WACO SRE 1/6

Wat nu wel erg jammer is, is dat de tank onder het dashboard zal uitsteken in de cockpit ruimte en te zien zal zijn... Ik neem aan dat het echt niet kan om hem dwars in de romp te doen ipv in de lengte?.......
Da`s wel jammer ja.
Dwars plaatsen lijkt mij geen optie, ik zeg lijkt want heb het zelf nog nooit toegepast.
Ik zolang er genoeg brandstof in de tank zit zal het niet zo probleem zijn maar als de tank leger wordt zal de aanzuiging steeds slechter worden en heeft de klunk geen echt effectieve werking meer.

Ik zou het in ieder geval niet doen, moet je allen even kijken of de tnk wel te camoufleren is.

Steekt de tank ver uit? zo niet kun je dan niet een beetje smokkelen met de lokatie van het dashboard??

Tank

Voor een beetje smokkelen is het helaas te veel.

706kx1.jpg

707qu2.jpg

708bj3.jpg

709ha3.jpg

Er komt alleen nog wel een extra stukje dashboard onder dit deel waar ik nu aan werk. Dat kun je in de overzichtsfoto op de vorige pagina zien. Dat deel komt nog wel ietsje verder naar voren, maar nooit genoeg.

Als ik voor camoufleren ga, dan zit hij misschien zelfs nog in de weg van het stuur... Zeer jammer.

Ai, da`s zeker teveel.

Ideeetje om een iegen tank te fabriceren die niet voorbij het dashboard steekt?

Ai, da`s zeker teveel.

Ideeetje om een iegen tank te fabriceren die niet voorbij het dashboard steekt?

Is natuurlijk ook een optie. Lijkt me wel een lastige klus en ik heb wel vertrouwen in die Du-Bro tankjes...
Hij zou dwars trouwens wel passen, maar ik denk dat het niet kan. Als je dan draait naar de kant waar de klunk niet zit, komt die uit het brandstof te steken, zoals wanneer we bij een normale installatie de neus omlaag doen van het toestel. Lijkt me echt niet kunnen.

Als ik de tank zou aanpassen, zodat deze dwars in de romp zit, maar dan met de klunk fitting aan de zijkant van de tank, de nieuwe voorkant dus, dan zou het slangetje van de klunk nooit helemaal van het midden van de tank naar de linker en rechter hoek kunnen omdat deze dan op een kleinere radius zou draaien. Hoe zou dat dan met een zelfgemaakt tank moeten?

Een andere optie is om twee kleinere tankjes naast elkaar te nemen en verbinden. Dat is dan weer wel ingewikkelder en een vraag om andere problemen natuurlijk. Ik heb het wel eerder gezien nou ik er aan denk... Ik geloof wel dat er dan ook een pompje bij komt kijken.

Ideeën hierover?

Misschien toch geen Dubro tank toepassen dan?

Je mist dan dat onderste deel van de tank, in het brandschot maak je een gat waar precies het voorste rubber met de pijpjes doorheen kan.

Op deze manier win je volgens mij al weer een centimeter of 2 a 3, eventueel dan een iets kleiner tankje nemen en ik denk dat je dan al een heel eind bent.

Kim, ik vlieg al drie jaar met een type tank die geen clunk heeft en ik denk dat die tank wel dwars geplaatst kan worden.

Deze tank heeft een zak binnenin waar de brandstof in zit. Op het buisje voor de aanvoer naar de carburator gaat zit een stukje siliconenslang dat tot in het midden van die zak uitsteekt (en heeft dan een ook nog een gaatje overdwars om afsluiting te voorkomen). Dan zijn er nog twee buisjes met stukjes slang voor vullen en ontluchten. En de slang vanaf de uitlaat voor de overdruk gaat op een nippel zodat dat uitkomt tussen de buitentank en de binnenzak. Zo krijg je ook geen vieze uitlaatsmurrie in je schone brandstof en dat is niet verkeerd.

Het lijkt me geen probleem om deze tank overdwars te plaatsen, want als deze tank leeg raakt, dan wordt de zak in elkaar gedrukt naar het uiteinde van de aanvoerslang. Je bent verzekerd van brandstof tot het echt op is en je hebt niets te maken met een slingerende clunk versus waar je brandstof misschien zit.

De tank is van Tangiku Model Craft en ik heb 'm bij Quartel gekocht. Het is een 500 cc tank met een zak erin van 450 cc. Ik weet niet of er nog andere maten zijn. Als Quartel het niet weet, moet je wellicht even gaan zoeken op internet.

