Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Had dus toch nóg 1 of 2 extra spuitbussen moeten laten komen...

    Ik gebruik nu om te schuren een korrel 400 met dubbelzijdig tape bevestigd op een zacht stukje schuimrubber. En dat schuimrubber zit weer op een houten blokje. Het wordt zo glad als een aal.
     
    ISOLA2 en aurectar vinden dit leuk.
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik denk dat je daar net iets dunner hebt gespoten dan de rest. Maar zoals Serge beschrijft moet je het goed kunnen oplossen.
     
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kun je voor de staart niet een "wedstrijdregistratie" BR nemen? Lijkt me mooier staan, Zelfde kleur en font als de PH-registratie.
    Hij wordt geweldig mooi! En zeker in de woonkamer oogt ie "machtig" ;-)
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Denk ook dat dat een zinvol idee is.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.037
    Als ik de onderzijde zie Ik denk meteen.
    Return of the Revelation....
     
    crins en Berrie vinden dit leuk.
  6. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf! ik vis niet meer (nu) maar gebruik een hengel om te vliegeren. redenen; 1: met de hengel laat zich de vlieger een beetje sturen bij inhalen, landen, eigenlijk zelfde reden als een hengel voor vissen. 2: de lijn is heel dun, dyneema, 0,17 mm iirc (naaigaren dun iig), en met die hengel is het heel goed te hanteren, oprollen, uitrollen. overbrenging 5,1:1. remmen met duim op spoeltje. soms is er zo hevige thermiek, dat de vlieger de hele hengel verticaal omhoog zou tillen indien ik los zou laten.
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2021
    M.l.v.Doesburg en aurectar vinden dit leuk.
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik vind dat dan weer zo grappig om te zien wie ook eens een hengeltje uit gooit. Zelf viste ik vanaf een jaar of 10 (woonde in Putten toen). Later woonde we in de polder, het water was dichterbij en viste ik tot een jaar of 20 was. In de vroege tienerjaren fanatiek, later minder, tot ik er geen rust meer voor had. Uiteindelijk kregen we een zoon die na het behalen van z'n zwemdiploma niet bij het water weg te slaan was. Ik heb hem leren vissen en pak sindsdien weer eens een hengeltje. Niet vaak hoor. Een enkele zwoele zomeravond met de korst op de winde in de Lek, en in de herfst/winter op snoek. Als ik me lamlendig voel kan een middagje aartslui methodfeeder vissen me wel eens doen opknappen.

    Goed, terug naar de JS1. Het grote schuren is begonnen.

    [​IMG]

    Ik schuur nat, want dat kan binnen vanwege de beheersbaarheid schuurafval.

    Korrel 400, 600, en 1000. Dat laatste om eens te voelen waar ik moet eindigen.

    De Motip Finishing putty is niet naar mijn zin voor de afwerking van de putjes die ik toch nog tegen kom.

    Bij CROP maar eens geïnformeerd naar een 1k plamuur die net wat harder is. Overigens vind ik die club erg benaderbaar. Héél fijn als je adviezen nodig hebt om wat nieuwe dingen aan te leren.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je fluoriserende verf wil gebruiken moet de ondergrond wit zijn anders werkt en dekt het niet.
    Wat betreft de pinholes, ik zou er een laagje verdunde epoxy opzetten.
    Dat dan terugschuren tot ie hoogglans is.
    Zo bewerk ik mallen ook, laagje glas, dan een laagje epoxy erover en dan schuren met 600,800, 1000 tot aan polijstpasta aan toe.
    Resultaat is spiegelglad, zonder pinholes.

    Vissen... ik heb nog een hele partij Shimano hengels en molens in de kelder, vroeger zeer fanatiek visser maar hier in de buurt zie je ze alleen maar vliegvissen in de beekjes.
    En dat kan ik niet...

    GJ
     
    aurectar vindt dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Heb zelf ook diverse hengels ,maar vis enkel op vakantie . Forel aan de vlieg , mooiste wat er is ,als je daadwerkelijk voor de vis gaat die je ziet zwemmen .
     
    aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je epoxy gebruikt voor de pinholes, wees je bewust wat je aan schuurwerk op de hals haalt! Ik kreeg dat bij mijn houten surfplanken nooit naar tevredenheid weer glad. Als het enigzins kan zou ik bij plamuur blijven. Is die finixa spuitplamuur niet naar je zin? Na 3 keer was ik alle pinholes wel kwijt.

    Met primer filler is het ook een kwestie van geduld hebben, vereist vaak meerdere lagen en terugschuren.
     
    ISOLA2, aurectar en Berrie vinden dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vond het schuren wel meevallen.
    Meerdere vleugels zo gedaan en je hoeft maar heel weinig weg te schuren als je het verdund gebruikt.
    Ik gok dat het laagje hooguit 0.5mm is, misschien zelfs minder.
    En ik heb dat altijd met de hand gedaan met waterproof papier omdat je dan ook meteen ziet hoe glad het word.

    GJ
     
    aurectar vindt dit leuk.
  12. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De truc zal m dan zitten in de verdunning, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Waarmee verdun je?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ethanolvan de Action.
    Daar maak ik ook het gereedschap mee schoon.
    Als je het er onverdund opsmeert dan krijg je een laag van ruim een millimeter dik.

    GJ
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die 'Motip finishing putty' komt uit een spuitbus, toch? Dat is dan toch lastig verdunnen .... :confused:

    Maar om de poriën dicht te krijgen zou ik een langzaam hardende/drogende gebruiken.
    Eerst in (lichte) overmaat aanbrengen, en nadat de vleugel is voorzien met een scherpe creditcard het teveel eraf plamuren.
    Als je dat goed doet hoef je niet of nauwelijks het teveel (randjes) weg te schuren.
    Niet met een rubber afplamuren, die 'trekt' alles/een deel weer uit de poriën.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik bracht het met een roller op en ging er dan met een kwast zonder druk eroverheen om de luchtbelletjes die de roller achterlaat weg te werken.
    Helaas heb ik geen foto's maar na polijsten en dan in de release was te zetten was ie spiegelglad.
    Nou kan je er geen releasewas opzetten omdat je nog moet spuiten maar hij is na korrel 800-1000 al klaar om te spuiten.

    GJ
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb wel schik! De Finixa primer/filler schuurt erg strak. Je ziet fantastisch terug komen wat zich voor het spuiten liet zien. Da's nu spekkie glad.

    [​IMG]

    Het verbaast me nog hoeveel K1000 afneemt. Het wordt dan prettig glad.

    Hoe gedekt moet de ondergrond straks zijn voor de 2k PU lak?
     
    jve en Lyckele vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mij is door een spuiter verteld dat je niet verder dan korrel 800 hoeft te gaan.
    Spekglad, dus gepolijst, verminderd de hechting.

    GJ
     
    Berrie vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Je kunt nu als je de nevel methode gebruikt hebt eigenlijk na het afnemen met anti stof doekjes en je hebt geen oneffenheden meer spuiten met lak
    De 1e laag is een nevel laag ,ook wel hechtlaag .daarna een 10 minuten wachten dan de 2e laag opzetten met de nozzle in de constant zelfde hoek en afstand (20cm).heen en weer ,niet zwaaien en wel nat in nat spuiten .deze laag hoeft nog niet direct te dekken . Nu wacht je weer 10 minuten om de lak zich te laten zetten en vloeien . Nu doe je een Kruislaag 90 graden op de 2e laag en weer idem . Deze laag zou moeten dekken en mooi uitvloeien . Haal mengbekwrs en een menglineaal. Hierop staan de verhoudingen lak ,verdunner en harder .
    Spuit een proefstuk eerst en maak steunen om je werkstukken in op te hangen .
     
    Terence, ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Nu klaar kun je na een dag uitharden nog verder gaan . Blanke lak of te wel topcoat .deze een week laten uitharden ,en dan de finishing touch, In de vaktermen noemen ze dit blokken met korrel 4000 nat .daarna polijsten met hele fijne autopoets . Hierdoor verdwijnt de lichte sinaasappel huid en is hij helemaal spiegel glad en heeft hij een diepe glans .echter persoonlijk zou ik stoppen na de kleurlaag in zijdeglans.deze zou ik enkel polijsten na een week .
     
    ISOLA2 en Berrie vinden dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Die vraag zou ik aan Jan stellen, al dan niet via Serge.
     
    Terence en Berrie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina