Wat mag een Smit Rotterdam ongeveer wegen?

Hans, Ik heet al meer dan 74 jaar Klaas, maar voor een keer mag je me Koos :bye:noemen. Dank zij jou heb ik weer 3 mooie plaatjes van de echte schepen. Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas,

Sorry voor m'n vergissing.....
Als je soms meer foto's wil hebben geef dan maar een seintje

groetjes: Hans
23= SMIT NEDERLAND 1980.jpg
 
Nou vandaag dan eindelijk de test met de Smit Rotterdam kunnen doen.
[emoji106] Yes ze is waterdicht en er zijn geen lekkages via de assen.
Ik heb halve centimer markeringen op de waterlijn gezet om te kijken of ze recht lag en hoe diep ze lag. Ik kom bij het wegen tot de volgende waarden:
Op de waterlijn weegt ze 8,8 kilo in totaal.
1 cm onder de waterlijn wat ik zelf de mooiste stand vind weegt ze 7,9 kilo. Hierbij is de bulbsteven net onderwater.
Bij 2 cm onder de waterlijn is het 6,6 kilo en bij 2,5 cm is dat 5,9 kilo.
Dus grofweg kan je zeggen dat ze op de waterlijn 8,8 kilo zou moeten wegen en elke cm hoger moet je daar 1,1 kilo van afhalen.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.
20190530_183311~2.jpeg
20190530_193659~2.jpeg
 
Goedemorgen Roelof,
Ziet er goed uit, ben heel benieuwd hoe die van mij straks in het water gaat liggen met 2 accu/s
Zoals je wellicht gezien hebt weegt die van nu 4.1 kg en kom met accu/s uit op 8,3 kg.
Toch mooi om te zien dat elk schip ongeveer rond de zelfde waarden gaat uitkomen.
 
Goedemorgen Cliff,
Ik verwacht dat ze ongeveer een halve cm onder de waterlijn komt te liggen. Aangenomen dat je de hoogte van de waterlijn volgens tekening aangebracht hebt.
Dit is een mooie diepte waarbij ze lekker stabiel lag. Ik probeer daar ook ergens uit te gaan komen.
 
Goedemorgen Cliff,
Ik verwacht dat ze ongeveer een halve cm onder de waterlijn komt te liggen. Aangenomen dat je de hoogte van de waterlijn volgens tekening aangebracht hebt.
Dit is een mooie diepte waarbij ze lekker stabiel lag. Ik probeer daar ook ergens uit te gaan komen.

Hey Roelof,
Ik heb helaas geen tekeningen, maar heb de wereld aan Youtube filmpjes zitten kijken hoe de Rotterdam en de Singapore in het water liggen.
Verder doe alles vanaf foto's filmpjes e.d.
Maar ben nu met de verlichting bezig en misschien dat jij het antwoord weet Roelof of wellicht Klaas.
Volgens de richtlijnen navigatieverlichting Zeesleep hebben zeeslepers groter dan 50 meter 4 toplichten, die zijn bij mij gesitueerd 3x voormast 1x hoofdmast.
2x gele heklicht achter op de hoofdmast.
Maar men spreekt van dubbel uitgevoerd mbt bakboord en stuurboord verlichting.
Mijn vraag waar komt dan de 2 set van deze verlichting te zitten ook in de hoofdmast want de bakken zitten al in de opbouw.
 
Ha Cliff,
Ik weet niet of je ze nodig hebt, maar hier kan je de handleiding vinden. Ik mis hier wel die grote teking welke er bij mij wel bijzit.
Op die tekening staat de waterlijn 8,4 cm vanaf onderzijde schip.
Mocht je willen dan ik je wel een foto hiervan opsturen.
https://handleidingkwijt.com/billing-boats-set-bb478-boatkits-smit-rotterdam//[URL]

Hoi Roelof, ik heb in het 2e filmpje van klaas, eerder in deze topic gezien dat de waterlijn van de singapore op 6,9 meter stond bij de eerste sea trails . ik heb mijn waterlijnmarkering derhalve op 6,5 gezet omdat 6,9 niet op de markering voorkomt op mijn schip. De handeiding link werkt helaas niet.
 
