WACO SRE 1/6

Dankje, Berto.
Het was eerst even een paar dingen proberen, en toen ik eenmaal een techniek gekozen had, werd ik daar steeds beter in. Daarom heb ik de eerste paar stukjes maar weg gedaan en opnieuw gemaakt. Het moet wel goes zijn, hoor!

Ik heb net de randjes in de deurpost gemaakt, die zorgen dat de deur niet naar binnen valt. En natuurlijk is dat op de echte ook zo!

Ik wil mijn motorschot brandstof bestendig maken.
Eerder heb ik daar een soort lak voor gebruikt, maar ik lees overal andere mogelikheden.
De ene gebruikt epoxy (wel of niet verdund), de ander een PU spul (ken ik helemaal niet).
Ik moet ook het gangetje waar mijn koelende lucht door moet stromen en de uitlaatgassen. Daar moet het ook goed btandstofbestendig zijn.
Tips?

Hi Kim,

Je toestel gaat er steeds beter uit zien!
Mooi werk!

Brandstof bestendig maken gaat goed met G4 (polyurethaan basis)
of met 2-componenten lak van bv Extron (Hobby-in)

Heb met beide goede ervaringen :D, G4 stinkt alleen wat maar werkt wel snel

Zou idd alles insmeren waar evt. brandstof verwacht kan worden

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Voor G4 zou je dan ook de PS100 van polyservice.nl kunnen nemen.
G4 zal ook wel bij hobbyin verkrijgbaar zijn denk ik.

G4 is (was in ieder geval :D) ook bij Hobby-in te koop
Prijs zal ongeveer hetzelfde zijn, echter G4 is ca. 1 liter
En Extron ca.250ml ;)

Groeten, Ralf

Even over de opening voor het afvoeren van de lucht.
Ik kan het of zo laten en de stevigheid behouden, of nog wat meer weghalen zodat meer lucht afgevoerd kan worden.
Dat laatste lijkt me wel mooier. Ik dacht er dan aan om zeg maar een rand van 12mm (de dikte van de 6x6 stokjes plus nog een keer 6mm) te laten. (Ik heb een lijn getekend bij de 6mm rand). Aan de buitenkant komt nog een laag van 3mm balsa beplanking. Eventueel kan ik aan de voorkant nog een heel dun plaatje triplex plakken ter versteviging...
Of toch recht uitzagen in plaats van rond, maar dan wat dieper dan nu, zeg maar net onder die 6x6mm stokjes...
De cylinder van de motor komt dus over dit gat te zitten, voor alle duidelijkheid.

img7860.jpg

img7857.jpg

Hoe meer lucht er afgevoerd kan worden hoe beter

(het moet wel ùit de romp weg kunnen stromen, weet niet of de bovenzijde geheel beplankt wordt of dat er nog spleten oid. komen?)

Mooiste is aan de voorkant een afdichtplaat te plaatsen waarin alleen een sparing zit terplekke van je cilinder
Zodoende wordt de lucht geforceerd langs de cilinderkop
En daarna geldt:, hoe meer uitstroom hoe beter (bij voorkeur 3 tot 4x groter dan de instroomopening

Ralf

Er komt een dummy motor voor de motor, met een gat alleen bij de cilinderkop.
De foto's hierboven zijn van de romp op zijn kop gezet, dus de motor wordt op zijn kop gemonteerd en het uitlaatgat zit dan onder de romp.
Het gat onder de romp (dus niet die aan de voorkant waar ik het hier over heb) is schaal en heeft bij mij een afmeting van 103x63 mm. Daar komt echter wel een klep over, in de open-positie.

Onder en boven de staart zit al beplanking, de neus krijgt dit helemaal om zich heen.
De zijkanten krijgen lange latjes voor de vorm, net als de 1:1.

Lekker bezig

Zo gezegd, zo gedaan.
Het luchtgat is gemaakt.
Aan de binnenkant een plankje balsa van 1,5mm geplakt.

img7868s.jpg

En begonnen met het beplanken van de buitenkant.

img7881o.jpg

Dat kan nog niet helemaal omdat ik eerst de binnenkant moet smeren met G4. Terwijl ik dit typ is die net geleverd, dus dat kan ik zo gaan doen!

Ook nog eens gekeken naar de motorinstallatie. Misschien toch maar zo'n duur flexibel pijpje aanschaffen, want de uitlaat komt niet in de buurt van het gat zo...

img7893o.jpg

Ik denk dat ik de gasservo aan de voorkant van het motorschot ga monteren. Zo, boven de motor.

img7895w.jpg

Daar is ruimte zat. Misschien kan ik daar ook de accu voor het gloeien doen.

Ik moet nog even bedenken, wel of geen losse accu voor het gloeien? En dan de gloeier schakelen met een duur stukje elektronica of een mechanisch systeem met een schakelaartje? (Volgens mij heeft Berto daar een keer iets van laten zien??)

Ik zou voor het gloeien zowiezo een losse akku nemen.
+ misschien toch zo`n mooi gloeiapparaatje, werkt mooier dan mijn "schakelaar aan de gasservo".
Kun je mooi instellen waarneer die gloeit.

En voor je gasservo kun je ook een mini servo nemen eventueel, hou je weer meer ruimte over voor je gloeiakkucelletje.

Op de site van Henri is het heel mooi beschreven, een systeem met een microswitch.
Ik ga eerst even uitzoeken hoe duur zo'n GlowStar van Simprop is, die ik hier heb gevonden: GlowStar. Helaas is mijn duits niet zo goed. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is dit in Nederland verkrijgbaar?

Back