Watervlieg splash-in Oss 28 april?????

Welke dag willen jullie, een zaterdag of zondag?

• liever op een zondag

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    408
ik wist niet zeker welk kanaal in de vliegboot zat maar het is dus kan 56 (40Mhz) en kan 64 voor de sunny (als de drijvers klaar geraken)

effe aanvullen

01 Calmato - Berto & Onno / BosModelAir (kanaal 62)
02 Super Decathlon 1:4 - Berto & Onno / BosModelAir (kanaal 62)
03 Beaver - Richard en Thomas Branderhorst
04 Omgebouwde Cessna Agwagon - Richard en Thomas Branderhorst (hoop ik dattie tzt klaar is)
05 Li`l Poke - Hannesie
06 Sopwith Pup - Hannesie
07 Funtana S40 - Johan / Plotterwelt (Elektro en Maiden) (kanaal 78 )
08 Grumman Albatross (kanaal 56) en misschien Sunny op drijvers (64)- Jetpropdlx/eric
09 Big Lift en misschien een Cessna Birddog Elektro - Alex Söntgerath (kanaal 68 )
10 Super Snoopy - Fred van den Berg (62)
11 Big lift - Pieter Visser (kanaal 66)

Ik ben nog druk bezig met de drijvers maar die zijn zeker klaar voor de 28ste april, dus nog één erbij....

Groet,
Alexander

04 Omgebouwde Cessna Agwagon - Richard en Thomas Branderhorst (hoop ik dattie tzt klaar is)
05 Li`l Poke - Hannesie
08 Grumman Albatross (kanaal 56) en misschien Sunny op drijvers (64)- Jetpropdlx/eric
09 Big Lift en misschien een Cessna Birddog Elektro - Alex Söntgerath (kanaal 68 )
12 Starduster- Alexander Derks (kanaal 76)

Mag ik de dertiende wel zijn.

groet Kl@@s

05 Li`l Poke - Hannesie
13 Super Decathlon (1.50 m) (kanaal pll-synthersizer)

Herschaaldekopievan064.jpg

Was even van dit draadje afgevallen.....

Hoi Berto,

Leuk filmpje.
Wat kun je er zo al van leren(=postieve kritiek, begrijp me goed.):
Drijvers, cq het starten van water kost méér energie als vanaf land, dus een beetje exra vermogen kan geen kwaad. (zie waterroer)
De drijvers zijn iets te klein lijkt me, de kist ligt nogal diep in het water.
Het waterrroer wat eronder hangt, kost ook véél weerstand! Maar zo te zien werkt het wel goed als besturing. Beter is een intrekbare versie, maar dat kost een boel extra werk.
Belangrijk is vanaf het begin van de start VOL UP te geven, zodat de voorkant zo snel mogelijk omhoog komt en de kist gaat "planeren" of wel "op de step komt" ofwel gaat skieën ipv drijven op het water. Als de neus snel omhoog komt, komt er ook minder water tegen de prop. Zodra hij planeert het hoogteroer weer naar plm neutraalstand, anders kan hij en ene losschieten van het water.
Ook met taxiën altijd vol up houden, in feite hetzelfde doen als bij een staartwielkist op land.
Waterkisten hebben de neiging om te "snaken" (slangenbeweging maken in de start). Dit KAN komen vanwege een verkeerde ligging van de step (te ver naar achteren of naar voren, dat weet ik niet). Een hulpmiddel is de drijvers een beetje "toespoor" te geven, ofwel de voorkant iets naar elkaar toe te laten wijzen. Het snaken kan soms zo uit de hand lopen dat de kist plots dwars komt te staan en omklapt. En uiteraard altijd recht tegen de wind in starten....

Tja, Berto, en ook een waterkist kun je afvangen he. :D :D :D

freq's: Beaver 64 Agwagon 74 (of heet een watervliegende Agwagon een Wagwagon?)

