WACO SRE 1/6

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 10 nov 2007.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Als je in plaats van hout nou eens een ander materiaal neemt?

    Iets kautschuk-achtigs?

    Mooit zwart, ziet geen hond. :D


    jan.
     
  2. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Kim !

    Ik volg je draadje al een tijdje (voor zover ik tijd heb :))
    Je bouw erg netjes...top !

    Wat betreft het staartwieltje zou ik gewoon een massief blokje balsa nemen en op maat snijden/schuren. Gaatje boren voor het asje en hupsakee ! ;)

    Groet,

    Bob
     
  3. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Hmm... Food for thought...
    Het gevaar is gewoon dat het wieltje naar achteren wil bewegen en het blokje, waar het ook van gemaakt is, eraf rukt. Ik zou ook een gleufje kunnen inbouwen zodat het stangetje daarbinnen (in het blokje) nog wel een paar mm naar achteren bewegen mag.

    @Jan: Ik kende het materiaal nog niet. Heb even opgegoogeled en schijnt een rubber-achtig spul te zijn. (?). Dat zou dan idd wel tegen een stootje kunnen.

    @Bob: Leuk dat je ook meeleest. Bedankt voor het meedenken. Balsa blijft wel lekker licht.
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik denk dat het allemaal wel meevalt.
    Gewoon het blokje van (niet te zacht) balsa maken, eventueel met een gleufje zodat er wat meer 'vering' mogelijk is.

    succes!
     
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Omdat 3views vaak toch niet zo exact zijn (bij deze is de outline van het richtingsroer verkeerd), heb ik er even een foto onder gezet:
    http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Heins/1628.htm

    Kijk, het is een vrij draaiend wiel, zie je? Toch fijn om te weten. Als je 'm ook draaiend maakt (vrij of bestuurd) dan moet je dus geen sleufje hebben (spreekt voor zich). Je kunt een balsa malletje maken waaroverheen je dun balsa lamineert (steviger dan blokje uithollen). Dan scheelt ook weer gewicht in je staart.

    Je kunt dat kunststof staartwielhoudertje natuurlijk ook ondersteboven in je romp inbouwen en een knik in je staaldraad zodat het pootje gelijk met de rompbodem draait. Je kunt zo'n staartwielhoudertje ook gemakkelijk zelf van hout maken, dat is dan denk ik steviger en lichter in gewicht ... zeg maar als je wil weten hoe.
    Ik vermoed dat je wel met 2 mm verenstaal toe kan. Hoe groot is je WACO en het gewicht? (Mijn Big Lift heeft aan 2 mm net niet genoeg en die is 220 cm spanwijdte en 6 kg gewicht.) Het zal toch wel fijn zijn voor je constructie als je staartwiel wat veert, niet?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2007
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Staartwiel constructie

    O ja, inderdaad.... :roll:

    Graag ja. Bedoel je die knik dan het uiteinde in de romp? In de tekening wordt het houdertje ook gebruikt; gemonteerd in de romp aan een stukje multiplex tussen de rompzijkanten in.

    De spanwijdte van de bovenste vleugels is 176.5cm.
    Het model van SIG (precies dezelfde schaal, en grootte) komt uit rond de 4.5 Kg. Ik heb nog geen idee wat mijn gewicht wordt.

    Het stangetje, wat trouwens never nooit lang genoeg is, dat bij het wieltje geleverd werd is van 3mm dikte. Ik zou het misschien wel met 2mm kunnen doen?
     
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Op de foto onder kan je zien dat 2 mm bij mijn 6 kg zware Big Lift het ook wel houdt, alleen is het wat verbogen door een paar 'tail first' landingen. Dus 3 mm zou voor mijn Big Lift comfortabeler zijn, maar ik kan inmiddels beter landen ;-) en erger wordt de verbuiging niet.
    Dus doe jij met die 5 kg vlieggewicht maar 2 mm, hoor! Je had het idee zelf ook al. Als het niet veert krijg je de klappen op je constructie.

