Wat kan er gebeuren als je chinese rommel koopt....

Het lijkt of dat ook hier mensen denken dat CE een externe keuring is.
Een ce keuring doet een fabrikant gewoon zelf en garandeert hiermee dat het product veilig is en aan de Europese ( veiligheids- ) eisen voldoet.
citaat www keurmerk.nl :Voor producten waarvoor een EU richtlijn volgens de "nieuwe aanpak" bestaat, geldt de verplichting van de CE-markering. Met de CE-markering geeft de producent aan dat het product voldoet aan de eisen van veiligheid, gezondheid, milieu en consumentenbescherming, zoals gesteld in de van toepassing zijnde EU richtlijnen.

Keurmerkinstituut - Keurmerkinstituut

Ik heb het hier al heel wat keren gepost: onze zenders zijn een uitzondering omdat ze behoren tot de groep 'verhoogd risico', waarbij men verplicht is een 'notified body' in de arm te nemen om de keuringen te doen m.b.t. het afstralingspatroon. Het nummer van het desbetreffende keuringsinstituut staat dan ook op de CE-sticker en/of in de handleiding. Dat de zender uit de startposting in beslag is genomen, zal ongetwijfeld te maken hebben met ontbreken van zo'n keuringsrapport.

En helaas is de kans groot dat de kwaliteitsspullen het onderspit gaan delven tegenover de massa aan goedkope klonen, en vanaf dat moment is er echt geen enkele reden meer voor een chinees om nog te proberen kwaliteit te produceren. De geschiedenis herhaalt zich... (ze moet wel, de mensheid weigert te luisteren)

Groet, Bert

een mooi voorbeeld hiervan, is wat 'Schlüter' overkomen is: de reeks van Heli's die verdeeld werden door Robbe, van de uitvinder van de modelheli zelf... je moet maar eens een Millennium of een Futura in elkaar gezet hebben, om't verschil te kennen.....nee, daar kan zelfs een originele T-rex niet aan tippen, laat staan een kopij....

W.

doe mij maar een zender van 800 euro die een CE keurmerk en zich zelf al heeft bewezen en niet door een koreaantje is inelkaar gezet die toevallig zijn norm van 109234 stuks per uur moest halen

Tjah........ Ook die zender van 800 euro is door zo'n Koreaantje in elkaar gezet....

Uiteindelijk komt het spul daar gewoon vandaan , er zijn alleen wat verschillende niveau's van kwaliteitscontrole.

Zouden Koreanen ook aan modelvliegen doen? Dan wordt het pas echt link..
(met hun zelf in elkaar geklooide spullen)

Ik zeg dit omdat het mij opvalt dat er heel veel over de kwaliteit van materiaal gediscussieerd wordt en veel minder over bijvoorbeeld een gestructureerde werkwijze tijdens het prepareren van een model op het veld, het op de juiste manier opladen van accu's en controleren daarvan, het onderhoud van materiaal en het testen of alles nog aan de originele kwaliteit voldoet enz.

Bijna alle crashes die ik zie komen door domme menselijke fouten en zelden door een slechte kwaliteit van een onderdeel zelf.

Kwaliteit kopen vind ik altijd verstandig (weatronic fan), maar het grootste deel van de kwaliteit van het geheel bepaal je zelf.

Ik kan een eind met je mee gaan Bert, maar dit geloof ik niet. Er zal altijd een markt voor kwaliteitsprodukten zijn. Al is het alleen maar dat als die wegvallen, er niets meer te klonen valt........
De geschiedenis zal zich wellicht herhalen, ja. Zoals Peugeot en Citroën nu Japanse klonen op de markt brengen.....

Groet,

Ad

Zie ook post #65.... het is al MEERDERE keren gebeurd, niet alleen in de modelbouw....

Dacia komt op, maar Saab is in de problemen.
Indian (Amerika, motorfietsen, die....) zijn niet vanwege gebrek aan kwaliteit ten onder gegaan. Harley bestaat nog maar dat had meer met emoties te maken dan met de pure kwaliteit, want zo geweldig is Harley ook niet (en nooit geweest).
En noem zo de merken maar op die kwalitatief goed spul produceerden maar daar ook een hoge prijs voor vroegen en dus ten onder gingen, en het overleven van de lager geprijsde maar ook kwalitatief mindere merken.

Er zal altijd een markt voor top-end radioapparatuur blijven bestaan, alleen of het dan nog geproduceerd word?
Kijk eens naar de Spectrum dX8i.... ontelbare fouten, maar het verkocht als warme broodjes.... vergelijk dat eens met de Futaba FX 30/FX 40.... Uitstekend spul maar op de kleinste slakken werd zout gelegd en je ziet ze bepaald niet op ieder vliegveld....
Wat is er over gebleven van bijvoorbeeld de zenders van Simprop? Graupner/Grundig?
Er zal ook altijd een markt voor conventionele houtbouw modellen zijn: de vraag is alleen, of die markt groot genoeg zal zijn om de producenten van zulke kits bestaansrecht te bieden.

