WACO SRE 1/6

O jee.
De voorlijst wilde ik even maken, maar mijn balsareepjessnijder ding gaat maar tot 20mm.
En ik moet een lijst van 22mm snijden.
Bestaan die dingen ook groter? Of moet ik gewoon met een mesje langs mijn profiel snijden o.i.d.?

Natuurlijk nooit eraan gedacht dat je het plankje ook van 2 zijden kan snijden en dan kom je ineens bijna 40 mm diep..........
 
Natuurlijk nooit eraan gedacht dat je het plankje ook van 2 zijden kan snijden en dan kom je ineens bijna 40 mm diep..........

Sorry ik bedoel de breedte van de reep, niet de diepte. Anders was het mooi geweest! :)
Maar ik denk dat het wel opgelost is door iets onder het mesje te doen. Ben vanavond alleen een beetje te moe om echt iets te doen...
 
Lekker bezig

Ik ben bezig met het uitvogelen hoe dat moet met mijn rolroeren/flaps.
Gelukkig heb ik dankzij John F. Howard in de VS foto's tot mijn beschikking van de full-size:

img7084fw6.jpg


img7085cj8.jpg


img7086ls3.jpg


img7087bh9.jpg


img7599gt3.jpg


Ik heb de bouwtekening (zie foto hieronder) eerst maar eens overgetrokken.

waco001gn6.jpg


Daarna, met behulp van de foto's, de nieuwe situatie getekend. Het roer gekopieerd en met een kopspeldje geplaatst zodat ik hem kan draaien.

waco003cu3.jpg


Dus dan hebben we up:

waco004pm8.jpg


En down:

waco005zz2.jpg


Dat ziet er wel redelijk uit denk ik zo.

Maar nu iets bedenken op het aansturen...
 
Dat gaat mooi worden!!

Dankje!
Maar niet makkelijk helaas!
Met dit profiel ben ik bang dat het niet mogelijk is om de geplande aansturingsmethode te gebruiken. Als je een rechte lijn trijkt vanaf de roer, de vleugel in, kan het roer nooit omhoog gaan omdat de stang dan al laag zit. In de tekening die ik (geloof ik) van Han gekregen had, heb je een profiel waarbij het wel kan. Dat komt doordat er omlaag in de vleugel ook ruimte is (Symetrisch profiel).
Dat is bij mij niet (Clark-Y).

Dan moet de stuurstang toch op een meer standaarde manier vastgemaakt worden. Maar ja...
Dan wordt de afstand vanaf het scharnierpunt wel klein.

Ik zie trouwens in de foto's nu dat mijn scharnierpunt lager moet zitten.
 
Met dat draai-en-schuif-stangetje zal je uitslag inderdaad beperkt worden door de dikte van het profiel ... niet bruikbaar dus in jouw geval.

Op de laatste kleurenfoto meen ik te zien dat de scharnierpunten vrijwel tegen de onderzijde van het roer zitten. Kan je dan niet aan de bovenzijde een intern aangrijpingspunt voor een quicklink maken? Dat hoeft niet buiten je roer te zitten, want de arm is niet de hevel die je erop schroeft, maar de afstand en hoek van aangrijpingspunt quicklink naar scharnier. Dan zou je een arm van ongeveer een cm hebben. Ik denk dat dat wel kan, want de krachten op het roer zijn nou ook weer niet zo heel groot en de hevel op je servo neem je natuurlijk net zo groot, dus met de momentwerking komt het wel goed. Het zou alleen kunnen zijn dat hoe kleiner de arm, hoe meer wrijving/slijtage op de quicklinkgaten. Misschien moet je het even proberen om dat in te kunnen schatten.
De echte zal zijn aansturing ook zo hebben. En dan is je probleem met de scharnierdraad ook opgelost.
Als je tufnol ribben maakt met een gat voor de scharnierdraad, dan kan je bij één van die ribben boven een gaatje voor de quicklink maken.

