Wat kan er allemaal anders aan de esky :D

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door dutchhelipilot, 23 feb 2005.

  1. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Remco,

    Ik heb wel het idee dat het een beetje strakker vliegt met de hardere damping,alleen de staart heeft zo z'n kuren.
    De damping heb ik strakker gekregen door tegen die rubber O-ringen aan elke kant 2 revetjes te plaatsen.

    Wat ik ook merkte,als ik uit een bocht kom wil ie altijd achterover hangen.
    En Het vermogen leek ook stukken minder dan ik gehad heb,ik had bijna volle pitch om op dezelfde hoogte te blijven :|
    uiteindelijk heeft ie wat schade opgelopen omdat ie geen power had om te klimmen nadat ie iets te hard zakte...

    Toen ben ik maar verder gaan vliegen met de shockies(ook allemaal kapot aan het einde van de dag... :help: )

    Groeten,
    Marcel
     
  2. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Oke, het propje vast lijmen maar hoe, en hoe krijg je hem er dan weer af :?, heb er nu al 3 om zeep geholpen.
    Dus wil niet hebben dat als ik er weer een breek ik hem er niet meer af krijg. En hoe voorkom ik dat de ca tussen de messing lager loopt :?

    Moet zeggen dat ik verder een schade vrij dagje in Eibergen met de (orginele) Esky achter de rug heb. En ben aardig met het ding aan het vliegen geweest. Hopelijk heb ik dit weekend mijn Razor, andere staartmotor zal niet lukken voor het einde van de week ben ik bang voor.

    Maar je weet het niet.

    gr Remco
     
  3. $olo

    $olo Guest

    voor je het propje er terug op zet ff het asje bewerken met een tang dan heb je ca meer grip
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik boor het propje altijd op met een 2mm boortje. Gewoon boortje in de hand houden en het propje er op draaien. Dan schuift hij beter over het asje.
    Drupeltje CA op het asje en de prop er op schuiven.

    Krijg je er weer prima vanaf hoor. Gewoon met een schroevendraaier tussen de motor en het propje wiggen.
     
  5. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.243
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb mijn E-prul dan wel niet meer maar heb de volgende mededeling voor jullie.

    Ik was laatst samen met Rich bij Jo in Belgie, en hij had de kop strakker gemaakt door inplaats van 1 o ring 2 o ringen in de kop plaatsen aan iedere kant. Ik moet zeggen het was inderdaad een hele verbetering.

    Ik denk dat je ze zo kan bestellen of misschien een winkel in de buurt die die kleine dingen heeft.

    Succes,

    Dennis
     
  6. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Jo gebruikte ook gewoon de STANDAARD staartmotor met een ehm, klein gyrootje... ehm SMM gyro ofzo stond erop :oops:

    Dit geheeltje had hij afgeregeld in zijn zender en vloog WEL goed :p (het was nogsteeds geen R90 maar al een hele verbetering van standaard... naar het schijnt)

    Cheers,

    Rich 8)
     
  7. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    @ dutchhelipilot

    waar heb jij die motor en die regelaar besteld ?
    bij deeteenterprises?
     
  8. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
  9. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Nieuwe kansen nieuwe ronden

    Jawel mijn motors zijn binnen, binnen een week :D

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een razor 350 met een Castle Creations Phoenix 10 voor de main motor

    [​IMG]
    Een FeiGao 4100Kv met Castle Creations Phoenix 10 voor de tail motor

    Na de regelaars geprogrammeerd te hebben met de Phoenix PHX link

    Main Motor

    Cutoff Voltage: 9V
    Cutoff Type: Soft Cut off
    Brake Type: No Disabled
    Throttle type: Fixed (als je een computer zender gebruikt kan je natuurlijk de governor (high) mode gebruiken).
    Soft Start: Softest
    Motor timing: Standard Advance
    Current Limiting: Insensitive
    PWM Freq: 13 kHz

    Tail Motor

    Cutoff Voltage: 9V
    Cutoff Type: Soft Cut off
    Brake Type: No delay hard
    Throttle type: Fixed
    Soft Start: Fast
    Motor timing: Standard Advance
    Current Limiting: Insensitive
    PWM Freq: 13 kHz

    Dit gaat prima met die PHX link, en een stuk makelijker dan met de sticks. Ook doe je met die link meteen de laatste software in de controller plaatsen (van v1.021 naar v1.11)

    Het tandwiel van de standaard motor op de razor geplaatst. Dit past zonder problemen.
    Ik heb geen trekker, dus ik heb het tandwiel ondersteund met een tang ( tang op de as onder het tandwiel) en met een klein spijkertje en een hamertje er uit getikt. (sorry vergeten foto's te maken).

    De motor past perfect op de plaats van de standaard motor, hij is kleiner dus je hebt ruimte genoeg.


    Dan de staart dat is een stuk anders.

    Je moet dus drie draden hebben ipv 2. Ik heb een draad er uit getrokken
    en op de overgebleven draad 3 nieuwe (modeltrein) draden gesoldeerd.
    Dan voorzichtig het overgebleven draadje door de staartbuis heen getrokken en zo weer 3 nieuwe draden voor de staartmotor

    [​IMG]
    [​IMG]

    De boel weer vastgezet met bindbanden en opgelast en geisoleerd met krimpkous.

