Wankelmotor 4.98ccm

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Robb, 14 jan 2018.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Even een oud draadje op-pikken.
    Hoewel hierboven staat dat de Wankels niet zeldzaam zijn, worden ze toch niet vaak te koop aangeboden (of voor heel veel geld).
    Ik ben een beste poos op zoek geweest naar een Wankel, hoewel veel berichten over de motor niet al te positief zijn, vind ik het een geweldig stukje techniek, en het wijkt af van normaal, dus voor mij een must-have voor de "man-cave".

    Eindelijk heb ik er 1 gevonden!!
    Lijkt er op dat hij weinig gelopen heeft, maar de rotor zat vast dus moest wel uit elkaar.

    IMG_5738.JPG

    IMG_5744.JPG

    IMG_5750.JPG

    Van binnen ziet hij er ook netjes uit, de rotor zat vast op oude olie dus niets ernstigs.

    Waar de rotor stil stond in het huis hebben de apex seals een afdruk achter gelaten.
    Hetzelfde op beide flanken, hier kun je zien waar de rotor lang heeft stil gestaan.

    Ik ben benieuwd naar julie ervaring, hoe kan ik dit het beste netjes maken?
    Zou een polijst middel als koperpoets werken?

    De apex seals zitten ook vast in de rotor dus moet nog even zien hoe ik die er uit krijg zonder iets te beschadigen, wellicht heeft iemand tips om de oude olie los te weken?
    Zou het helpen de rotor in een bakje brandstof te weken?

    Ik heb de rotor nog niet los van de krukas, de krukas zit nog vast in het achterste huis, ik krijg de achterste schroef van het achterste ballans gewicht nog niet los, de schroef heeft een smalle gleuf, een normale schroevendraaier past niet, dus moet nog even wat verzinnen.
    Ik wil hem wel een beetje netjes houden dus wil de schroef niet beschadigen met los halen.

    Leuk projectje in ieder geval.
    tzt moet hij wel weer gaan draaien.

    PS ik heb er geen demper bij, dus als iemand een demper ongebruikt heeft liggen.... ik houd me aanbevolen.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bij elke motor die vast zit probeer ik het eerst met verwarmen tot een graad of 100 a 130. Dat kan met een verfstripper of in een oven. In 9 van de 10 gevallen komt er dan beweging in, zonder dat je de boel forceert. Een paar dikke lederen werkhandschoenen is hierbij wel handig.
    succes.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Warm maken is idd een optie, als ik de rotor van de krukas heb zal ik idd de rotor verhitten, wellicht komen de seals dan eenvoudig los.

    Vwb het probleem met de achterste krukas schroef (balans gewicht schroef), ik denk dat deze schroef wellicht links draad heeft.
    Kan iemand dat bevestigen?
    Gaat om de schroef bij de rode pijl.

    rear cranck screw.jpg
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vraag Erik ( @F2B ) eens, misschien weet hij het nog....
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Als het vastgekoekte wonderolie is help het om de delen eerst een paar dagen te laten weken in de metanol (met eventueel wat wonderolie).
    Dan heb je geen risico van schade.
    Ik heb een paar jaar geleden ook een motor gekocht zonder uitlaat, die trilden denk ik weleens los, nieuwe uitlaat gekocht bij de winkel in Waalwijk
    succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ben er achter, de schroef heeft idd links draad.
    Hij is er uit, de krukas dus ook, de rotor is los, dus (bijna) alles in losse delen.

