WACO SRE 1/6

Heren,

Het materiaal wat we hier nodig hebben is Novotex (zoals het in duitsland genoemd word: TC) of Tufnol (zoals het in engeland genoemd word)
Dit is een Fenol geimpregeneerd textiel weefsel dat zelflagerende eigenschappen heeft, niet te verwarren met Pertinax hetgeen een Fenol geimpregneerd papier weefsel is en voor dit doel beslist niet geschikt (geen lagerende eigenschappen!)
Ook geen printplaat materiaal gebruiken, wat al helemaal niet geschikt is omdat het glasgevuld is; als je daar een kwiklink inhangt slijt het gat snel uit, (of je moet er een kogellink op schroeven)

gr.

Frank

OK...
Ik heb even in de catalogus van Toni Clark gekeken, dat is ook Tufnol.
Teus zei dat Hobby-In hetzelfde spul verkoopt dus hopelijk kan ik gewoon bij hen terecht.
Is het wel echt nodig, is de triplex versie niet voldoende?

Is het aan te raden om voor deze motor (Saiti FA-100, 17cc) een metalen motorsteun te nemen of is een kunststof uitvoering voldoende?

Op het pull-pull systeem kom ik terug.

Vandaag begonnen met het motorschot.

foto002la5.jpg

Deze bestaat uit 2 platen 6mm triplex, zoals op de tekening:

foto012so7.jpg

(Dat gat onderin de cowling, daar doe ik niet aan mee: NIET schaal. Er komt een gat onderin de romp een stukje verder, onder F-2. Er komt dan een gat in het motorschot om lucht langs de motor te laten gaan, door een soort doosje naar het gat toe. Bovenop dat doosje ligt dan m'n tankie.)

De tekenaar heeft de randen van het motorschot schuin af laten lopen.
Mijn idee is om dit niet te doen (misschien wel een heel klein beetje bij de voorste plaat zodat de cowling er makkelijker op te krijgen is) en ze met de dikte van de cowling kleiner te maken zodat de cowling mooi vlak is met de rest, zoals het hoort op deze kist. (Wat is beter, de cowling over beide platen laten schuiven, of alleen de voorste?)

Ik wil proberen om de cowling zelf te maken uit glasvezel... Dit heb ik nog nooit gedaan en wordt dus spannend. Hoe dik zou dat worden trouwens? Want die dikt bepaalt nu wel de grootte van het motorschot.

Verder zou mijn tank nu zo uit komen dat het midden ervan 12mm hoger komt te liggen dan de carberateur. Is dit OK of gaat m'n Saito verzuipen?

Motorschot tot nu toe:

foto011gf4.jpg

O, en kijk eens wat ik ook heb!

foto009iq0.jpg

Een schaal dummy Pratt & Whittney!
Hij moet er zo uit komen te zien:

prattwhittneymu9.jpg

img4180ms0.jpg

Dankje, Jan!
Maar die tank, gaat dat een probleem worden denk je?
Stel dat de druk dan niet goed is, kan het probleem later dan nog verholpen worden of zou ik dan echt sloopwerk moeten gaan doen?

De tekenaar heeft de randen van het motorschot schuin af laten lopen.
Mijn idee is om dit niet te doen (misschien wel een heel klein beetje bij de voorste plaat zodat de cowling er makkelijker op te krijgen is) en ze met de dikte van de cowling kleiner te maken zodat de cowling mooi vlak is met de rest, zoals het hoort op deze kist. (Wat is beter, de cowling over beide platen laten schuiven, of alleen de voorste?)

Ik wil proberen om de cowling zelf te maken uit glasvezel... Dit heb ik nog nooit gedaan en wordt dus spannend. Hoe dik zou dat worden trouwens? Want die dikt bepaalt nu wel de grootte van het motorschot.

Hi Kim,

Weet je hoe het zit bij de echte? Misschien is het bij de echte ook wel afgeschuind of afgerond? De motorkap loopt wel gelijk aan de romp, maar volgens mij zie ik wel een spleet zitten:
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Heins/1628L.jpg

Wil je je motorkap op het motorschot schuiven en daarop vastschroeven? Je kan de kap ook op beugel-hoekjes vastzetten.

Hoe dik de motorkap wordt, dat is maar net welke vezel je neemt, hoeveel lagen en hoeveel epoxy je daarop smeert. Maar ik zou zeggen dat dat niets van doen heeft met de maat van je motorschot.

Hobby-In heeft alles wat je nodig hebt en advies.

Ik heb ooit een motorkap gemaakt als volgt ... een balsa model gemaakt met de rug op een wat groter plaatje triplex, geplamuurd en beschilderd ... lossingsmiddel erop en in een bak gips gehangen ... mal uit het gips getrokken en dan heb je een gipsen negatieve mal ... eventuele putjes of luchtbelletjes gedicht en ook met lossingsmiddel (of was het wax?) ingesmeerd en daarin de doek en epoxy gedaan.

