Wat was jouw crashschade?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door pizmo75, 29 dec 2012.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi,

    lees maar mijn probleem in
    250er eigenaars (T Rex 250)
    en in dagelijks heli beslommering,

    hetzelfde, hoveren, heel rustig, en meteen...

    mijn vermoede is een potentiometer voor throttle en pitch,
    die viel uit, pitch gaat op 0 = -12 pitch,
    En throttle blijft op de flat staan op 80,
    word in dit geval ja niet geregeld door de stik in idle,

    ik ben nog aan uitzoeken,
    ..... Was het een Spectrum DX6i ????

    Groet
    Uwe
     
  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik vlieg dx6i nu ongeveer een jaar en nul problemen, de zender van deze heli is een oudere mx12 van graupner, een 40 mhz type met een spcm ontvanger.

    Al 8 jaar tevreden van deze zender en vertrouw hem nog maar kan wel dat er idd een fameuze storing was, jaren geleden heb ik is een trainer gecrasht die ook ineens onverklaarbaar van grote hoogte volle snelheid naar beneden dook en de grond in boorde.. Soms moeilijk te verklaren, zijn geen kleine storingen, die heb ik voeger genoeg gehad om te herkennen.

    Mijn heli is niet gewoon naar negatief gegaan, wat hij deed was hetzelfde of je zou de nick volledig naar voor duwen en de rol volledig opzij, dat deed hij, maar dan wel uit zichzelf. Hij heeft zich echt in de grond geboord, de snuit van de cap stak afgebroken letterl centimeters diep in de grond. Snuit is dus eerst in de grond gegaan.

    Gr
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik kan je wel volgen ivm jou dx6i probl met de potmeter, hoop dat de mijne het wat beter volhoud, zoiets wil je niet meemaken, met een 250 size vallen de kosten nog mee maar als je op die manier een 600 of 700 size in de grond knalt.. Dan ga ik die zender ritueel verbranden denk ik ;)
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nog een @easy:

    een Blade 500X had dat fenomeen,
    dat ineens vol rol aangestuurd word,
    en de heli zijwaarts de grond in ging,
    hier was de oorzaak vermoedelijk vibratie door alu upgrades i.p.v. plastic
    systeem: AR7200BX

    en bij de Rex 700e had ik een schuin lopende swash,
    oorzaak was bladspinning en het gebeurde, toen de heli op de grond stond,
    anders niet, naar wegwerken van bladspinning was dit probleem verholpen
    systeem:3GX

    Groet
    Uwe
     
  5. Helifreak

    Helifreak

    Lid geworden:
    2 aug 2014
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Groningen
    @student
    Was het ook niet,als ik rechts stuurde bleef de servo soms hangen en soms ook niet.
    Beetje raar allemaal maarja is al opgelost :)
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Er crasht blijkbaar niemand meer.. Super, houden zo jongens! ;)

    (Ik toch nog wel zene een paar weken geleden.. maar ga stilletjes stiekem zwijgen zoals de rest hier ;) haha :)
     
  7. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Met de heli's niet veel schade gehad. Op een paar bladen en canopy's na. Had ik wel even moeten melden! :) Wel een dure multirotor schade gehad.. ca 700 euro...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach... dit topic helemaal vergeten....

    Week of zes geleden nog gecrasht met de goedkope Chinese .50..., schade 1 set houten rotorbladen, een paddelstang en een set skidbrackets. Schade minder dan 25 euro....
     
  9. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Hihi ja idd... Paar weken terug X3 inverted de grond in na brainfart... Bladen, Nieuwe main gear en ben naar belt conversie gegaan..loopt weer als een zonnetje nu
     
  10. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Oja en ook nog een phantom 2 met een h3-3d en een gopro 3+ black en Lightbrigde kapot gevlogen. Schade: gimbal ongeveer 300, gopro ongeveer 450 lightbridge air unit ca 600 en natuurlijk de phantom, maar die was wel voor 30 te repareren. Al met al was dat dus niet zo leuk...
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ai pizmo, ik dacht dat die multirotors niet zo snel crashten.. rekening loopt snel op als ze beladen zijn met dure apparatuur natuurlijk.. en alles in een zwarte doos inbouwen gaat ook ni zeker ;)

    mijn fbl raptor heeft onlangs een tikje gedaan door dat een ball link in de vlucht is losgekomen.. oorzaak daarvan was eigenlijk in de eerste plaats de e-stab die de heli tijden het optoeren daarvoor omgooide,link is toen beschadigd geraakt en heb dat over het hoofd gezien..