Check trouwens even met een schuifmaat de exacte dikte van de quicklink-pennetjes en koop dan een boortje van die dikte ... 1,4 mm volgens mij. Een gaatje met een 1,5 mm boortje geboord zal wat speling geven.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Henri, ik vermoed dat dat het plan wordt.
O, een schuifmaat heb ik helaas niet.

Eric, heel erg bedankt voor de foto's! Dat is eigenlijk precies wat ik moet doen; ik heb alleen wel wat dunnere roeren, maar misschien lukt een momentarm van 1cm nog net.
 
Eric, als die roeren dan omlaag gaan, en de links dus naar achteren, zie je ze dan niet verschijnen vanonder de achterleijst van de vleugel?
 
Ja , en in jou geval zeker want je moet je aansturing nog verder naar achteren maken anders heb je te weinig uitslag naar boven.
Maar bij de echte zal dat ook wel geweest zijn + normaal stuur je niet op de grond en ziet niemand die aansturing.
376336832_5_8yLq.jpeg
 
Bedankt, Eric. Ach ja, maakt dan niet uit. Ik ben gerustgesteld dat dat bij jou ook zo is, en in het echt ook dus.Ik besefte me dat dat bij mij zo zou zijn, en vroeg me af of dat wel OK was. Daarom.

Nou, dan is het nu tijd om terug te gaan naar the drawing board, zoals ze dat in Engeland zouden zeggen.
Ik hoop dat mijn momentarm lang genoeg wordt. Jullie horen het wel.
 
Net een e-mail gekregen van Cees Wester, bedankt!
Deze soort rolroeren heten (in het Engels) Frise Ailerons. Ze zijn zo ontworpen zodat de voorlijst van de rolroeren omlaag gaan wanneer ze omhoog gaan. Dit is om het (weer een Engelse term) adverse yaw effect tegen te werken.

Op het ARF model van SIG wordt aangeraden om 15% richtingsroer te mengen met de rolroeren. Misschien is dat bij mijn model straks onnodig door deze rolroeren...

Het volgende komt van Ailerons maar dezelfde tekst staat ook op Wikipedia:

Engineer Leslie George Frise (1897- ) developed an aileron shape which is often used due to its ability to counteract adverse yaw. The aileron is pivoted at about its 20% chord line and near its bottom surface. The leading edge of the aileron is bluntly rounded, so that when the aileron is deflected up (to make that wing go down), the leading edge of the aileron dips into the airflow beneath the wing surface and adds significant drag to that wing. The resulting drag causes the aircraft to pivot (turn) in the desired direction.
 
In het Nederlands wordt het vaak het Haakeffect genoemd.


Een ander idee voor je rollroer aan sturing is met Closeloop (twee kabels)
ik heb nog effe gezocht naar een tekening maar vond die niet
dus maar snel zelf getekend,
Het voordeel hier van is dat je hefboom altijd even groot blijft als je met die circels werkt.

Succes, misschien heb je er iets aan

LPICT5426.jpg
 
Laatst bewerkt:
Henri, ja, inderdaad ja. Maar ik bedoelde eigenlijk, dat je, of het nou automatisch of handmatig is, misschien wel minder richtingsroer hoeft te gebruiken door de vermindering van het haakeffect.

Eric, bedankt. Weet alleen niet hoe je dan de kabels vastmaakt aan het wieltje bij de servo. Daar is vast een bekende manier voor(?). Ik denk dat ik een momentarm van 9mm kan krijgen trouwens.

Han, mooi hoor. Is dat iets wat iemand gemaakt heeft (jijzelf misschien), of een product op de markt?
 
Hoeveel materiaal moet ik minimaal om een gaatje in Tufnol laten?
(In zo'n gaatje komt dan een stangetje door als scharnier, en nog een waar een kwiklink in moet)
Dat bepaald nu namelijk verder precies mijn mogelijkheden.
 
Back
Top