Wasabi 900 bouwen

ik kan aan dit komen


Breedte 100 cm
Koolstofweefsel 200
P1020114.jpg

Koolstofweefsel is bijzonder geschikt voor het maken van zeer lichte en toch stijve constructies, die zowel op trek en druk als op buiging worden belast. Het vierkant geweven doek is schuifvast en geschikt voor het maken/bekleden van vlakke voorwerpen. Toe te passen bij het versterken van bootrompen, carrosseriedelen en sportartikelen.

Verpakking: 1 m², 5 m², 20m² en 50 m²
Gewicht 200 gr/m²
Breedte 100 cm

maar dat is voor alleen de bodem neem ik aan.
en dan aan de binnenkant.

en de buitenkant waar moet ik dat behandelen

24h00" Epoxy hebben ze daar niet.
ik kan hier dat carbon halen.
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service.

Gr, Leon.
 
Ik meen dat je hiermee 200gr/m bedoeld...Dat wel te doen,maar wat zwaar.Ik gebruik meestal 160gr/m.
En bij die shop hebben ze toch epoxy.Ik bedoel niet de verwerkingstijd,maar de uithardingstijd.
Ik koop me'n kevlar & carbon steevast hier:

HP-Textiles - Index

Altijd zéééér snel geleverd & niet duur.Ook altijd topkwaliteit materialen.
Maar wat wil je,het komt uit Duitsland & dat is altijd goed.
Je kan ook het HYBRYDEWEEFSEL nemen.Is meer slagvast dan carbon.En het geeft ook een mooie look.
Het is maar wat je zelf wil,keuze genoeg daar,zelfs camouflageweefsel,stenen,enz.........
 
Barry is inderdaad 200gr en hybrideweefsel hebben ze daar ook.
ik rij daar wel naar toe dan neem ik de boot gewoon mee.

dan zie ik wel wat ik koop.


hier weer een paar foto's
en ziet het er een beetje uit ?.
en dan gewoon eerlijk hoor ;)

10052010203.jpg

10052010201.jpg

10052010198.jpg

10052010197.jpg


die verkleuring is kunsthars filler had een kiertje :(

kom maar op (maar is de eerste keer dat ik zo iets maak :))
 
Netjes gebouwd! Je gaat ook lekker snel zo. Ik vind het ook een mooi model en ik heb overwogen er ook een te bouwen. Wie weet komt dat nog :)
 
Hallo Leon,

Dat ziet er goed uit, zeker voor een eerste bouwsel!
De goede tekeningen van Bas helpen natuurlijk ook...

Als je een vloedkamer wilt hebben, ben je nu op een punt waar je overal nog bij kunt.
Ik zou in dat geval éérst de buitenkant, voor zover aanwezig in de epoxy+ glaasweefsel (of carbon/kevlar, wat je maar mooi vind) zetten en vervolgens de vloedkanaalwand er in zetten; hierbij verdwijnen de spanten grotendeels uit het vloedkanaal deel, vandaar eerst de versterking aan de buitenkant.

Het vloedkanaal kun je dan voor zover van binnen ook afwerken met epoxy, vóór de zijdelen van het dek de boel onbereikbaar maken voor alles behalve het volgieten en er weer uit laten lopen van verdunde epoxyhars.

Groeten, Jan.
 
oke dank je wel,
kan ik toch nog wat :)

maar ben vandaag even naar epoxy wezen kijken en versterkings materialen.

en daar bevelen ze dit aan.

Keperweefsel lijkt op vierkantweefsel, maar nu gaat de inslagdraad onder meerdere kettingdraden door en daarna over een zelfde aantal heen. De draden kunnen nu gemakkelijker over elkaar glijden. Keperweefsel kan hierdoor zonder plooien over in meerdere richtingen gekromde vormen worden aangebracht.

Verpakking: 1 m², 5 m², 20m² en 50 m²
Gewicht 160 gr/m²
Breedte 100 cm

omdat je dit ook erg mooi kan aan brengen.
maar ik ging toen weer twijvelen.

dus eerst hier vragen ;)
winkel is niet echt ver weg dus geen probleem.
 
Hallo Leon,

Bij een houten romp twijfel ik een beetje aan het nut om exotische vezels toe te passen, carbon heeft een slechte weerstand tegen puntbelasting, 'gewoon' glas als keperweefsel is sterker.

De rechte vlakken van de bodem en de randen van de zijden en met name de spiegel moet je niet 'omkleden' met wat voor weefsel dan ook, dan krijg je ronde kanten, wat nu juist niet de bedoeling is, omdat de waterstroming dan bij de romp omhoog kruipt in plaats van af te breken.

Ronde kanten zorgen voor véél weerstand en als het tegen zit een onvaarbare boot...

Op deze kanten laat ik het glas als een afdakje oversteken en uitharden, daarna wordt het afgesneden en scherp geschuurd, waarna de volgende laag op het aangrenzende vlak komt, ook weer als afdakje.
Zo houdt je de randen, die scherp moeten blijven (traling edges), tijdens het lamineren scherp.
Het is veel werk, maar het resultaat is er dan ook naar...

Groeten, Jan.
 
helemaal duidelijk Jan Bedankt.

ik zie 3 soorten bij die zaak
25gr per.1m²
80gr per.1m²
160gr per.1m²

welke moet ik nemen.
de Wasabi weegt nou 380gr zoals hij op de foto staat.
 
Leon, dat moet ik vanavond thuis even nakijken/wegen.

Ik heb liever twee dunne lagen, die ik dan laat verspringen op de hoeken die scherp moeten blijven, dan staat daar nét iets meer materiaal in verband.

Groeten, Jan.
 
Hallo Leon,

Wat ik hier heb liggen is 100/120gr/m², dat is echter géén keperweefsel, maar omdat het zo licht is, laat het zich toch goed verwerken op gebogen oppervlakken.

Scherpe hoeken maak ik hiermee dus niet.

Groeten, Jan.
 
Jan,

dan doe ik denk ik maar 2 lagen van 80gr.
en zou ik dan eerst de rechterkant een laag dan de linker.
en dan weer een keertje het zelfde.

en zo scherp mogelijk maken.

bedankt voor de moeite.

ga het zaterdag even halen, en dan maar hopen op wat beter weer.
iets in mij zegt die niet binnen te doen :) (en handschoenen)

ik heb nog eens zitten kijken naar het maken van een kantelkamer.
Maar moet zeggen dat het niet echt simpel is.
en zoals die gene op het rcgroups forum het gedaan heeft.
lijkt het mij dat er een hoop water achterblijft in die kamer.

oke kan na een flip even naar de kant kunnen komen en verder leeg kiepen.

ga nog even brainstormen, om een mooie K,K te kunnen maken.
zag hier een daar een paar mooie tips staan om dunne stroken epoxy te maken.

zodra er weer nieuws gemaakt is plaats ik wel weer een foto. (de digi heeft nou eneloops erin zitten :))

Groeten Leon.
 
Zoals die gene op het rcgroups forum het gedaan heeft.
lijkt het mij dat er een hoop water achterblijft in die kamer.
Groeten Leon.
Hallo Leon,

Heb je een link naar dat topic op RCGroups?

Zoals je het beschrijft is dat een mooie knoeiboel; een kantelkamer loopt na het terugkantelen van de boot na een flip gewoon leeg zodra je weer verder vaart...

Als het een Amerikaan is, waar je het over hebt; die hebben, op een enkeling na, de ballen verstand van hoe je een kantelkamer in een boot moet berekenen en monteren, dus dat het blijkbaar niet goed gegaan is, verwonderd mij niets.

Hoe is je Duits?
http://213.239.214.134/rc/tipps/faq_start/flutkanal/body_flutkanal.html

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Kan je gerust binnendoen Leon,minimum temp=15°.Stinkt niet.Latex handschoenen wel aanbevolen & aceton bij de hand houden voor het schoonmaken van rollen & borstels!

Succes met de werkzaamheden.
 
Hallo Leon,

Barry heeft gelijk, epoxy en glasweefsel kun je best binnen verwerken, je moet wel een verwarmde ruimte met een goed verlichte werktafel hebben en die tafel afdekken voor het onvermijdelijke morsen van druppels epoxy.

Ik werk altijd zonder handschoenen, na een klus heb ik de handen gewoon nog schoon en kleefvrij, da's een kwestie van ervaring, goede voorbereiding en voldoende (maar niet teveel) epoxy aanmaken, zodat je het deel, dat je wilt lamineren in één keer kunt afmaken.

Ik maak altijd een malletje van de delen, die ik wil afwerken met glasweefsel en epoxy, snijd aan de hand hiervan het glasweefsel met iets overmaat en leg alles dat ik nodig heb binnen handbereik.

Plan je lamineeracties; als je netjes werkt, en de romp na het lamineren afdekt met een passende doos, met een gat erin, zodat je er met een blaaskacheltje warme lucht in kunt blazen, bespoedig je het uitharden van de epoxy enorm.

Afhankelijk van de temperatuur kun je vaak na een half uur tot drie kwartier de rand van het aangrenzende vlak met een (loeischerp) afbreekmes (eerst ontvetten) schoonsnijden en gelijk met het volgende vlak verder gaan.

Op die manier kun je behoorlijk wat doen op één dag.

De volgende dag loop je de gelamineerde vlakken na om te zien of alles nog de goede lijn heeft, eventueel even bijwerken en je kunt zonder te hoeven schuren en ontvetten de tweede laag aanbrengen, je hebt dan nog voldoende chemische hechting, omdat je binnen 24 uur verder werkt.

Wacht je langer, dan moet je schuren en ontvetten om nog hechting met de volgende laag te hebben.
Uitgeharde epoxy is hard, érg hard, dus het voorkomen van schuurwerk bespaart je een boel tijd.

Groeten, Jan.
 
Hallo Leon,

Heb je een link naar dat topic op RCGroups?

Zoals je het beschrijft is dat een mooie knoeiboel; een kantelkamer loopt na het terugkantelen van de boot na een flip gewoon leeg zodra je weer verder vaart...

Als het een Amerikaan is, waar je het over hebt; die hebben, op een enkeling na, de ballen verstand van hoe je een kantelkamer in een boot moet berekenen en monteren, dus dat het blijkbaar niet goed gegaan is, verwonderd mij niets.

Hoe is je Duits?
flutkanal

Groeten, Jan.

Mijn duits is niet helemaal top praten wel maar dat leest moeilijk ;)
maar ik ga kijken.

de link:

Hallo Leon,

Als je niet van verbrandingsmotoren houdt; de Wasabi is heel goed te verschalen naar een formaat dat electrisch heel goed (en nog betaalbaar) van z'n plek gaat...

Er is een 60 cm versie:
Wasabi...600 - RC Groups

Groeten, Jan.

:rolleyes::mrgreen:

maar Mannen wat moet ik nou zonder jullie.
als dit project van mij slaagt dan ligt de eer bij U !!

dank u..
smiley-worship.gif



ik zal het zeker inplanen want dan doe ik het binnen 24 uur..

wordt vervolgt.

Groet Leon.
 
Ik maak navenhand de boot 60/40 af.Heb ik.....jaja,100grammekens aan epoxy.Dan even wat warmer blazen met een haardroger,want dan loopt deze nog beter.
Even de te bedekken delen lichtjes inborstelen ermee,mat erover & terug met je borstel met epoxy erover.

Daarna zet ik de boot steevast op ze'n punt neer,dus het iets teveel loopt in de punt,waardoor deze extra versterkt word.

