Wasabi 650 Mono1 klasse bouwen

Zijn ook goede motoren heb de 3900kv versie in mn wiesel en tot nu toe nog geen gebreken. Maar, t is wel een 36mm en dan met koeling kom je op zo'n 40mm uit, en dat gaat denk ik wel lastig worden aangezien er ook een kantelkamer on gaat komen.

Zijn ook goede motoren heb de 3900kv versie in mn wiesel en tot nu toe nog geen gebreken. Maar, t is wel een 36mm en dan met koeling kom je op zo'n 40mm uit, en dat gaat denk ik wel lastig worden aangezien er ook een kantelkamer on gaat komen.

Heb je gelijk in. Daarbij komt dat een 36mm motor hoger komt, meer weegt, meer koppel effect heeft...
Een 28mm is perfect voor mono1 waarom dan iets anders willen?

Die 30.000 tr/min is een richtlijn, er moet niks. In de mono 1 competitie zijn er onderweg met 40.000 maar ook met 25.000 tr/min onbelast en het ene is daarom niet beter dan het andere.

Specifiek voor dit project zou ik ook voor de 3000kv kiezen, je ligt dan iets lager dan de 30.000tr/min maar kan dan ook iets groter proppen hetgeen gunstig is voor een ongestepte romp die iets meer weerstand heeft en daardoor wat meer prop nodig heeft.

Als lipo is de a-spec 4500 die speciaal voor de bootcompetitie is uitgebracht natuurlijk ideaal, maar ook iets duurder.

Mvg,
Ivo

Ik dacht ook wel ongeveer het zelfde Ivo, ik wil als richting idd de 30.000 toeren onbelast aanhouden. de dr mad 3000kv lijkt mij dan perfect. als lipo doe ik eerst een wat goedkopere zoals de zippy o.i.d. als ik dan ooit wil gaan racen koop ik een wat betere kwaliteits accu.

ook alvast een roer erbij gezocht, met dit roer en die stinger komt het roerblad naast de prop. dat moet om de wielwerking tegen te gaan toch?

mwah denk dat ie er wel mee stuurt hoor! ;) tja misschien wat mindere kwaliteit maar ik ben maar 13 en heb zoals gezegt geen groot budged

ook de tekeningen uitgeprint en de houtmaten verschaald naar de 600 versie. de spanten worden in plaats van 6mm (de 900 versie) 5mm dik. de spiegel ga ik maken uit 5mm triplex aangezien het roer en de turnfin er op worden gemonteerd.

En ook de tekening in mekaar geplakt. nouja de 1e pagina dan.
q5a7.jpg

sorry voor slechte foto...

altijd een leuk begin ;) wel een priegelwerkje om alles mooi recht te krijgen! ken het uit ervaring haha.

maar het begin is er no turning back now ;)

Gr Thom Aka Archer

haha jep is zeker een priegelwerkje. is wel goed gelukt! de andere pagina is iets minder van belang dat het recht gaat want dat is alleen een "kijk" plaat. verder heb ik ook bedacht dat ik de kap het zelfde ga vastzetten als bij jouw hydro archer, met zo'n pin. verder niet met bouten maar in plaats van die bouten gewoon afplakken ;)

het afstandsbediening klepje :p zo noem ik het haha een lipje voorop dat hij daar (mocht er wind onder komen) niet afgelift word. en ik heb hem denk ik beetje overkill vast gezet :P maar goed better safe then sorry was mijn instelling mocht hij een klapper maken weet ik 100% zeker dat hij er niet af komt! hahaha

gr

precies! ;) en zoveel gewicht voegt het niet toe ofzo. mja als je op elke gram gaat letten voor een pro racer ofzo zou ik het weglaten ;)

Gr Thom

Ook de houtdiktes berekend.
Spanten: 5mm balsa
Spiegel: 5mm triplex
Latjes over de hele lengte 5x5mm balsa
Beplating bodem: 1mm triplex
Beplating dek (bovenkant) 2mm balsa
En dan natuurlijk over de bodem 50 grams glasweefseltje. Zit nu ook te denken of de bovenkant ook gelamineerd moet worden? Wat denken jullie?

Gr. Sam

hey sam,

ik heb mijn hydro overal als huid 50 gr.m2 glas. en aangezien je balsa gebruik als spanten zou ik dat wel verstevigen balsa is licht maar niet heel sterk. in elk geval das mijn mening weet niet wat andere ervan vinden.

ik heb mijn hydro van 3mm triplex gemaakt en waar de turnfin zit en de spiegel dubbel dus 6mm als je dat lamineert is sterk zat. huid zou ik voor 1mm vliegtuigtriplex heet dat geloof ik gaan. en dat met 50 gr glas zoals ik zei. zo zou ik het doen. weet niet wat andere zouden voorstellen...

gr Thom Aka Archer

Alleen maar balsa voor de bovenkant is onvoldoende en moeilijk af te werken.
Als het balsa blijft zou ik er minstens 2, liefst 3 lagen van 50 gram op lamineren.
Alternatief een vliegtuigtriplex van 0.6 of 0.8 plus 1 laag.
Mvg,
Ivo

Back