Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ik hoorde dat bij normaal drogen je pas na 6 weken mag polijsten.
In spuiterijen word de auto in warmte uitgehard maar bij ons is het gewoon kamertemperatuur of lager.
Toen ik mijn Nemesis parelmoer (3 lagen) gespoten had heb ik weken gewacht met polijsten.
Een kleinere Nemesis heb ik na een week gepolijst maar dat resultaat was minder omdat de lak nog niet hard genoeg was.

GJ
 
Ik kreeg van de (boot) spuiter te horen dat 240 of 320 al voldoende was als voorbewerking. Dat hangt
ongetwijfeld af van de lak (dd-lak van de IJssel in dat geval), maar misschien de moeite waard om een
proefstukje met korrels 320, 400, 800 te proberen. Kijken wat bevalt.
 
Of naar een spuiter te gaan.
Ik spoot met 2k autolak.
DD lak is wat dikker dus dan kan de ondergronf ruwer zijn.
De Nemesis heb ik zonder primer gespoten, eerst witte basis op waterbasis, daarover parelmoer op waterbasis en daarover 2k blanke lak.
De 2k was alleen maar omdat het een brandstofkist was.
De kleinere electrokist heb ik afgelakt met 1k van airbrush almere.
Beide waren superstrak.

GJ
 
Mooiste is om pigment door je spuitplamuur te laten mengen . Daarvoor zul je langs een goede verfhandel moeten ,die ook zelf spuitbussen vult . Dat is helemaal ultiem om te doen , dan heeft geel of wit minder nodig om te dekken .
Wat ook goed gaat voor elke kleur zowel geel als rood is eerst de onderlaag wit spuiten .hierdoor komt de kleur mooier naar voren .
Maar Berrie gaat voor wit en heeft al witte spuitplamuur . Perfect gekozen .
 
Romp is gereed voor het aflakken. Voor de beoogde hoogglans 2K PU lak is nat geschuurd met K600.

Ik kan niet verder momenteel.

Het beeld gaat op pauze...

LKVOgk.jpg


Als de verbouwing rond is meld ik me weer.
 
Laatst bewerkt:
Er kon weer wat gedaan worden. De Chinese M1.4x3mm schroefjes vielen gisteren in de brievenbus. Daarmee kon het instrumenten paneel af gemaakt worden.

Y4SgKk.jpg


Het zal met dubbelzijdig tape in de cockpitkap vast gezet worden. Hopelijk houdt dat bij zomerse temperaturen.

kIuW8n.jpg


En dat was het weer voorlopig. Verbouwing garage gaat goed. Had ik gehoopt de garage in de kerstvakantie te doen, zo had ik ook verwacht de voortuin en oprit pas in mei op te hoeven hogen nadat ze de riolering in de straat vervangen zouden hebben. Maar dat kan/moet dus nu al.

0S9Dbu.jpg



Maar het komt goed.

lSj2mC.png
 
O ja, de schakelaars. Die zijn van 1mm messingdraad gebogen. In de tang een merkje maken met stift zodat je ze alle 6 even lang op dezelfde plek in de tang buigt. Scherp door buigen en weer terug buigen. Dan wat na knijpen en je hebt een scherp gebogen grote hoek. Dan een ringetje van stroomdraadisolatie snijden. Dat met een M2 moer op het 1mm messing schuiven. Vast zetten met een drupje dunne secondelijm.

gsN3QQ.jpg


Dan een likje aluminium verf erover en klaar zijn ze.

Kleine onderdelen laat ik zo lang mogelijk lang. Dan zijn ze tot aan definitieve montage nog hanteerbaar.

RrhAoS.jpg
 
Ik kan het niet laten Berrie, sorry. Of het rode streepje of die 220 moet even bijgesteld ... ;-)
Anders raakt de piloot in de war!!! En we weten waar dat toe kan leiden!!!

:koud:
 
Ik kan het niet laten Berrie, sorry. Of het rode streepje of die 220 moet even bijgesteld ... ;-)
Anders raakt de piloot in de war!!! En we weten waar dat toe kan leiden!!!

