Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

30mm.... Vind daar maar eens een koelmantel voor ;-)
En die is ook een stuk korter als die ik linkte + zeer waarschijnlijk ook maar 2-polig...

Zit er wel een leuke fan ingebouwd maar daar heb je weinig koeling aan als je boot is dicht geplakt.

koeling hoeft niet over de hele lengte toch? als je deze Koelmantel dan neemt is maar 35mm lang en de motor 47mm moet kunnen lijkt me. anders een spiraal maken van een alu buisje. heb ook even op HK gevraagd of het een 2 of 4 pool is.
en de motor uit jouw link is onbelast maar 29000tp/m en onder last 23000tp/m. is dat niet erg weinig?

Koelmantel gaat niet passen , die is voor een 28mm motor.....
De motor die jij linkte is 30 zoals ik al zei.

Een koelmantel hoeft niet perse over de hele lengte maar bij dergelijk kleine motortjes is het beter om wel te doen , hoe meer warmte je kwijt kan via de can hoe beter het is voor je motor.

Door de kleinere diameter is het oppervlak wat je tot je beschikking hebt voor koeling kleiner , terwijl je wel net zo veel warmte ontwikkeling hebt als bij een vergelijkbare 36mm motor bv....

Je koelmantel zeker bij die kleintjes dus zo groot mogelijk kiezen...

maar minder toeren en grotere prop is dus ook goed dus ik kan ook voor een 2800KV tot 3000KV met een grotere prop toch?

Das een kunst die je vanzelf leert als je maar genoeg met bootjes rommelt ;-)
Wat je vooral niet moet doen is te klein en goedkoop willen gaan met je motor.......

Beter een stapje te groot dan 1 te klein , want dan moet je weer een nieuwe motor aanschaffen en je geld dubbel uitgeven voor niks.

dan lijkt me Dit de perfecte motor. zeker niet te klein(can 68mm) en ook niet té goedkoop en voor mij ook niet te duur, en kom ik op 33000tp/m onbelast en 26500 tp/m onderlast.

Hallo Sam,

Je linkt naar aluminium koelmantels, daar is geen passende voor een Ø30 mm motor bij, je moet hiervoor een siliconen koeling nemen zoals deze:
HOR Racing

Waarschijnlijk bedoel je twee van deze Ø28 mm:
HOR Racing

Groeten, Jan.

hey,

ik zat alweer bij de dr mad thrust 3000KV te kijken die is 29mm, maar klopt het dat alle 28 motoren eigenlijk 29mm zijn? en Thom, die 60mm lange can is voor een 36mm motor en heb hier een 28mm motor voor me.

maar denk dus dat ik voor de Dr. Mad Thrust 3000KV ga. lijkt mij het meest geschikt uit de motoren van Hobbyking.

HOR Racing

*edit* horrarcing heb ik niet de beste ervaring mee.... het is bij mij wel aangekomen. al duurde het ruim een maand. op een ander forum hebben sommigen helemaal niks ontvangen.

Ik heb al 2 flinke bestellingen gedaan bij Johnny en allebei de keren had ik het met een week of 2 in huis....

Misschien dat je net de pech had dat er iets in backorder stond/ging toen je bestelde... Over het algemeen staat ie best als goed bekend volgens mij.

TFL in duitsland is ook een goeie zaak , verstuurt snel (als je op tijd bestelt en betaald zelfde dag nog ) en heeft het meeste van wat HOR ook heeft alleen kost het wat meer. Pakjes van TFL zijn meestal met een dag of 3 binnen..

Laatst bewerkt door een moderator:
okejj nja ik gaf alleen mijn ervaring door ;) op electricpowerboatforum stonden ook andere verhalen.

ik had 4 sept besteld hij zei dat hij het 9 sept verstuurd had maar het verliet hongkong pas op de 25ste en had het 12 okt. binnen. dus als je geen haast hebt kan het maar heb dingen toch liever binnen een week binnen. (luxeprobleem misschien) maar toch.

Gr Thom Aka Archer

Dat zou goed kunnen hoor.... Ze hebben in Hongkong 1 of andere 100% controle gehad op uitgaande post waardoor zendingen heel erg vertraagd of helemaal niet zijn verzonden....

Hobbyking heeft er afgelopen week nog een hele mail aan besteed om de situatie een beetje uit te leggen ;-)

Kan dus best zijn dat Johnny het netjes heeft verzonden maar daardoor ergens is blijven hangen ....

Laatst bewerkt door een moderator:
prop grootte hangt af van de temp van de motor esc lipo. ;) dus daar is moeilijk een mening over te hebben ;) mijn buitenloper die ik ga gebruiken draait niet zo snel. en hij word in een hydro gebruikt met 45mm alu prop. ( die ik ook heb liggen) begin eerst met kleiner plastic propje maar is puur voor de zekerheid.

3000kv is op 3s geen gek idee. maar verdere specs zijn belangrijker grootte wattage etc. :) Kv opzich zegt neit veel behalve hoeveel toeren hij gaat maken met een bepaald voltage :)

Gr Thom

Blindstaren op kv is sowieso niet handig....
Belangrijker is het vermogen wat je uit de motor kan halen zonder dat de boel gaat roken ;-)

De 30k toeren is een leuke leidraad maar ook niet heel veel meer , je kan met minder toeren maar een grotere prop snel varen en met meer toeren maar een kleinere prop snel zijn....

Een laagtoerige setup is vaak alleen wat vergeeflijker op het gebied van foutjes omdat de ampere's niet zo snel door het dak schieten als bij een hoogtoerige setup.

Daarom gaan steeds meer mensen ook voor motoren met lage toeren en dan icm meer cellen.
Het vermogen blijft gelijk maar de ampere's stukken lager waardoor de hele handel minder zwaar belast wordt.

Back