Nee hoor, zolang het overgrote deel van de consumenten alleen maar blind voor de laagste prijs gaan, zal dit soort verschijnselen zich steeds opnieuw als een soort cyclus blijven herhalen.
En die drang naar goedkoop geldt overal: we brengen liever de auto 3 x naar de goedkope garage voor 300 euro per keer, dan 1 keer naar een "dure" garage voor 600 Euro.... Zo zit "de mens" in elkaar, en zo zal het altijd blijven gaan.

Er komt vanzelf wel weer een goed merk op de proppen, daar ben ik van overtuigd, maar er zal eerst even een periode zijn waarin het allemaal wat minder is.... Eerder zal "de massa" geen geld over hebben voor de "betere kwaliteit"..... En die massa, dat zijn alle mensen die op dit moment "geen dief van hun eigen portemonnee" willen zijn (hoor ik ook soms bij hoor, geen beschuldigende vinger, eerder een nuchtere constatering).

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
(met hun zelf in elkaar geklooide spullen)

Ik zeg dit omdat het mij opvalt dat er heel veel over de kwaliteit van materiaal gediscussieerd wordt en veel minder over bijvoorbeeld een gestructureerde werkwijze tijdens het prepareren van een model op het veld, het op de juiste manier opladen van accu's en controleren daarvan, het onderhoud van materiaal en het testen of alles nog aan de originele kwaliteit voldoet enz.

Bijna alle crashes die ik zie komen door domme menselijke fouten en zelden door een slechte kwaliteit van een onderdeel zelf.

Kwaliteit kopen vind ik altijd verstandig (weatronic fan), maar het grootste deel van de kwaliteit van het geheel bepaal je zelf.

Ware woorden en toch een heel rare gedachtengang: die chinezen en koreanen kunnen prima kwaliteit leveren, zolang jij en ik daar maar voor willen betalen. Net zo goed als dat een West-Europese fabrieksarbeider precies die kwaliteit levert als waar de klant voor wil betalen.

Daar van uitgaande, zal een koreaanse of chinese modelbouwer dus net zulke goede of slechte modellen in elkaar zetten als jij en ik dat doen.

Dus je laatste zin is op heel veel verschillende manieren waar: die kwaliteit bepaal je zelf. Alleen het mechanisme waarlangs we met zijn allen die kwaliteit bepalen, dat ligt niet zo simpel als bij de individuele modelbouwer, of dat nou een Chinees, Koreaan of West-Europeaan is

Groet, Bert

Dat hoop ik....

want wat ik bedoel te zeggen, is dat het niet aan "die Chinezen" of aan hun "goedkope rommel" ligt, maar aan onszelf als "prijsbewuste" (beter: koopjesbeluste) consument....

en die stellingname neemt denk ik niet iedereen mij in dank af, danwel wil men dat vaak niet inzien.

Groet, Bert

(met hun zelf in elkaar geklooide spullen) ...
De (zuid) Koreanen kan je niet vergelijken met de Chinezen ... en aan modelvliegen doen ze zeker ... Hitec is Koreaans de eerste echte LiPo's kwamen van Kokam ook uit Korea dus ... bekende merken Samsung, LG, Hyundai, DeWoo, Kia etc. etc. ... het merendeel van de Koreaanse producten zijn van hoge kwaliteit ... en Korea heeft nog steeds de hoogste glasvezel-tot-in-de-meterkast dichtheid ter wereld ... dus ook daarin lopen ze zeker niet achter ...

En geloven jullie nu allemaal werkelijk dat er een verschil is in de 'chinese rommel' die jullie niet willen kopen, en de pure duitse, franse, US, ... europese kwaliteit die je wel koopt?

Die chinezen passen hetzelfde reference design toe dat door alle anderen wordt gekopieerd van de diverse chip fabrikanten. ER IS DUS GEEN VERSCHIL.
De printplaten worden in China gemaakt, bestukt, getest, ge-assembleerd, gecontroleerd, getest, en ingepakt. Het uurloon van een Chinees is gewoon 10 ... 50x lager dan in US of EUR.

Jullie kunnen hier wel allemaal gaan lopen mekkeren over Chinese troep en namaak, maar realiseer je wel ff dat bijna alles van de gerenommeerde merken daar ook vandaan komt. Het enige verschil is dat je dan nog ff gigantisch veel geld betaalt voor de tussenhandelaren. Dan geeft ik het liever rechtstreeks aan een Chinees. Let wel, ik koop vrijwel nooit Chinese namaak, ik koop het meeste van zelfstandige innovatieve Chinese bedrijven die zelf hun spullen ontwikkelen, zoals Hobbywing, FlySky enz.

In een ver verleden heb ik stage gelopen bij een B&O winkelier en oa. aan div. merken reparaties verricht. Nu maakte B&O veel gebruik van Philips ontwerpen tot complete printplaten. Daar waar in een CD speler Philips standaard opamps gebruikte had B&O ruisarme opamps, waar Philips standaard elco's gebruikte had B&O golcaps en in TV's om de beeldbuis aan te sturen had Philis een zooi onderdelen weg gelaten omdat het zo ook werkte en had B&O alles bestuukt zitten.

