De spanwijdte van de bovenste vleugels is 176.5cm.
Het model van SIG (precies dezelfde schaal, en grootte) komt uit rond de 4.5 Kg. Ik heb nog geen idee wat mijn gewicht wordt.
Het stangetje, wat trouwens never nooit lang genoeg is, dat bij het wieltje geleverd werd is van 3mm dikte. Ik zou het misschien wel met 2mm kunnen doen?
Op de foto onder kan je zien dat 2 mm bij mijn 6 kg zware Big Lift het ook wel houdt, alleen is het wat verbogen door een paar 'tail first' landingen. Dus 3 mm zou voor mijn Big Lift comfortabeler zijn, maar ik kan inmiddels beter landen ;-) en erger wordt de verbuiging niet.
Dus doe jij met die 5 kg vlieggewicht maar 2 mm, hoor! Je had het idee zelf ook al. Als het niet veert krijg je de klappen op je constructie.
In de tekening wordt het houdertje ook gebruikt; gemonteerd in de romp aan een stukje multiplex tussen de rompzijkanten in.
Ja, zie je ... als je dan toch al met triplex aan de gang moet kan je daar net zo goed meteen de staartwielhouder van maken en dan kan je waarschijnlijk iets handigers maken ook.
Bedoel je die knik dan het uiteinde in de romp?
Het staartwielpootje haaks in de bodem of haaks op de lengterichting zoals op je tekening en vlak onder de romp gebogen zodat het pootje naar achteren staat en met de rijrichting meegaat. De keuze tussen haaks in de bodem of haaks op de lengterichting hangt af van hoe je 'm bestuurbaar maakt.
Zorg er voor dat de aansturing van je wielpoot geveerd is, anders krijgt je servo klappen en gaat die kapot. Ik heb dat bij mijn Big Lift met een stuk brandstofslang gedaan.
Okee ... hieronder zie je mijn home-made staartwielhouder. Het is een driehoekig 3 mm triplex plaatje, waarvan de helft in de romp steekt voor de verlijming ... geen bodemplaatje dus zoals van die kunststof houder. Het deel onder de romp steekt iets verder door naar achter om de stang uit te lijnen met de roerscharnieren. Het 2 mm verenstaal draait rond in een messing buisje van 3 mm.
De zijde van het triplex plaatje waar dat buisje op zit, is met een 'rattenstaartje' (rond vijltje) van 3 mm dik hol gevijld voor een goede passing. Messing buisje schuren voor grip, ontvetten met thinner en met 2 comp lijm vastlijmen.
Daarna boor je met een 0,5 mm boortje twee rijen gaatjes, 5 en 10 mm van het buisje, verspringend (gaatjes niet op dezelfde hoogte). Met staalgaren (heel dun ijzerdraad op een klosje, koop je bijv. bij de Hubo) als 'veter' rijg je door het triplex en om het buisje heen. Begin met een knoopje, eindig met een knoopje en werk de uiteinden onder de wikkelingen. Bij iedere haal trek je het staalgaren aan met een tang. Het is goed als het staalgaren daarbij iets in het triplex trekt.
Vervolgens bedek je staalgaren en messing buisje met 2 comp lijm. Hou de staartwielhouder in je hand en draai het in alle richtingen rond zodat de lijm niet wegloopt (kijk waarheen je lijm wegloopt) totdat het hard genoeg is. Wel slim om daar 5 minuten comp lijm voor te nemen en geen 24 uurs. ;-)
Laten doorharden (onder een warme lamp gaat dat sneller en het komt de sterkte ten goede) en een beetje afschuren om je verf wat grip te geven.
Zie het als een principe. Voor jouw staartwiel dat een stuk voor je roer zit, moet je het iets anders construeren. Je zou het messing buisje ook kunnen insluiten. Dan stel ik me voor dat je een sandwich maakt met dun triplex voor de buitenlagen, buisje tussen twee strips 3 mm triplex en verder balsa ertussen. En wellicht dat je nog een gewichtsbesparings-gat kan maken.
Je moet even nadenken over hoe de klappen op je staartwiel worden overgezet op de constructie, waar je dat het beste opvangt en waar je dus constructie nodig hebt. Als je bijvoorbeeld je hoofdlandingsgestel op een triplex bodemplaat vastschroeft, dan zal het triplex voor je landingsgestel de klap opvangen en het triplex achter je landingsgestel doet helemaal niets, snap je? (Net als een plankdrager aan de muur, ondersteboven meer kan hebben.)
Vanochtend zat ik er nog even aan te denken (alles hierboven heb ik gisteravond geschreven) en bedacht ik hoe je het kan maken, maar dat is door de telefoon makkelijker uit te leggen, dus mail mij even je telefoonnummer:
http://www.henrikaper.nl/contact/form.aspx