Bij het schip staat het zomermerk op 6,80. Het zou kunnen dat met de diepgang van het model iets is gesmokkeld om inwendig wat ruimte te creëren.
Voor de verlichting van zeeslepers kun je even in het verlichtingsdraadje van het Forum kijken. In principe voert een los varend zeeschip, langer dan 50 meter, twee toplichten achter elkaar.
Vandaar het toplicht aan de achtermast. Met meerdere sleepboten, of met een sleep langer dan 200 meter voeren ze 3 toplichten aan de voormast.
Op een zeeschip zijn de lamphuizen vaak dubbel uitgevoerd en zitten dan onder elkaar. Bij de boordlichten zitten ze in dezelfde lichtbak. Waarschijnlijk heb je daarin bij het model onvoldoende ruimte om een dubbel lamphuis te creëren. Gr. Klaas.
https://www.dhr.nl/dhr-marine/products/navigation-lights/dhr70n-duplex
 
Roelof_I zei:
1 cm onder de waterlijn wat ik zelf de mooiste stand vind weegt ze 7,9 kilo. Hierbij is de bulbsteven net onderwater.

Dat mag wellicht mooi zijn, maar hou er rekening mee dat tijdens het slepen het aangrijpingspunt ook hoger ligt.
Je model wordt dan vlugger instabiel.
Persoonlijk ballast ik m'n werkschepen iets dieper dan de constructiewaterlijn aangeeft.
Dat scheelt veel stabiliteit, zeker bij zwaar sleepwerk.
Ga eens na wat er gebeurd als je een zware sleep dwarsscheeps hebt met de sleeplijn strak en die sleep door de wind gegrepen wordt...
 
Ja Roel, ik blijf een groentje he. Wat ik dacht te voorkomen is dat er snel water via de roeren naar binnen zou komen. Dat ze hoger op het water instabieler is had ik gisteren al in de praktijk ervaren. En dan in combinatie met de geschetste situatie...wordt vast een vochtig avontuur gok ik. Bedankt voor waarschuwing. [emoji106]
 
Nou vandaag dan eindelijk de test met de Smit Rotterdam kunnen doen.
[emoji106] Yes ze is waterdicht en er zijn geen lekkages via de assen.
Ik heb halve centimer markeringen op de waterlijn gezet om te kijken of ze recht lag en hoe diep ze lag. Ik kom bij het wegen tot de volgende waarden:
Op de waterlijn weegt ze 8,8 kilo in totaal.
1 cm onder de waterlijn wat ik zelf de mooiste stand vind weegt ze 7,9 kilo. Hierbij is de bulbsteven net onderwater.
Bij 2 cm onder de waterlijn is het 6,6 kilo en bij 2,5 cm is dat 5,9 kilo.
Dus grofweg kan je zeggen dat ze op de waterlijn 8,8 kilo zou moeten wegen en elke cm hoger moet je daar 1,1 kilo van afhalen.
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.Bekijk bijlage 322580Bekijk bijlage 322581

@Roelof_l hier kunnen we zeker iets mee! Dank voor de moeite.

Groet,

Polite
 
Laatst bewerkt:
Roelof, In het begin had ik mijn S-F uitgerust met simpele roeren en de (te) korte hennegatskokers (doorvoer roerassen) aan de binnenkant voorzien van stukjes rubber slang. Geen idee of je daar nog ruimte voor hebt. Ook nu, met andere doorvoeringen (Franse fietsventielen) heb ik bovenin een rubber ring als afdichting tussen doorvoer en roerhevels. Meer om te voorkomen dat opgestuwd schroefwater naar binnen komt. Je moet maar kijken wat bij jou het beste past/werkt. Veel vrijboord heb je achter niet, dus is het belangrijk om te verzinnen hoe je het water buiten houdt. Het eerste waar ik last mee krijg bij te weinig diepgang is het lucht trekken van de schroeven. Dat kun je deels voorkomen met een gevoelige duim om gas te geven. Zowel voor, als achteruit. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Roerassen vullen met uierzalf, daarna de roerkoningen er in drukken. Waterdicht.
Ja die tip met de zalf heb ik bij de aandrijfassen gebruikt. Uierzalf van de A.tion...nou daar trap ik niet natuurlijk. Hier hebben ze alleen maar uiercreme. Die is zo dun dat het weg is nog voordat je schip het water raakt. Maar gelukkig hadden ze de uierzalf nog wel bij het Kr...vat. Zelfs met een citrus geurtje.
Ook het idee van Klaas met een fietsventiel is iets om dit weekend uit te vogelen.
Bedankt weer mannen.[emoji106]
 
Roelof, Neem de uierzalf in de gele blikken van Bogena. Kruidvat heeft dat wel. Een paar theelepels zalf in het deksel, even op de keramische kookplaat of boven een waxinelichtje en dan opzuigen met een injectiespuit. Kun je met de spuit niet recht achter de askoker komen, dan een stukje slang er op. Succes verzekerd. Aan de binnenkant op de askokers een paar spatschermen van een plastic dop(je). Gr. Klaas.
 
Back
Top