WACO SRE 1/6

Kim, als je toch grote bouten gaat gebruiken, kan je wel nylon bouten doen ... niet dat ze breken, maar ze zijn wel een stuk lichter.

Dat is waar, Henri.
Maar eh... ik heb nu geen idee meer wat voor bouten ik ga gebruiken...
Ik was van gedachten om te kijken of ik die inbusschroevendraaier met een bolle kop kon vinden, en dan een dunnere bout van M3 ofzo. Maar ja...

Er zijn verschillende meningen, maar uiteindelijk zijn ze allemaal wel OK volgens mij. Het is dan even zoeken naar hetgeen ik zelf het makkelijkst/fijnst vind. En daar ben ik niet zo snel in...

De webbing voor de rechter vleugel is gedaan.
Ik heb besloten om maar even alles in elkaar te schuiven, nou ja, de romp en al de vleugels dan, om te kijken of het wat wordt.

Volgens mij is dat walrus beeld verleden tijd ;)

waco109pa6.jpg

O trouwens, ik was van plan om het verenstaal landingsgestel zilver te solderen, maar ben daartegen gewaarschuwd door iemand omdat dit het metaal breekbaar zou maken. Iemand met ervaring en advies??

Gewoon doen met zilver. Als het metaal e.v.t. zou breken dan is er wel wat meer kapot aan je kist dan lief is waarschijnlijk.

Solderen met tin zou ik juist afraden, te zwak tenzij je het weer moet gaan verstevigen met gewikkeld draad wat weer geen mooi gezicht is.

Het ziet er verder toppie uit Kim :thumbsup:

Gr. Teus

Precies wat Teus zegt,

Door de vrij hoge temperstuur bij hardsolderen (kersrood= plusminus 750 gr. C) verliest het verenstaal op dat kleine gebiedje z'n eigenschappen; wordt wat 'zachter'.
In de praktijk zijn deze solderingen geen probleem, en ook als je een scherpe bocht nodig hebt; even de vlam erop en buigen maar.
Ondanks de raad om na het solderen gelijk geforceerd te koelen (in water dompelen) om zo het materiaal te harden is dit niet nodig.
Dit omdat harden een zeer complex gebeuren is, en 'even in water koelen' een zeer ongecontroleerd proces is, gewoon in op kamertemperatuur af laten koelen, en daarna natuurlijk wel onder de kraan de flux resten eraf borstelen,

gr.

Frank (Constructeur Wtb.)

Alternatief: omwikkelen met staaldraad, en rondom met 24 uurs UHU Hard Endfest (Wat is dat? Epoxy?) verlijmen.

Net zo sterk, volgens mij, en minder 'gedoe'?.

(Als ik onzin verkoop hoor ik het graag. :D)

jan.

Het is gelukt om zo'n 'kogelkop' inbussleutel schroevendraaier te vinden en kopen. Ik vroeg naar M4 maar het blijkt dat de kop dan M4 is maar de bout zelf is een M5. Nou ja, een beetje zwaarder dan nodig maar die twee boutjes in de hele kist gaan het ook niet doen, hoewel ieder beetje wel telt natuurlijk.

Maar goed die zijn aangeschaft en zullern worden ingebouwd, althans, de inslagmoeren dan ;)

Eventjes off-topic:
Ik vloog de hele tijd met mijn Sig Mid-Star, maar helaas is die in de kou tot een slecht einde gekomen. Ik kan hem vast wel weer maken, maar wil 'bouw'tijd die ik heb eigenlijk alleen aan de Waco besteden, dus heb ik, voor het eerst van mijn leven.... ik durf het haast niet te zeggen.... een ARF gekocht......

Dan kan ik in ieder geval blijven vliegen!

cherokee018ys7.jpg

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er heel blij mee ben, hij vliegt super.

Tsja.... Sorry...
Ik dacht niet dat ik het ooit zou doen, echt tegen mijn principes in eigenlijk... Maar ja....

Shhhhhh niet doorvertellen....

:oops:

-Hij is wel sport-schaal..... De Piper Cherokee van Great Planes...

Een ARF????? wat een SCHANDE ;-)

Maar zoals je zelf al zegt een leuke sport-schaal kist dus deze zien we ook op Oss verschijnen ;-)

Hoi Kim.

Het is geen schande hoor.
Hoort er gewoon bij zo´n leuke arf.
Heb er zelf ook wat.

Gewoon lekker doorplakken met de waco.

Succes Han.

Na maanden niets aan de WACO gedaan te hebben en alleen aan de studie, heb ik de bouw weer wat opgepakt.

De vorm van het deurtje is nu aangepast zodat die schaal is. De tekenaar van de bouwtekening had daar zelf iets van gemaakt...

rimg0011.jpg

Gisterenavond, na gemotiveerd te raken door Jaap zijn uitnodiging naar de webcam chat van Han heb ik de scharnierpuntjes gemaakt voor de linker flap.

rimg0013.jpg

Die komen dan zo in de achterlijst:

rimg00015.jpg

Zoontje was ziek vandaag dus kon toch niet studeren.
Dan maar wat aan de hobby :)

Vandaag die flap maar in elkaar geplakt met epoxy. er komen nog een paar balsa ribbetjes in hoor, en één van Novotex/Tufnol om de aansturing te maken.

img7697.jpg

img7709.jpg

Vanavond ga ik het landingsgestel aanpakken, de boel zilversolderen in het attelier van mijn oom.
Lekker handig!

Jazeker, Henri. Of in ieder geval nu even weer. Want mijn afstudeerproject en afstudeerstage gaan ook een boel tijd en energie van me vragen.

Maar goed, gisterenavond het landingsgestel gesoldeerd!

img7712x.jpg

img7711b.jpg

Zo, gisterenavond weer naar het attelier van mijn oom geweest om de plaatjes te maken waar de wielkapjes aan gemonteerd worden.
Ben wel blij dat die kapjes al gemaakt waren!

img7724x.jpg

Ben dan toch even benieuwd naar het huidig gewicht...
vooruit, even alles erbij pakken dan maar...

img7746.jpg

En op de weegschaal zetten...

img7755z.jpg

En dan kom ik uit op 2,671 kilo.
img7750p.jpg
[/URL]

De drie kilo nadert...
De onderste vleugels moeten nog bevestigd worden, de rechter flap en aileron moeten nog gemaakt worden, het interieur komt er ook nog bij, de fin en richtingsroer, verlichting, gasservo, motor, Oratex, verf..........
Ik hoop dat ik niet te zwaar uit ga komen....

Zwaar of niet: wel mooi! :p

Zet alles in excel, en ga dan invullen. :teacher:

Weet je het vleugeloppervlak, boven en onder?

jan.

Back