Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik hoorde dat bij normaal drogen je pas na 6 weken mag polijsten.
    In spuiterijen word de auto in warmte uitgehard maar bij ons is het gewoon kamertemperatuur of lager.
    Toen ik mijn Nemesis parelmoer (3 lagen) gespoten had heb ik weken gewacht met polijsten.
    Een kleinere Nemesis heb ik na een week gepolijst maar dat resultaat was minder omdat de lak nog niet hard genoeg was.

    GJ
     
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kreeg van de (boot) spuiter te horen dat 240 of 320 al voldoende was als voorbewerking. Dat hangt
    ongetwijfeld af van de lak (dd-lak van de IJssel in dat geval), maar misschien de moeite waard om een
    proefstukje met korrels 320, 400, 800 te proberen. Kijken wat bevalt.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Of naar een spuiter te gaan.
    Ik spoot met 2k autolak.
    DD lak is wat dikker dus dan kan de ondergronf ruwer zijn.
    De Nemesis heb ik zonder primer gespoten, eerst witte basis op waterbasis, daarover parelmoer op waterbasis en daarover 2k blanke lak.
    De 2k was alleen maar omdat het een brandstofkist was.
    De kleinere electrokist heb ik afgelakt met 1k van airbrush almere.
    Beide waren superstrak.

    GJ
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Mooiste is om pigment door je spuitplamuur te laten mengen . Daarvoor zul je langs een goede verfhandel moeten ,die ook zelf spuitbussen vult . Dat is helemaal ultiem om te doen , dan heeft geel of wit minder nodig om te dekken .
    Wat ook goed gaat voor elke kleur zowel geel als rood is eerst de onderlaag wit spuiten .hierdoor komt de kleur mooier naar voren .
    Maar Berrie gaat voor wit en heeft al witte spuitplamuur . Perfect gekozen .
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Romp is gereed voor het aflakken. Voor de beoogde hoogglans 2K PU lak is nat geschuurd met K600.

    Ik kan niet verder momenteel.

    Het beeld gaat op pauze...

    [​IMG]

    Als de verbouwing rond is meld ik me weer.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2022
    Lyckele, aurectar, Eric R en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Smokie

    Smokie

    Lid geworden:
    7 jan 2022
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Noord Holland
    in een avond hele verslag doorgelezen
    prachtig,wacht op vervolg
    gr Henk
     
    Berrie en Eric R vinden dit leuk.
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Er kon weer wat gedaan worden. De Chinese M1.4x3mm schroefjes vielen gisteren in de brievenbus. Daarmee kon het instrumenten paneel af gemaakt worden.

    [​IMG]

    Het zal met dubbelzijdig tape in de cockpitkap vast gezet worden. Hopelijk houdt dat bij zomerse temperaturen.

    [​IMG]

    En dat was het weer voorlopig. Verbouwing garage gaat goed. Had ik gehoopt de garage in de kerstvakantie te doen, zo had ik ook verwacht de voortuin en oprit pas in mei op te hoeven hogen nadat ze de riolering in de straat vervangen zouden hebben. Maar dat kan/moet dus nu al.

    [​IMG]


    Maar het komt goed.

    [​IMG]
     
    ramses, Arnold 85, Vincent de Bode en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Prachtig Berrie!! Ook de schakelaars zien er super uit.
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2022
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    O ja, de schakelaars. Die zijn van 1mm messingdraad gebogen. In de tang een merkje maken met stift zodat je ze alle 6 even lang op dezelfde plek in de tang buigt. Scherp door buigen en weer terug buigen. Dan wat na knijpen en je hebt een scherp gebogen grote hoek. Dan een ringetje van stroomdraadisolatie snijden. Dat met een M2 moer op het 1mm messing schuiven. Vast zetten met een drupje dunne secondelijm.

    [​IMG]

    Dan een likje aluminium verf erover en klaar zijn ze.

    Kleine onderdelen laat ik zo lang mogelijk lang. Dan zijn ze tot aan definitieve montage nog hanteerbaar.

    [​IMG]
     
    ramses, Vincent de Bode, serge pot en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Schitterend weer :)
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kan het niet laten Berrie, sorry. Of het rode streepje of die 220 moet even bijgesteld ... ;-)
    Anders raakt de piloot in de war!!! En we weten waar dat toe kan leiden!!!