    Ja, zie je ... als je dan toch al met triplex aan de gang moet kan je daar net zo goed meteen de staartwielhouder van maken en dan kan je waarschijnlijk iets handigers maken ook.

    Het staartwielpootje haaks in de bodem of haaks op de lengterichting zoals op je tekening en vlak onder de romp gebogen zodat het pootje naar achteren staat en met de rijrichting meegaat. De keuze tussen haaks in de bodem of haaks op de lengterichting hangt af van hoe je 'm bestuurbaar maakt.
    Zorg er voor dat de aansturing van je wielpoot geveerd is, anders krijgt je servo klappen en gaat die kapot. Ik heb dat bij mijn Big Lift met een stuk brandstofslang gedaan.

    Okee ... hieronder zie je mijn home-made staartwielhouder. Het is een driehoekig 3 mm triplex plaatje, waarvan de helft in de romp steekt voor de verlijming ... geen bodemplaatje dus zoals van die kunststof houder. Het deel onder de romp steekt iets verder door naar achter om de stang uit te lijnen met de roerscharnieren. Het 2 mm verenstaal draait rond in een messing buisje van 3 mm.
    De zijde van het triplex plaatje waar dat buisje op zit, is met een 'rattenstaartje' (rond vijltje) van 3 mm dik hol gevijld voor een goede passing. Messing buisje schuren voor grip, ontvetten met thinner en met 2 comp lijm vastlijmen.
    Daarna boor je met een 0,5 mm boortje twee rijen gaatjes, 5 en 10 mm van het buisje, verspringend (gaatjes niet op dezelfde hoogte). Met staalgaren (heel dun ijzerdraad op een klosje, koop je bijv. bij de Hubo) als 'veter' rijg je door het triplex en om het buisje heen. Begin met een knoopje, eindig met een knoopje en werk de uiteinden onder de wikkelingen. Bij iedere haal trek je het staalgaren aan met een tang. Het is goed als het staalgaren daarbij iets in het triplex trekt.
    Vervolgens bedek je staalgaren en messing buisje met 2 comp lijm. Hou de staartwielhouder in je hand en draai het in alle richtingen rond zodat de lijm niet wegloopt (kijk waarheen je lijm wegloopt) totdat het hard genoeg is. Wel slim om daar 5 minuten comp lijm voor te nemen en geen 24 uurs. ;-)
    Laten doorharden (onder een warme lamp gaat dat sneller en het komt de sterkte ten goede) en een beetje afschuren om je verf wat grip te geven.

    Zie het als een principe. Voor jouw staartwiel dat een stuk voor je roer zit, moet je het iets anders construeren. Je zou het messing buisje ook kunnen insluiten. Dan stel ik me voor dat je een sandwich maakt met dun triplex voor de buitenlagen, buisje tussen twee strips 3 mm triplex en verder balsa ertussen. En wellicht dat je nog een gewichtsbesparings-gat kan maken.
    Je moet even nadenken over hoe de klappen op je staartwiel worden overgezet op de constructie, waar je dat het beste opvangt en waar je dus constructie nodig hebt. Als je bijvoorbeeld je hoofdlandingsgestel op een triplex bodemplaat vastschroeft, dan zal het triplex voor je landingsgestel de klap opvangen en het triplex achter je landingsgestel doet helemaal niets, snap je? (Net als een plankdrager aan de muur, ondersteboven meer kan hebben.)

    Vanochtend zat ik er nog even aan te denken (alles hierboven heb ik gisteravond geschreven) en bedacht ik hoe je het kan maken, maar dat is door de telefoon makkelijker uit te leggen, dus mail mij even je telefoonnummer: http://www.henrikaper.nl/contact/form.aspx

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2007
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Constructie staartwiel opgelost!

    Vanavond een goed gesprek gehad met Henri.
    Hij heeft een heel slim ontwerp bedacht voor me die ik besloten heb te gaan gebruiken. Bedankt Henri!!!

