Wasabi 900 bouwen

Barry,
Geen probleem :)



Hallo Leon,

Als je alleen een stukje van de spanten weghaalt tegen de vloedkanaalwand aan (op het laagste punt in het vloedkanaal), óf daar voldoende grote lensopeningen in de spanten maakt, zal het water er ook helemaal uit lopen zodra je weer gas geeft, het zal alleen wat langer duren omdat de gaten kleiner zijn, maar dat zal je worst wezen, toch?

Of er spanning op de stringers staat is een kwestie van hoe je ze hebt ingebouwd; als je ze vóórgebogen hebt zullen ze spanningsloos in het spantenframe zitten, als je dat niet gedaan hebt, zal er in eerste instantie spanning op staan, dit verdwijnt in de loop van de tijd voor het grootste deel.

Groeten, Jan.

ja precies jan zo zou ik het kunnen gaan doen.

en ik heb ze niet voor gebogen maar er is een hoop hout af geschuurt
dus die spanning zal nou idd niet zo erg meer zijn...
(vind het ook eng om na best wel veel werk, de "zaag" erin te zetten)




ook heb ik de motoren van mijn broer gekregen voor de boot van mijn schoonvader
het zijn 700 type en komen uit een grasmaaier (2x 12 accu's zaten erin)

15052010208.jpg

15052010206.jpg

15052010209.jpg

die motor er achter is een 700 neo

ik heb er 7.2 volt op gehad een draaien rustiger dan de neo.
dus voor mijn schoonvader prima.
kan ook best wel een behoorlijke accu in hij is ruim 30 cm breed

het idee achter deze boot word een plezierjacht kwa opbouw.
maar als het zover is dat de opbouw gemaakt word dan maak ik een nieuw topic hier over.

Gr. Leon
 
Hallo Leon,

Die motoren zien er aardig 'gebruikt' uit, het kan meevallen, maar ik zou, vóór ze in de boot gaan even de afmetingen van de koolborstels controleren.
Het zou sneu zijn, dat ze al zover afgesleten zijn, dat je na drie rondjes de motoren moet vervangen...

Als je toch bezig bent smeer dan ook de lagers.

Groeten, Jan.
 
zien er idd erg uit.
maar hij heeft dat ding een aardig tijdje in de tuin laten staan.
maar ik smeer de lagers wel even.
koolborstel kunnen nog wel even heb ik gezien.

maar bedankt voor de tip.

Gr. Leon.
 
Zo weer wat verder..
de kantelkamer zit in het vooronder er al in. (heb het van 3mm triplex gemaakt)
ik ga zo de epoxy + keperweefsel halen.

en dan kunnen we weer verder.

Gr, Leon.
 
update:

ik heb de Epoxy en de keperweefsel in huis.
maar heb nog niets gedaan.

dit omdat ik met de kantelkamer ben bezig geweest.
maar deze laat ik bij deze bouw weg.

kijk eerst aan hoe deze vaart en dan bouw ik de verkleinde 1300 versie.
en daar bouw ik gelijk hem gelijk in.
en gelijk de spanten aan passen.

ook kwam vandaag de post uit Hongkong binnen
IMG-2407.jpg

IMG-2412.jpg


IMG-2414.jpg

IMG-2411.jpg


ik had alleen zonder water pickup besteld.
dit wil ik via de bodem doen, of werkt dit beter ??

ben hem aan het dicht maken, wordt steeds "mooier" blijft mooi spul om mee te werken (hout)

Groeten Leon.

Ps.de spullen zitten vast met dubbel zijdig tape..
 
Laatst bewerkt:
ik had alleen zonder water pickup besteld.
dit wil ik via de bodem doen, of werkt dit beter ??
Groeten Leon.