    IMG_5751 rs.jpg

    @willemvdm idd ik kom er er achter dat er nog redelijk wat onderdelen te koop zijn voor de motor, dus mischien eens langs Waalwijk idd.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die motor ken ik vrij goed, ik heb er twee versleten en nog twee nieuwe in de doos. Ik wil ze ooit nog eens op een tweemotorige kist zetten maar of dat er nog van komt???
    De wankel motor loopt op brandstof met 10% tot 20% nitromethaan. Minder kan ook maar dan loopt hij bij lage toeren niet zo heel betrouwbaar, vooral als hij wat lang langzaam draait.
    Deze motoren draaien heel graag hoge toeren, 15000 omw/min is al vrij laag. De eerste motor die ik heb gehad draaide met een 9x6 prop en 20% nitro ongeveer 18000 omw/min.
    Het geluid is gewoon prachtig, geen scherpe knetter of ander schel geluid. Het is een soort van continue ruis. De prop maakt veel meer geluid en vooral bij hoge toeren kan dat soms irritant zijn.
    De motor is ook dorstig, het brandstofgebruik is te vergelijken met een 6,5cc speed motor. Met een 150cc tankje kon ik met m'n Stratos delta krap 10 minuten vliegen. Als ik veel volgas vloog haalde ik dat niet eens. Snel was dat kistje wel, ooit eens 182 km/uur gemeten m.b.v. het doppler effect.
    Je hebt een speciale gloeiplug (OS type RE) voor deze motor nodig, een gewone brand heel snel door. Of die pluggen nog in de modelbouwwinkel te koop zijn weet ik niet.
    De motoren slijten het meest op de zijafdichtingen, de zijkanten van de rotor dus. Mijn eerste motor was op een gegeven moment zover versleten dat de zijkant nog maar slecht aansloot. Starten lukte nog wel maar wanneer de motor warm werd ging hij zo lekken dat hij niet meer bleef draaien. Volgas nog even maar na hooguit een minuut viel hij stil.
    De motor wordt ook behoorlijk warm, zorg voor goede koeling vooral ter hoogte van de verbrandingskamer. Dit is de nieuwere uitvoering, de oude had nog een losse "koelmantel" om het geheel. Ik moest zorgen dat ik alles goed schoon hield want vuil kon zich makkelijk ophopen wat de koeling niet ten goede kwam.
    Zorg voor voldoende olie van goede kwaliteit. Gebruik minstens 20% olie, minder kan de motor vrij snel beschadigen. De olie moet ook bij vrij hoge temperaturen nog goed blijven smeren, let daar goed op. De olie zorgt niet alleen voor smeren van alle draaiende delen maar ook voor een goede afdichting. Aangezien er nogal wat afdichtingen zijn is dit niet onbelangrijk voor een goede motorloop.
    Het is een pracht motor die prima loopt en behoorlijk vermogen levert. De levensduur is korter dan een "gewone" motor maar dat mag de pret niet drukken.
    Veel plezier.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    @Ernst Grundmann, ik ben voorlopig nog lang niet zover maar je raakt wel 1 van de open vragen die ik nog heb, nl welke brandstof te gebruiken (ik wilde die vraag eigenlijjk nog even niet stellen omdat ik nog lang niet zo ver ben :) ) maar goed, we zijn er nu toch..

    Het manual zegt 5 tot 15% nitromethaan (jij geeft aan dat 10-20 het best is) en 25% castor olie.
    Nou heb ik verschillende bussen brandstof staan:
    5 en 10% nitro met Klotz van Waalwijk, dus denk 20% olie aandeel, en een hoop 30% Opti-Fuel en Cool-power (ik kan niet terug vinden welk % ole daar in zit).
    EDIT Opti-Fuel is volgens mij een 20% Klotz mix

    Voorlopig wil ik de motor alleen laten draaien, ik heb er (nog) geen toestel voor, het draaien vind ik voorlopig even het leukste, maar ben dus (nog) niet op zoek naar hoog vermogen.
    Ik heb het idee dat de motor vrijwel niet gelopen heeft dus wil niet te arm draaien, wellicht zelfs een deel van de inloop procedure volgen.

    De vragen zijn dus;
    Moet deze motor wonder olie hebben of kan Klotz ook?
    Kan hij op 20% olie lopen of moet het werkelijk 25% zijn?
    Zou ik de 30% Opti-Fuel kunnen aanmengen met olie (welke?) en methanol zodat het ~10/15% nitro word met ~25% totaal olie aandeel?
    Of kan ik best naar Waalwijk reizen om een nieuw busje brandstof te laten mengen?
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2019
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Wonderolie is vreemd spul, normale olie wordt dunner en dicht slechter af als het warm wordt, maar wonderolie wordt juist beter als het warm wordt!
    In de eerste wereld oorlog werden de vliegtuigmotoren al gesmeerd met wonderolie, die rotatiemotoren hadden echt deze olie nodig!
    De Duitsers hadden aan het eind van de oorlog geen wonderolie meer en kregen toen smerings problemen in hun vliegtuigmotoren.