    [​IMG]

    Even in huis getest en jawel de main rotor de verkeerde kant op natuurlijk. Dat was vroeger een probleem, werd weer solderen. Nu niet meer. De controller aan de computer, de reverse funktie aangezet en klaar :D, lang leve de techniek.

    [​IMG]

    En nu wordt het ding wel hightech. 300 euro electronica :oops: in een heli van 89 :oops:

    Nu hopen dat hij leuk vliegt, morgen in Markelo :?

    gr Remco

    Met dank aan Michel Satoer voor de nodige instellingen.
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    ben erg benieuwd naar het vermogen :) Als hij nu meer 3D wil neem ik Dragonfly 22A scheelt me een dure staart motor combi ;)
     
  11. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Nou gisteren gevlogen in Markelo.

    Hij vliegt nu perfect. Wat een power, hij gaat als een raket de lucht in.
    We een nadeel (omdat ik eigenwijs met die orginele zender blijf vliegen) kan ik niet gebruik maken van de governor mode van de Phoenix 10. Omdat het ding geen autorotatie lager heb, merk je dat de motor heel erg remt als je snel naar beneden komt.

    Ik moet wel zeggen dat de gyro daar totaal geen probleem mee heeft, hij blijft zo strak staan als wat.

    Hij maakt wel indruk hoor, als je de staart zo hoort blazen :D, de head speed is volgend mij niet veel hoger dan de originele setup. Maar dat is niet gemeten, puur op gehoor en wat je ziet.

    Is de investering het waard...... Ik denk het wel , het is wel een hoop geld maar in de volgende micro zet je de boel gewoon over. Dus het is geen geld dat je weggooit.

    Wel heb ik gisteren tot 2 keer toe een storing gehad waardoor de regelaar uitschakelde :? Een BEC lockout was het niet, want de staart bleef gewoon werken en de regelaar van de main is de BEC. Bij de 3e vlucht heb ik ruim 10 min gevlogen zonder enig probleem. Dus ik houd het maar op storing.

    Stoom verbruik is niet meer dan de originele setup. 10 minuten vliegen en je kan 700 mAh in de accu laden. Dus de 20 minuten ga je makelijk halen op een 1800 pakket.

    gr Remco
     
  12. 1 tipje Remco, Ik zou die regelaars niet zo rechtsreeks tegen de ontvanger tapen, das vragen om storingen...

    En ook de gyro niet te dicht bij de hoofdmotor, maar dat kan ik op de foto's niet goed zien :wink:

    Niels
     
  13. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Maar weer eens aan het prutsen geweest met het ding.

    Veel gelezen en inmiddels ontdekt (was ook al gepost door Niels) dat die uitval van de Phoenix wel vaker voorkomt door spickes/glithes.

    Een van de oorzaken is het te dicht bij je ontvanger plaatsen van de regelaars.

    Dus vandaag maar een constuktie gemaakt om de regelaars naar achteren te verplaatsen.
    Een balsa blokje met dubbelzijdig tape op de nick servo en daar een klein balsa plankje op groot genoeg voor de twee regelaars.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook heb ik nog twee glitch redusers besteld ( http://www.dionysusdesign.com/glitch_reducer.shtml ) om zo zeker te zijn dat ik geen pieken meer naar die regelaars stuur.

    Inmiddels ben ik er namelijk achter dat die ontvanger niet een standaard ppm ding is. Een futaba ontvanger doet het niet op de zender en de ontvanger niet op mij fc18.

    Rare is wel dat ik eigenlijk alleen maar binnen last heb van die uitval.

    Laten we hopen dat met deze aanpassen het helemaal goed is. Ik moet wel zeggen dat het perfect vliegt nu. Voldoende power ook voor buiten, zelfs met een beetje wind.

    Ik houd u op de hoogte

    PS Niels de gyro zit voorin bij de ontvanger
    [​IMG]


    gr Remco
     
  14. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Nieuwe info:

    Vandaag indoor in Eibergen geweest:

    Ik heb met de regelaars maar een keer een storing gehad, het verplaatsen verminderd de storing dus wel maar verhelpt het niet helemaal. Ben wel redelijk ver weg geweest met het ding. En dat levert geen storing op.
    De uitval die ik had was vlak voor me, dus afstand heeft niet echt invloed lijkt het.

    Hij vliegt er perfect, ik durf met dat ding meer dan dat ik met de raptor durf , maar dat zal wel omdat crashed er eigenlijk niks of weinig gebeurd.

    Stroom verbruik.... ruim 10 min vliegen kost ongeveer 900 mA

    Dus ik schad het stoomverbuik op een kleine 5 A continue. Dat is minder dan met de standaard aandrijving.

    Is het de investering waard Ja denk het wel de motor's gaan niet kapot en zet je zo over in een volgende indoor. De esky gaat nu als de brandweer, dus ik hoop er ook van de zomer veel plezier buiten mee te hebben.

