Wankelmotor 4.98ccm

Er is ook een OS .30 wankel geweest, staat ook niet in de line up.
Hoe kom je dáár nu weer bij???

https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/air/wankel/rotindex.htm

Maar die line-up bedoel ik niet... OS had voorheen een volledig modellen overzicht van ALLE motoren die ze ooit geproduceerd hebben, vanaf hun allereerste 1,5 cc-tje tot aan hun radials, boxers en viercylinder lijnmotor. Daar stond de 37 cc wankel met 100% zekerheid niet bij tussen.
Die line up staat tegenwoordig blijkbaar niet meer op hun site, maar er zijn vast mensen die heel handig zijn met de "way-back machine" die hem kunnen opduikelen....
 
Laatst bewerkt:
Tja, best lullig om te zeggen dat ik toch weer gelijk had.
225dd7a4-7ab6-429d-92d7-9b4dc82d56b7-jpeg.337906

Ken jij veel merken, die hun eigen merknaam NIET op de doos, EN niet op de motor zetten? En vervolgens die motor ook niet op hun eigen website plaatsen?
 
Hoe kom je dáár nu weer bij???

https://www.os-engines.co.jp/english/line_up/engine/air/wankel/rotindex.htm

Maar die line-up bedoel ik niet... OS had voorheen een volledig modellen overzicht van ALLE motoren die ze ooit geproduceerd hebben, vanaf hun allereerste 1,5 cc-tje tot aan hun radials, boxers en viercylinder lijnmotor. Daar stond de 37 cc wankel met 100% zekerheid niet bij tussen.
Die line up staat tegenwoordig blijkbaar niet meer op hun site, maar er zijn vast mensen die heel handig zijn met de "way-back machine" die hem kunnen opduikelen....
O.S. Manufacturing Timeline 1936-2012:
https://web.archive.org/web/20130116025401/http://osengines.com/history/ostimeline01.html
 
Tja, als je geld te veel hebt en het is je hobby...
Er zijn vrij veel gouden uitvoeringen van OS motoren en ze worden ook nog verkocht.
Je kan je ook afvragen of een gfk modelzwever wel 7000 euro waard is, aan materiaal en arbeid zit er misschien nog geen 1000 euro in.
Jeti zender, 14-1500 euro.
Aan materiaal 100-200 Euro?, een jaar of 5 geleden inkoop 700 euro, in 2016 heb ik een DS16 red carbon nog ingekocht voor 1000 euro, nu zijn ze 1200.
Modelbouw is wat een gek ervoor geeft.

GJ
 
Ik kom toch nog weer even terug op de brandstof/olie.
Ik wil hier een beetje voorzichtig, wellicht conservatief mee zijn, want ik zou het zonde vinden deze motor te verknoeien.

Deze week moest ik wat olie voor de auto bestellen, en zag dat die leverancier ook ricinus olie had.
Een busje kost niet heel de wereld, dus die heb ik ook besteld met het idee de wankel af te monteren met deze ricinus olie.

Het gaat om Eurol no 1 racing ricinus oil.

Afgaande op eerdere berichten, en andere forum posts was mijn idee de motor te draaien met een 50/50 olie mix ricinus en Klotz totaal bestandsdeel olie 25%.
So far so good denk ik dan.
Maar tijdens het lezen over deze Eurol ricinus staat er heel duidelijk beschreven "niet mengen met synthetische olie", deze waarschuwng word duidelijk vemeld op de site.

Van daar de vragen:
Is dit een comercieel indek plaatje, of kan specifiek deze olie beter niet gemengd worden?
Is er andere ricinus die wel gemegd mag worden met sythetische olie?
Ik kan het me bijna niet voorstellen want zover ik zie is alle risinus vrijwel gelijk, wellicht met een klein verschil in de 2% aditieven die verschillende leveranciers er bij doen (die denk ik bij de medische ricinus er niet in zitten), waarbij ik trouwens denk dat de aditieven alleen voor de houdbaarheid zijn.

Dus... alweer confused over de olie.
Eurol ricinus wel of niet mengen met Klotz??
 