Na enkele uurtjes ga ik eens piepen & moest er ergens iets losgekomen zijn,of een luchtbel strijk ik deze kleine tegenslagen af met een met speeksel natgemaakte vinger.
Hebben de vrouwen ook graag hoor , euuuhhh,die tegenslagen,of die natte vinger??????????dat zoek je zelf maar even uit.:rolleyes:
 
Aha, dat is onze vriend Cornel uit Roemenie.

Het vloedkanaal werkte in de eerste versie niet omdat hij vergeten was ontluchtingsgaten te boren...

De tweede boot draaide niet, omdat de gewichtverdeling niet deugde, teveel spullen aan de rechterkant in plaats van alles tegen de vloedkanaalwand.

Een Wasabi met vloedkanaal draait, mits goed opgebouwd, wél terug.
Ik zou de restanten van de spanten wél uit het vloedkamer deel verwijderen, daar blijft inderdaad water achter hangen.

Groeten, Jan.
 
Ik maak navenhand de boot 60/40 af.Heb ik.....jaja,100grammekens aan epoxy.Dan even wat warmer blazen met een haardroger,want dan loopt deze nog beter.
Even de te bedekken delen lichtjes inborstelen ermee,mat erover & terug met je borstel met epoxy erover.

Daarna zet ik de boot steevast op ze'n punt neer,dus het iets teveel loopt in de punt,waardoor deze extra versterkt word.

Na enkele uurtjes ga ik eens piepen & moest er ergens iets losgekomen zijn,of een luchtbel strijk ik deze kleine tegenslagen af met een met speeksel natgemaakte vinger.
Hebben de vrouwen ook graag hoor , euuuhhh,die tegenslagen,of die natte vinger??????????dat zoek je zelf maar even uit.:rolleyes:

Barry,

heb je je het nou over de binnenkant of de buitenkant.
omdat je het heb over het binnenlopen in de punt ?

de natte vinger truck kon ik al maar dan niet voor Epoxy ;)


Aha, dat is onze vriend Cornel uit Roemenie.

Het vloedkanaal werkte in de eerste versie niet omdat hij vergeten was ontluchtingsgaten te boren...

De tweede boot draaide niet, omdat de gewichtverdeling niet deugde, teveel spullen aan de rechterkant in plaats van alles tegen de vloedkanaalwand.

Een Wasabi met vloedkanaal draait, mits goed opgebouwd, wél terug.
Ik zou de restanten van de spanten wél uit het vloedkamer deel verwijderen, daar blijft inderdaad water achter hangen.

Groeten, Jan.

maar als ik die spanten weg haal ben ik bang dat het bootje
gaat wijken (door de kracht van de stringers)
of zal de verlijming van de bodem dat tegen gaan.

want dan zou ik alleen de onderkanten weg kunnen halen
dan loopt hij wel leeg.

en ik heb altijd een hengel bij me dus ja.
blijft het toch een enge bezigheid vinden. zal er geen wedstrijden mee doen.
maar als hij een behoorlijk stukje weg ligt word het lastiger.

Ermmm Twijvel :confused:;)

dank jullie wel weer.

Groetjes Leon.
 
Hallo Leon,

Als je alleen een stukje van de spanten weghaalt tegen de vloedkanaalwand aan (op het laagste punt in het vloedkanaal), óf daar voldoende grote lensopeningen in de spanten maakt, zal het water er ook helemaal uit lopen zodra je weer gas geeft, het zal alleen wat langer duren omdat de gaten kleiner zijn, maar dat zal je worst wezen, toch?

Of er spanning op de stringers staat is een kwestie van hoe je ze hebt ingebouwd; als je ze vóórgebogen hebt zullen ze spanningsloos in het spantenframe zitten, als je dat niet gedaan hebt, zal er in eerste instantie spanning op staan, dit verdwijnt in de loop van de tijd voor het grootste deel.

Groeten, Jan.
 
Back
Top