Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.004
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    nee, je hebt niets gemist.
    Ik vlieg bij een Duitse modelvliegclub en van daar mijn keuze om het bouwverslag op RcNetwork te plaatsen.
    Laatste bericht hierop is alweer van april 2020.
    Hier is de link naar de topic :
    https://www.rc-network.de/threads/asw-17-m-1-3-projekt-daten.707098/

    In de tekst staat 1:3 maar een clubgenoot heeft mij overgehaald om 1:2,5 te bouwen.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2021
    Theo P, serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het schoot sinds mijn laatste post niet op aan de JS1. Woon-werkverkeer doe ik op de fiets. En laten nu net allebei mijn twee fietsen enkele dagen na elkaar uitvallen! De gewone fiets is vervangen voor een andere 2e hands. De 13 jaar oude ligfiets is grootdeels gedemonteerd voor groot onderhoud. De laatste onderdelen zijn daar voor besteld.

    Ook het klussen aan de keuken moest door gaan. Maar daar heb ik zó ruim de tijd voor genomen dat er tijd genoeg over kan blijven voor andere zaken.

    Waar deze periode wel goed voor bleek was het plamuren van de ruimtes boven/onder de ligger. Steeds een stapje van een kwartiertje werk.


    [​IMG]

    Op bovenstaande foto de bovenzijde ligger rechter paneel. Nadat de rupsen rode microballoons tussen onder en bovenschaal uitgehard waren heb ik 4 keer geplamuurt met 0.12gram cm^3 witte microballoons. 10% bio ethanol toegevoegd. Was een tip van Dirk en ik heb het toch staan.
    Eerst naast de ligger met breed paktape het schuim afgeplakt.
    Plamuur richtingen:
    1) haaks op de ligger, van achter naar voren. (Met een stijf breed plamuurmes)
    2) haaks op de ligger, van voor naar achter. (Met een stijf breed plamuurmes)
    3) in de lengterichting, van wortel naar tip. (Met een flexibel over het profiel mee buigend plamuur 'mes')
    4) in de lengterichting, van tip naar wortel. (Met de flexibel)

    Er moet net zoveel plamuur opgebracht zijn dat je een wit waas over de rode rupsen te zien is. Dan zijn de ruimtes tussen de rupsen voldoende gevuld.

    Het blijkt dat de grove korrel van het Perma Grit blok, als je nauwelijks duwt, niet door het paktape schuurt. Dat is goud. Door nu in één richting te schuren werk je best snel de kern boven de ligger af.
    De eerste keer schuren zit er op.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2021
    Lyckele, Vincent de Bode, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    MaartenCornelissen, Berrie en Justus vinden dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Green Machine Flevobike, met onderstuur.
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2021
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Onderstuur, dat lijkt op voorwielaandrijving! :koud:
     
    crins, Justus en Berrie vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zat ook al te denken, hoe kan je nou onderstuur hebben op een fiets, dan heb je wel heel veel vermogen op je achterwielen.

    GJ
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Op een fiets ben ik ook een liefhebber van onderstuur! (Nazca Gaucho in mijn geval)
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    En, als ik schrijf met een onderstuur, is het dan wel duidelijk? ;)
     
    jve, MaartenCornelissen, Bertus en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    :D
     
  10. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Fietst heerlijk, een ligfiets met onderstuur. Een perfecte en ontspannen blik op de omgeving (daar waar je op een racefiets vooral je voorband ziet).
     
    Vincent de Bode, DirkSchipper en Berrie vinden dit leuk.
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tweede keer Pasen in een lock down...

    Pfieeuww, de tipligger past ook! De rechterligger is klaar om in de kern te lijmen.

    [​IMG]

    Het schuren van de kern ter plaatse van de ligger is echt een geduld klusje. En wat mij betreft de minst leuke fase van de bouw. Maar ook dat vordert bij de middenpanelen, zij het langzaam.
     
    Lyckele, Taylorcraft, crins en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik ben nu heel erg opgelucht. Zelfs de grootmeester maakt carbonstof, het ligt niet alleen aan mij :)
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb gemerkt dat het langdurige saaie schuurwerk beter gaat als je er wat bij kunt dromen...:


     
    M.l.v.Doesburg, Lyckele, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Zo te zien is dat 'onze' F3F Stefan Bernardy die in het begin te zien is.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Twee kleine tips:

    Iets wat mij hielp niet/nauwelijks te hoeven schuren als de ligger in de kern geplaatst wordt: de ligger op de kern leggen, een plakbandje aan de zijkant van het mes en dat langs de ligger halen.

    [​IMG]

    Wat mij hielp daar waar ik op de kevlar wikkeling schuurde: iets verder door schuren, nat maken met epoxy, stukje plastic er op en dan goed aangewreven uit laten harden. Dan blijf het kevlar de volgende behandeling onder het maaiveld.

    [​IMG]

    Nu de keuken grootdeels klaar is en de lock down nog een feit ga ik weer volgas verder.

    Het schuurwerk aan de middenpanelen is voor 99% gereed. De laatste 1% komt vlak voor het baggen.

    Nu eerst de webbing aanbrengen. In de flap komt deze 2mm achter de scharnierlijn. In de vleugel wat verder naar binnen zodat er ruimte is voor de dichtlip.

    Alle roeren laat ik aan de onderkant scharnieren. Daarom snij ik de webbing ook vanaf de onderkant in. Langs een rechte liniaal én m'n kevlar draad.

    (Overigens heb ik gekozen voor een roerdiepte van 20% van de koorde.)

    De strook schuim die vrij komt schuur ik per kant 0.3mm dunner zodat de dikte van de webbing gecompenseerd wordt. Dat is makkelijker te doen dan je zou denken.

    [​IMG]

    De plaat diagonaal 193grams carbon voorzie ik van schildertape. De webbing teken ik daar met een fractie overmaat op af en snij het uit. De overmaat haal je weg met een paar halen van het schuurblok.

    [​IMG]

    Met schuimvriendelijke alleslijm is de webbing in de kern gelijmd.

    [​IMG]

    Het linker paneel is zo'n beetje gereed voor het baggen.

    Over één detail moet ik nog eens nadenken. De flap is zowat 1.8mtr lang. Wordt de flap stijf genoeg? Hij krijgt een wortel en eindrib. Ergens halverwege zal de hevel onder en bovenhuid verlijmen. Zou het zinvol zijn extra 'ribben' te plaatsen?
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2021
    Bertus, tjarko, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Beetje nadenken voor je aan een klus begint kan heel wat werk uitsparen en het forum lezen krijg je gratis al dat nadenkwerk :thumbsup:
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik vraag me af of ribben nog zin hebben in combinatie met die webbing. Als die hard genoeg is heb je al een verticale "staander",
    in combinatie met de druksterkte van het schuim. De rest moet toch vooral van de carbon huid komen. Zat het bij het origineel
    ook met 1 flap van 1.8 meter?

    Je kunt natuurljik een testje doen met een flap van de juiste maat ongeveer, baggen en kijken hoe stijf het wordt. Maar da's wel
    een hoop werk. Alternatief zou je nog kunnen overwegen om een deel van de flap massief balsa te maken (bijvoorbeeld 1 cm
    achter de webbing).

    De flaps van de supra (80 cm) vind ik ruim sterk genoeg en durf ik ook wel aan 1 kant aan te sturen. Dan zou het bij jou in het midden aangestuurd toch eigenlijk ook wel goed moeten gaan. Ik neem aan dat de JS-1 flaps een stuk steviger uitgevoerd worden?
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Bij flaps met volschuim kern en een ,huid+webbing, 360° rondom, zullen ribben geen enkele extra bijdrage leveren in de stijfheid.
    Zorgen voor een goede verbinding tussen huid en webbing is belangrijk.
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het bouwtempo is wat minder doordat de buitenactiviteiten toenemen. Zo gaan die dingen in het voorjaar en de zomer.

    [​IMG]

    Ook de tippanelen zijn voorzien van webbing. De wingletpaneeltjes zijn ook op 98%. Er zijn dus zes bijna 'bagbare' panelen. De fijne afwerking bestaat grofweg uit:
    - Trailing edge afsnijden. Er zit nu nog overlengte aan.
    - Deukjes en beschadigingen met light filler wegwerken.
    - Nalopen kernen daar waar één trapeze uit meerdere kernen bestaat.
    - Nóg een keer de ligger nalopen, met secondenlijmvrije vingertoppen eventueel gevolgd door een schuurblokje.

    De panelen wegen in de huidige staat 3292gram. Hiermee koers ik op een totaal gewicht van ca. 12.6kg aan. Dat is een vleugelbelasting van 88 gram dm^2. Dat is 12gram onder de oude versie.

    Er is dus ruimte voor wat meer gewicht. Ik denk er over een extra laag glas in de huid op te nemen. Het kan geen kwaad een meer robuuste vleugelhuid te creëren.

    Met de zomer voor de boeg lijkt het me slim om het werk nu voorrang te geven dat buiten moet gebeuren. Al het schuurwerk aan de romp valt daar onder. Nog niet alle plekken zijn gerepareerd. Ook de cockpitkap is nog niet gerepareerd. Wellicht ga ik al eens experimenteren met 2k spuitplamuur, met eigen spuit, op de romp. Dat kan misschien in een hoekje van de tuin gebeuren, als het heel rustig weer is.

    Voor de afwerking heb ik super assilex schuurvellen gekregen. Omdat ik 'autistisch' vast houdt aan de snelste weg naar eindresultaat heb ik me nog geen tijd gegund de schuurvellen uit te proberen. (sorry aan de gever, ik ben er niet minder blij mee...) Ben benieuwd hoe het werkt!

    Voor het uiteindelijke spuiten moet natuurlijk een omgeving ingericht worden. De afzuigkap uit de oude keuken is achter gehouden. Vrouwlief zag nóg een afzuigkap in een container langs de straat liggen en heeft die op eigen initiatief uit de container getrokken en mee naar huis genomen... Nu nog een geschikt voorfilter vinden en eens kijken hoe het geheel te verwerken is tot iets bruikbaars.

    Voor het oplossen van de zeer stroef lopende spoiler kreeg ik hulp aangeboden. Uiteindelijk bleek het oplosbaar door de draaipunten te smeren met olie. Ook dit is nu voor elkaar. Heel fijn!

    Komende week eerst maar eens een werkstandaard maken voor de romp. Het zou fijn zijn als deze als een varken aan een spit rond te draaien valt. Een reststrook van het nieuwe aanrechtblad kan als basis dienen.

    Overigens heb ik besloten de tipvleugeltjes naast de winglets NIET te voorzien van meelopend aileronnetje. Het is er zó dun dat de kans dat het niet goed werkt mij te groot is, toch.
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2021
    M.l.v.Doesburg en ISOLA2 vinden dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Topwijf! :thumbsup:

    (Mag ik dat zo zeggen?)


    jan.
     
    crins, DirkSchipper, Rick NL en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina