Wasabi 900 bouwen

Het bouwen is begonnen en moet zeggen dat het vlot gaat.
het "skelet"is op een paar Stingers klaar.

maar als ik daar mee klaar ben moet ik eerst gaan winkelen voor de aandrijving.

ik kwam deze tegen
Features:
  • High quality CNC Aluminum stinger drive is fit for 3/16" shaft.
  • With teflon bushings inserted, it brings better performances.
  • The stingers is adjustable.
  • Mounting screws, bolt nuts and washers are included.
Specs:
  • The distance from the transom to the rear of the stinger: 88mm (3 1/2")
  • Mounting bracket: 48mm(1 7/8") X 48mm(1 7/8")
  • Weight: 82g

6da1_35.JPG


maar die is volgens mij net tekort 88mm of zou het kunnen.
als het goed is hoe lang moet de afhouder worden van het roer.
en dan de laatste vraag, hoe diep moet het roer in het water komen.

Alvast bedankt.
Gr, Leon.
 
1) maar die is volgens mij net tekort 88mm of zou het kunnen.
2) als het goed is hoe lang moet de afhouder worden van het roer.
3) en dan de laatste vraag, hoe diep moet het roer in het water komen.
Gr, Leon.

Hallo Leon,

1) bij die 88 mm komt nog een contramoer of een dogdrive, dus die 10% van de romplengte haal je wel, geen probleem.

2) het roer bij voorkeur naast de prop, dan werk je het schroefmoment (propwalk) het beste tegen.
Het is ook de moeite om de aandrijving in z'n geheel 4 mm (in jouw geval zelfs 5 mm) rechts van het midden te plaatsen, vanwege de propwalk, bij onze Arowana's werkt dat prima.
Zie foto:
full

Een vloedkanaal is ook een feature, die je kunt overwegen, ik neem aan, dat je Wasabi niet kinderachtig gemotoriseerd gaat worden, dus een flip behoort altijd tot de mogelijkheden...

3) als uitgangspunt laat ik het roerblad een propdiameter onder de prop uitsteken, inkorten kan altijd nog.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Leon,

1) bij die 88 mm komt nog een contramoer of een dogdrive, dus die 10% van de romplengte haal je wel, geen probleem.

2) het roer bij voorkeur naast de prop, dan werk je het schroefmoment (propwalk) het beste tegen.
Het is ook de moeite om de aandrijving in z'n geheel 4 mm (in jouw geval zelfs 5 mm) rechts van het midden te plaatsen, vanwege de propwalk, bij onze Arowana's werkt dat prima.

Een vloedkanaal is ook een feature, die je kunt overwegen, ik neem aan, dat je Wasabi niet kinderachtig gemotoriseerd gaat worden, dus een flip behoort altijd tot de mogelijkheden...

3) als uitgangspunt laat ik het roerblad een propdiameter onder de prop uitsteken, inkorten kan altijd nog.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

helemaal goed dan, ik ga die dan gelijk bestellen
en dan bestel ik gelijk het roer ook bij hem.
ik neem hem zonder water pickup, die wil ik in de romp maken.
en dan moet er nog een as bij, die moet ik even opmeten.
maar welke dikte moet ik nemen.
(zal ook wel op die site staan heb nog niet goed gekeken) (Edit nou wel ik heb het zelfs hier neer gezet in een eerdere post :()

en ik probeer hem inderdaad wat vlot te laten gaan.
maar een vloedkanaal maken.
hmm daar denk ik nog even over na.
want de spiegel is niet echt hoog word dan een behoorlijk gat in de Wasabi.

anders vaart de arrow een sleep rondje ;)

Bedankt voor de antworden.

Gr, Leon
 
Laatst bewerkt:
ik heb net de flex as en stinger plus het roer voor nog geen 6 tientjes met verzend kosten.

en als ik het via de site van die zelfde verkoper had gekocht was het 9 tientjes. ex vz.

alleen nog een paypal account maken ;)
 
zo weer wat verder.
ik kan bijna het hout halen voor de buitenkant.
maar wat kan ik daar voor nemen ?

kan ik binnen kant met blankelak behandelen voor de bescherming tegen water ?
of is er wat anders, ik hoor het graag.

Gr, Leon.

Oja,

mijn schoonvader zag de Wasabi en vond het wel een leuk ding.
toen hij de foto's van de 1300 zag zei hij, die wil ik wel maken.

dus vandaag heeft hij al een paar spanten gezaagt (met zijn figuur zaagje).
hij wil er totaal geen snelheids monter van maken.
er zal een simpel 12volt motortje in komen.
hij wil leuk rondjes varen...

zal morgen een paar kiekjes plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
hij wil er totaal geen snelheids monster van maken.
er zal een simpel 12volt motortje in komen.
hij wil leuk rondjes varen...

Hallo Leon;

Da's natuurlijk sneu, een speedboot die als een tanker vaart...

Een leuk 12V motortje is een fan motor uit een auto:

full


Mits voorzien van waterkoeling op borstels en can verdraagt 'ie ook 24V, dus als je schoonvader eens wat sneller wil...

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

dat is een aardige jongen ;)
en wie weet dat hij ooit sneller wil, maar ik denk het niet.

als hij maar lekker bezig is toch.
de motor die erin komt heeft de dikte van een siliconekit koker
en rond de 85mm lang.

ahja we zien het wel...

maar wat moet ik nou als huid van mijn bootje nemen...
 
maar wat moet ik nou als huid van mijn bootje nemen...

Hallo Leon.

De goedkope versie is de 3,2 mm populieren triplex van de Gamma, daar heb ik m'n 110 cm M.A.S. ook van gebouwd, lekker licht en eenmaal in de epoxy met glasweefsel sterk genoeg.

Mooi om mee te werken is vliegtuigmultiplex; 0,8 1, 1,5 2 mm dik, zoek maar eens een leverancier van dat spul op, 't is wel prijzig...

Groeten, Jan.
 
Jan,

Ik heb dat in mijn handen gehad maar ik vind het erg moeilijk buigen.
moet best wel de hoek om zeg maar ;)

en ik heb al een zaak hier in amsterdam die het verkoopt
250x1000x01.2mm 13,95

ga straks even kijken.
heb er geen ervaring mee dus online er naar kijken leverd niets op ;)

wederom bedankt Jan.

Gr, Leon
 
Hallo Leon,

De boegdelen van de M.A.S. bestaan ook uit één plaat, die behoorlijk getordeerd en gebogen moest worden, ik heb de nagenoeg passende plaat (een centimeter overstekend aan alle kanten) flink warm gestookt met de heater (verfafbrander), dan wordt de lijm week en laat zelfs die 3,2 mm van de Gamma zich mooi torderen en buigen.

Als het kan iets verder doorzetten en laten afkoelen, dan past het later bijna spanningsloos.

Groeten, Jan.
 
Een vloedkanaal maken.
Hmm, daar denk ik nog even over na.
want de spiegel is niet echt hoog word dan een behoorlijk gat in de Wasabi.
Leon,

Jouw Wasabi wordt geen wedstrijdboot en hoeft niet persé razendsnel terug te kantelen, da's de reden, dat het gat in de spiegel van mijn Arowana zo groot is.

Als het vloedkanaal maar langzaam volloopt en de lucht kan onwijken, zal de Wasabi gewoon langer nodig hebben om terug te kantelen.
Het enorme gat in de spiegel kun je reduceren tot een sleuf op de bodem waardoor het water eruit kan als je gas geeft. het ontluchten (en vullen) gaat via gaten in de bovenzijde van het vloedkanaal.
Bij mijn Arowana wou de lucht niet uit het uiterste puntje ontwijken; daar zit nu een buisje naar stuurboordzijde als ontluchting en voilá, het vloedkanaal vult zich volledig en de boot kantelt.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

nou gisteren wezen kijken naar het hout.
vind het ook erg kwetsbaar moet ik zeggen.

ik heb nog zoeen heater liggen dus probeer ik het eerst zo
heb hier nog hout zat liggen.

en wat je zeg over die kantelkamer daar heb je ook een goed punt. hoef niet snel als hij maar omgaat ;)

graag heb ik hier later meer tips over, vind het wel eng om er straks er in te gaan zagen..

en even een fototje van hoe het er nou bij staat.
en nee de lijm is droog maar hij staat nog een beetje onder spanning hier en daar.
maar dat kon er eigelijk al af.
maar ik ben ongeduldig en ben met schuren begonen.

