WACO SRE 1/6

Pull-pull

Wie heeft er ervaring met pull-pull systemen?
Het richtingsroer moet een pull-pull systeem krijgen.
Ik heb een paar principes gelezen op Internet, maar toch...

Even een schetsje gemaakt. Wat er nog moet komen is in het blauw.
pullpullkc2.png


Wat zijn de aanbevolen uitslagen voor een richtingsroer bij een toestel als deze (staat niets op de tekening)? Welk gaatje van het heveltje ik gebruik bepaalt natuurlijk én waar de gaatjes moeten komen in de romp én de afstand tussen de kabels. Ik moet dit maken voordat ik het stabilo op de romp plak. En ik wil liever geen onnodige gaatjes maken op de verkeerde plekken door het uit te proberen enzo. Advies? Welk van de 5 gaatjes van het heveltje gebruiken?....

En kan ik in dit plaatje ook de bovenste servo gebruiken om het systeem aan te sturen?
 
Bovenste servo kan wel maar dan komt er een knik in je kabels te zitten wat je weer zou moeten opvangen met behulp van geleide buisjes of katrollen.

Ik zou zowiezo gaan voor een komplete setup in de hartlijn.

Voor de uitslag zou ik gaan voor zo goed als het maximale wat je kwijt kan, verkleinen van de uitslag kan altijd nog.

Om dit goed in 1 keer in de romp te krijgen is een ander verhaal.

Ik zou het zo doen:
Op de buitenzijde van de romp af tekenen hoe hoog je richtingsroer servo precies zit + de hoogte van de bediening op het richtings roer.
Dan heb je die lijn alvast bepaald.

Dan vanachter gezien een de langs deze lijn kijken en bepalen waar de kabel de romp ingaat (rekening houden met de breedte tussen de kabels in).

Dan moet het toch aardig uitkomen lijkt mij zo (mhhh, hoe ik het zou doen zie ik redelijk voor me maar om het dan in tekst om te zetten :rolleyes: )
 
Bedankt voor je reactie Berto.
Als ik wil dat de kabels op de schale plek uit de romp komen, zou ik de eerste(binnenste) gaatjes moeten gebruiken van de heveltjes van het richtingsroer.
(Zie rood plaatje)

pullpull2wu2.png


Er is mij eerder verteld deze nooit te gebruiken omdat je dan te veel kracht vraagt van je servo. Geldt dat in deze situatie ook?
Ik kan natuurlijk wel zorgen dat ik minder kracht vraag van de servo door er een kleinere arm op te gebruiken en deze te verbinden aan de arm van het pull-pull systeem op een grotere afstand van het midden af...
Zo bedoel ik:

pullpull3ex0.png


Kan het dan wel?
 
De binnenste gaatjes zijn niet de meest ideale positites maar ik zou het gewoon gebruiken, ikzelf heb het op een paar kisten ook wel zo en dat werkt to op heden goed genoeg.

Als je dan eventueel ook een kleine arm gebruikt (lees zelfde afstand tussen de kabels) op je servo ben je in 1 keer klaar.

Maar met behulp van een extra arm in de romp wertk ook, en het voordeel daar weer van is dat je niet je servo op precies de goede plek hoeft te hebben.
Je hebt alleen wel weer een extra overbrenging.
 
Dankje Berto, ik had gewoon even die bevestiging nodig.
Ik kom er zo wel uit!!
Vrees alleen dat het niet af komt, de hele kist, deze zomer...
 
Laatst bewerkt:
Vraagje

De laatste dagen best wat kunnen doen aan de Waco.
Maar even een vraagje, voor de zekerheid.
Zo'n metalen clevis kan toch wel gewoon op deze manier gebruikt worden, aan de stuurstang geschroefd? Of moet hij gesoldeerd worden?
Het zou op deze manier wel makkelijk zijn, blijft ie ook verstelbaar.
Maar ik twijfel, op deze manier heb ik ze nog nooit gebruikt...

bouwen009ug9.jpg
 
Zeker, ik wikkel eerst een stukje teflontape (gastape) om de schroefdraad.
Zo voorkom je speling en hoef je niet te prutsen met een contramoertje terwijl je het toch kan nastellen.
 
Een nieuwe vraag...
Volgens de info van Hobby-in kan de tank het beste zo geinstalleerd zijn dat het midden ervan 8mm onder de carb. zit. Zoals dit:

motorentanknormaaldp3.png


Maar bij mijn Waco wordt de motor op zijn kop gemonteerd:

motoropkopentankpositiete5.png


Zo zou het mij wel goed uitkomen. Maar helaas ben ik bang dat de tank nu, omdat de motor gedraaid is, weer 8mm onder moet, nu zit ie er boven.
Ik denk dat hij dan zo moet:

motoropkopentanknk3.png


Klopt het dat ik mij aan deze laatste configuratie moet houden? Lukt ook wel, maar wordt wat lastiger...
 