Hallo Leon,

Zoals je weet heb ik bij onze speedboten de inlaat (ARPRO én Arowana) in het laatste deel van de romp, bij de Arowana's is de uitlaat ook in de bodem, zuigend, om de druk in het systeem laag te houden.
Bij de ARPRO's zit de uitlaat (nog) in de zijkant vlak bij de motor en daar komt een behoorlijke hoeveelheid water uit tijdens de vaart, dus aan koelwater geen gebrek.

Als het water ruw wordt, is de romp zo nu en dan even uit het water en stokt de koeling eventjes, om, zodra de boot weer nat wordt, weer door te gaan.
Bij de ARPRO's zie je dit onderbreken van de koelwaterstroom bij het voorbijvaren, de koeling op zich lijdt er niet onder, alles blijft gekoeld, omdat er altijd water in het systeem zit.

Bij een pick-up in het roer heb je iets langer een ononderbroken koelwaterstroom, als de boot zóver uit het water komt, dat die inlaat 'droog' komt te staan, heb je het over heel ruwe omstandigheden.

De weerstand van een roer met inlaat is hoger dan eentje zonder, en een dun (mes) roer heeft minder weerstand dan zo'n (relatief) dik roer.

Aan de andere kant is het soms wel prettig, dat een boot een beetje aan het roer 'hangt', omdat dat naast de prop vaak het enige is, dat nog in het water steekt...

Mijn Xcalibur met mesroer loopt ontzettend los bij ruw water, je moet dan ontzettend oppassen om de controle niet te verliezen, zeker als je, zoals ik, de boot een 'tikje' overgemotoriseerd hebt... (gelukkig zit er een vloedkanaal in).

Groeten, Jan.
 
Nou dan ga ik toch voor de koeling in de boot maken.
dan heb je ook die slang niet die nog naar binnen moet.
moet ik het roer dan afdopen ?

weer wat gedaan en het gaat de goeie kant op.

28052010218.jpg


28052010219.jpg


28052010220.jpg


Gr, Leon.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Zo'n huiddoorvoer maken stelt niks voor; je plakt gewoon een stukje Ø4 mm alu of messing buis op de goede plaats, slangetje van het roer ernaartoe en binnen een slangetje naar je regelaar (en motor en weer naar buiten...).

Als je de roerpickup niet gebruikt, zou ik een dicht roerblad (mes) nemen, die nippel afdoppen geeft aardig wat weerstand.

Groeten, Jan.
 
Oke Jan..
ga ik even over denken wat ik ga doen.
wat jij zegt is allebij wel te doen, maar goed ik kan altijd moeilijk kiezen :)

nou was ik weer op zoek naar een motortje.
en Barry gaf de scorpion 3026/1600 of de 1900 kv versie
nou kan ik voor 50.- een tweede hans kopen maar ik zak op in een online shop dat ze nieuw 58.- kosten oke er komen nog verzend kosten bij.
maar dat heeft die ander ook nog eens.

als ik voor deze zou gaan welke van de twee zou ik nemen de 1600 of 1900 kv

en hoe zwaar moet de esc wezen.
de 1600 heeft een max amperage van 70
en de 1900 een max van 80 amp

want ik moet toch een keertje wat gaan kopen straks kan ik niets meer doen met mijn bootje ;)

groetjes Leon.
 
Het verschil tussen deze motoren is dat de een wat harder kan maar kortere vaartijd en de ander kan wat langer varen maar met een wat lagere snelheid.
Het is dus waar je de voorkeur aan geeft...

Maar....die 1900kv motor is eigenlijk niet voor 6s, ik heb begrepen van diverse fora waar hij wel op 6s is getest dat hij dan wel erg heet wordt.

Ik zou dus voor de veiligheid het bij de 1600kv houden.
maar mischien heeft Barry meer ervaring met deze motor, ik heb het slechts van lezen....geen eigen ervaringen.

Marcel
 
Marcel,

Bedankt voor je uitleg.
en ik hoop dat Barry hier wat licht op kan schijnen.
want op warm lopende motoren zit ik niet op te wachten.

vandaag weer wat gedaan.
31052010233.jpg

31052010231.jpg


ik ben nou de de kanten aan het verlijmen.
dus morgen weer wat schuren.


