Wat kan er gebeuren als je chinese rommel koopt....

een automatische klem voor je vliegtuig. kost alleen een schepje brokken per dag ofzo...

Hond Zit Achterop Fiets - Opmerkelijk - Video - Zie.nl

maar volgens mij gaan we nu wel heel erg "uit bericht".
dat wat er gebeurt is met de rechter etc is een voorbeeld dat niet alles even veilig is in buitenland.
Ik vind het zelf belangrijk dat de betrouwbaarheid is gewaarborgd. En ook al worden de chinezen steeds beter met hun eigen producten. De A-merken hebben het op dit moment kwalitatief / betrouwbaarheid nog het beste voor elkaar. Ook weet je dan zeker dat je zekerheid hebt omtrend goedkeuring mits binnen het land van gebruik gekocht.

Over het dozenschuif magazijn als modelbouw winkel.
Tsja ik denk dat hier ook een grote groep modelbouwwinkeleigenaren (leuk scrabble woord) hier schuld aan hebben. Men staat nog steeds vaak achter de balie als van "kijk mij nou, ik weet alles" en de beginner die binnenkomt krijgt gelijk de duurste van de duurste spullen onder zijn neus.

Als vervolgens een ervaren modelbouwer het waagt om zijn mond open te doen en de beginner wel reeel advies te geven dan wordt je bijna dood gekeken. Als men in de winkel eens reeel advies geeft dan zal blijken dat meer mensen het wel daar kopen.

Een beginners elektro auto voor 800 euro lijkt mij een beetje over done.. Met 300 euro kom je al een heel eind. En met 200 euro moet ook nog wel wat te regelen zijn.

Iemand die goed advies geeft en durft te erkennen dat die ook niet alles weet heb je veel meer aan dan de "alwetende medewerker" die doet alsof die alles weet om zo de klant duur spul aan te smeren.

*Er zijn nog steeds winkels die 35mhz spullen moedwillig verkopen aan de boten en auto mannen. Want de vliegers zijn volledig over.

Op 1 enkel verkoop is de laatste beter,, op de lange termijn is je winkel naar de klote.

bokkendrager

Wij vervoeren hier schooltassen, en ook wel eens een bierkrat op de bagagedrager, maar bokken :confused:

let-me-go-62051.jpg

Zo doe we dat ....

HTML:
Wat mij is opgevallen: nog niet zo lang geleden
 kon je op de HobbyKing site lezen dat alle goederen
 die geleverd werden vanuit Hamburg, CE gecertificeerd
 waren. Op dit ogenblik ligt er helemaal niks aan
 zender/ontvangerspul in Hamburg! dat zegt wel iets denk ik. 

Het nieuwste is nu (vandaag) dat ze (de 9x) in voorraad zijn gekomen in het DE-warehouse, doch vermeld wordt dat ze liggen in het warehouse in Hongarije! En ook staat erbij dat ze niet geleverd worden naar Duitsland. In "discussion" Duitsers in alle staten, dus. Dit schijnt evenwel niet te maken te hebben met CE/declaration of conformity. Meer met verkooprechten, omdat Jamara de set in Duitsland zou verkopen (voor veel meer, natuurlijk).

Even opgezocht: bij Jamara heet ie Air Jump. Kost dan ruim 4 keer zoveel. Experts op het gebied van CE/DofC mogen nu oordelen of SanderW13 hem bij HK/DE mag kopen en gebruiken in Nederland.

Dat Jamara van dezelfde fabrikant zenders afneemt was reeds bekend. Dit geeft HK echter niet de gelegenheid om mee te liften op de CE van Jamara. In principe is het ook niet dezelfde zender (de Turnigy heeft andere software en ook de hardware verschilt enigszins). Ook de oorspronkelijke FlySky zender is trouwens anders.

Vermoedelijk zal HK nu zelf ook de CE op orde hebben (of er wordt in Hongarije niet zo nauw gekeken). In ieder geval wordt er geleverd vanuit de EER, dus als consument mag je dan verwachten dat alles in orde is. Is dat niet zo, dan is het warenhuis in Hongarije in overtreding en niet de klant die daar koopt. Sanderw mag 'm dus met een gerust hart uit Hongarije laten komen.

Nou, sanderw, op je wenken bediend. Maar wel snel beslissen hoor, want ik lees dat de Duitsers naarstig op zoek zijn naar omwegen om de set toch in hun bezit te krijgen!

Sanderw,

Geloof Corrien nou maar, er is geen risico aan verbonden als je hem in Duitsland koopt. En t.a.v. 4 maal zo duur: dat is als je een soortgelijke set (heeft andere software, zoals Corrien schreef) in Duitsland bij Jamara koopt. Niet doen dus. Voor dat geld koop je beter een Graupner MX12 of zo.
En het is ook beter om de 9x in Duitsland bij HK te kopen en niet in Hong Kong omdat verzenden uit Duitsland of Hongarije minder kost. Ook krijg je niet te maken met BTW die bij waardes boven 22 Euro wordt geheven over de aankoopprijs en verzendkosten. Ook rekent de post je dan nog kosten aan. De paar dollar dat de set in Hong Kong goedkoper is verlies je in veelvoud door de bijkomende kosten.

Maar: zoals ik gisteren schreef in de CE-draad: gisteren heeft HK het artikel in Duitsland uit de webshop genomen. Zal wel juridische redenen hebben. Komt vast wel weer terug, want de sets liggen in Hongarije. In Hong Kong zijn ze niet in voorraad. Elke dag even kijken of ze in Duitsland in de webshop weer terugkomen.

