WACO SRE 1/6

Vast niet zoveel, als het Tufnol (wat is dat eigenlijk :confused:) maar dik genoeg is! :p

Ik zou een proefopstellinkje maken (in de bankschroef oid.), en dan maar trekken! :p


jan.
 
Laatst bewerkt:
Nou, over die Tufnol maak ik me echt geen zorgen, ik heb 1,25mm gelaten om het gaatje heen, en het blijft oersterk.

De schaal locaties voor de scharnierpunten voor het rolroer zijn gemarkeerd.
Nu moet ik de stukjes gaan maken. Ik denk alleen wel dat ik wacht tot ik me wat lekkerder voel. (Net een mislukt)
 
Ze zitten nog niet vast, maar zijn gemaakt en gepast; de scharnier punten in de achterlijst:

waco009ah1.jpg


Ik heb verenstaal van 1,5mm gebruikt, dat had ik nog liggen. De gaatjes zijn geboord met 1,5mm, de verenstaal zit er wel strak in... Misschien toch maar een boortje van 1,6 aanschaffen, als die bestaan, en daarmee doorboren. Of verenstaal van 1mm kopen. Is dan ook gelijk wat lichter natuurlijk...
 
een boortje van 1,6 aanschaffen, als die bestaan

Eerst maar eens met een 1,5 mm boortje flink (wel haaks!!!) op en neer gaan, en als dat echt niet helpt, dan een 1,6 mm aanschaffen (ja, die bestaan :yes:).

Niet voor 2,0 mm gaan: dan heb je gelijk een partij speling, dat wil je niet weten . . . :nooo:


jan.
 
Dankje Jan.

De voorlijst is inmiddels gemaakt en zit vast.
Even een vraagje: als je op de vorige pagina kijkt (34) zie je in de foto's van de echte Waco dat er onder de achterlijst bij iedere rib iets zit. Weet iemad toevallig wat die dingen zouden kunnen zijn? Ik kan vast wel iets verzinnen om later op de textielbespanning te plakken, maar wat zijn ze?
 
Drain holes

Hoi Kim,

dat zijn 'drain holes', om te voorkomen dat vocht in het roer kan blijven. Op de meeste vleugels/roeren die bekleed zijn met linnen etc wordt meestal een ring 'geplakt' met een gat in het midden. Op jouw voorbeeld wordt een mooiere manier gebruikt (een soort van 'drain scoop'). Als ik een goede foto vindt zal ik hem plaatsen.

Hier een voorbeeld zoals de water drain holes bij de achterlijst aan beide kanten van de rib op mijn Stearman:



Veel succes, blijf je project volgen.

Groetjes, Edwin
 
Een paar vorderingen geboekt.
De vleugeltip is gemaakt en gaat er vandaag waarschijnlijk aan.
Verder ook uitgerekend en getekend hoe de servo's voor flaps en rolroeren in de vleugels zullen moeten. Bij de servo heb ik een arm van 7mm en bij het roer dan 8mm.
Nu alleen nog besluiten hoe ver naar voren/achteren de servo komt. Hoe verder naar voren in de vleugel hoe dichter bij het balanceerpunt maar hoe langer de stuurstangetjes worden. Maar ik heb het idee dat het wel sterker is, lekker dichtbij de voorste liggers.
Dus waarschijnlijk kies ik daar ook voor. Dan wordt het stangetje van servoarm naar roer ca 16cm lang.
 
En de vleugeltip zit erop.

waco024kz5.jpg


Volgende is toch echt de servo's for flap en rolroer installeren.
Moet nog even uitvogelen precies hoe ik dat ga doen.
 
Ik denk zoets te gaan doen:

rolroerservord3.png


De servo wordt tussen twee blokjes vastgeschroefd. Die twee blokjes zitten vast aan een plankje. Dat geheel wordt dan vastgeschroefd tegen twee balkjes die tussen de twee ribben lopen.

Aan de onderkant zit dan een luikje. Zo kun je dan nog altijd de servo eruit krijgen, samen met de twee blokjes en het plankje, wat één geheel is dus.

Heel graag commentaar hierover. De servo moet wel op zijn kant geïnstalleerd worden. Ik wil hem uitneembaar hebben.
 
Misschien dat je je servo er óóit eens een keer eruit moet halen ... zelf denk ik dan snij ik de bekleding wel weg en herstel ik dat ... dat is mooier dan een luikje. Vooropgesteld dat de stuurstang met een Z-bocht op je servohevel zit en niet los kan gaan en dat de andere kant van de stuurstang van buiten bereikbaar is. Maar met jouw ingesloten aansturing is dat niet zo, he?