    Het nadeel van wonderolie is dat het bij verbranding een bruin laagje achterlaat, binnen in de motor ook, ze noemen dat varnish (vernis).
    Het voordeel is weer dat deze harde bruine laag wat slijtage kan repareren en dus de compressie van een oude motor wat kan herstellen.
    Verder droogt de olie na langere tijd op en kan dan spoeiers verstoppen en lagers vastlijmen.
    Schoonmaken met methanol dan maar de bruine laag in de cilinder laten zitten!
    Vooral motoren zonder zuigerveer doen het beter met wonderolie als met moderne synthetische olie.
    Dit komt dus omdat de warme wonderolie een soort afdichting vormt in de motor.
    En laat bij een Wankelmotor nu juist de afdichtingen altijd het zwakste punt zijn!

    Ik heb mijn wankelmotoren nog nooit laten lopen maar ik zou het met veel wonderolie doen.
    Klotz schijnt ook een beetje wonderolie te bevatten, maar te weinig

    mijn Cox motoren hebben 20% olie nodig, ik gebruik 18% wonderolie en 2% Klotz, dan zou de boel minder aankoeken.
    Persoonlijk zou ik de brandstof mengen met 23% Castor en 2% Klotz

    Succes Willem
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... sorry, maar dit is niet waar.

    De werkelijkheid is een tamelijk lang en gecompliceerd verhaal, en kort gezegd komt het er op neer dat die wankel inderdaad behoorlijk gebaat is bij minstens een 50/50 castor/synthetisch smeeroliepakket, maar "wonderolie wordt beter als het warm wordt" is een uitspraak die als je hem letterlijk neemt, tot hele grote teleurstellingen kan leiden.

    Wonderolie word namelijk uitsluitend "beter" onder hele specifieke omstandigheden zoals extreme grenssmering, of intens contact met hete gassen.
    Als OLIE (vloeistof die een film vormt tussen metalen delen en op die manier metaal-op-metaal contact, ook wel slijtage genoemd, voorkomt) begint het boven de pak hem beet 70~80 graden al ernstig tekort te schieten, JUIST omdat wonderolie een extreem slechte viscositeitsindex heeft, en JUIST véél dunner word bij oplopende temperatuur...
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zelfs bij grote Wankels, in de Mazda RX, gooien ze minerale olie bij de benzine om hem beter te smeren.

    GJ
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Euh…. voor zo ver ik weet, draaien ALLE wankels op mengsmering of een andere vorm van "total loss smering" (olie injectie) omdat het in dat opzicht net tweetakten zijn.
    Er is vaak wel een kleine omloop voor de krukas en het planetoïde tandwielstelsel maar de rotor valt gewoon domweg niet met een gescheiden olie-omloop te smeren.

    Dus niet alleen Mazda doet dat, maar elk merk wat nog met wankelmotoren werkt.
    En dat hoeft niet per sé "minerale" olie te zijn...
    Het enige verschil tussen "minerale" en "synthetische" olie zoals je die bij de benzinepomp koopt, is de zuiverheid van raffineren. Het is NIET zo dat minerale olie uit aardolie komt, en "synthetische" olie uit een of ander chemisch productieproces. Beide zijn gewoon raffinage producten uit aardolie, de syntheet is alleen "preciezer" geraffineerd waardoor de smeereigenschappen langer behouden blijft.

    Dat word anders zodra een olie "Ester based" of "Olefin based" o.i.d. op het label heeft staan...
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Mooie discussie over smering ik ga hem proberen te splitsen in 2 delen.

    Deel 1:
    Mbt de OS wankel, het advies is dus duidelijk, er moet een flink deel Castor olie in zitten.
    Een 50/50 mix Castor/Klotz zou dus de juiste eigenschappen geven, en door de toevoeging van Klotz iets minder residu en gumming geven, correct?
    Of wellicht nog een groter aandeel Castor?

    Klopt het dat het olie aandeel 25% moet zijn, of kan minder ook?
    Ik heb nu aleen maar brandstof met 20% Klotz, dus zelf iets (bij) mengen zal dan niet lukken, dat word dus een tripje Waalwijk.

