WACO SRE 1/6

Weer bedankt voor alle reacties.
Ik heb die sites ook eens bekeken.
Ik snap even iets niet. Waarom glassen mensen hun vleugels, ipv alleen plamuren en verven? Ik ben er overigens achter gekomen dat de vleugels van de echte ook met triplez beplankt zijn, haha :)

Ik ben er overigens achter gekomen dat de vleugels van de echte ook met triplex beplankt zijn, haha :)

Okee, dan toch maar 0,4 mm triplex bestellen? Dat moet je dan niet nog eens bekleden. Voorbewerken met spanlak zodat de nerf niet opzet bij het aflakken, denk ik. Iemand anders ervaring hiermee?

Laatst bewerkt:
Wat is nu wijsheid? Wordt het allemaal te zwaar zo, met die .4mm triplex?
Ga ik te ver met het schaalbouwen?

Hallo Kim,

Persoonlijk denk ik (maar ja wie ben ik???) dat je het hele beplankingsverhaal achterwege moet laten

Je had voordat je aan een dergelijk pojekt begonnen was deze beslissing al moeten nemen
Een schaalmodel maken begint met het verzamelen van alle documentatie en ook hoe ver je in de details denkt te gaan
Je had dan de oorspronkelijke constructie van het stabilo aan moeten passen zodat deze lichter werd.

Je vraagt wat wij ervan vinden, dit is mijn mening, JIJ beslist hoever je gaat :D
Schaalbouw is al moeilijk genoeg, maak het jezelf niet moeilijker dan nodig
Ik vindt het persoonlijk al TOP dat je zover gekomen bent!
Houdt de constructie van de tekening aan en ga gewoon door, je bent goed bezig zo (maar draaf niet door, die fout heb ik ook al eens gemaakt, levert veel frustratie op kan ik je zeggen :rolleyes: )

Just my 2 cents ;)

Groeten, Ralf

Nou, ik ga maar even wat ribbetjes uisnijden terwijl ik erover doorpieker allemaal ;)
Nee hoor, ik pieker niet, maar moet wel even nadenken over alles.
Bedankt voor het meedenken allemaal!! Nooit verkeerd!

Misschien niet reuze interessant, maar toch deel ik het volgende:

Dit zijn de ribben voor de onderste vleugels:
457rr9.jpg

Het viel me eerst niet op, maar kijk eens goed naar BW-2, BW-3 en BW-4.
Wat valt je dan op? Ze zijn hetzelfde! :roll:
Kijkend naar het bovenaanzicht van de onderste vleugel zie ik ook volstrekt geen reden dat ze zouden verschillen, en als ik de uitgeknipte ribben (van papier dus) tegen elkaar aan houd en ze tegen het licht houd, wordt dit bevestigd. Ze zijn identiek.

Gek hè, dat iemand ze dan toch los van elkaar tekent en apart benoemd.
Naast dit feitje is het ook zo dat er van BW-2 8 examplaren nodig zijn...

Altijd oppassen dus en je eigen verstand erbij houden!!

Ik hoop dat ze trouwens heel blijven, zie je hoe smal ze worden tussen de achterste boven- en onder spa's? (Liggers, toch?)
Nou ja, 2 x BW-4 zijn af en tot nu toe heel gebleven, dus...
Misschien een paar reserve maken voor bij het bouwen, haha....

Groetjes,
Kim

Hoi Kim,

link #189: De verlichting in de boven vleugel is 'retracble landing light'. Hier twee voorbeelden:

Ik zou de staart zo laten als het is, of een compleet nieuwe bouwen volgens het origineel. Hou wel de staart zo licht mogelijk, anders heb je straks veel lood nodig om te balanceren.
Veel succes met de voortgang van de Waco.

Groetjes, Edwin

Nou, ik ga maar even wat ribbetjes uisnijden

Even een tip, misschien heb je er wat aan.
Knip de ribben ruim uit, plak ze met pritt of zo'n tape-rollertje op het balsa en snij dan pas uit.
Scheelt knipwerk en de ribben blijven op dunne stukjes (bij de spars bv) beter recht.

En de volgende tip.

Dubbele onderdelen stapelen met dubbelzijdig fototape.
Gaat uitstekend en laat niet direct los.

Han.

Dankje voor de tips.
Omdat ik een handfiguurzaagje gebruik laat ik .5 tot 1 mm zitten langs de randjes en da shuur ik ze voor de rest. Zo krijg ik dan hoeken van precies 90 graden, wat onmogelijk is met dat zaagje. Als ik stapel loop ik het gevaar dat ik dan te dicht op de onderste kom.
Maar misschien durf ik er wel twee tegelijk te doen. Ik zal het proberen - zou wel een hoop werk schelen!

De onderste vleugel heeft maar kleine open vakjes zonder beplanking. Ik denk dat het doek daarin niet zal zakken en het niet echt erg op zou vallen.
Omdat het stabilo redelijk plat is denk ik dat het niet beplanken daarvan ook niet al te veel op zou vallen, behalve als je hem tegen het licht ziet dan.
Maar goed, ik ben er nog niet helemaal uit.

Blijft altijd een mooi gezicht, vind ik, zo'n setje ribben. :D

Veelbelovend, letterlijk!

(Mooie vleugels, namelijk.)

jan.

Eerste helft onderste vleugels

Even een update.

Twee triplex latjes gemaakt die door de hele vleugel heen lopen.
484mj9.jpg

Een MDF malletje gemaakt om de gelamineerde vleugeltip te maken.
Was voor mij de eerste keer, deze techniek. Ben wel onder de indruk van hoe sterk die is geworden en hoe goed hij in vorm blijft.
513iw5.jpg

Vervolgens eindelijk al die stukjes samen kunnen plakken. Zie je er eindelijk iets van komen na al die onderdeeltjes voorbereid te hebben!
516th3.jpg

Voor- en achterlijst erbij...
521sv3.jpg

En dan ook die gelamineerde vleugeltip. Heerlijk hè, als alles gewoon goed past en je nauwkeurigheid bij de voorbereiding van de onderdelen het waard blijkt te zijn geweest!
522ek3.jpg

Nu de onderdelen voor de andere helft...

Landingsgestel

Had even zin in een ander deel tussendoor.
Hier is het eerste deel van het landingsgestel. Dat kleine bochtje in het midden hoort zo hoor!
494fl1.jpg

Ook het volgende onderdeeltje gemaakt, twee stuks.
524wo3.jpg

Nu nog twee onderdelen maken en dan zilversolderen.

Je bent lekker op dreef Kim!
Ziet er goed uit zo allemaal :yes:

Groet, Ralf

Dankje, Ralf! Ik hoop vandaag wat meer te doen aan de onderdelen voor de andere vleugelhelft. Daarvoor moet ik alles natekenen op het hout en heb ik veel ruimte nodig omdat de tekening zo groot is. Dit onderdeel (de 'dihedral brace' die door de hele vleugel heen loopt, is te groot om te kunnen kopieren).
Maar komt goed, de eerste van de twee is gedaan.

Laatst bewerkt:
Ziet er zeker mooi uit! :p

Attentie: zorg je er wel voor dat eea. goed 'aanligt' op een vlakke ondergrond?

De vleugel ligt nu los op bobbelig papier . . . :o

jan.

Back