Sorry hoor ,maar dit misverstand duikt iedere keer weer op:
Ten eerste een modelvliegtuig is een ''echt'' vliegtuig dat echter vanuit een andere uitgangspositie wordt bestuurd dan een bemand vliegtuig. een modelvliegtuig verdiend daarom zijn eigen argumenten qua bedieningsvoorkeuren.
Dat de besturing dan toch overeen moet komen met die van een bemand vliegtuig slaat in beginsel nergens op.
Verder is het sturen met een stick op een doosje met elektronica voor je buik echt iets anders dan zittend achter een full grown stick.
Verder zijn moderne sticks in het algemeen duidelijk gescheiden qua functie door de constructie stick met stuurwiel on top.
Dit is een totaal ander manier van aanvoelen van de besturing.
Laten we dan wel weer het voetenstuur buiten beschouwing dat dan weer tegengesteld aan de mandragende wereld op de andere stick wordt gezet.
Gas met de linkerhand: gas wordt in een mandragend vliegtuig niet gegeven door een life handle maar door een gasstick die van stand wordt veranderd en dan vast blijft staan.
Overigens is dit bij modelvliegtuigen nu net een bron van ellende dat we daar ineens gas als een auto willen geven.
(ja ik weet wel: modelvliegtuigen worden dikwijls vermomd als vliegtuigen uit de mandragende wereld en dan schaalmodel genoemd, maar vliegtechnisch heeft dat geen enkele betekenis)
Dan is:
Wel heel erg makkelijk.
Natuurlijk moet iedereen lekker zelf weten welke mode zijn voorkeur heeft .
Dat er voor bepaalde manieren van vliegen en typen vliegtuigen er wel argumenten zijn voor de een of andere mode zonder dat dat nu de doorslag hoeft te geven mag iedereen ook voor zichzelf uitmaken.
Ik geef alleen maar aan dat de referenties naar ''echt'' op meerdere fronten op een misperceptie berusten.
Ok goed dan, je vraagt er zelf om:
"Sorry hoor ,maar dit misverstand duikt iedere keer weer op:"
Is jouw reactie op "Zoals ik de knuppels bedien komt het meeste overeen met een echt vliegtuig.
Daar stuur je ook hoogte en rolroeren met samen een knuppel en geef je gas met je linkerhand."
Wat hij schrijft is volledig waar. Dus niks geen misverstand
"Ten eerste een modelvliegtuig is een ''echt'' vliegtuig dat echter vanuit een andere uitgangspositie wordt bestuurd dan een bemand vliegtuig."
Is niet waar. Uitgangs positie is in beide gevallen
EXACT het zelfde: genoeg lift creëren om de zwaartekracht tegen te gaan en genoeg voortstuwingsvermogen om de weerstand tegen te gaan. Dezelfde natuurkundige wetten gelden voor model en "echt" vliegtuig. (Je zegt zelf terecht dat een model een "echt"vliegtuig is!) (het enige wat anders is: is de lokatie van de bestuurder, maar dit maakt voor de feitelijk besturing van het vliegtuig helemaal NIETS uit. (ook niet als het (model) vliegtuig naar je toe komt!!! Rechts rollen is ALTIJD rechts rollen, ook al komt het vliegtuig naar je toe of vlieg je inverted. (dat is goed luchtvaart Nederlands voor "onderste boven") (het "lijkt" er misschien anders uit te zien, maar is in WERKELIJKHEID toch echt niet zo!)
"Dat de besturing dan toch overeen moet komen met die van een bemand vliegtuig slaat in beginsel nergens op."
Dat beweert diegene op wie jij reageert ook helemaal nergens in zijn post! (lees er maar op na)
"Verder zijn moderne sticks in het algemeen duidelijk gescheiden qua functie door de constructie stick met stuurwiel on top.
Dit is een totaal ander manier van aanvoelen van de besturing."
Hij had het over een (stuur)knuppel, en dan gaat het dus NIET over een yoke.
"Laten we dan wel weer het voetenstuur buiten beschouwing dat dan weer tegengesteld aan de mandragende wereld op de andere stick wordt gezet."
In de "mandragende wereld" zit je voetenstuur natuurlijk helemaal niet op dezelfde stick. Maar op de bodemplaat van je cockpit.
"Gas met de linkerhand: gas wordt in een mandragend vliegtuig niet gegeven door een life handle maar door een gasstick die van stand wordt veranderd en dan vast blijft staan."
Wat is een "life handle"? (zou overigens live handle moeten zijn, (1 letter verschil, maar is een totaal andere betekenis!) maar dan nog begrijp ik het niet). Gas stick op je zender wordt ook van stand veranderd, en blijft dan toch ook in die stand staan. (en niet dmv veer terug in middenstand wanneer je 'm los laat...)
"Overigens is dit bij modelvliegtuigen nu net een bron van ellende dat we daar ineens gas als een auto willen geven."
Wie zijn we? Ik ken werkelijk niemand die dat op die manier wil. Ik ken wél nieuwe model vliegers die juist de
bocht besturing als bij een auto/boot willen doen. (namelijk na inrollen van het vliegtuig de stick niet terug naar neutraal omdat je bij een auto ook zolang je de bocht wil volhouden het stuur gedraaid laat...)
"Ik geef alleen maar aan dat de referenties naar ''echt'' op meerdere fronten op een misperceptie berusten."
Het berust helemaal niet op een misperceptie! Integendeel! (maar daar kan je waarschijnlijk pas aan relateren wanneer je zelf 1:1 vliegtuig ervaring hebt opgedaan...)
Bottom line:
Idd moet iedereen het lekker zelf weten, (dat had je helemaal goed!

)én er zitten aan beide modes zowel vóór- en nadelen.
(Het is, ondanks dat het misschien wel zo overkomt, allemaal niet afzeikerig bedoeld, sorry daarvoor.)