    Deel 2:
    Mbt Castor en smering

    Klopt, origineel worden deze motoren (specifiek de rotoren dan) ook gesmeert met olie uit het carter (daarom hebben ze dus problemen om de emisie eisen te halen, en daarom zijn ze dus niet populair om nieuw te bouwen).
    Er zijn echter meerdere wankel rijders die extra smeren door 2-takt mengsmering in de tank bij te mengen.

    Eigenlijk ben ik heel benieuwd naar dit verhaal.
    Castor ofwel wonder olie bestaat al heel lang, het kan er bij mij heel slecht in dat na decennia smeer-olie ontwikkeling we blijkbaar nog geen olie hebben kunnen ontwikkelen die betere eigenschappen heeft als Castor.
    Dus ben benieuwd, wat doet Castor zo goed wat andere niet doen?
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Castorolie smeert niet beter als het warmer wordt, dat is een versimpelde voorstelling van de werkelijkheid, waarmee je als je hem letterlijk neemt, flink de mist mee in kunt gaan..

    Normale olie (IEDERE) olie word dunner als het warm wordt, en wonderolie doet dat ook.

    De "dunheid" (of "dikte" of "vloeibaarheid") noemen we viscositeit.

    De mate van dunner worden (hoe snel de viscositeit afneemt bij een vaste gedefiniëerde temperatuursstijging) noemen we de viscositeits index VI.
    Wonderolie is bij kamertemperatuur redelijk vergelijkbaar met slaolie of zo, qua viscositeit, en bij 100 graden is het letterlijk "waterdun".
    Een goede syntheet zoals Carbulin, is bij kamertemperatuur zo dik als stroop, en bij 100 graden ongeveer even vloeibaar, als dat wonderolie bij kamertemperatuur is.
    Driemaal raden wat beter smeert bij bedrijfstemperatuur.
    Helaas gaan de meeste syntheten kapot bij plm 180 graden Celsius. Dan houd het gewoon op olie te zijn, dan worden het andere stoffen en daarmee is het feest over.

    Tussenstapje: Smering is in zijn algemeenheid "het verminderen van wrijving" en olie (iedere olie) doet dat door als een dun filmpje tussen metalen delen te zitten, en op die manier direct metaal-op-metaal contact te voorkomen.

    De mate waarin olie in staat is dat metaal op metaalcontact te voorkomen hangt van veel zaken af, maar viscositeit is een redelijk belangrijke factor.

    Nu is het zo dat min of meer IEDERE olie een betere VI heeft dan wonderolie. Het is ook zo dat IEDERE olie "beter smeert" dan wonderolie.

    Dat is geen geintje, ik heb het al veel vaker gezegd, als olie is wonderolie maar uitermate middelmatig spul....

    De bijzonderheid bij wonderolie is dat het bij hoge temperaturen (en dan praat je over "flink boven de 200 graden) in plaats van uit elkaar te vallen, juist gaat polymeriseren en dat kleverige gladde teflon-achtige laagje vormt. Maar let wel, wonderolie smeert nauwelijks meer boven de 100 graden, en begint pas te polymeriseren ver boven de 200 graden. Er is dus een heel groot "gat" waarin ogenschijnlijk niks gebeurt qua smering.

    Nu heeft die "bijzonderheid bij wonderolie" een heel prettig zij-effect, en dat zit hem in wat er gebeurt als smeerfilm "faalt" en de metalen delen elkaar toch raken. Dat gebeurt bij wonderolie nogal snel, omdat het bij toenemende temperatuur erg rap zijn viscositeit, en dus het draagvermogen in de oliefilm verliest.