    Ik heb het afgelopen donderdag nog ervaren, was op tijd thuis, ff de esky pakken en een kwatiertje vliegen. Ik heb er straks twee paketten bij, dus s'avonds als de kids in bed liggen nog even een half uurtje vliegen, je hoeft niet ver weg een weilandje of speelveldje is groot genoeg.

    Ook helpt dit ding me over een aantal angsten heen, bepaalde dingen die ik op de sim wel kan, durf ik in het echt niet en ik praat niet over 3d, maar gewoon van links naar recht nose in. Met de raptor lukt me dat gewoon simpel weg niet, waarom weet ik niet, zal wel verstokte crash angst zijn ofzo. Met dit ding kan ik het nu wel redelijk, dus hoop dat ik het straks met de raptor ook durf/kan.
    S'avonds vliegen kom ik normaal niet aan toe, eer ik de boel hier op de rit heb is het half negen en is de brandstof s#%$ (censuur) inpakken niet echt meer nutig. Oke ik heb straks ook de eolo, dus die zal s'avonds wel een keer meegaan.

    Nu wachten op de glitch redusers en hopen dat die uitval dan helemaal over is.

    gr Remco
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    gewoon een mind block remco, als je het met zo'n kleine heli kan, dan lukt het zeker met de raptor, bij een kleine heli moet je veel meer sturen, als je dat kan lukt het met een grote zeker :D
     
  16. RCC

    RCC Guest

    Vraagje:

    Ik heb om uit te proberen een setje kunsstof Trex bladen gekocht, en heb deze op mijn Esky 3D gemonteerd. (ringetje erbij en paste prima)

    Deze bladen zijn echter 29 cm, maar kunnen er wel op omdat ik een DD hat motortje erop heb zitten.

    Heb em enkel nog ff proef laten draaien en het staartje blijft op zijn plaats, echter als ik hem in mijn hand laat optoeren lijkt het net of het sturen minder effect heeft, kan dit kloppen. (maw moeten er ook grotere paddles op dan)

    Kun je trouwens uberhaubt zomaar een redelijk slag grotere bladen op een heli zetten of gaat dit problemen geven.

    Moet ook ff melden dat ik extra rubbers tussen de bladegrips en de hub heb gezet, waardoor de speling van de bladen iets minder werd.

    Bij een kleine test in de woonkamer kwam hij wel heel rustig en stabiel omhoog, echter langzaam naar links en op het tegensturen reageerde hij mij iets te langzaam, dus maar snel weer aan de grond.

    Zit nu op iets windstiller weer te wachten, zal dan buiten ff testen.

    Groet Rob C
     
  17. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Vanmiddag weer gevlogen met aardig wat wind, en zelf dan vliegt hij leuk, de gyro moet hard werken maar dan doet hij ook wat voor zijn geld.

    En geen uitval meer gehad dankzij de glitch reduser (denk ik).
    ( http://www.dionysusdesign.com/glitch_reducer.shtml )

    [​IMG]
    [​IMG]
    (Er zitten inmiddels krimpkousjes omheen maar dat is niet handig voor de foto)

    Helaas sloeg het nootlot toe, ik raaktje hem kwijt (mijn eigen duimen) en kon toen kiezen tussen laten vallen of een boom, heb hem met de motor uit laten vallen.

    Schade op eerste gezicht niks (vrije val van ca 4 meter) maar bij nader onderzoek is de as door het tandwiel heen gebroken

    [​IMG]

    Maar goed schade 5 euro en een uurtje werk.

    gr Remco
     
  18. Marcel

    Marcel

    Lid geworden:
    23 jun 2003
    Berichten:
    3.070
    Locatie:
    Tilburg
    Een uurtje werk om zo'n hoofd-asje te vervangen???
    Dat kan toch in een paar minuutjes Remco bij de E-sky :wink:

    Groeten,
    Marcel
     
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ongelofelijk Remco. :roll:
    Hoeveel van die dingen wil je hebben voor de helft van de prijs?
    Er zit hooguit voor de show een spoeltje en of condensatortje in.
    Wat een prul!
    Ja en zonder het in mijn handen te hebben gehad, durf ik dat te zeggen. :cry:
    Maar ja het geloof is vaak al heel veel :roll:
     
  20. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    @Marcel

    Probleem was dat de lagers, en de mast, niet over de as meer wilde, de gaten waren beschadigd op de as. Ik heb dus de as moeten doorslijpen, maar omdat de as niet meer in het tandwiel vastzat was dit een lastige klus je kon hem niet goed vasthouden.

    Ik heb het met je eens normaal is het veeeeel korter.

    @Erwin.

    Er zit een chip op en niet alleen een spoel en een condensator, Het ding heeft ook een resolutie van 800 stappen dus ik denk dat ze het signaal digitaal maken en dan de goede pulsen weer analoog terug zetten.
    Vraag me ook niet hoe het precies werkt maar ik heb er veel positiefs over gelezen en zo duur zijn ze niet.
    Ook houdt het de laatste puls vast als hij storing heeft net als een pcm ontvanger.

    gr Remco
     

Deel Deze Pagina