    O ja en ook de wielen uitgeboord vandaag maar dat is verder niet zo interessant. Morgen waarschijnlijk meer.
     
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Ik wacht nu nog op de bestelde materialen om verder te kunnen met de romp (staartwiel constructie).

    Ben daarom maar even begonnen met wat anders.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar helaas is de buitenste laag van een andere dikte balsa, die ik niet heb en zal moeten kopen. Dus nu wordt het toch nog wachten op mijn spullen.
     
  10. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Staartwiel constructie

    Weer wat gedaan.

    Wat is dit nou voor geplakte rommel?? Dat lijkt toch nergens op??

    [​IMG]


    Kijk, dit moet het worden:

    [​IMG]

    De vorm erop plakken en uitzagen...

    [​IMG]

    En klaar!

    [​IMG]


    Bedankt Henri voor het advies!:D:D
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Nog niet helemaal klaar, he? ;-) Laat ze de rest ook zien, Kim.
     
  12. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Haha, er komt natuurlijk nog meer, maar dat moet nog gemaakt worden...
    Kost allemaal tijd hé - ik heb hier ook nog een gezinnetje om voor te zorgen!
    Ik heb zin om de romp in elkaar te zetten. Zal kijken wat er vanavond kan gebeuren...
     
  13. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Aan de staartwiel constructie is verder niets meer gedaan.
    Daar moet ik alleen nog de stang voor het wieltje voor buigen (toch Henri?).

    [​IMG]


    Het stukje onderin de romp dat dit geval rechtop moet houden is nu ook gemaakt.

    [​IMG]

    Verder nog wat gaten geboord in F3 en F4.
    Het zijn allemaal van die kleine dingetjes die echt moeten gebeuren voordat de romp in elkaar gaan. Maar zover ben ik bijna! :)

    [​IMG]
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ja! Eerst het staartpootje buigen; dan in de houder, dan de geveerde hevel boven buigen ... voordat je het in de romp lijmt.
     
  15. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Ja, ik ben alleen even in gedachten geraakt over de stang bij het wieltje.
    Ik heb het idee gekregen dat de stang eigenlijk aan beide kanten van het wieltje moet zitten. Eerst moet ik erachter zien te komen of dat wel zo is, en daarna bedenken hoe dat dan het beste kan.
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Als het een beugel aan beide kanten is, zou ik zeggen dat je nog steeds een enkel pootje van 2 mm verenstaal gebruikt en daar dan een beugeltje op maakt. Van kunststof, of metaal en solderen, of misschien van die metaal comp lijm. Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee?
     
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    GELUKKIG NIEUWJAAR!!!

    Alle romponderdelen nu even in elkaar gezet en vastgezet met wat elastiekjes.
    Er moet toch nog een beetje geschuurd worden voordat ik kan gaan lijmen.

    [​IMG]

    Maar daar had ik nog eventjes geen zin in dus heb het kielvlak gemaakt.

    [​IMG]

    Nu ben ik begonnen aan het richtingroer.
    Vind het wel een leuk werkje.
     
  18. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Het richtingroer is nu klaar aan één kant.
    Morgen de andere kant, en misschien de romp lijmen.

    [​IMG]
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ziet er allemaal top uit :thumbsup:
     
  20. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Dankjewel Berto :)

    Vanavond de vreselijke ontdekking gedaan dat mijn winkelhaak afwijkt.
    Ben nu net terug van de Gamma, waar ik nog een ontdekking heb gedaan: de meeste winkelhaken kloppen niet. Ze hebben een aantal verschillende merken, maar ik heb alles wat ze hebben gecontroleerd (teken er een lijn mee, draai hem om en vergelijk) en de enige die wel kloppen zijn die van het (duurste) merk Bahco. Ach ja, dat rijmt tenminste op Waco.......................
     

Deel Deze Pagina