Welk vliegtuig als beginner?

Je kan wel de spullen zoals servo's, motor en regelaar uit het gevonden vliegtuig halen.
Dat komt later misschien wel weer van pas.

GJ
 
maar toen was ik 13 of 14 of zo, en ging alles wat ik de lucht in smeet, binnen 30 seconden kapot...
Ja dat had ik ook, maar in die tijd maakte ik ook alleen maar draadmodellen dus dat vliegt zo wie zo niet.
Maar wel functioneel wieltjes, vleugeltjes, beweegbare roertjes met knuppeltje en overbrenging.
De fijne motoriek zat er wel in.

Het model fladderen heb ik pas vele jaren later geleerd onder begeleiding.
Ik heb nog steeds het clubrecord van snelle leerling maar dat was in de tijd dat er nog geen brevetten systeem was.
In een vluchtje of 8 van zo'n 10 minuten was het gepiept, maar dat vond ik wel erg snel gaan.
De eerste echte crash, vleugel brak langs de glasmat, nadat ik iets deed van dat doe ik sindsdien nooit meer met een ribben bouw vleugel.
Dat gebeurde pas na 3 maanden nadat ik met deze fantastische hobby ben begonnen.

Het is ontspannend relaxend geconcentreerd knuppelen, dat knuppelen gaat als vanzelf en de rest ook wel.:)

We moesten in die tijd en dan schrijf ik 1990 nog alles zelf bouwen, wel uit een bouwdoosje.
Maar een crash was zo gefixt.
Iets meer werk was de afgebroken carburateur er op frummelen.
Ik had wel het geld, maar als het met een ijzerdraadje en wat rode loctite smurrie dicht en op zijn plaats blijft zitten, dan is het wat mij betreft ook goed genoeg.
Uiteindelijk heeft de charter mij naderhand nog veel plezier gegeven.
 
Het model fladderen heb ik pas vele jaren later geleerd onder begeleiding.
Ik heb nog steeds het clubrecord van snelle leerling maar dat was in de tijd dat er nog geen brevetten systeem was.
In een vluchtje of 8 van zo'n 10 minuten was het gepiept, maar dat vond ik wel erg snel gaan.

Dan moet ik nog meer natuurtalent hebben gehad :D:D

2 vluchten onder begeleiding (waar ik zelf misschien maar 5 minuten van gestuurd heb)

En 2 probeerpogingen alleen (2xcrash)

En bij de 3de poging (weer alleen) was ik vertrokken, toen ineens 4 crashvrije vluchten alleen achter elkaar gedaan.

Men eerste landing vergeet ik nooit, hij lag bijna 300 meter ver van mij :rofl:

Easystar, bestaat niets beter als je wil leren vliegen.
(Prop op de rug, wie leert vliegen vliegt toch altijd zijn neus naar de kl.ten)

Dus al die trainers heb je niets aan als je het alleen leert.
 
qua lestijden wat ik noemde..
dan heb ik het over ECHT leren vliegen. niet het brevet.
in de regel hebben de meesten echt een vol seizoen nodig om alle ins en outs tegen te komen rond landing en gekke dingen.
gewoon besturen van een vliegtuig heb je inderdaad zo geleerd..

zelfde als dat je in een auto ook je rijbewijs haalt, en ook pas na een jaar of 5 tot 7 als volwaardig chauffeur gezien wordt.
daarvoor ben je beginnend bestuurder, met wat restricties.

Qua landen, daar ben ik altijd een zeikerd in.
netjes circuit, zorgen dat je mooi uitkomt, netjes in 1 lijn naar beneden.
de basis.
klinkt misschien gek.
maar doorgaans krijg je alleen schade van iets hards tegen je vliegtuig, en doorgaans is dat toch echt de grond. of boom.
en het automatisme van dat circuit met netjes je lijn en rondje doen in de aanvlucht scheelt gewoon heel veel spannende momenten.
nu moet ik erbij zeggen, dat ons veld niet extreem ruim is. en er op een paar aanvliegroutes bosjes of bomen staan, waar je over of tussendoor gaat.
vanuit rare hoeken aankomen is dan spannend.

en dan heb ik tegenwoordig nog wel eens vlotte toestellen, of gewoon groot (voor het veld dan).
dan moet de landingsroute, snelheid en zo goed zijn, anders schiet je eroverheen.
een veld van 500x500 zou mooi zijn.. met vlak land eromheen..
maar ach. je moet wat spanning houden:D

ook bij ons pakt de gemiddelde leerling het met een maand of 2 a 3 op.
die leerling vliegt dan bv alleen op zaterdag een vlucht of wat.
de leerlingen die heel de week door vliegen ( en dus ook serieus tijd erop zetten) gaan heel veel vlotter.
bij ons vliegen ze ook met schuim en houttrainers.
kan allebei.
toch zie je altijd wel dat iemand die met schuim heeft gelest, eigenlijk even weer wat begeleiding nodig heeft als hij een houten kist gaat vliegen.
vliegt gewoon anders. zwaarder.
wat kritischer als het op langzaam vliegen komt.

vandaar ook mijn stappenplan qua vliegtuigen :D

en sommige mensen vliegen meteen met een 6 kilo warbird weg. of met een jet.
er zijn er alleen niet zoveel die het ook heel houden.
 
dus als ik goed lees is een piper cub.wel een goed vliegtuig.om weer mee te beginnen.2.25 breed ongeveer 2mt lang benzine.heb jaren niet meer gevlogen.wel veel op de sim bezig geweest.omdat ik het niet kon laten.maar had geen ruimte voor bouwen of staling.
FB_IMG_1628881856631.jpg
FB_IMG_1628881863501.jpg
FB_IMG_1628881869176.jpg
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1628881875064.jpg
    FB_IMG_1628881875064.jpg
    92 KB · Weergaven: 151
  • FB_IMG_1628881882506.jpg
    FB_IMG_1628881882506.jpg
    177,9 KB · Weergaven: 143
  • FB_IMG_1628881889672.jpg
    FB_IMG_1628881889672.jpg
    73,2 KB · Weergaven: 141
dus als ik goed lees is een piper cub.wel een goed vliegtuig.om weer mee te beginnen.2.25 breed ongeveer 2mt lang benzine.heb jaren niet meer gevlogen.wel veel op de sim bezig geweest.omdat ik het niet kon laten.maar had geen ruimte voor bouwen of staling.Bekijk bijlage 453597 Bekijk bijlage 453598 Bekijk bijlage 453599
Zou ikzelf niet mee beginnen. Piper is kritisch als je wat langzaam vliegt(overtrek neiging)
Trainer van 1.5 meter span a la calmato of een Robbe charter is wel aan te bevelen. Al is het maar om de skills weer op te halen.

Tegenwoordig bestaan er ook complete vliegtuig/zendersets die zo uit de doos vliegen met gyro en alles. Ik denk niet dat je dat wat vind, maar de mogelijkheid is er.
Met zo'n set vloog er laats een jongen van 13 voor het eerst. Starten landen alles. Wel onder mondelinge begeleiding, maar toch....[emoji2]
 
heb wel ervaring he.tis 5 jaar geleden voor het laatst.en dat was een exstra 300.en een edge.en verder ben ik die 5 jaar elke week wel 2 of 3 keer op de sim veel bezig geweest.denk dat dat wel een voordeel is toch.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Dat is lastig te beoordelen vanaf hier. Doe wat je hart je ingeeft zoe ik zeggen[emoji3]

Oja en nog een oerkreet:
ZOEK EEN CLUB![emoji56]
 
hahah die zijn er genoeg hier.en vlieg nog heli.die hebben geen ruimte nodig.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1625391518757.jpg
    FB_IMG_1625391518757.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 152
  • FB_IMG_1616613038858.jpg
    FB_IMG_1616613038858.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 146
Doorgaans is hoe groter hoe makkelijker.
Je kon al met kisten voor gevorderden vliegen. Neem gewoon de grote PiperCub. Laat je in het begin even bijstaan door een ervaren instructeur.
De 1e vlucht is voor hem. In de 2e vlucht neem jij hem even over. De 3e vlucht stijg je zelf op. De 4e vlucht laat je je binnen praten.
That's the way aha aha, I like it .
 
Doorgaans is hoe groter hoe makkelijker.
Je kon al met kisten voor gevorderden vliegen. Neem gewoon de grote PiperCub. Laat je in het begin even bijstaan door een ervaren instructeur.
De 1e vlucht is voor hem. In de 2e vlucht neem jij hem even over. De 3e vlucht stijg je zelf op. De 4e vlucht laat je je binnen praten.
That's the way aha aha, I like it .
zo dacht ik dus ook.neem mooi een grote weer bijna 2.50 span.leker stabiel
 
Zo een Piper Cub heeft wel wat eigenaardige trekjes die een Extra weer niet heeft. De Piper moet je echt de bocht om sturen want die haakt.
Beetje eigenwijs vlieggedrag en landen met zijwind is ook een drama. Wel te doen overigens.
Maar al met al wel een lekker stabiel ding.
 
Zo een Piper Cub heeft wel wat eigenaardige trekjes die een Extra weer niet heeft. De Piper moet je echt de bocht om sturen want die haakt.
Beetje eigenwijs vlieggedrag en landen met zijwind is ook een drama. Wel te doen overigens.
Maar al met al wel een lekker stabiel ding.

Het is misschien tegen alle logica in, maar eigenlijk vind ik een grote laagdekker het makkelijkst vliegen.
Daarmee bedoel ik een FourStar 60 of een Venture 60. Toestellen van zo´n 170-180cm span.
 
Back
Top