Ik kan een eind met je mee gaan Bert, maar dit geloof ik niet. Er zal altijd een markt voor kwaliteitsprodukten zijn. Al is het alleen maar dat als die wegvallen, er niets meer te klonen valt........
De geschiedenis zal zich wellicht herhalen, ja. Zoals Peugeot en Citroën nu Japanse klonen op de markt brengen.....
Groet,
Ad
Zie ook post #65.... het is al MEERDERE keren gebeurd, niet alleen in de modelbouw....
Dacia komt op, maar Saab is in de problemen.
Indian (Amerika, motorfietsen, die....) zijn niet vanwege gebrek aan kwaliteit ten onder gegaan. Harley bestaat nog maar dat had meer met emoties te maken dan met de pure kwaliteit, want zo geweldig is Harley ook niet (en nooit geweest).
En noem zo de merken maar op die kwalitatief goed spul produceerden maar daar ook een hoge prijs voor vroegen en dus ten onder gingen, en het overleven van de lager geprijsde maar ook kwalitatief mindere merken.
Er zal altijd een markt voor top-end radioapparatuur blijven bestaan, alleen of het dan nog geproduceerd word?
Kijk eens naar de Spectrum dX8i.... ontelbare fouten, maar het verkocht als warme broodjes.... vergelijk dat eens met de Futaba FX 30/FX 40.... Uitstekend spul maar op de kleinste slakken werd zout gelegd en je ziet ze bepaald niet op ieder vliegveld....
Wat is er over gebleven van bijvoorbeeld de zenders van Simprop? Graupner/Grundig?
Er zal ook altijd een markt voor conventionele houtbouw modellen zijn: de vraag is alleen, of die markt groot genoeg zal zijn om de producenten van zulke kits bestaansrecht te bieden.
Nee hoor, zolang het overgrote deel van de consumenten alleen maar blind voor de laagste prijs gaan, zal dit soort verschijnselen zich steeds opnieuw als een soort cyclus blijven herhalen.
En die drang naar goedkoop geldt overal: we brengen liever de auto 3 x naar de goedkope garage voor 300 euro per keer, dan 1 keer naar een "dure" garage voor 600 Euro.... Zo zit "de mens" in elkaar, en zo zal het altijd blijven gaan.
Er komt vanzelf wel weer een goed merk op de proppen, daar ben ik van overtuigd, maar er zal eerst even een periode zijn waarin het allemaal wat minder is.... Eerder zal "de massa" geen geld over hebben voor de "betere kwaliteit"..... En die massa, dat zijn alle mensen die op dit moment "geen dief van hun eigen portemonnee" willen zijn (hoor ik ook soms bij hoor, geen beschuldigende vinger, eerder een nuchtere constatering).
Groet, Bert