:koud:

De VNE en VMO klopt wel hoor.
(Rode streepje en begin geel gebied. Begin geel gebied geeft aan dat er geen maximale roeruitslagen meer gebruikt mogen worden.
Groene gebied geeft zogenoemde veilig vlieggebied aan, hierin zou overtrek niet mogelijk moeten zijn even als een structurele overbelasting.)
 
Ik weet wat het gele lijntje betekent, maar die VNE calm (220) van het bordje vind ik niet terug op de snelheidsmeter (280). Maar goed, gepietlut ;-)
 
Groene gebied geeft zogenoemde veilig vlieggebied aan, hierin zou overtrek niet mogelijk moeten zijn even als een structurele overbelasting.
Overtrekken kan in principe bij elke snelheid, ook in het groene gebied. Structurele overbelasting zou hier inderdaad niet moeten kunnen.
 
De voortuin en oprit zijn klaar. Nou ja, een tuin is natuurlijk nooit klaar. Ik heb er met veel plezier aan gewerkt. Met het kiezen van de beplanting heb ik zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de A-lijst met planten, te vinden in onderstaande link.

https://www.nvwk.nl/werkgroepen/vogelwerkgroepen/erfvogelwerkgroep/

Nu staan er zo'n 30 soorten planten in waarvan zo'n 19 van de lijst. Ben er benieuwd hoe het er de komende jaren bij gaat staan.

De verbouwing van het stukje garage (2.7×3.2mtr) is ook grootdeels achter de rug.

Van:
MHbM3V.jpg

Naar:
Wl0Nsa.jpg


Om te kunnen spuiten moet er nog een eenvoudig gordijntje komen welke de ruimte in de lengte opdeelt. Er kan al met stinkende polyesterplamuur gewerkt worden onder de afzuigkap.

Daarom kan de werkbank weer gevuld worden:

RJgulH.jpg


Van de week zullen de bij CROP bestelde spullen wel binnen komen. O.a. verffilters, mengbekers, polyester plamuur fijn, een halve liter hoogglans RAL9003 PU lak, nóg een spuitbus primer/filler.

Het eerste wat uit deze bestelling gebruikt zal worden is de plamuur.
 
Laatst bewerkt:
De spuitcabine is vanmorgen voor het eerst gebruikt. Het werkt fijn!

EWuwpR.jpg


Alle onderdelen staan nu in de laatste keer primer. Ik krijg deze laag overigens niet pinhole vrij. Helaas.

3xhdFZ.jpg


Een eerste keer met de verfspuit werken viel me mee qua handling! Wat vaststellingen:
- De thinner om schoon te maken zit in een spuitfles en dat werkt erg fijn. (Die fles met het rode kruis er op.) Zo heb je maar minimaal thinner nodig om het spuitje schoon te maken.
- de 0.8mm nozzle is een beetje een poppennozzletje. Dat kan wel een stapje groter.
- De compressor kan het zeer gemakkelijk aan.
- Het aanmaken van de verf gaat goed. Verdunner voeg ik toe met een 5ml injectie spuitje. Waarom? Ik kon de schaalverdeling in de mengbeker niet meer aflezen omdat na verf en harder te hebben geroerd de schaalverdeling onder de verf zat... Beetje dom, maar doseren met het spuitje is fijn.
- de dekking van de verf valt tegen.

Het eerste resultaat is echter niet fijn:

Qwfj5N.jpg


De rand van de cockpit kap dekte niet goed. En je blijkt niet eindeloos laagjes verf op te kunnen bouwen....

De kleppen van de spoilers lukten ook niet.

XCQuSK.jpg


In de spoilerkleppen zitten allemaal pinholes. Toch gek, heb goede ontvetter gebruikt.

De luikjes van het landingswiel zijn mogelijk te dun gespoten. Wit op wit valt niet mee, het lijkt als snel goed te glimmen.

Hoe verder? Eerst maar eens alles uit laten harden. Dan wegschuren wat ik niet hebben wil.