Die constructie met balkjes lijkt me wat complex ... K.I.S.S.
De servo op het luikje bevestigd is wel mooi, maar dan moet je wel makkelijk van buiten je stuurstang kunnen bevestigen, anders wordt het een enorm gepeuter om eerst je stuurstang aan roer en servo+luikje te bevestigen en dan de boel erin ... soort scheepje-in-een-fles-methode.

Om maar even wat mogelijkheden te kunnen overwegen ... wat dacht je van je servo in de rib monteren? Op een triplex met plaatje met schroefblokjes dat je op je rib lijmt ... even een gat in je rib maken om de servo en de blokjes door te kunnen laten. En daarbij inderdaad een luikje om je servo in de rib te kunnen monteren en je stuurstang te kunnen monteren.

Als je inbusboutjes gebruikt om je servo's vast te zetten, kan je makkelijker schroeven (inbussleuteltje is haaks).
 
Hmm....
Food for thought. Ik heb nu de blokjes en de plaatjes al gemaakt.
Zijn er dan houtschroefjes (self-tappers) met een inbuskopje verkrijgbaar dan?

Verder dacht ik, als ik het zo doe, dat je juist wel de servo kan monteren en daarna er door het luikje nog bij kunt om de stuurstang vast te setten, wat dan niet meer met een z-bocht zou kunnen, maar wel een kogelkoplinkje.

Ik zou er ook met deze constructie voor kunnen kiezen om geen luikje te maken tussen de ribben, maar het gewoon open te laten zoals tussen de rest van de ribben, en er dan inderdaad gewoon overheen bespannen zoals jij zei.

De servo door de rib heen... Had ik ook over nagedacht maar had er tegen besloten omdat je de servo dan moeilijk vast en los kunt maken, maar ik had nog niet aan inbussleutelschroefjes gedacht. Het zou wel kunnen...

Nog maar even een bakkie koffie doen dan ;)
 
Kijk dit had ik nu al.

waco026zt3.jpg


Maar de servo in een rib is misschien ook wel wat lichter...
Moet ik wel aan die schroefjes kunnen komen.
Anders zou ik inslagmoertjes moeten gebruiken. En dan ben ik bang voor lostrillende schroefjes. Kun je weer van dat anti-loc spul gebruiken, maar ben bang dat je er dan nooit meer bij kunt zonder aan de andere kant van de rib ook bespanning kapot te maken...
 
Loctite krijg je nooit meer los heb ik me laten vertellen.
Je kan de servo's met M3 inbusboutjes vastzetten, ja ook in hout. Boor een gat van 2,5 mm in het hout en draai er van te voren (voordat je het houten blokje monteert) een M3 schroef in om draad te maken. Het hout klemt de schroef vast en is dus prima borging. Probeer het maar even met een reststukje hout.

Die blokjes hout kops op het triplex plaatje gelijmd, heb ik niet zo'n vertrouwen in.
 
Ik zou 2 L-letjes van alu maken de servo met M2 boutje-moertje vast zetten (vertikaal) en de horizontaale vast zetten met 2x2zelftappers in de houtenbalkjes (die van de ene naar de rib lopen)


Ik denk zoets te gaan doen:

rolroerservord3.png


De servo wordt tussen twee blokjes vastgeschroefd. Die twee blokjes zitten vast aan een plankje. Dat geheel wordt dan vastgeschroefd tegen twee balkjes die tussen de twee ribben lopen.

Aan de onderkant zit dan een luikje. Zo kun je dan nog altijd de servo eruit krijgen, samen met de twee blokjes en het plankje, wat één geheel is dus.

Heel graag commentaar hierover. De servo moet wel op zijn kant geïnstalleerd worden. Ik wil hem uitneembaar hebben.
 
Ik heb zojuist zo'n houten blokje (die vast zat) van zijn plankje kunnen trekken...
Was niet ontzettend veel kracht voor nodig.

Ik heb nu dus twee mogelijkheden, bedankt heren.

1. De houten balkjes toch gebruiken tussen de ribben en alu L-letjes maken om de servo vast aan de balken vast te zetten

2. De servo in de rib vastzetten met inbusschroeven.

Beide manieren betekend dat ik iets moet aanschaffen, wat mij tegen valt.
Of een manier bedenken om mijn eerste methode sterker te maken... De blokjes aan het plaatje vast schroeven?? Daar zijn de blokjes een beetje dun voor. Misschien een plaatje aan de zijkanten vasmaken?


Zo'n plaatje erbij:?
rolroerservokl8.png
 
Laatst bewerkt:
Back
Top