    :koud:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  12. Robert O

    Robert O

    Lid geworden:
    20 mrt 2010
    Berichten:
    50
    De VNE en VMO klopt wel hoor.
    (Rode streepje en begin geel gebied. Begin geel gebied geeft aan dat er geen maximale roeruitslagen meer gebruikt mogen worden.
    Groene gebied geeft zogenoemde veilig vlieggebied aan, hierin zou overtrek niet mogelijk moeten zijn even als een structurele overbelasting.)
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik weet wat het gele lijntje betekent, maar die VNE calm (220) van het bordje vind ik niet terug op de snelheidsmeter (280). Maar goed, gepietlut ;-)
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Overtrekken kan in principe bij elke snelheid, ook in het groene gebied. Structurele overbelasting zou hier inderdaad niet moeten kunnen.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    De voortuin en oprit zijn klaar. Nou ja, een tuin is natuurlijk nooit klaar. Ik heb er met veel plezier aan gewerkt. Met het kiezen van de beplanting heb ik zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de A-lijst met planten, te vinden in onderstaande link.

    https://www.nvwk.nl/werkgroepen/vogelwerkgroepen/erfvogelwerkgroep/

    Nu staan er zo'n 30 soorten planten in waarvan zo'n 19 van de lijst. Ben er benieuwd hoe het er de komende jaren bij gaat staan.

    De verbouwing van het stukje garage (2.7×3.2mtr) is ook grootdeels achter de rug.

    Van:
    [​IMG]
    Naar:
    [​IMG]

    Om te kunnen spuiten moet er nog een eenvoudig gordijntje komen welke de ruimte in de lengte opdeelt. Er kan al met stinkende polyesterplamuur gewerkt worden onder de afzuigkap.

    Daarom kan de werkbank weer gevuld worden:

    [​IMG]

    Van de week zullen de bij CROP bestelde spullen wel binnen komen. O.a. verffilters, mengbekers, polyester plamuur fijn, een halve liter hoogglans RAL9003 PU lak, nóg een spuitbus primer/filler.

    Het eerste wat uit deze bestelling gebruikt zal worden is de plamuur.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2022
    jve, jan brilman, Bavo en 12 anderen vinden dit leuk.
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    De spuitcabine is vanmorgen voor het eerst gebruikt. Het werkt fijn!

    [​IMG]

    Alle onderdelen staan nu in de laatste keer primer. Ik krijg deze laag overigens niet pinhole vrij. Helaas.

    [​IMG]

    Een eerste keer met de verfspuit werken viel me mee qua handling! Wat vaststellingen:
    - De thinner om schoon te maken zit in een spuitfles en dat werkt erg fijn. (Die fles met het rode kruis er op.) Zo heb je maar minimaal thinner nodig om het spuitje schoon te maken.
    - de 0.8mm nozzle is een beetje een poppennozzletje. Dat kan wel een stapje groter.
    - De compressor kan het zeer gemakkelijk aan.
    - Het aanmaken van de verf gaat goed. Verdunner voeg ik toe met een 5ml injectie spuitje. Waarom? Ik kon de schaalverdeling in de mengbeker niet meer aflezen omdat na verf en harder te hebben geroerd de schaalverdeling onder de verf zat... Beetje dom, maar doseren met het spuitje is fijn.
    - de dekking van de verf valt tegen.

    Het eerste resultaat is echter niet fijn:

    [​IMG]

    De rand van de cockpit kap dekte niet goed. En je blijkt niet eindeloos laagjes verf op te kunnen bouwen....

    De kleppen van de spoilers lukten ook niet.

    [​IMG]

    In de spoilerkleppen zitten allemaal pinholes. Toch gek, heb goede ontvetter gebruikt.

    De luikjes van het landingswiel zijn mogelijk te dun gespoten. Wit op wit valt niet mee, het lijkt als snel goed te glimmen.

    Hoe verder? Eerst maar eens alles uit laten harden. Dan wegschuren wat ik niet hebben wil.