    Schade (viel heel goed mee)

    Skid supports stuk, 1 vermiste link stang van de pitch aansturing van 1 bladhouder en een tail tube die een heeeel klein beetje naar boven staat (ongeveer 1mm)

    Dat laatste kan geen kwaad vermoed ik....? Staart aandrijving is met een riem (die ik heb nagekeken nadien )
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang er geen zichtbare knik in het oppervlak van de staartbuis zit valt dat wel mee....
     
  13. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    pfft gisteren na het lezen van dit draadje ben ik ook gecrached.:mad: ik bleef met de skids aan mijn landinsplatform hangen. op zich niet zo erg, maar de heli stond side-in en ik raakte in paniek. en toen hij omging vond ik mijn th niet meer:oops:
    schade: zo op het 1e zicht:
    main gear
    hoofdas
    bladen
    flybar wippertje met lagertjes
    waarschijnlijk ook feathering as
    een deukje in de staartbuis
    mogelijks ook de hoofdlagers
    op de bladen na heb ik alles nog liggen denk ik.
    Morgen begin ik aan de reparatie.
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ai bart snel stoppen met hier te lezen dan ;)
    Missch kan je je landingsplatform wat aanpassen zodat het niet meer kan gebeuren..?

    Hoofdlagers heb ik eigenlijk zelf nog nooit moeten vervangen na een crash.
     
  15. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dat gaat niet. Als ik zie dat er iets nieuws op het forum staat, dan moet ik het lezen.
    Maar ik ben niet verslaafd hoor, als ik zou willen, dan kan ik zo stoppen...:cool:

    Ik kan er misschien wel latjes onder timmeren.
    Nu is het een plaat op 4 blokken. De blokken dienen als pootjes, zodat de plaat iets boven het gras uitsteekt.
    Ik moet natuurlijk ook leren om niet in paniek te raken en in zo'n geval rustig in het gras neerzetten en aftoeren.
    Maarja paniek is niet zo makkelijk in bedwang te houden.

    Ik heb al eens een hoofdas gehad met en 45° bocht erin. Toen lagen de hoofdlagers bijna uit elkaar (vooral de bovenste).
    Nu is het gelukkig niet zo erg, maar ze zitten er wel al héél wat vlieguren in, dus moeten ze toch goed gecontroleerd worden.
    Das voor morgen, dan heb ik wat tijd.
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Amai 45 graden buiging dat is me nog niet gelukt.. ik blijf proberen!

    Not ;)
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dar was toen ik hem voor het eerst wat hoger in toeren liet gaan met houten blaadjes van hobbyking erop en waarschijnlijk een schroefje los. De kop explodeerde toen. de bladen lagen bij mijn buurman, de balletjes van mijn trainingskruis bij de andere buur. :oops:
    Ik heb sedertdien al veel geleerd.
    Maar dus nog niet om panieksituaties te vermijden.
    maargoed hij zit bijna terug in elkaar.
     
  18. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ik heb dat ook eens gehad met mijn allereerste heli, een HK450GT, ook met houten bladen. Ik denk dat het aan de headspead lag die te hoog was voor die blades.
     
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Balen van de crash Bart, heb je de heli inmiddels al weer opgebouwd?

    Ik heb een tijdje geleden de torque tube gesloopt van de 450 nadat ik wilde landen in het hoge gras.
    Balen maar dat is zo vervangen.... Toch?

    Nee helaas valt dat bij mij wat tegen.

    Dankzij de loctite draaien de kleine inbuskopjes kapot.
    En het uitboren is echt een drama.
    Ik heb inmiddels een nieuw frame besteld en alle aluminium onderdelen waar het frame aan vast geschroefd word.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan gebruik je véél te veel Loktite: Het boutje moet de krachten overbrengen/het onderdeel op zijn plek houden, NIET de Loktite. De Loktite moet het boutje op zijn plek houden, meer niet, en daarvoor is zelfs een heel klein drupje al voldoende.

    Doe een drup Loktite op een plastic zakje o.i.d. (het droogt niet uit, kun je de hele dag gebruiken) en dip de boutjes daar met uitsluitend de eerste gang in. Niet meer.
    Dat voldoet zelfs op mijn 700 en 800 benzine heli's.

    En om nog effe wat open deuren in te trappen: Een goede imbus-schroevendraaier voor de kleine maten helpt overigens ook veel, en heetstoken ook, maar dat lukt niet altijd....
     

Deel Deze Pagina