Hier ligt hij naast zijn grote broer.
29052010226.jpg




en ik kom op het punt om het roer een plaats te geven
en de stinger.

zijn hier nog regels voor
bv. roer zoveel cm naast de prop ?

dan kan ik de gaatjes maken en dan de boel lamineren
(zonder de hardware)

als het goed is morgen weer meer foto's

Gr, Leon


Ps, ik wil weer iets raars ik wil hem mat zwart maken.
maar dat lijkt mij niet goed voor de onderkant.
zal ik die hoogglans doen tot aan de waterlijn ??

wat is hier wijsheid in..
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Je zet je roer zover naar rechts, dat je bij volle uitslag (15 -30° is voldoende) de prop niet raakt.
Hoever dat is hangt af van de maximale maat prop die je kunt draaien met de beschikbare motor.

Ik schuur de bodem van mijn boten altijd dof met 400 - 600 waterproof (nat, dus) omdat een geschuurde onderzijde een waterfilmpje vasthoudt en water een goed smeermiddel is.
Ik heb dit ooit getest met twee identiek opgebouwde boten, ééntje met een hoogglans gepoetste bodem en eentje met een opgeruwde bodem, de laatste was altijd sneller.

Nu was dit met een 700 borstelmotor en 12 cellen NiMH, waarbij elke snelheidswinst telt, bij het huidige vermogen zul je het verschil alleen zien als je een A-B vergelijking doet met een GPS.

Dus, als je de bodem matzwart wilt spuiten, ga je gang.

Groeten, Jan.
 
Enige reden om hem niet mat zwart te spuiten is dat je de boot slecht ziet op het water.
Felle kleuren en een witte onderzijde zijn prettig als je met meerdere vaart, dan zie je beter of er een boot op je weg ligt (op z'n kop bijv) en kun je nog uitwijken.

Oh ja en dat opschuren geld ook voor brushless en benizne, scheelt echt!

Marcel
 
De 1900kv versie is goed als je even zeer snel wil gaan.Wil je snel , een langere vaartijd & een koelere motor ga dan voor de 1600kv versie ervan.
 
Enige reden om hem niet mat zwart te spuiten is dat je de boot slecht ziet op het water.
Felle kleuren en een witte onderzijde zijn prettig als je met meerdere vaart, dan zie je beter of er een boot op je weg ligt (op z'n kop bijv) en kun je nog uitwijken.

Oh ja en dat opschuren geld ook voor brushless en benizne, scheelt echt!

Marcel

ja daar heb je ook wel een punt..
maar met meerdere varen zal niet snel gebeuren, ja met mijn schoonpa maar diedoet zijn eigen ding wel die heeft geen last van me ;)


De 1900kv versie is goed als je even zeer snel wil gaan.Wil je snel , een langere vaartijd & een koelere motor ga dan voor de 1600kv versie ervan.

dan nemen we de 1600kv
en ik kreeg te horen dat een 60amp esc genoeg moet zijn.
maar lijkt mij een beetje aan de lage kant ? .
 
02062010234.jpg

02062010235.jpg

02062010236.jpg



Zoals jullie zien heb ik de hardware gemonteerd.
om het alles een plekje te geven, ik heb ook de as gepast en volgens mij.
gaat het wel werken.

alleen moet ik de huidige motor steun aan passen denk ik.
zou ik die gewoon op de zelfde manier maken maar dan pas voor die hk-3026/100 motor.
of moet ik wat anders maken (betere ideeen zijn welkom)

wat heb ik nodig om de as aan de motor te bevestigen ?

wederom weer een paar vraagjes ;)

Groet, Leon.


02062010237.jpg

http://www4.picturepush.com/photo/a/3552972/480/bootje/02062010235.jpg
 
Back
Top