Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Als een producent geen maten van de prop opgeeft kan je alleen maar meten of je goed zit en om te beginnen geeft eCalc - propCalc je een goede richtlijn, zodat je geen 10 verschillende props moet kopen.
Bij HK heb je de reviews, waar nog al eens bruibare voorstellen tussen staan, bij grotere fabrikanten vaak een lijstje (maar pas op, sommige zijn nog op oude lipo's als Kokam gebaseerd, met lage celspanning).
En gelukkig is er www.ecalc.ch . Als je daar een beetje mee om weet te gaan een hele goede tool om props te berekenen voor jouw toepassing.
Back to basics:
Basic-kunstvlucht: 300W/Kg (let wel voor F3A ga je richting 500W/kg, maar dan meot je ook een uitstekende gasbeheersing hebben, anders wordt het model erg snel)
Bruikbaar vermogen motor: 3W/gr motorgewicht
Prop: zo groot mogelijk, wat nog op het model past
Pitchspeed: 120-130kmh (zo snel vlieg j niet, maar door een wat hogere pitchspeed, kun je meer gas terugnemen voor ddezelfde vliegsnelheid>is efficienter)
Met bovenstaande data kies je dan met bijv ecalc een motor uit.
Op mijn kleine Rascal zit bijvoorbeeld een Scorpion S4025-16 (330kv) met een 17x11 Aeronaut klapprop. Dat kon alleen door een hoger carbon landingsgestel te plaatsen.
Resulteert in 1300W met een behoorlijjke Lipo (1000W met een slechte). Dat is totaal overpowered, gaat vertikaal versnellen en hard omhoog,volle vermogen wordt alleen bij slepen gebruikt (sleept tot 6kg).
Maar bij rondvliegen wel lekker efficient.
Op 6S Sebart modellen werd vaak een 380kv motor gebruikt als ik me niet vergis, met een prop rond de 15x8 tot 16x10, afhankelijk van specifieke motor en persoonlijke voorkeur.
Voor andere modellen zal een dergelijk grote prop weer niet passen, je moet dus iets terug in diameter en daarmee omhoog in kv.
Dat maakt niets uit qua motor Willy....Wanneer moet de Kv hoog of laag zijn. ....
Voor de Sebart Angel en Wind heb ik gevonden;
Axi 4120/20 V2 Prop 16x83
Axi 4120/14
Axi 4130/16 Prop 16x10-12
Hacker 50-16S Prop 14x7
Hacker 50-16S Prop 16x10
Hacker 60-16S Prop 17x10
Scorpion 4025-12 Prop 16x10
Scorpion 4020-16
HK SK3 stond er niet bij.
Dat hoeft ook niet. HobbyKrap wist reacties die hen niet bevallen. Eigen ervaring, terwijl ik toch (netjes!) kritiek had en onzinnige getallen uit de wereld probeerde te helpen.... Bij reviews op HK heb ik nog niet gekeken. ...
Ik heb toch diverse negatieve reviews gelezen bij HK. Ook van oudere datum.Dat hoeft ook niet. HobbyKrap wist reacties die hen niet bevallen. Eigen ervaring, terwijl ik toch (netjes!) kritiek had en onzinnige getallen uit de wereld probeerde te helpen.
Axi 4120/14 is een 5S motor.
Scorpion 4020-16 zou een 17x10 nodig hebben.
Turnigy SK3, welk type en welk KV? als het een 5045 is zou een KV van 500 ook ongeveer een 16x10 nodig hebben.
En hoe kom je aan 2 vreselijk verschillende waarden bij de Hacker A50-16S of is de 14x7 voor een A50-14S.
Maar je ziet het, als je zo tussen de 475-500 KV zit dan zijn de props ook ongeveer gelijk, word je KV hoger dan moet je prop kleiner omdat de motor sneller gaat draaien, dus minder efficient word.
Ik zou een paar 16x8 en een paar 16x10 bestellen als ze op je kist passen.
Hout wil nogal snel breken dus 1 is geen...
Voordeel van hout is dat het in ieder geval geen schade aanricht aan de motoras.
GJ