Sanderw,

Nog even het volgende: om ook achteraf te kunnen aantonen dat de 9x vanuit Duitsland (of Hongarije, is ook binnen de EER) is geleverd raad ik je aan om na het plaatsen van de order in de site van HK de order op te zoeken en dan op "Customs inv" te klikken waarna je op de printer een rekening afgedrukt krijgt waarop staat dat de set uit het "DE warehouse" komt. Ik neem aan dat vader of moeder moeten helpen bij het plaatsen (en betalen) van de order; laat ze dit dan meteen doen. HK stuurt nooit een rekening met de order mee, vandaar.

Van zodra je een product hebt dat in de EER een CE merk heeft zit je safe ;) welk land het is van de EER maakt niet uit omdat het "uniform" is ;) de fabrikant moet zien dat hij voldoet aan de reglementeringen als hij het CE merk erop zet, dus normaal gezien mogen ze jou als persoon niets maken ;) Anders kan je kijken naar de FlySky, die heeft dacht ik wel een volledig geldig product waarmee je geen problemen krijgt ;)

Bovenstaand zijn allemaal géén antwoorden op de vraag van Sanderw: "dus niet dat ik straks een boete krijg...?"

Dat wil zeggen, uiteraard krijg je geen boete als je zender een CE merk draagt uit een EER land, da's simpel.
Maar is er iemand die ooit een verhaal heeft gelezen of gehoord van een Nederlander (geen Belg!) die beboet werd omdat hij een niet afdoend gecertificeerde zender gebruikte? In dat geval hoop ik dat diegene hier dan gauw een link wil plaatsen naar dat verhaal.

Zo niet, dan kunnen we dus rustig tegen Sanderw zeggen dat hij best een zender uit Hong Kong kan kopen met een nep CE zegel of helemaal geen CE zegel. De kans "dat hij straks een boete krijgt" is nóg kleiner dan dat hij een boete krijgt voor, pakweg, fietsen zonder licht - en die kans is al behoorlijk klein.

En fietsers zonder licht vind ik een plaag, vooral omdat, als ik ze zou aanrijden met mijn auto, ik voor de Nederlandse wet in principe schuldig ben tot het tegendeel bewezen is, want natuurlijk is het heel aannemelijk dat het fietslicht door de aanrijding kapot is gegaan.

Dan is er toch eigenlijk veel minder mis met mensen die een niet-CE-gecertificeerde RC zender gebruiken, daar heeft niemand last van.

Zo niet, dan kunnen we dus rustig tegen Sanderw zeggen dat hij best een zender uit Hong Kong kan kopen met een nep CE zegel of helemaal geen CE zegel. De kans "dat hij straks een boete krijgt" is nóg kleiner dan dat hij een boete krijgt voor, pakweg, fietsen zonder licht - en die kans is al behoorlijk klein.

Ik weet niet of het al is gebeurt,, maar op evenementen controleren ze ook op de 35mhz band dus controle van gebruik van zenders zal ongetwijfeld daarbij ook meegenomen worden.

Dan is er toch eigenlijk veel minder mis met mensen die een niet-CE-gecertificeerde RC zender gebruiken, daar heeft niemand last van.

Hier wringt mij toch een behoorlijke schoen! Wat als jouw zender stoort op een andere besturing? misschien is dit koffiedik kijken maar het is niet onmogelijk.

*de ervaring leert echter dat de chineze spullen er eerder mee stoppen dan de A-merken. Flysky geeft problemen als er teveel assan in de rondte is. Corona begint signalen te missen als er teveel 2.4ghz verkeer is (niet merkbaar met normale besturing wel met multiswitches). Assan werkt zoiezo al niet met tijd kritische systemen. Maar geeft nog wel is vreemde output op de servo signalen (signalen zijn alles behalve schoon naar mijn mening heb dit geconstateerd met een scope).

Zomaar roepen dat een zender geen gevaar kan brengen is erg kort door de bocht. Als ik vlieger was en mijn model van 3000 euro crasht door een "storing" en ik zie iemand lopen met een illegale zender dan zou die gene zomaar de klos kunnen zijn met alle gevolgen van dien.

En toch en toch en toch... heeft er nog niemand geconstateerd dat er controle was op CE certificaten.

Overigens, in het rijtje storingsgevoeligheden weet ik er ook nog een... op mijn club, de G&EVVM, waren een jaar of twee geleden een aantal mensen (waaronder ikzelf) die een 35 mhz zender met behulp van een Corona DIY module hadden omgebouwd naar 2,4 Ghz. Op een gegeven moment gebeurde daarmee tenminste 1 dure crash. Bij nader onderzoek bleek het mogelijk om een Corona ontvanger aan twee Corona-omgebouwde zenders te binden (clubgenoot Straalpijp demonstreerde dat hier op het forum in een filmpje). Uit antwoorden van Corona viel uiteindelijk op te maken dat de Corona DIY modules niet allemaal een unieke identificatiecode hebben.... de G&EVVM besloot op haar terrein Corona-omgebouwde zenders te verbieden.
En toch en toch en toch, vliegen er in Nederland en daarbuiten waarschijnlijk nog duizenden modelvliegers met zenders die met zo'n Corona module zijn omgebouwd, en zelfs in het Hobby King forum kom je niks tegen over ongelukken die daardoor zouden zijn ontstaan. Wie het snapt mag het zeggen.

Back