WACO SRE 1/6

Tweede helft van de strut was gisteren af.
Nu net alles opgebouwd, een paar kleine aanpassingen gemaakt en alles nog eens gemeten: alles klopt (V-stelling etc.). Joepie! Nu de bevestiging van de wortel van de vleugel op de romp (1 boutje) en dan weer verder met de landing en flying wires. Er komt weer eens vaart in! :)

Er zijn dus twee setjes kabels. Landing wires en flying wires.

img7602ph.jpg

img7114z.jpg

img7133g.jpg

Landing wires ondersteunen de vleugels bij de landing. Ze lopen van bovenaan de romp, net in de bovenste vleugels, tot aan de onderste vleugels naast de strut. Op mijn model zit er een carbon staafje in de onderste vleugel. De landing wire gaat door een gaatje in de vleugeloppervlakte en wordt aan het staafje gehaakt (er zit een bochtje gebogen in de wire die een haakje vormt. Het andere uiteinde wordt vastgehaakt aan een trekveertje wat weer aan een carbonstaafje vast zit. Zie ook post van 8 mei.

20130212193927.jpg

img7552go.jpg

img7556.JPG

Flying wires ondersteunen de vleugels die, wegens hun lift, omhoog proberen te trekken. Ze lopen van onderaan de romp, net in de onderste vleugel, tot aan de bovenste vleugel naast de struts.
Op mijn model zit er in de onderste vleugel nu een carbon staafje vast. De flying wire gaat door een gaatje in de vleugeloppervlakte en wordt aan het staafje gehaakt (er zit een bochtje gebogen in de wire die een haakje vormt. Het andere uiteinde moet aan een trekveer om de wire strak te houden. Nu zat er net op beide plekken waar de veertjes moesten van alles in de weg, wegens de beugels voor de struts. Van daar het driehoekje in mijn post van 8 mei. Het veertje komt tussen de beugelbouten en ik krijg zo mijn wires alsnog op de goede, schaalgetrouwe plek. Ik ben nu bezig om uit te vogelen hoe ik het beste de wires vast kan maken aan het driehoekje.

20130519222250.jpg

20130520213626.jpg

20130520213439.jpg

20130520213506.jpg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Hermkens
Bovendien gaan ze dikwijls veel moeilijke schaaloplossingen uit de weg

Heel herkenbaar. Nogmaals bedankt voor het meekijken naar mijn vleugel Jan!

Hoi Kim,

ik zie dat je mijn aangedragen oplossing voor het alu plaatje bij je wires een heel eind heb in praktijk hebt gebracht.

Groetjes,
Jan

Beide bovenste vleugels hebben nu het systeem met het trekveertje ingebouwd, nu ook met lijm :)
De driehoekjes hebben nu ook een gaatje waarmee ze uitgetrokken kunnen worden met een hulptooltje.

Ondertussen bezig geweest met afdekplaatjes voor op de vleugeloppervlakte waar de kabels naar binnen gaan. Ik wijk nu eventjes af door even wat verder te gaan met de staart.
Weer iets nieuws voor mij: rib stitching...

"The composite metal tubing and wood fuselage structure was mostly fabric covered. In some areas of both the fuselage and vertical tail surfaces, the fabric was stitched to the underlying stringers or ribs. Tapes, 1½ inches wide, were “doped” over the stitching. This is shown by triple lines in appropriate areas on the drawings. Metal panels and window frames were screwed to the underlying fuselage structure. The panels on the rear portion (accessory section) of the rear engine cowling were secured by “DZUS” fasteners to allow quick removal.
The elevators were built-up welded steel framework, covered with fabric. The fabric was stitched to the ribs and the stitching was covered with doped-on 1½ inch wide tapes. While there was negligible fabric sag between the ribs, the tapes were noticeable. The controllable elevator trimming tab on the port elevator was if metal construction. The trimming tab has a piano hinge on top surface.
The wings(?), ailerons, flaps and horizontal stabilizer were built-up of wood with plastic-bonded plywood skinning. The completed wooden assemblies were given a final covering of “doped-on” fabric. When painted and “hand-rubbed” these surfaces were very smooth."

Bovenstaande komt uit een artikel dat zeer veel informatie biedt. Maar goed, die rib stitching is ook op de foto's te zien, het is alleen even de vraag hoe ik het moet aanpakken om voor een goed schaaleffect te zorgen. Ik kan niet zien of de "1½ inch wide tapes" ook van die kartelrandjes moeten hebben zoals ze als schaalbouwersproduct verkocht worden. Daarnaast zijn die producten gebaseerd op 2 inch brede tapes... Kennis iemand?

Nee, maar wel het draadje van Bert van Eijk. Ik heb ook op een Amerikaans forum geschreven. De conclusie is dat de tape wel pinked is, maar op een afstand niet te zien is. Mijn doel is dan ook om het zo te maken dat het vanaf een afstandje oogt zoals in de foto hierboven, maar dat als je dichtbij gaat kijken je de puntige randjes wel kunt vinden.

Ik heb een bestelling geplaatst bij Mick Reeves, die de tape op maat kan maken. :)

Vanavond heb ik de kabeltjes die door de romp naar achteren lopen voor het lampje in het richtingsroer vervangen voor een lichtere versie die ik tegen kwam bij een bezoekje aan het Jet Power evenement in Duitsland.

Verder blijkt dat er een paar schoonheidsfoutjes zitten in de vorm van her richtingsroer. Ik heb nu afdrukken van de foto's en officiële WACO tekeningen gemaakt op 1/6e schaal en ga een paar aanpassingen maken. Dit is namelijk erg belangrijk voor de statische beoordeling bij de wedstrijden. Gelukkig zijn het maar kleine aanpassingen waardoor het opnieuw maken van het roer de moeite niet waard is. Leuk werkje :)

De aanpassingen aan het roer zijn gemaakt. Op sommige plekken wat weggehaald, en op anderen juist wat aangebracht. De ribben ook aangepast.
Hier een paar plaatjes.

xkez.jpg

ixp1.jpg

9na7.jpg

Nu moet ik denk ik de scharnieren aan gaan pakken voordat ik het lampje installeer en de boel ga schuren voor het juiste profiel.

Weer een beetje gedaan.

-Twee gaatjes van 0,9mm in het lampje voor de bevestiging geboord.
-Het gaatje voor het lampje geboord in het richtingsroer
-0,6mm van de zijkanten van de achterlijst van het richtingsroer verwijderd en er strookjes van 0,6mm triplex opgeplakt voor de scharnierlijn
-Gaten geboord voor de Robart penscharnieren
-Gleuf gezaagd in de achterlijst voor het dunne plaatje waarop de trimmingtab komt
-Het plaatje en trimmingtab gemaakt

ca4m.jpg

jpau.jpg

8k6o.jpg

3250.jpg

7ibt.jpg

dqyb.jpg

85eo.jpg

Nu het heveltje maken, de ronding aan de voorlijst, piep kleine schroefjes met moertjes vinden en de hele boel schuren.

Back