Laatst bewerkt:
Niet te bang worden. Een schone motor bouw ik meestal op met of motorolie 20w50 classic oil... staat hier altijd wel een flesje, maar echt maakt dat niet uit... qua spec.

Conserveren kan je eveneens goed met air press olie, voor luchtgereedschap, of met hydrauliekolie... wat in een oude stuurbekrachtiging gaat (thans zijn die immers elektrisch).... ofwel ATF.

Die oliën drogen niet erg in. ATF gebruik ik als afterrun. En dat gaat in geen 15 jaar indrogen... en prima mee geschikt om op te bouwen...

Castor zou ik bij opslag lange duur afraden. Wordt weer een vaste koek.
Het geheel wordt droog en bij kamertemperatuur opgeslagen... zal nimmer roesten.

Kast vol motoren. Aardig wat nieuwe bij. Check met zekere regelmaat of het niet vast zit op drijfwerk of carburatie. Blijft allemaal keurig gangbaar. Gelukkig :-)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen specialist maar volgens mij wordt ricinus in modelbouw vaak gemeng met syntheet, of eigen beter gezegd, in een synthetische olie zit bijna altijd wat ricinus.
Zelfs in olie voor 2 takt racerij zit meestal wat ricinus.
De reden is mij onbekend, ik kan het wel eens navragen.
In de olie voor mijn buitenboordmotor zat ricinus bijgemengd maar in de destijds allernieuwste Pennzoil die ik in mijn kart gooide zat het weer niet, dat was 100% synthetisch en die draaide helemaal schoon
Nadeel van ricinus is de koolvorming en als je het lang laat staan, de harsvorming.
Misschien heeft het met toerental te maken, mijn race-buitenboordmotor draaide max 8-9000 toeren, de kart zo'n 19000.

GJ
 
@H.B.Busking , dit had je idd al eens geadviseerd in het draadje van @brutus .
Om het plaatje complete te houden heb ik even de vrijheid genomen te copy-paste’en:

Je kan beschermen met dezelfde olie die de motor smeert, en die als afterrun gebruiken (bv Klotz).
Er zijn ook olieën waarmee je airtools kan smeren, beschermen, die kun je ook gebruiken.
En zelf gebruik ik stuurbekrachtigingsolie, ofwel ATF.
Motorolie ook wel gedaan maar dat geeft miniparels op de gloeidraad (bovenstaand 20W50).

Brutus reageerde toen ook (wederom copy-past)
Ikzelf deed dat, als ik wonderolie had staan, daarmee (verse onverdunde wonderolie doet niet echt moeilijk, en koekt ook niet echt aan).
Maar naaimachineolie gaat goed, afterrun, ATF, ook prima.

Resume
De olie waar je op draaid is zo-ie-zo goed, in dit geval dus Klotz of Risinus.
ATF word door Julie beide ook gebruikt dus denk ik een goed alternatief, echter wat is het voordeel van ATF tov Klotz of Risinus?

In dit geval wil ik niet eindeloos conserveren maar voor smeren tijdens de bouw om daarna wel te laten lopen, ik heb dus (voorlopig) een voorkeur voor Risinus (omdat ik daar ook mee wil gaan draaien).

Blijft dus de vraag,
Mag/kun je Eurol no 1 racing ricinus oil mixen met Klotz?

Edit ik zie dat @GJVO tijdens mijn schrijven ook gereageerd heeft.
Idd lees ik op veel plaatsen dat er vaak wat Risinus toegevoegd word aan synthetische olie.
Waarom staat op de site van Eurol dan zo expliciet dat dit niet mag?
 
Laatst bewerkt:
Dat is al eens beschreven, bij de hogere toeren en daarbij behorende hogere temperaturen valt de syntheet uit elkaar en smeert niet meer, ricinus olie valt ook uit elkaar, maar de producten die dan vrijkomen blijven de motor smeren. Ze schijnen zelfs beter te smeren dan het originele product.
Dit is al eens beschreven hier, maar ik kan niet vinden waar. Ik kan nog steeds niet overweg met die zoekfunctie van het forum.
 
Back
Top