Wankelmotor 4.98ccm

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Robb, 14 jan 2018.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zie post 34 van deze draad.
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Klopt post 34 beschrijft duidelijk en compleet de reden voor het toevoegen van een beetje Ricinus olie.
    Ik heb later tijdens wat WWW surfen gelijksoortige verklaringen gevonden in andere race 2-takt fora, waar vaak wel bij gezegt word dat je het alleen toegevoegde waarde heeft op zeer hoog opgevoerde motoren, het word zelfs af geraden te gebruiken op motoren die niet op de limiet zitten (ivm vervuiling).

    Dus van het effect en toegevoegde waarde (maar ook het negatieve, het is niet allemaal goud wat er blinkt) van Ricinus ben ik overtuigt.

    Maar... dat beantwoord nog niet de vraag:
    Mag/kun je Eurol no 1 racing Ricinus oil mixen met Klotz?
    Namenlijk op de site van Eurol word dit expliciet afgeraden (mix met syntheet).
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Tornado brandstof is een mix van Klotz en ricinus olie, welliswaar een geringe hoeveelheid maar toch..
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Om de zaken dan ook maar "feitelijk" te houden, onderstaand komt uit het Eurol no1 Ricinus info blad van hun eigen site.

    Eurol 1.jpg
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Om het nog gekker te maken Castrol zegt dit:

    R40 - niet mengen
    Castrol R40.jpg

    Maar Castrol verkoopt ook A747, wat blijikbaar een mix met syntheet is...
    Castrol A747.jpg

    I am lost in space and time.....
    Wel of niet mengen?
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is dus de dope die eraan toegevoegd is die problemen geeft.
    Ik denk dat als je gewoon ricinus bij de apotheek koopt (wat ze in de racerij doen) er geen problemen ontstaan.
    Bij de Eurol zal meer zitten dan ricinus en dat zal dan niet helemaal fijn gaan.
    Maar wat mij schokkender lijkt, werkt de Eurol wel met methanol?
    Als er toevoegingen in zitten die afgebroken worden met methanol dan stopt je smering.
    Ik heb ooit wel eens mijn brommer op methanol laten lopen en de normale 2 takt olie gebruikt en dat werkt niet.
    Het gaat wel stukken harder maar ook maar heel even.
    Mijn zwaar opgevoerde buitenboordmotor liep op syntheet met een beetje ricinus toegevoegd maar liep op avgas, dat ruikt ook zo lekker.
    Temperatuur kwam nooit boven de 95 graden.
    De kart wordt heter en warmt ook sneller op en die liep op volsyntheet.
    Tegenwoordig gebruiken ze in die motoren iets van keramische smering.
    En volgens mij kan een syntheet echt veel heter worden dan een minerale olie.
    Dus dan zou de wankel in de opwarmfase gebaat zijn bij de ricinus en in de normale loopfase bij de synthetische olie.

    GJ
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je dit allemaal leest zou ik zeggen niet mengen! Die Castrol is al een mengsel en als je daar nog een andere synthetische olie bij gaat mengen weet je niet wat er kan gebeuren. Er zijn soorten synthetische olie die je beter niet met elkaar kan mengen. Het mengsel kan dan veel van de goede eigenschappen verliezen dus niet of nauwelijks meer smeren.
    Overigens hebben de twee wankels die ik heb gehad altijd op wonderolie (ricinus olie) gedraaid. Was wel een "beetje" vette boel maar liep verder uitstekend.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het mijn motortje zou zijn zou ik er gewoon 4takt mengsel van Hobby in in gooien.
    Dat is wat vetter dan de 2 takt brandstof en er zit ricinus in.

    GJ
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ja de Eurol mixt wel met methanol:

    upload_2019-10-24_20-47-26.png

    Mischien is dit dan "la question du jambon" of terwijl "de ham vraag":
    Welke Ricinus zit er dan in de Waalwijk brandstof? Of vraag ik nou het recept van een top kok :)

    Ik kan me nl weer niet voorstellen dat in de racerij, of modelbouw alleen medicinale apothekers Ricinus gebruikt word.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    klopt, maar dat bedoelde ik niet, is jaren geleden ook al eens besproken, heb toen een heel stuk uitgeprint om op de club te leggen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er bestaat geen medicinale ricinus.
    De ricinus die in apotheken en drogisterijen verkocht wordt is gewoon puur, geen toevoegingen.
    Gisteren even aan mijn zus gevraagd en ze kocht het altijd gewoon via de groothandel in, per liter.
    Iets van 10 euro per liter.
    De naam wonderolie komt door de boom waar de zaden vanaf komen, de wonderboom.
    De normale naam is castorolie.