Het was wellicht handiger om een doek thinner te pakken en de mislukte coating weg te halen. Maar op sommige plekken was de dekking ook wel weer nodig.

Proberen de oorzaak van de pinholes te achterhalen. Misschien kun je ook beter platte vlakken verticaal hangen om te spuiten!?
 
Probeer dunner te spuiten in meer lagen met een langere tussentijd, dan voorkom je druipers.
Bedoel je pinholes of fisheyes?
Pinholes zijn gaatjes in de verf, dat komt door gaatjes in het glasweefsel.
Fisheyes komen door oppervlaktespanning of siliconen op het object.
Als het pinholes zijn dan de verf laten drogen en weer schuren, daarna in veel dunne laagjes spuiten.
Ik heb mijn Nemesis destijds in parelmoer wit gespoten.
Dat was ook een vreselijk werk.
Eerst primer, paar dunne lagen.
Weekje uitharden en daarna een laag of 6 wit.
Dan de volgende dag de parelmoer lak eroverheen en dat moet in 1 richting gespoten worden.
En na een dagje een laag of 2-3 blanke lak en dat een week of 3 bij kamertemperatuur laten harden.
Daarna kan je polijsten en word ie spiegelglad.
Maar je hebt er wel geduld voor nodig.
Ik heb dat volgens mij toen ook met een minispuitje met 0,8 nozzle gedaan.
Grotere modellen zoals een 4 meter Fox spoot ik met een "grote" HVLP spuit.
Maar dan heb je echt wel een dikke compressor nodig, ik had een 2 cilinder met 100L tank en die kon het maar net bijhouden.

GJ
 
Hi Berrie,

Als ik naar de foto kijk met de spoilerkleppen dan zie ik hele glazige verf, teken dat je te veel verdunner hebt gebruikt.
Daarom krijg je ook zakkers. Maar in laagjes opbouwen is de manier.
Voor je een tweede laag opzet voel dan even op het plankje waar de verf ook op zit of het plakt net als een sticker dan is het tijd voor de volgende laag.
Grondverf zover verdunnen dat het lekker je spuit uit komt.

Succes.
 
@mac : ik heb 10% verdunner gebruikt. Met geen andere reden dan dat bij de beschrijving van de verf stond: 'max.10% verdunnen.' En inderdaad merkte ik met spuiten dat de verf glazig overkwam op stukjes waar de ondergrond donkerder was.

Volgende keer maar eens met 5% proberen.

Dan de pinholes.
Volgens mij heb ik het probleem getackeld. De pinholes zitten alleen op de oppervlaktes die zijn gebagged. Dus alleen op de vleugelhuid. Dat begrenst het probleem tot 1.4m^2. De oorzaak ligt in de glashuid. Ondanks laten geleren (niet lang genoeg??) van de eerste laag dik aangebrachte epoxy/glas.

Je kan natuurlijk weer een tube van het een of ander kopen. Maar er staat nog een 2kg blik zacht smeuïge polyester plamuur op m'n werkbank met een kleur die zeer dicht in de buurt komt van de witte primer/filler.

Mondeling had ik de tip gekregen dat je polyesterplamuur met thinner kan verdunnen. (Waarvoor nogmaals dank)

XDDgXS.jpg


Op een snijmat paktape aangebracht waarop ik kleine klompjes plamuur aan maak. Met de doseerspuit wat thinner er op. Nitril handschoentje aan en dan maar lekker met een vinger in de plamuur/thinner roeren. Je merkt snel genoeg wanneer het dun genoeg is en dat smeer je dan op de pinholes. Hoe beter je het uitwrijft hoe minder je hoeft te schuren. En door het onder de afzuigkap te doen heb ik nauwelijks last van dampen.

Het mooiste moment in de gegeven situatie is het om op de ongeschuurde primer/filler aan te brengen. Daarna het zaakje schuren. Daar kom ik natuurlijk pas achter als 3 panelen wél al een spekglad geschuurde primer/filler laag hebben.

Maar ja, je wordt nu eenmaal niet ervaren geboren.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top