WACO SRE 1/6

Update

Goedenavond allemaal!
Eindelijk weer een stapje verder.
:)

Na de positie van de vleugels op de romp bepaald te hebben, de eerste ribben (cap of root ribs in het Engels), op precies de goede plek op de romp vastgezet met lijmklemmen.
Met een boortje vanuit de binnenkant van de romp een klein beetje met de hand in de ribben geboord, om de locatie voor de gaten op het hout te markeren.

waco081bf2.jpg

Vervolgens al de ribben waar de buisjes doorheen moeten aan de eerste ribben geklemd, ook met stukjes van de liggers in de gaten om alles op de goede plek te houden, en dan met de kolomboor doorgeboord op de eerder gemarkeerde plekken. Uit nieuwsgierigheid het uitgeknipte papieren ribje op een TW-3 rib laten zitten...

waco075ui2.jpg

En het is niet te geloven, maar toen ik de boel omdraaide, was te zien dat de markeringen voor de gaten op de latere ribben wel klopte. En dat de locatie van de vleugels op de romp die ik met jullie hulp bepaald heb, daarmee precies overeenkomt.

waco078fv2.jpg

Geeft dat me even een goed gevoel!
Maar ja, had ik geweten dat díe wel klopten, had het me een hoop tijd bespaard. Maar goed, de gaten zitten erin en ik ben zeer tevreden.

Nu de rest van de ribben snijden dan maar! (Maar niet vandaag meer hoor)

Tijd voor een feestje, nu deze horde genomen is kun je weer lekker doorbouwen :D

Dankje, heren.
Nou, nou, wat een weertje vandaag zeg!

Maar mijn ribben zijn klaar.

waco085mm3.jpg

Nou ja, ik moet ze nog even met zijn allen op de liggers doen om de inkepingen te checken en nog 1 laatste keer samen te schuren.
En dan nog even kijken naar het langer maken van de gaten zodat de buisjes schuin kunnen. Het gekke is, dit staat alleen voor het voorste gaatje gemarkeerd dat het moet.

Waarom zou dit nou zo zijn?

De buisjes gaan door die eerste ribben heen.
Maar omdat er een v-stelling is, en de buisjes horizontaal blijven, komen ze bij iedere rib iets lager te zitten.

Dat kun je hier zien:

waco052st6.jpg

Maar als je naar de boorgaten kijkt op zo'n rib, staat er alleen op getekend dat het voorste gaatje lager wordt zoals je hier ziet:...

waco077kx2.jpg

Dat moet dan net zo goed voor het achterste gaatje???
Wat denken jullie, die gaten eerst zo maken voordat ik de boel lijm, of eerst in elkaar zetten en dan daarna de gaten langer maken op maat?
Lijkt me toch handiger om dat al gedaan te hebben, toch? En dan ook voor die achterste, toch?

Natuurlijk moet per rib het achterste gat evenveel lager als het voorste! Het is gewoon een foutje in de tekening ... het zijn ook maar mensen.

Je gaat wel lekker door! Zo'n vleugel bouwt altijd lekker snel als je de ribben hebt lijkt het direct iets:p

Met de gaten zo blijf je aan de binnenzijde met een gat boven je buis zitten. Dit moet je weer netjes dicht maken. Het zal in de praktijk niet uitmaken voor de stevigheid.

Voor mijn beaver heb ik de gaten uitgetekend per rib en uitgeboord.

Groeten,
Bart

252748e9a5bc21252.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
O ja ik zie het, die middelste wordt steeds lager.
Ach ja, ik maak ze wel weer dicht. Met?
O en de buisjes zitten bij de Waco ook in de lengte tegen triplex geplakt.

Laatst bewerkt:
Je zet je servo's toch in de vleugel? Dan gaan de stuurstangen naar de hevels op je roeren en die komen niet in de buurt van je scharnierpen, toch?
Ik neem aan dat je je scharnierpen op de linkervleugel hierboven gezien, van rechts door de root rib heen steekt en vastlijmt zoals we eerder besproken hebben.

Of had je een andere aansturing dan de gewone hevels in gedachten?

Oh ja! Nee, dan kan je geen doorlopende scharnierpen gebruiken ... zal je toch gewone scharnieren moeten doen, of Robart pin hinges

Of je moet even nagaan of de stang die je in het roer steekt perse door het midden moet gaan. Misschien kan het net uit het midden zonder dat het de uitslag aan beide zijden veranderd?

O jee.
De voorlijst wilde ik even maken, maar mijn balsareepjessnijder ding gaat maar tot 20mm.
En ik moet een lijst van 22mm snijden.
Bestaan die dingen ook groter? Of moet ik gewoon met een mesje langs mijn profiel snijden o.i.d.?

Je schijnt die snijders ook te kunnen improviseren.

Je kan het ook met de hand snijden natuurlijk. Is de kant die je snijdt niet de kant die je toch in model moet schuren? Dan hoeft het ook niet exact haaks gesneden te zijn. En anders kan je het zo even recht schuren: Precision sanding

Ik denk dat ik ook iets bedacht heb: iets van 2 a 3 mm onder het mesje stoppen, mits de schroeven lang genoeg zijn. Anders zijn er inderdaad ook andere mogelijjkheden, dankje Henri.

Back