05052010183.jpg


helaas heb ik weinig foto's gemaakt.
vergeet steeds de baterijen op te laden van de camera.
en dan maar als nood de telefoon gebruikt.

en ik zit met de kleur kiezen.
op dat gebied kan ik heel onbesluitloos wezen :(

misschien zoals het orgineel blanke lak.
maar dan moet hij perfect zijn.
Maar of hij dat wordt ???

en de honkkong parts zijn besteldt as, stinger en het roer.
totaal geen idee wat ik van die dingen moet voorstellen van de kwalitijd.
maar goed ik zie het wel.

dan een motortje uit zoeken met een regelaar.
dat setje van Focused erg mooi, maar een beetje boven het butget.

en dan een een setje lipo's + lader


Gr, Leon.
 
Laatst bewerkt:
Zo de bodem zit erop.
en in afwachting van de andere delen
bouw ik de 1300 op een 800 schaal.
ik heb iets te veel hout staan :)
 
even weer een vraag.

08052010187.jpg


op de foto zie je de plate kant, nou staat er op de tekening niets over dit.
maar op de 1300 tekening staat er wel wat over.
en dat is dit.

wasabi.jpg


is het beter als ik het in een punt maak ?

en dan de vraag over de motor.
ik zoek me een slag in de rondte naar een behoorlijk motortje rond de 75.- en dan met 1600 tot 1900 kv op 6s lipo's
kom er zat tegen maar die zijn allemaal te klein :(

zijn er mensen met ideeen over een motor.
of welke merken ik moet kijken, alvast bedankt.

Gr, Leon
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Dat platte vlak heet een runpad, (Laufschuh op z'n Duits) en laat de boot gemakkelijker in plané komen.
Mijn ervaringen met een runpad zijn met gestepte rompen, maar ook daarbij zorgt het voor een vlakker varende boot.

Wat denk je van deze motor:
AsTec Models Specialist RC Boat Store

Groeten, Jan.
 
oke Jan,
dan laat ik hem vlak, dan kan ik de bodem af maken (runpad glad maken aan de bodem)

en die motor, die ben ik al een paar keer tegen gekomen.
lijkt mij ook een goeie maar ik heb helaas geen geld boompje staan ;)
hij zit toch 45.- boven het budget.

(en sparen heb ik niet het geduldt voor wil zo snel mogelijk in het water met die boot. en voor een betere motor kan ik dan rustiger sparen)

edit: is de Scorpion HK-4015-1450KV niets ? draait onbelast 32000 op 6s lipo's

want de regelaar kost ook een beetje...

en wat ik zei, als ik eenmaal wat spullen heb kunnen we makelijker updaten.
 
Laatst bewerkt:
En dan de vraag over de motor.
Ik zoek me een slag in de rondte naar een behoorlijk motortje rond de 75.- en dan met 1600 tot 1900 kv op 6s lipo's
Kom er zat tegen maar die zijn allemaal te klein :(
Gr, Leon
Hallo Leon:

Wat vind jij 'te klein'?

De Ø36 mm motoren met een lange can hebben behoorlijk wat koppel, echter met een té grote prop gaat het stroomverbruik behoorlijk omhoog en daarmee het opwarmen van de motor tot ongezonde hoogte.
Een goed werkende waterkoeling is dus een must.

Budget motoren:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-74-09XL 1900kv Brushless Inrunner $31.95

Iets beter, maar stroomvreters:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB45-08XL 1600kv Brushless Inrunner $46.20

De motoren met gesloten lagerschilden hebben enorm baat bij het boren van beluchtingsgaten hierin, een klein ventilatortje dat lucht door de motor heen blaast (of zuigt) zorgt voor extra koeling van de rotor,die anders vaak gevaarlijk dicht bij het demagnetiseren door oververhitting komt (been there, done that).

Binnen jouw budget zijn de mogelijkheden beperkt, maar dat had je zelf natuurlijk ook al ondervonden...