    Nu raken de metaaldelen elkaar, en treedt er "microwelding" op. In normaal nederlands "vreten".
    Bij dat microwelding raken de metalen onderdelen elkaar, en door de wrijvingshitte lassen microscopische puntjes aan elkaar vast, en breken gelijk ook weer los. Hierbij treden op microscopische schaal korte flitsen van extreme hitte op, en het zijn DIE flitsen van extreme temperatuur, die de wonderolie doen veranderen in een haast teflon achtig laagje. Dat laagje word dus op microscopische schaal precies dáár afgezet, waar het op dat moment nodig is. Wonderolie is voor zover bekend de enige plantaardige olie, eigenlijk de ENIGE olie überhaupt, die deze eigenschap in een bruikbare vorm bezit. Zonnebloemolie en pinda olie doen het ook, maar lang niet zo goed, en met véél meer nevenvervuiling zoals koolafzetting en zuren en dergelijke.
    Dat laagje is echter niet heel erg duurzaam, en moet continue aangevuld worden. Ergo: als deze vorm van smering optreedt, treedt er noodzakelijker wijs en per definitie slijtage op.


    Waarom dit lange verhaal?

    Omdat de meeste synthetische oliesoorten tot aan plm 180 graden veel, maar dan ook echt VEEL beter smeren dan wonderolie. Daarboven houdt synthetische olie meestal op te bestaan (verbrand/kraakt/valt uiteen) en tsja.... end of story.

    Wonderolie begint dat polymerisatie-proces echter pas ver boven die 180 graden, maar als een pure olie begint het al onder de 100 graden bedenkelijk dun te worden, en de smerende werking berust in dat middengebied puur op dat er metaalcontact met bijbehorende microwelding, microflashes en polymerisatie optreedt.

    Dus drijfstangen, glijlagers, etc etc slijten wel degelijk harder met wonderolie vergeleken met synthetisch, TENZIJ je met hele lage temperaturen werkt.

    Dit is uitsluitend geldig voor de oude gelapte gietijzeren zuigers in stalen bussen, maar uitdrukkelijk NIET voor ABC, AAC en ABN motoren, integendeel.
    Bij deze motoren is het niet de olie die afdicht, maar de passing van de onderdelen. En vanwege die "vorm-afdichting" is er onvoldoende blow-by voor polymerisatie, maar een te hoge temperatuur om castor nog goed te laten smeren. Ergo treedt er metaal-op-metaal contact op, en DUS is er slijtage. Gelukkig is er VEEL olie, en dat redt de boel nog een beetje.

    Nu is het wel zo, dat als ik over "slijtage" praat, dat ik dat dan doe met in het achterhoofd dat voor mij een machine bij voorkeur "oneindig" (vele tienduizenden uren) mee moet gaan, terwijl in de modelbouw 500 uur al een heleboel is.

    Maar om dat wat in perspectief te plaatsen: de door Willem aangehaalde Cox motortjes zijn ooit door een smeermiddelen-wetenschapper op levensduur getest, en blijken met wonderolie en niet al te veel Nitro (minder dan 25%) ongeveer 10 uur mee te gaan. Dan graaft het kogelgewrichtje van de drijfstang zich gewoon een weg door de zuiger heen. Met Synthetische olie gaan ze gerust ergens in de buurt van de 40 a 50 uur mee, en dan zijn ze af.
    Dat "graven" wordt veroorzaakt doordat de zuiger niet heet genoeg wordt om die castor goed te laten polymeriseren, en zoals ik al zei, als OLIE (dus bij middelmatige temperaturen en zonder chemische reacties) is castor gewoon op zijn áller-ALLERbest heel matig spul... Alsof je je automotor volgiet met sla-olie of zo.
    Pas als je serieus hoog Nitro gaat stoken (25% of meer) wordt het zuigertje heet genoeg om wonderolie een voordeel te geven ten opzichte van synthetisch.

    Reken bij zo'n wankel op een levensduur van hooguit een uur of 100, en dan ben je denk ik spekkoper. Dat is wellicht 3~4 jaar redelijk doorvliegen, of mischien 10 jaar "zo nu en dan". Daarna is hij goed voor op de plank mooi staan wezen.
     
    willemvdm vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    zodoende vraag ik me ook een tikkie af waarom je een 50/50 klots/castor mix zou willen.
    voor zover ik begrepen heb bij oude motoren die altijd op wonderolie hebben gedraaid, moet je eigenlijk ook doorgaan met wonderolie
    op moderne olie zou de residu laag eraf komen, ben je opeens de compressie kwijt.
    tenzij de motor nog weinig gedraaid heeft.