Laatst bewerkt:
Klinkt goed, Berto.
Henri, wat stom van me om daar niet aan gedacht te hebben, want daar heb je me eerder van verteld in een mailtje. Dat lijkt me een goede (en makkelijke :) ) oplossing.
500cc lijkt me wel een beetje voor mij inderdaad. Maar kun je mij misschien vertellen wat de afmetingen van jouw tank zijn, of is dat erg lastig?

Deze soort tank kan ik op de website van Quartel niet vinden, en Google levert helaas ook niet veel goeds op.

Hij zit in bubbelfolie verpakt, dus ik kan niet precies meten ... hij is ongeveer 14 x 7 x 7 cm. Er kan 450 cc brandstof in. Mijn Big Lift heeft een 13 cc Saito en die vliegt daar zo'n 20 minuten op als ik kalm aan doe.

Je moet even bellen met Quartel of ze 'm nog hebben. De tank was geloof ik geen standaard aanbod.

Ik ben bang dat dat niet past zonder wat hout weg te halen. Gaan de slangen ook aan het uiteinde van de tank erin, net als bij die van Du-bro?
Maar ik bel morgen wel even met Quartel.

Even alvast een andere vraag: ik ben nog niet zo ver, maar als ik dit dashboard ga verven, moet ik dan gewoon een standaarde grondverf van de Gamma gebruiken, of kan ik beter gelijk een of ander bijzonder product aanschaffen omdat ik die later nodig zal hebben over de Oratex/Solartex heen?

Nog een vraag: iemand heeft vast wel wat afmetingen voor me die ik kan gebruiken in mijn Waco van die handels voor fuel mixture/prop setting/gas... Die kan ik namelijk heel moeilijk schatten van de foto's... Iemand heeft die vast wel eens gemaakt en wil vast wel verklappen hoe zij dat gedaan hebben....

Gaan de slangen ook aan het uiteinde van de tank erin, net als bij die van Du-bro?

De tank heeft niet zo'n vooruitstekend stuk als de Dubro. De dop met buisjes zit schuin op een hoek, waardoor je vrijwel geen verspilling van inhoud hebt of extra ruimte nodig.

afmetingen voor ... die handels voor fuel mixture/prop setting/gas... Die kan ik namelijk heel moeilijk schatten van de foto's...

Er zit vrij weinig perspectivische vertekening in die foto. Als je die foto zo groot uitprint dat het klopt met je gemaakte dashboard, dan kan je het heel redelijk opmeten.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de extra info, Henri.
Ik heb zojuist met Quartel gebeld en ze kunnen zo'n tankje bestellen. De kleinste maat die ze hebben is 400cc. (14cm lang zou nét niet passen, dus dat leek me beter).

Bedankt Berto. Enig idee van de lengte?

Hou er rekening mee dat de binnenzak kleiner is dan de buitentank, dus misschien is die 400 cc tank maar 350 cc en dat is wel wat weinig voor een 15 cc viertakt.

Kijk hier eens (ook wat duidelijker te zien wat ik met de uitsteeksels en inkepingen bedoel):
yunj50.jpg

Gas / zwart: van dashboard tot einde knop: 142mm
mengsel / rood: van dashboard tot einde knop: 123mm
prop / blauw: van dashbaord toto einde knop: 70mm

Dankje Berto.

Henri, dat is waar...
Als ik een grotere neem (diezelfde maat als die van jou), zou ik een gat moeten uitsnijden uit de zijkant van de romp. In principe kan dat volgens mij wel, want het gaat dan om die schuine wand en het is een stevige constructie.
Zou jij daarvoor kiezen, toch de grotere?

Ja, ik zou de 500 cc (binnenzak 450 cc) nemen, anders is je kist zo weer beneden. En ik kon niet precies meten met die bubbelfolie eromheen, maar ik heb niet te krap gemeten, dus misschien is 'ie iets korter dan 14 cm.

Toen ik continu eenderde gas vloog met die 13 cc Saito van me, deed ik zo'n ruim 20 minuten op die tank, maar nu ik ook figuren oefen en met meer gas vlieg, heb ik amper genoeg voor een volledig figurenprogramma. En jouw Saito is 15 cc ... dus.

Ha die Kim.

Tank probleempje.
Je kuint natuurlijk ook een tankje maken van een blikje.
Kankworstjes!! die opeten, en blikje als tank.
Past beter en meer inhoud.
Het is maar een optie.
Verder gaat het wel lekker daar.

Groeten Han.

Laatst bewerkt:
Tsja, ik heb nu de grotere besteld...
Geen knakworstjes voor mij vandaag dus...

De post is weer geweest voor de Waco vandaag, uit Waalwijk maar ook uit Duitsland:

wacoyk2.jpg

De Tufnol voor het pull-pull systeem en het kogelkopje voor de aansturing voor de hoogteroeren. Eens kijken wat ik vanavond doe dan, ik kan nu kiezen!

Back