Hee Richard,

we waren je al kwijt ;-)
Zeker verdwaald bijna in dat Ederveen :-)

De eerste vlucht met onze Calmato is zeker een leervlucht geweest, veel van je positieve kritiek had ik ook al geconstateerd en "behandeld" in mijn Calmato op drijvers draadje.

- De kist is iets te zwaar voor de drijvers (of de drijvers iets te klein ;-) )
- De uitslag op het waterroer is veelste groot + het roer zelf is ook veelste groot die gaan we dus beide verkleinen,
- Wat extra vermogen is wel lekker, de motor loopt nog niet helemaal top daar gaan we wat aan doen + prop verwisselen,
- Het op de step krijgen met vol up werkt niet met deze kist, kwart up, dan op de step, neutraal en snelheid maken en van het water trekken (zal beter gaan als de motor wat beter presteert),

Afvangen????? wat is dat :oops:
Die eerste en derde landing waren gewoon slecht, de 2de aardig.
De eerste ging fout omdat de kist toch wat sneller zakte dan verwacht en ik wat langzamer reageerde, bij de derde had ik het idee dat ik te dicht bij de paal zat.

De lokatie was ook niet geheel top maar wel erg naturistisch met op final wat riet :D

Maar het was in 1 woord GEWELDIG dus binnenkort gaan we nog een keer maar dan dichter bij huis ;-)

Het was in ieder geval een goede oefening voor als ik straks met mijn Super Decathlon op drijvers een poging ga wagen.
Die moet in ieder geval vermogen genoeg hebben en heeft zowiezo intrekbare waterroeren :D

Het is ook al een lekker lijstje geworden zo :yes:
03 Beaver - Richard en Thomas Branderhorst (kanaal 64)
04 Omgebouwde Cessna Agwagon - Richard en Thomas Branderhorst (hoop ik dattie tzt klaar is) (kanaal 74)
05 Li`l Poke - Hannesie
13 Super Decathlon (1.50 m) - Klaas (kanaal pll-synthersizer)

Ik geef in het begin helemaal geen up maar laat de kist eerst op snelheid komen zodat ie uit zichzelf gaat skiën en geef dan een beetje up om op de step te komen en dan komt ie mooi gelijkmatig los van het water.Als ik in het begin up geef dan komt de kist n.m.l niet op snelheid omdat dan de drijvers aan de achterkant in het water worden gedrukt en dus niet kan accelereren.

Hier de afmetingen van de Geffense Plas als ik het goed heb:
geffenseplas.jpg

O wat heb ik er een zin in :yes:

Met de Calmato moet ik wel een beetje up geven anders duiken de drijvers onder water en komt ie helemaal niet meer op gang.
Ben benieuwd hoe mijn Super Decathlon het ervaart :-)

Hannesie,
Klopt helemaal, zo gaat het in de 1/1 watervliegerij ook. Je moet idd het "UP" niet te lang vasthouden, zodra hij planeert een stuk loslaten.

Maar véél effecten zijn weer bij ieder model, cq vliegtuig anders.
Staat je model hoog boven de drijvers, dan zal de neus méér de neiging hebben onder water te duiken, als eentje met de drijvers er vlak onder. Ook is de lengte/drijfvermogen van de drijvers vóór de prop bepalend voor dat gedrag.

Gemiddeld kun je echter spreken dat je continue "Up" nodig hebt bij een kist met drijvers, want de weerstand van al die ellende onderaan het model zal de neus continue naar beneden trekken.
Ik had eens een grote TC CAP21 op drijvers. Het krachtenspel op deze kist was dusdanig, dat als ik vlak voor de landing het gas dicht trok, de neus achterover kwam, scary! Ik moest dus bijdrukken in de landing, erg onnatuurlijk.
Hoe kwam dat? Tijdens de vlucht vlieg ik altijd afgetrimd, dus ook op final trim ik altijd nog eens, stukje gewenning uit de 1/1 vliegerij. De combinatie van trekkracht vooruit (hoog boven de drijvers), de weerstand van de drijvers zelf naar achteren (ver onder de romp) heeft als eindresultante een neerwaartse kracht op de neus en zal gecompenseerd moeten worden door een neerwaartse kracht op de staart, met ("UP") hoogteroer dus om de neus omhoog te houden.
Als je vlak voor de landing dan het gas dichttrekt, dan verstoor je het evenwicht en komt de neus dus achterover....
Het effect wordt weliswaar afgevlakt omdat door het wegvallen van de "propwash"(= luchtstroom vanachter de prop) op het stabilo, ook de effectiviteit van het hoogteroer afneemt.
Ik ben niet zo'n schetsert, kan er iemand een krachtenevenwicht diagrammetje maken voor beide situaties?

In het geval van de CAP21 werd eea nog verergerd omdat die kist vrijwel geen flaps had en al met een neushoge stand op final vloog. Ofwel de drijvers leverden naast een beetje extra lift ook nog een aerodynamisch "pitchup" effect. Omdat aerodynamisch gezien drijvers instabiel zijn (het oppervlak vóór de dwarsas) is groter als het gedeelte erachter, zijn het in de lucht echte lastpakken.
Ofwel, een watervliegtuig is zowel hydrodynamisch(schrijf ik dat goed?) als aerodynamisch weliswaar verduiveld interessante materie, maar één groot compromis, vanweg allerlei tegenstrijdige eisen. De ideale drijver zul je dus nooit vinden.

Berto,
Mooi gevonden!
De mooiste plek om te vliegen is dat puntje vanaf het "strand" in de noordwest hoek, ofwel linksboven voor de TomTommers onder ons.
Dan kun je de hele final over water vliegen, da's makkelijker als over het strand binnenkomen daar rechts.

Het verschilt idd bij ieder model wat het opstijgen en het landen betreft.In ieder geval heb ik bij het landen het toerental op ongeveer 1/3 en zodra de drijvers het water raken dan pas langzaam het toerental verder reduceren zodat het kistje tot stilstand komt.Op deze manier heb je nog druk op de roeren en is het dus nog goed controleerbaar waardoor je de kist mooi kan afvangen.Ook heb je op deze manier de mogenlijkheid om door te starten.

mischien ik nog met m'n twinstar II
gewoon ductape en iets van "wingtip floats ala grumman goose/albatross/bijna elke vliegboot
of rompvleugeltjes ala boeing 314 yankee clipper (wat mooier)
maar niet genoeg cash voor dikke brushless dus toch hand-worp en terug taxien
MAAR kleine kans dat ik kom (dit wil ik niet missen

03 Beaver - Richard en Thomas Branderhorst (kanaal 64)
04 Omgebouwde Cessna Agwagon - Richard en Thomas Branderhorst (hoop ik dattie tzt klaar is) (kanaal 74)
05 Li`l Poke - Hannesie
13 Super Decathlon (1.50 m) - Klaas (kanaal pll-synthersizer)
14 twinstar II 1.42 m kanaal 64

woeps :mad: :oops: toch niet
WISWA + klassenfeest = niet komen :?: :evil:
een vraagje aan jetpropdlx (alsie reageert)
die beech 18/ C-45 in je avatar, die ook groot in de mba staat van jou?

Tot nu toe gaat het aardig wat de aanmeldingen betreft vindt ik maar hoop toch wel dat er nog meerdere vliegers bijkomen.Kom op mensen die zich nog niet hebben aangemeld hebben maar wel en waterkist hebben.Richard heeft iets heel leuks voor elkaar gekregen naar mijn mening.Ik heb als het goed is de Deperdussin op drijvers ook klaar om in oss lekker te gaan vliegen(Hoop dat ik genoeg ruimte in de auto heb voor 3kisten).Het leuke van deze kist is dat deze ook een drijver onder de staart heeft(3 puntslandingen op het water?)