    de temperaturen van de wankel liggen zo te zien hoger dan bij normale zuiger methanol motoren..
    maar of de 200 graden intern wordt aangetikt?
    en als je dan een residu laagje opbouwt, wordt hij weer verwijderd door de rest van de brandstof.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Helder, goed onderbouwd (ik had ook niets anders verwacht :D), verhaal! :thumbsup:
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mij is altijd verteld dat nitro voor een koelere motor zorgt omdat je er dan meer brandstof (methanol) doorheen jaagt.
    Hier nog een verhaaltje over de OS wankel.
    https://ludens.cl/aeromod/wankel/wankel.html

    OS raadde destijds castor olie aan, zal wel een reden hebben.

    GJ
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat is maar ten dele waar... Dat werkt alleen, als je de motor er op aanpast, en zolang je niet vol vermogen draait.
    Want stel (gedachten experiment) dat je met een heli staat te hooveren, ofwel een constant vermogen, NIET zijnde topvermogen staat te draaien, dan heb je niet alleen je compressie enigszins verlaagd, maar gaat er met meer Nitro ook meer brandstof doorheen bij hetzelfde vermogen, en loopt je motor koeler. Dat klopt wel ongeveer.
    Maar als je staat te pieken, en gewoon je compressie behoudt, zoals bij een Coxje per defintie het geval is, dan wordt je zuiger wel degelijk heter, en flink ook.
    Automotoren draaien ook puur op de "buffercapaciteit" in die grote koelkop, en de hopen brandstof die er door de motor gaan iedere keer dat je het gas loslaat. Continue volgas overleven ze niet erg lang....
    Jup… traditie, verouderde informatie en "garantie-achterdeurtjes".
    OS raadde ook voor alle motoren ongeacht hun constructie of cylinderinhoud dezelfde "minimaal 18% olie" aan.
    Er zijn heel veel van dat soort kleine "onnauwkeurigheidjes" te vinden in de gebruiksaanwijzingen van eigenlijk alle fabrikanten.

    De reden voor een Castor/synthetisch mix is meervoudig:
    -Die syntheet voorkomt grotendeels het "aanbakken" van de olie aan de buitenkant van de motor.
    -De syntheet smeert beter, maar de castor beschermt de motor tegen "oepsjes" zoals een keer te schraal lopen (vuil in de sproeier wat je niet onmiddellijk door hebt o.i.d.).
    -Bij motoren die het nodig hebben (gietijzeren zuiger, stalen cylinder) is die helft Castor voldoende om de afdichting in stand te houden.

    Een motor die Castor NODIG heeft (gietijzeren gelapte zuiger, stalen bus), moet je gewoon minimaal op 50/50 door laten lopen. Een modernere motor (alles wat geen gelapte gietijzeren zuiger meer heeft maar wel een zuigerveer) kan gerust op volsyntheet draaien, maar het kan verstandig zijn om hem eerst een volledige inloopprocedure te laten doorlopen, want de residulaag wast weg, en daaronder komt een niet echt ingelopen oppervlak tevoorschijn (die microweld is ingekapseld, in plaats van glad weggeslepen).
    Bij ABC motoren, is het een gok, afhankelijk van de draaiuren. Is hij jong genoeg, dan is vaak een periode van "iets kalmer aan doen" voldoende, is hij wat ouder, dan is de feitelijke passing weg (had ik al gezegd dat bij wonderolie slijtage MOET optreden om het spul zijn wonderwerk te laten doen?) en kun je beter wonderolie blijven draaien, maar ook hier is 50/50 meestal genoeg.

    Het is bij mij een aantal keer goed gegaan, en het is een aantal keer fout gegaan. Met name Webra's waren hier érg gevoelig voor.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    @brutus , glas-heldere uitleg.
    Castor is dus idd niet zo'n wonder olie als menig gebruiker denkt, als olie zijn de moderne smeer middelen dus beter, alleen Castor kent dus als enige het polymeriseren boven 200 graden.
    Duidelijk verhaal, bedankt!
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nitro brengt meer zuurstof om te verbranden aan boord.
    Koudere lucht geeft een betere vulling. Daarbij vochtige lucht een zuiniger loop... bij automotoren. ;)
     

Deel Deze Pagina