Bij B&O betaalde je wel wat meer maar je kreeg er ook wat kwaliteit en levensduur voor terug ondanks dat de originele fabrikant er andere gedachtes op na hield.

Dit zijn allerdaagse zaken, de opdrachtgever bepaalt en betaalt en dat kunnen hogere eisen zijn dan wat de fabrikant zelf hanteert en met die Chinesen met hun Duitse klanten speelt natuurlijk de CE eisen hierin een rol.....

@ Rolf, @ Lubcra:

Zucht.... vooral die stelling volhouden jongens....

Het halve draadje staat vol met opmerkingen dat die chinezen echt wel kwaliteit KUNNEN leveren zolang je er maar voor betaalt (net zoals jij een hogere prijs zou vragen als jij iets met hogere kwaliteit moest fabriceren), en dan kom je er weer mee aanzetten dat er geen verschil is....

Mogelijk niet in de chips, mogelijk niet in het ontwerp....

Maar WEL in de assemblage. Het in elkaar zetten is niet duur: een chinees werkt voor kwartjes en dubbeltjes.
Kwaliteits controle is dat wel, want tijdrovend, en QC betekent ook uitval, dus verhoging van de stuksprijs: als je 100 stuks van "iets" fabriceert en 50% komt niet door de QC, dan zal het logisch zijn dat met exact dezelfde productiewijze de stuksprijs minimaal twee keer zo hoog komt te liggen als wanneer je de QC overslaat en alle exemplaren, kapot of niet, de markt op schiet. de kosten van QC drijven de stuksprijs nog wat verder op....

En jij koopt het dan toch wel, want er is "GEEN VERSCHIL".....

Lekker naief....

Of denk je dat een fabrikant die artikel X voor een tientje per stuk op de markt kan zetten zonder uitval, die stuksprijs blijft hanteren als QC er een bepaald percentage uit laat vallen? Tuurlijk niet, want ook de productie van die afgekeurde exemplaren moet wel betaald en terugverdiend worden.

Dus je geeft je centen liever aan een zelfstandig chinees bedrijf.... enig idee wat een chinees zonder zakelijke banden met buitenlandse bedrijven aan QC doet? Heel simpel, en letterlijk waar: als een onderdeel van bepaalde specificaties moet zijn, dan schrijft, stickert of print hij dat er gewoon op, en dan "staat het er toch op? kijk maar!" simsalabim, opeens voldoet dat onderdeel aan de hoogste specificaties... Zo simpel is dat, want de enige "kwaliteitscontrole" waar een chinese producent zich aan onderwerpt, is die van de verkoopcijfers. Als het product verkoopt, is het blijkbaar goed genoeg. En als het maar goedkoop genoeg is, kopen wij het wel, en zo is precies het cirkeltje rond.

Ik heb er persoonlijk totaal geen moeite mee dat de spullen van Venom, Graupner, Futaba, noem het maar op, in China geproduceerd worden. Het enige waar ik per sé op sta, is dat die respectievelijke merken een gedegen quality control afdwingen. Daar betaal ik voor, en dat doe ik zonder klagen. Liever dat dan de gok van een sterk gelijkend product maar zonder quality control....

Groet, Bert

Dat hoop ik....

want wat ik bedoel te zeggen, is dat het niet aan "die Chinezen" of aan hun "goedkope rommel" ligt, maar aan onszelf als "prijsbewuste" (beter: koopjesbeluste) consument....

en die stellingname neemt denk ik niet iedereen mij in dank af, danwel wil men dat vaak niet inzien.

Groet, Bert

Dit is het beste antwoord op de suggestieve titel die de xenofobe topic starter gebruikt.

brutus;2463976Ik heb er persoonlijk totaal geen moeite mee dat de spullen van Venom zei:
Bert,

net mijn idee........

manmanman, heb ik hier een "can of worms" opengetrokken, pffffffff....

kijk, ik heb er ook géén probleem mee om te betalen voor een product dat ik zonder verpinken in een toestel kan stoppen, en er kan op vertrouwen dat't werkt....of denk je nu echt dat ik een prul-ontvanger, waar ik me niet kan beroepen op een gereputeerde firma, in bv een jet ga stoppen, die een paar 1000€ kost, 11+ kg weegt, 300+ km/u vliegt? los van de kostprijs, mag ik er niet aan denken wat zo'n ding kan veroorzaken als 'ie ongecontolleerd naar beneden komt.... nee, dan is 150€ voor bv een GR32 ontvanger echt met de glimlach uitgegeven hoor..... als je daarop bespaart, dan hoor je niet met dergelijke toestellen bezig te zijn. Er kan al zoveel misgaan.....dus doen jullie maar rustig verder, ik weet waar ik me aan hou. Voorlopig heeft Graupner nog geen last van 'nagemaakte' ontvangers, maar zelfs al zou't zo zijn, ik blijf bij't origineel.

W.

Je moet ff weten welke Chinese merken goede producten leveren en geen troep, die doen echt wel aan QC hoor!

Back