Over de tankinstallatie zal ik mij niet al te druk maken en gewoon installeren zoals jouw het beste uitkomt.

Feit is wel dat als de tank hoger zit als de carb. dit de stroom naar de carb. ten goede komt (wet van communicerende vaten ;-) ).

De aangegeven 8 mm is altijd een mooie richtlijn maar bij veel van onze modellen kom ik daar niet aan (lees zit er verder onder of boven) en tot op heden heb ik hier nog geen slechte ervaringen mee gehad.
 
8 mm? Ik heb altijd begrepen dat middellijn tank ter hoogte van middellijn carb moet zitten. Maar ik sluit me aan bij Berto ... ongeveer is goed genoeg, hoor.
 
Bedankt voor de reacties.
Misschien heb ik dat wat te serieus genomen dan...

Ik kom even terug op het pull-pull systeempje.
Die is nu gereed voor installatie van de kabels, die er pas na bespannen van de kist in gaan. Het is fijn om dit deel af te hebben. :yes:

624sl3.jpg


627cq4.jpg
 
Kijk dat ziet er goed uit :thumbsup:

ik zou echter voor een kunstofhevel zijn gegaan, hout slijt toch meer heb ik het idee en er staat konstant spanning op de draden dus de slijtage lijkt mij sneller te gaan dan bij kunstof.
Maar da`s mijn gevoel.

En de borgmoertjes niet vergeten he :teacher: maar da`s aan de vroege kant ;-)
 
ik zou echter voor een kunstofhevel zijn gegaan

Hoe heet dat kunststofplaat ook alweer? Een laminaat van textiel en epoxy. Je hebt twee soorten en degene die je moet hebben is 'zelfsmerend' ... was dat Pertinax? In het Fokker F.II draadje kan je het, geloof ik, vinden.
 
:) het is een borgmoertje hoor
Ja, over het materiaal heb ik ook zitten denken voordat ik hem uit triplex maakte.
Ik wist ook even niet wat ik anders gebruiken kon en waar ik het dan moest vinden. Toen besefte ik me dat ik ook zoiets in mijn SIG Kadet heb zitten, ook van triplex.
Wel een kleiner model, maar die doet het nog steeds goed. Maar goed, dit is wel makkelijk vervangbaar dus het is nooit te laat.
 
Even op Google gezocht. Pertinax is het oudere materiaal (FR2) en het nieuwere spul met glasweefsel is FR4. Ik heb alleen geen idee waar je het dan kunt krijgen.
 
Ik heb alleen geen idee waar je het dan kunt krijgen.

Gewoon bij Hobby-In, is het spul wat ook Toni Clark verkoopt. Hij heeft het in verschillende diktes op voorraad.

ik zou echter voor een kunstofhevel zijn gegaan, hout slijt toch meer heb ik het idee en er staat konstant spanning op de draden dus de slijtage lijkt mij sneller te gaan dan bij kunstof.

Je moet de draden niet "echt" op spanning zetten maar een beetje "slack" er in houden. Als je het teveel op spanning zet draai je alles kapot als het tegenzit.

Gr. Teus
 
Je moet de draden niet "echt" op spanning zetten maar een beetje "slack" er in houden. Als je het teveel op spanning zet draai je alles kapot als het tegenzit
Mhhhh, je gebruikt 2 woorden waar een leuke discussie over kan ontstaan, namenlijk "slack" en "teveel".

Ik heb het over "er staat konstant spanning op de draden", hierbij geef ik al express niet aan veel of weinig, er moet "spanning" op de draden staan (op gevoel in de modelbouw) anders krijg je speling en een "slap" gevoel op je richtingsroer.

Het slappe gevoel wordt veroorzaakt door jouw "slack".

Als ik een Cessna bij ons de stuurkabels zou monteren met wat "slack" dan weet ik zeker dat bij de eerste vlucht de piloot al terug komt met de melding de kist onverantwoord is om te vliegen.
 
(op gevoel in de modelbouw)

Helemaal met je verhaal eens Berto,

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je bij sommige modellen de draden zo strak ziet staan dat je er haast viool op kan spelen. En als er dan gestuurd wordt zie je alles vervormen door ongewilde krachten. (En dan nog niet te spreken van de belasting op de servo/lagers als ze daar rechtstreeks op bevestigd zitten).

Wij als modelbouwers moeten gewoon een gulden middenweg vinden hiertussen.

Gr. Teus
 
Back
Top