De HK-4015-1450KV is ook een optie, ik zou er wel een watergekoeld motorspant voor maken/kopen dan voer je altijd wat warmte af van de statorwikkelingen.
Zelf maken is eenvoudig:
full


Een plaatje 6 mm met iets meer materiaal aan de bovenzijde, zodat daar een gat van Ø3,2 mm geboord kan worden.
Beide einden opruimen tot Ø4 mm en er twee korte buisjes inlijmen met loctite.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat vind jij 'te klein'?

De Ø36 mm motoren met een lange can hebben behoorlijk wat koppel, echter met een té grote prop gaat het stroomverbruik behoorlijk omhoog en daarmee het opwarmen van de motor tot ongezonde hoogte.
Een goed werkende waterkoeling is dus een must.

met te klein bedoel ik letterlijk de maat van de motor.
ik had info gezocht over de maat van de boot en motor.

een 80cm boot heeft minimaal een 70mm lang en 36mm doorsnede.
en de motor in de kv klasse 1400 tot 1900 op een 6s lipo

Budget motoren:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-74-09XL 1900kv Brushless Inrunner $31.95


Iets beter, maar stroomvreters:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB45-08XL 1600kv Brushless Inrunner $46.20

De motoren met gesloten lagerschilden hebben enorm baat bij het boren van beluchtingsgaten hierin, een klein ventilatortje dat lucht door de motor heen blaast (of zuigt) zorgt voor extra koeling van de rotor,die anders vaak gevaarlijk dicht bij het demagnetiseren door oververhitting komt (been there, done that).

Binnen jouw budget zijn de mogelijkheden beperkt, maar dat had je zelf natuurlijk ook al ondervonden...

De HK-4015-1450KV is ook een optie, ik zou er wel een watergekoeld motorspant voor maken/kopen dan voer je altijd wat warmte af van de statorwikkelingen.

welke motor is de beste optie.
ik denk zelf de
hk-4015-1450 gezien het merk, maar mischien wel de minst sterkste.

Kb45-08xl
die had je me afgewezen met oog op de warmte en stroom verbruik.

KD36-74-09XL
over deze motor weet ik niets, ben hem wel tegen gekomen.
maar heb er verder niet naar gekeken.

mijn doel is nog niet om keihard te gaan, dat kan later wel als ik een beetje kan varen.
met de arrow heb ik ook weinig uurtjes mee weg heden en verlede.
het meest heb ik met mij airbootje met 3.5cc motortje erop gevaren
maar toen was ik 12 ofzo.
heb ik nog steeds een krome vinger zonder gevoel van over. :rolleyes:

als hij maar lekker goed door vaart (wel een beetje snelheid hoor)

kan ik een paar maanden klooien ermee en dan kan ik er altij een andere dure motor in doen.
weet natuurlijk ook helemaal niet of mijn bouwerk wel wat "waard" is in het water.

motortje wat dan overblijft kan ik altijd wel wat mee doen.


Een plaatje 6 mm met iets meer materiaal aan de bovenzijde, zodat daar een gat van Ø3,2 mm geboord kan worden.
Beide einden opruimen tot Ø4 mm en er twee korte buisjes inlijmen met loctite.

Groeten, Jan.

dat is inderdaad wel te maken ja..
gewoon een koelblokje maken, zo heb ik tijden geleden processoren ook gekoeld ;) en nou is waterkoeling hot bij tweakers :mad::mrgreen:.

bedankt voor de info alweer.

Groeten, Leon.
 
met wat kan ik het best de Wasabi "lamineren" ik heb gezocht op het forum maar kon niet echt iets vinden.

en ga ik straks info of een kantelkamer bij elkaar zoeken.
ik heb als wat foto's gezien van een Wasabi met kantelkamer. (dank je wel Jan)
dus moet wel goed komen. (denk ik)
 
Lamineren kan je met carbondoek en 24h00" Epoxy.

En dat Scorpion motortje is veel te klein voor zo'n grote boot....
Beter is een scorpion 3026.....Deze is er in 1600kv & 1900kv.
Heb er nu zo ééntje in een Hydroplane zitten & deze begint goed van ze'n plek te komen.Heb enkel kunnen testen op 4s , dus kwam 2s te kort.
Maar dat komt wel ok.
En de motor was amper warm na 5minuutjes varen met een 0ctura X442.
 
Back
Top