Richard Branderhorst zei:
Was even van dit draadje afgevallen.....

Hoi Berto,

Ook met taxiën altijd vol up houden, in feite hetzelfde doen als bij een staartwielkist op land.
Waterkisten hebben de neiging om te "snaken" (slangenbeweging maken in de start). Dit KAN komen vanwege een verkeerde ligging van de step (te ver naar achteren of naar voren, dat weet ik niet). Een hulpmiddel is de drijvers een beetje "toespoor" te geven, ofwel de voorkant iets naar elkaar toe te laten wijzen. Het snaken kan soms zo uit de hand lopen dat de kist plots dwars komt te staan en omklapt. En uiteraard altijd recht tegen de wind in starten....

dit gevonden op een duitse site

Vieldiskutiertes Thema ist auch der Zusammenhang zwischen Lage der Schwimmerstufe und Modellschwerpunkt: Legt man die Stufe vor den Schwerpunkt, bewirkt man damit ein gutes Abwasserverhalten beim Start, bekommt aber dafür eine schlechte Längsstabilität.

Schwimmerstufe genau unter dem Modellschwerpunkt ist ein annehmbarer Kompromiß für einigermaßen gute Gesamteigenschaften. Die Schwimmerstufe hinter dem Schwerpunkt sorgt für gute Längsstabilität beim Gleiten, eine etwas längere Abwasserstrecke und wenig Neigung zum Springen beim Anwassern.

Kielung bei Schwimmern
Eine geringfügige Kielung bei Wasserschwimmern sorgt für eine gute Richtungsstabilität in der Gleitphase, zu starke Kielung hingegen erzeugt Spritzwasser, das in den Propellerkreis gelangt. Dadurch geht nicht nur Motorleistung verloren, es verursacht beim Startlauf des Modells unerwünschte Richtungsänderungen und kann sogar zu einem Überschlag führen.

1.) Erforderliche Eingangsleistung für den Wasserstart: mindestens 120 - 150 Watt pro Kg Modellgewicht (wobei man mit 150 W bei Bürstenmotoren im Direktantrieb auf der "sicheren Seite" liegt...) Mit Brushless-Antrieben und Getriebe-Systemen erzielt man durch den höheren Wirkungsgrad schon ab ca 120 W pro kg Modellgewicht sehr gute Ergebnisse.
2.) Das Schwimmervolumen sollte das 1,5 bis 2-fache des Modellgewichts betragen
3.) Schwimmerstufe bei ca 55 % der Gesamtlänge von der Schwimmerspitze, Stufenhöhe ca 15 - 20 % der Breite, weniger als 10 mm sind kritisch. Die hintere Schwimmergleitfläche soll um ca 7 - 9 Grad ansteigen.
4.) Die Positionierung der Stufe 10 - 15 mm hinter dem Modellschwerpunkt ist ein idealer Kompromiß aus guter Längsstabilität beim Gleiten und nicht zu langer Abwasserstrecke.
5.) Ausrichtung der Schwimmeroberkante parallel oder bis 0,5 Grad positiv zur Rumpflängsachse.
6.) Laufflächen der Schwimmer mit nur geringer oder gar keiner Kielung ausführen (Spritzwasser!), auf scharfe Unterkanten - auch bei der Stufe - achten.
7.) Ausrichtung der beiden Schwimmer ganau parallel zueinander oder mit ganz geringer "Vorspur".
8.) Abstand der beiden Schwimmer zueinander 1/5 - 1/6 der Modellspannweite.
9.) Abstand zwischen Schwimmeroberkante und Propellerspitze mindestens 1,5 - 2 cm (Seitenansicht).
10.) Die Schwimmerspitzen sollten einige cm hinaus über die Propellerebene nach vorne reichen.

Op zich kan dat natuurlijk wel maar als je wilt komen is het leuk als je je even aanmeldt dan weten wij een beetje wie we kunnen tegen komen die dag :D

Back