Je moet trouwens geen glas-, maar kunststof vezel hebben, he!

Goed bezig Kim :thumbsup:

Verder zou mijn tank nu zo uit komen dat het midden ervan 12mm hoger komt te liggen dan de carberateur. Is dit OK of gaat m'n Saito verzuipen?
Hier zou ik echt niet bang voor zijn, ik voorzie geen problemen.

In mijn Skymaster ligt de tank denk ik wel 20mm hoger dan de Carb. en de Saito heeft daar geen last van.
Ook bij onze Stinson lag de tank veel hoger en die liep ook prima.

Goed bezig Kim :thumbsup:

Hier zou ik echt niet bang voor zijn, ik voorzie geen problemen.

In mijn Skymaster ligt de tank denk ik wel 20mm hoger dan de Carb. en de Saito heeft daar geen last van.
Ook bij onze Stinson lag de tank veel hoger en die liep ook prima.

Geweldig. Dan doe ik het gewoon zoals het me uitkomt.
Kan ik lekker verder zonder tijd in testen te gaan steken :)

Motorkap

Goed gezien, Henri...

img7115hg7.jpg

img7100vc3.jpg

img7048fq9.jpg

cowljp1.jpg

Dus, de motorkap moet iets groter worden dan de romp...
Is het dan handiger om het motorschot ook wat te groot te maken? Of moet ik die precies dezelfde maat maken als de rest van de romp, en dan een aantal, 8 misschien, kleine dingetjes op de rand plakken om de motorkap aan vast te maken, zodat er hier ook lucht uit kan?

Hoe het precies moet bovenop de romp, bij het raam kun je alleen niet goed zien.

Wat bedoel je met beugel-hoekjes? Heb je daar misschien een voorbeeld van?

Ik zie dat op de foto's de achterrand van de motorkap achter de voorkant van het windshield zit ... op de bouwtekening zit de achterrand een stuk voor het windshield.
Waarschijnlijk kan je het motorschot dus daar plaatsen waar het jou het beste uitkomt qua afstand dummy-Saito-motordrager. De motorkap laat je dan over de romp heen vallen met ietsje tussenruimte en kan je op je romp vastschroeven. Lijm klosjes met inslagmoeren ofzo in je romp en lijm een plaatje op de buitenkant voor de spleet-afstand. (Een plaatje hout zal beter blijven zitten dan een ringetje.) Doe dat plaatje op de buitenkant een beetje dik, dan kan je het op maat schuren als je de motorkap af hebt. Ik denk dat mijn tip precision sanding daar wel bij van pas komt.
Omdat het nu om de binnenmaat van je motorkap gaat i.p.v. de buitenmaat, hoef je voor het maken van de motorkap nu niet meer zoals ik eerst beschreef een positieve mal en dan negatieve gipsen afdruk te maken. Je maakt alleen van balsa of roofmate de vorm van de motorkap met diameter romp+spleet. Die mal werk je af, lossingsmiddel of wax erop en dan de vezel en epoxy erop, enz.

De echte motorkap zit met snelsluiters op een frame bevestigd ... als daar bij jou een paar schroefjes tussen zitten, valt dat niet op, toch?

Laatst bewerkt:
Zoals alles nu gemaakt is, zit er 23 mm tussen de achterkant van de propeller en de voorkant van de motorkap...
Moet ik daar iets aan veranderen, of valt dat later niet op?

foto024ea2.jpg

foto026he1.jpg

Laatst bewerkt:
Tsss, wil ik reageren moet ik ineens de forum regels doorlezen en goedkeuren voordat dat mag?!?!?!?!?

Naja,

Sorry Kim, 23 mm is echt veelste veel, op de 1:1 versie zit de prop dichtbij de motorkap.

Je zal de motor dus moeten laten "verzinken" in het motorschot.

Bedankt voor de reacties.
Ergens wist ik wel dat het veel te veel was, maar wilde het wegens mijn frustratie niet toegeven. Maar ja, je wil toch verder - en het moet wel goed zijn.

Maar goed, ik heb het volgende bedacht: ik zaag de vorm van de motorsteun uit het motorschot. Ik plak nog een plaat van 6mm tegen de achterkant van het huidige motorschot aan, die wordt dan vierkant zodat ie precies in het vierkant van F1 past. Dan is de achterkant van de motorsteun met 12mm verzonken. Een stuk beter, toch? Is het dan genoeg?

Hee Henri dat was een toppertje :rolling:

Hou je dus nog 11mm over?????

Sorry vindt ik nog teveel :-(

Ik heb niet echt een goede foto van de Stinson maar daar had ik een ruimte over van nog geen 5mm:
stinson39.jpg

stinson28.jpg

Dat komt nog beter tot zijn recht :yes:

dus...............

Laatst bewerkt:
Back