    Maar als je het in kleine flesjes koopt zoals in de apotheek of drogist is het peperduur.
    Ik kan me herinneren dat het ook door de groothandel Modelengineering in Zwaag verkocht werd dus elke modelbouwwinkel kan eraan komen.
    En je moet eens zoeken op Klotz BC-172
    En SIG verkoopt exact hetzelfde spul onder zijn eigen naam.
    En laat hobby-in nou de vertegenwoordiging van SIG doen....
    Kan je gewoon in de brandstof bijvoegen, ongeveer 35ml per liter.

    GJ
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    @TC01 OK, ik ben wel aan het zoeken geweest op het forum, er zijn idd al veel discussies geweest over Klots, Ricinus (onder verschillende namen, wonder olie, Castor) met eigenlijk veel meningen, maar naar mijn beleving geen sluitend antwoord.
    In de basis is alles duidelijk, maar mijn vraag blijft:
    Veel brandstoffen zijn een mix van Ricinus met syntheet, maar op de sites van de olie leveranciers staat overal "niet mixen".
    Dus welke ricinus dan te gebruiken die wel te mixen is met syntheet?

    Mocht je jou genoemde print terug vinden en hier willen plaatsen dan zou dat zeker weer een stap helpen.

    @GJVO ik zal eeng "googelen" op Klotz BC-172
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vanochtend (voor de dieselpeut) gewoon 2 litertjes opgehaald bij Dennis. Makkelijker wordt het niet.
    Mijn vliegmaat (@stunthenk ) gebruikt al jaren 50-50 smering met ricinus en Klotz , lopen de Super Tigres van .34 tot .60 allemaal prima op.
    Volgens mij gaat hetzelfde ook in de MB 77, alleen moet 'ie dat zelf maar even uitleggen. Of niet, natuurlijk.
     
  14. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Wonderolie heeft als voordeel dat het ook onder hoge temperaturen blijft smeren; als nadeel dat het de motor vergomt en koolaanslag geeft. Synthetische olie heeft als voordeel dat de motor schoon blijft, maar dat het op hogere temperaturen verbrandt. Vandaar de mix, in mijn geval van wonderolie en Klotz. Levert al jaren superieure smering en redelijk schoon blijvende motoren. Geen problemen met het mengen. En bij Hobby-In leveren ze brandstof gemengd volgens je eigen recept. Dan weet je precies hoeveel olie erin zit; dat weet je bij kant en klare peut uit en blik niet. De hoeveelheid olie die je in je peut wilt is natuurlijk een kwestie van smaak. Moderne motoren kunnen toe met weinig olie; tot minimaal 10%. Dan blijft er in de brandstof meer ruimte over voor de energie brengende en zuurstof toevoegende ingrediƫnten methanol en nitromethaan. Maar, olie reguleert de warmte van de motor, en zorgt daarmee voor een stabielere loop. Mijn keus is daarom 20% olie voor een kunstvlucht motor.
     
  15. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Op de site van hobby in kan je vinden dat er bij viertakt juist minder olie gebruikt wordt.18% en bij tweetakt 20% Dus het lijkt me niet verstandig om de viertakt versie te gebruiken.
    Ook heb ik een paar jaar geleden bij Dennis nagevraagt welke Klotz hij gebruikt en dat was een type zonder toegevoegde wonderolie. Dus als hij nog steeds het zelfde type gebruikt zit er geen wonderolie in.

    Ik gebruik voor mijn oude motoren (bijvoorbeeld de OS Max 20 RC) ook 20% olie en dan 10% wonderolie en 10% Klotz. Dat werkt ook bij mij prima.
    De modernere en die met zuigerveer smeer ik met 15% syntheet.

    Jan
     
  16. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Op onderstaande link kan je in elk geval vinden dat Klotz ook zelf olie levert waar 20 % wonderolie in zit. Super TechniPlate. En er staat bij dat het met Klotz OriginalTechniPlate gemengd is. Dus het lijkt me dat Klotz prima te mengen is met wonderolie en dat is ook mijn ervaring.

    https://klotzlube.com/shop?olsPage=products/super-techniplate

    Alleen heb je ook nog de Lite Techniplate KL-198.

    Vroeger leverde Hobby in de KL-200 maar die staat er niet meer bij.
    Ik vraag me af welke nu gebruikt wordt. de Original TechniPlate of de Lite TechniPlate KL-198.
    Ik zal het nog eens navragen.

    Jan
     

Deel Deze Pagina