Wasabi 900 bouwen

Foto's zeggen meer als 1000 worden

IMG-3233-%5B1280x768%5D.jpg

IMG-3232-%5B1280x768%5D.jpg

IMG-3237-%5B1280x768%5D.jpg

IMG-3236-%5B1280x768%5D.jpg


ps, de turnfin zitten met de verkeerde schroeven.
ik heb alleen nog m5 en m6 rvs inbusjes.


Groet, Leon.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Ik zou het afgeschuinde deel van de turnfinnen doortrekken tot aan de romp, zó steken er twee 'emmertjes' onder de romp vandaan, dat geeft een 'interessant' vaarbeeld...

Groeten, Jan.
 
ik ben momenteel bezig met het bij elkaar zoeken van onderdelen voor dit bootje. zelf zat ik aan deze motor te denken:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : KD36-50-07S 5000kv Brushless Inrunner
nou wilde ik daar een 5000mah 7,4V lipo accu voor gebruiken.
maar past die setup een beetje bij deze boot of is die motor te krachtig?
ik ben nog op zoek naar een goede 120A esc, iemand enig idee waar ik een kan krijgen voor een goede prijs?
ik ben nieuw met brushless en lipo.
altijd met loodaccu's en borstelmotoren gewerkt.
ik hoor het graag...
 
Hallo David,

Voor een boot van 90 cm is de motor aan de kleine(korte) kant, als je 't mij vraagt, daarnaast is 2S wat weinig voor een boot van dat formaat, 4-6S past beter.
Op 2S is het stroomverbruik aanzienlijk (bijna 100A) met pieken die veel hoger zullen liggen.

Ook is 37000 rpm onbelast aan de hoge kant voor een 90 cm monohull; ik zou bij 28.000 - 30.000 toeren ophouden, anders moet je met onrendabel kleine propjes varen om het stroomverbruik binnen de perken te houden.

Voor de motor uit je link is een 120A regelaar wel het minimum, die moet dan wel watergekoeld zijn, anders zou ik het niet eens proberen...

Wat is je budget voor de aandrijving, als ik vragen mag?

Groeten, Jan.
 
Hmmzzzz..... Had toevallig pas nog een zelfde soort vraag aan Jan...

Ik kwam uit op de KD36-74-09XL + Seaking 180A op 4s .

Denk dat dat voor jou ook wel een redelijk begin is .
 
Jan, Dan zal ik de turnfins even aanpassen.

bedankt voor de tip.

Groet Leon.

Ps, Jan, Ik zit met die scorpion op ruim 40000 toeren onbelast (25.2v x 1600 = 40320) is dat niet een beetje overkill dan ?.
en een 6s 4900Mah 25c lipo is dit voldoende ?? (Burst rate: 37C (15sec))
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Je moet rekenen met 22,2V (6S) de piekspanning van een volle Lipo is zó weg.
Met wat rendementsverlies kom je op iets van 32000 rpm onder last, dat is vrij heftig, maar wel nog vaarbaar (het afstellen van zo'n set-up is soms lastig, kijk maar eens bij Jelmer met z'n X-Ray).

Groeten, Jan.
 
oke ik schrok al een beetje ;)

en die lipo waar ik het over had is deze goed genoeg.
want ik ben bijna klaar om te gaan testen.

Gr, Leon.
 
hallo jan,

bedankt voor je reactie!
ik zat te denken aan een ongeveer €100,- voor de aandrijving,
maar als ik je berichtje zo eens lees is dat veel te weinig geloof ik :D
 
Hallo Leon,

Die burst waarden komen uit de vliegerij, als je dat in een boot nodig hebt, deugt je set-up niet en is de lipo al oververhit.

Begin met en kleine prop en controleer na korte runs (2 minuten) hoe warm alles wordt, vóór je de volgende maat prop neemt.

Groeten, Jan.
 
Jan, dat is dan duidelijk (die burst waarde) wordt dan even testen met die lipo.

dankje.
Gr, Leon


hallo jan,

bedankt voor je reactie!
ik zat te denken aan een ongeveer €100,- voor de aandrijving,
maar als ik je berichtje zo eens lees is dat veel te weinig geloof ik :D

nou het kan wel hoor..
mijn motor kost 59.- (in nl)en daar zou hij goed mee kunnen varen.
regelaar 200a koste me 33.- als ik het goed heb (uit hk)
deze moet ik alleen nog voorzien van waterkoeling.

dus het is mogelijk maar je heb dan wel dure lipo's nodig 6 cellen.
 
Die heb ik via ebay gekocht.
maar ik kan je die verkoper zijn mail geven en dan gewoon vragen wat het je kost.

let wel deze moet je ombouwen om er gebruik van te maken.

en hij heeft een 5a bec en geen achterruit.
beetje link bij speedbootjes, trek je hem zo de plomp in ;)


waar heb je, als ik vragen mag die regelaar dan zo goedkoop vandaan gehaalt, heeft die wel BEC en een achteruit?

Beste Jan, ik heb je advies op gevolgt en de turnfins aangepast.

IMG-3242-%5B1280x768%5D.jpg


Heb ook de boot op de weegschaal gehad.
en hij weegt met ontvanger, servo, esc en lipo 2330 gram
moet alleen nog een stuurstangje in komen en een servo houder.

Groeten, Leon.
 
hallo Jan,
bedankt voor je reactie!
ik zat te denken aan een ongeveer €100,- voor de aandrijving,
maar als ik je berichtje zo eens lees is dat veel te weinig geloof ik :D

Hallo David,

Leon heeft je al verteld wat 'ie betaald heeft voor z'n motor en regelaar, maar daarmee heb je nog geen watergekoelde motor en regelaar (de regelaar heeft Leon uit elkaar gehaald en die wordt 'gecustomised' van waterkoeling voorzien.

Een vergelijkbare motor met die van HC is deze:
http://bidproduct.com/part/Product_view_BRUSHLESS MOTOR_235.html
De 1845KV uitvoering op 4S geeft je 27000 rpm onbelast en trekt 74A (als piek door de fabrikant aangegeven, in de praktijk is het gemiddelde lager en de piek bij het wegvaren en accelereren na een bocht iets van 100A+, e.e.a. afhankelijk van de set-up en de gekozen prop).

De 1660KV op 5S geeft je 30.000 rpm onbelast, met een lagere gemiddelde stroom.

De 1510KV op 5S geeft je 27900 rpm onbelast en weer een lagere gemiddelde stroom.

De 1386 op 6S geeft je 30.000 rpm onbelast en je raad het al, weer een gemiddeld lagere stroom.

De keuze die je maakt is een hoogstroom toepassing (laag voltage, hoge stromen) of een hoog voltage toepassing (met lagere stromen).
Beide hebben vóór- en nadelen (6S weegt meer dan een 4S), je hebt een regelaar nodig, die de stromen aankan, vooral bij de hoogstroom variatie.

Als je voor die €100,00 ook de schroefas en het roer meerekent (want dat is ook aandrijving) dan heb je gelijk en zit je te laag met je budget.

Groeten, Jan.
 
Jan, ik heb de boot op de weegschaal gehad en ik kom op 2330gr vaarklaar gewicht
is dit goed ?

En David, nog steeds intresse in het email adres.
zou het ook voor je kunnen vragen scheelt misschien wel.
ik heb er een tweede bij hem besteldt en die was nog goedkoper :)

ik hoor het wel..

Groet, Leon.
 
Back
Top