    Het was wellicht handiger om een doek thinner te pakken en de mislukte coating weg te halen. Maar op sommige plekken was de dekking ook wel weer nodig.

    Proberen de oorzaak van de pinholes te achterhalen. Misschien kun je ook beter platte vlakken verticaal hangen om te spuiten!?
     
    Lyckele en jve vinden dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probeer dunner te spuiten in meer lagen met een langere tussentijd, dan voorkom je druipers.
    Bedoel je pinholes of fisheyes?
    Pinholes zijn gaatjes in de verf, dat komt door gaatjes in het glasweefsel.
    Fisheyes komen door oppervlaktespanning of siliconen op het object.
    Als het pinholes zijn dan de verf laten drogen en weer schuren, daarna in veel dunne laagjes spuiten.
    Ik heb mijn Nemesis destijds in parelmoer wit gespoten.
    Dat was ook een vreselijk werk.
    Eerst primer, paar dunne lagen.
    Weekje uitharden en daarna een laag of 6 wit.
    Dan de volgende dag de parelmoer lak eroverheen en dat moet in 1 richting gespoten worden.
    En na een dagje een laag of 2-3 blanke lak en dat een week of 3 bij kamertemperatuur laten harden.
    Daarna kan je polijsten en word ie spiegelglad.
    Maar je hebt er wel geduld voor nodig.
    Ik heb dat volgens mij toen ook met een minispuitje met 0,8 nozzle gedaan.
    Grotere modellen zoals een 4 meter Fox spoot ik met een "grote" HVLP spuit.
    Maar dan heb je echt wel een dikke compressor nodig, ik had een 2 cilinder met 100L tank en die kon het maar net bijhouden.

    GJ
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
  19. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hi Berrie,

    Als ik naar de foto kijk met de spoilerkleppen dan zie ik hele glazige verf, teken dat je te veel verdunner hebt gebruikt.
    Daarom krijg je ook zakkers. Maar in laagjes opbouwen is de manier.
    Voor je een tweede laag opzet voel dan even op het plankje waar de verf ook op zit of het plakt net als een sticker dan is het tijd voor de volgende laag.
    Grondverf zover verdunnen dat het lekker je spuit uit komt.

    Succes.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    @mac : ik heb 10% verdunner gebruikt. Met geen andere reden dan dat bij de beschrijving van de verf stond: 'max.10% verdunnen.' En inderdaad merkte ik met spuiten dat de verf glazig overkwam op stukjes waar de ondergrond donkerder was.

    Volgende keer maar eens met 5% proberen.

    Dan de pinholes.
    Volgens mij heb ik het probleem getackeld. De pinholes zitten alleen op de oppervlaktes die zijn gebagged. Dus alleen op de vleugelhuid. Dat begrenst het probleem tot 1.4m^2. De oorzaak ligt in de glashuid. Ondanks laten geleren (niet lang genoeg??) van de eerste laag dik aangebrachte epoxy/glas.

    Je kan natuurlijk weer een tube van het een of ander kopen. Maar er staat nog een 2kg blik zacht smeuïge polyester plamuur op m'n werkbank met een kleur die zeer dicht in de buurt komt van de witte primer/filler.

    Mondeling had ik de tip gekregen dat je polyesterplamuur met thinner kan verdunnen. (Waarvoor nogmaals dank)

    [​IMG]

    Op een snijmat paktape aangebracht waarop ik kleine klompjes plamuur aan maak. Met de doseerspuit wat thinner er op. Nitril handschoentje aan en dan maar lekker met een vinger in de plamuur/thinner roeren. Je merkt snel genoeg wanneer het dun genoeg is en dat smeer je dan op de pinholes. Hoe beter je het uitwrijft hoe minder je hoeft te schuren. En door het onder de afzuigkap te doen heb ik nauwelijks last van dampen.

    Het mooiste moment in de gegeven situatie is het om op de ongeschuurde primer/filler aan te brengen. Daarna het zaakje schuren. Daar kom ik natuurlijk pas achter als 3 panelen wél al een spekglad geschuurde primer/filler laag hebben.

    Maar ja, je wordt nu eenmaal niet ervaren geboren.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
    crins, Eric R, Arnold 85 en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina