroeren rond schuren.
En een paar latjes balsa langs de achterlijst van het stabilo plakken.
Misschien ook een stukje uithollen van die achterlijst.

En dan die scharnieren in de achterlijst maken.
En dan wat ik als het moeilijkste zie, een of andere manier om een stangetje door de hele voorlijst van de hoogteroren maken :hammer:

Even een profieltje getekend:
stabiloprofielrp9.png

Wat misschien ook kan is een korter stangetje door de scharnieren heen, en dan een luikje erboven maken (in de hoogteroeren) om er nog bij te kunnen, zo kan ik hem altijd nog los krijgen, en makkelijker bespannen omdat hij dan niet bevestigd hoeft te worden vóór het bespannen.
Zo is het denk ik op de echte ook:

db84480ko2.jpg

Er zijn twee scharnierpunten, allen bij de buitenste zit het losschroefbare deeltje aan de achterlijst van het stabilo ipv op het hoogteroer. Dat snap ik dan weer niet.

Dat middelste luikje zit alleen aan de linker kant en heeft denk ik met de aansturing van de trim tab te maken.

Ik ben even ziek geweest, dus even niets gedaan.

Ben nu weer aan het kijken geweest naar de scharnieren enzo.
Om ze écht werkend schaal te maken (ik heb het nu over het stabilo en hoogteroeren), gaat erg lastig.

Maar ik dacht, misschien kan ik het er wel zo uit laten zien als in het echt, en dan stiekem het volgende toepassen:

scharnierzc5.jpg

Die scharnieren heb ik nog nooit gebruikt. Zijn die ok?
En dan voor de aansturing gewoon een metalen heveltje maken en vast solderen aan het metalen dingetje dat de twee hoogteroeren verbindt in het midden...

Of je haalt het bij bv. Hobbyin.. is gewoon op voorraad.

Is abachi geen optie?

Ik heb tussendoor wat meer werk gedaan aan de wielkappen.

Is wel een hoop schuurwerk maar het resultaat geeft wel heel veel voldoening. Lijkt me alleen wel een lastige vorm voor Oratex...

424xg8.jpg

434wx1.jpg

443hl0.jpg

451jo0.jpg

Ik ben naar Hobby-In geweest en heb de scharnieren in huis, dus ik kan ook weer verder met de hoogteroeren. Als ik dan heb gezien hoe dat ging ga ik verder met de vleugels.

@Henri: Kun je me vertellen wat het kostte om die .4mm triplez op te laten sturen uit Duitsland?

@Henri: Kun je me vertellen wat het kostte om die .4mm triplez op te laten sturen uit Duitsland?

Euh, nee, dat weet ik niet meer. De prijzen staan op de site. Hoeveel het verzenden kost, daarvoor moet je ze maar even een mailtje sturen. Ik weet nog wel dat het meer dan de helft goedkoper was dan het triplex dat ik hier bij een houthandel had gekocht en dat die verzendkosten dus geheel in het niet vallen ... vet winst.

Keurig geschuurd Kim! :yes:
Opgebouwd uit plaat 12 of 15 mm balsa?

Dat gaat zeker wel goed komen met Oratex, daar kun je meer mee dan je denkt

Wordt mooi zo! :thumbsup:

Groeten, Ralf

Keurig geschuurd Kim! :yes:
Opgebouwd uit plaat 12 of 15 mm balsa?

Dat gaat zeker wel goed komen met Oratex, daar kun je meer mee dan je denkt

Wordt mooi zo! :thumbsup:

Groeten, Ralf

Dankje, Ralf. :)

Ze bestaan uit vier lagen van 12mm en twee van 10mm.

Ik hoop het van die Oratex; ik heb er (nog) geen ervaring mee.
Maar fijn om te horen :).
Wat voor verf raad je me aan? En op de vleugels mag je niet zien dat het textiel is (de echte heeft metalen platen). Die bedek ik dan dus eerst met .4mm triplex plus Oratex. Moet ik daar iets overheen verfen voor de verf erop gaat of hoeft dat niet?

Volgens mij heeft Krikke in Groningen hier gewoon 0.4 mm sperholz liggen! :D

Daarvoor hoef je echt niet naar Duitsland! :nooo:

jan.

Volgens mij heeft Krikke in Groningen hier gewoon 0.4 mm sperholz liggen! :D

Daarvoor hoef je echt niet naar Duitsland! :nooo:

jan.

Ja, inderdaad, ik heb net op hun website gekeken, die mooi en uitgebreid is :)
Maar de prijs is daar hetzelfde, €7,50 voor een plaatje van 25cm x 50cm.
Bij een plaat vier keer zo groot bespaar je wel €5, maar als je dat vergelijkt met die van die Duitse site is het bestellen uit Duitsland misschien toch nog de moeite wel...

En op de vleugels mag je niet zien dat het textiel is (de echte heeft metalen platen). Die bedek ik dan dus eerst met .4mm triplex plus Oratex.

Kim, als je de vleugels bedekt met 0,4 triplex, dan is Oratex daaroverheen alleen maar onnodig gewicht en dat moet je als het even kan voorkomen. Triplex waar de WACO beplaat is, Oracover waar 'ie bespannen is.

Hoe je het triplex het best glad (nerfloos) krijgt, moet je even aan iemand anders vragen. Porievuller, spuitplamuur?

Oke...
Ik snap 'em. Moet alleen inderdaad wel weten hoe ik het hout dan moet behandelen. (Vergeet trouwens niet dat de voor- en achterlijsten wel gewoon van balsa zijn).

Even iets anders.
Ik ben aan het kijken naar hoe het moet met die hoogteroeren.
Ik vind het heel moeilijk om de knoop door te hakken hierbij.
Ik ben gewoon bang om een besliut te nemen, actie te ondernemen, en er dan later spijt van te krijgen.

Maar goed, zo ziet het stabilo + hoogteroeren er nu uit:

456qi9.jpg

Zoals je ziet heb ik van die scharnieren zoals in het volgend plaatje, van de constructie die ik wil toepassen:

scharnierzc5.jpg

Tussen de twee hoogteroeren komt dus nog een stangetje die de twee verbindt. Hieraan komt in het midden dus ook een heveltje voor de aansturing vanuit de romp. Voor dit stangetje is rekening gehouden, dus qua schaal maat van het geheel moet ik die afstand ook aanhouden.

Mijn idee is dan om tegen de voorlijst nog een strookje balsa te plakken welke ik dan rond afschuur om een ronde voorlijst te krijgen. Daar boor ik dan doorheen voor die scharnieren en maak ik boven en onder die gaatjes ook ruimte voor de beweging van de scharnieren.

Zoals je kunt zien op een eerdere foto, is het stabilo ook bedekt met metalen platen. Niet zomaar bespannen met Oratex dus, maar met .4mm triplex bedekken (?). Dit kan dan ook mooi over de rand van de achterlijst hangen.
Alleen moeten de hoogteroeren eigenlijk zelf ook met de triplex bedekt worden. Moet ik dan ook twee strookjes (iets van 1mm x 1mm?) tegen de achterlijst van het stabilo, onder en boven, plakken zoals hier: ?

stabiloprofielrp9.png

Wat is nu wijsheid? Wordt het allemaal te zwaar zo, met die .4mm triplex?
Ga ik te ver met het schaalbouwen?

Zo. De wielkappen zijn klaar.
Er moet alleen nog een triplex plaatje aan de binnenkant voor de schroefjes.
Maar voor de rest af.

457hm1.jpg

458zf0.jpg

Nu jullie advies afwachten over die hoogteroeren...

Wat is nu wijsheid? Wordt het allemaal te zwaar zo, met die .4mm triplex?
Ga ik te ver met het schaalbouwen?

Ik begin te denken dat het niet zozeer is dat je te ver gaat met schaalbouwen, maar dat je je wel af kunt vragen wanneer je te veel gaat afwijken van de constructie van je model. Je hebt nu die mooie stabilo constructie die voor triplex bekleding misschien een beetje 'te' is, omdat triplex ook stevigheid geeft. Bovendien ga je niet als mijn Koolhoven of die Fokker F.II hier op het forum, een houten vleugel nabouwen.

Sorry voor mijn voortschrijdend inzicht (ben nog geen oude rot in het vak) ... hier een tweede suggestie:

Misschien kan je alles wat metalen beplating is op de WACO, beter bekleden met 1,5 mm balsa en afwerken zoals ze met warbirds doen, met doek en G4 of epoxy, enzo. Al het detail dat de WACO heeft, de naden enzo doe je dan met tegen tape gespoten plamuur. Kijk eens rond naar hoe de huid van warbirds zoal opgebouwd, afgewerkt en gedetailleerd wordt, bijvoorbeeld Jan z'n P-51 Strega.

Misschien heb je hier iets aan:
"41 Sniper" SBD-5 Dauntless by Tom Pierce
"Black 3" FW190 A-7 by Tom Pierce

Op RCSB wordt trouwens een soortgelijke WACO gebouwd:
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=8059&PN=0&TPN=1

Laatst bewerkt:
Back