Welke accu voor een F3J

Discussie in 'F3J' gestart door Lyckele, 2 sep 2009.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik ben het met Ron eens.

    Mijn NiCd en NiMH soldeer ik al sinds 1973 toen ik met electrovliegen begon zelf.
    Inderdaad met een 100 W bout. Veel warmte in korte, maar wel voldoende, tijd.
    Voor het solderen maak ik de cel schoon en oxidevrij met een blauw schijfje van Proxxon. Dit zijn siliconen polijst schijfjes met diamant poeder. Werkt perfect, je kan er ook een soldeerverbinding mee bijwerken gaat niet dicht zitten zoals andere slijpschijfjes.
    De tandarts gebruikt een vergelijkbaar spul.

    Een goed gesoldeerde verbinding is beter dan een puntlas verbinding.
    - De puntlassen zijn lang niet altijd voldoende goed gelast.
    - Soms te weinig en dan is de verbinding slecht, soms pas na een harde landing.
    - Soms zij ze te zwaar gelast en wordt de bodem van de cel poreus, wat tot (zwarte)draad corrosie leidt.
    - De strippen zijn meestal van een staalsoort, niet de beste geleider dus.

    Maar wanneer je niet zeker bent van jezelf en je hebt geen hulp dan liever met soldeerlippen werken.

    Met of zonder soldeerlippen:

    Altijd een voldoende zware bout, beter te veel dan te weinig vermogen.
    Altijd een schone bout, goed vertind.
    Altijd een schoon werkstuk.
    Altijd een goed harskernsoldeer, loodhoudend, eventuuel met wat koper en zilver.
    Loodvrij soldeer is moeilijker te verwerken en geeft altijd een slechtere verbinding.
    Nooit, nooit, NOOIT, S39 of een vergelijkbaar soldeerwater voor een electrische verbinding.


    Rick
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 23 aug 2012
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Voor al mijn ontvanger accu's schakel ik over naar LiFePO4, makkelijker in gebruik dan Nimh en zwaar belastbaar. 2 cellen is 6,6 Volt kan eventueel direct op de ontvanger. Voor de zekerheid zet ik er een Voltron lineaire regelaar tussen. Ook bij hoge belasting heb je dan een constante spanningsverzorging van de ontvanger. Vier cellen Nimh is mij te mager voor 2,4 Ghz.
    Groeten, Maarten
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Net gevlogen met de nieuwe neus setup! Gelijk wat belletjes kunnen pakken ondanks de wind.

    Helaas moet er nog wel wat lood in de neus bij. Dit vloog een beetje beroerd zo! En wat ook een tegenvaller was, was dat mijn spanningchecker nu al op het randje van low-bat aangeeft! Ik hoop dat de accu na enkele cycles wel wat beter gaat presteren. Want na twee uurtjes prutsen al zo veel verbruikt lijkt me niet relaxed!

    [​IMG]


    ----------------------
    Sent from iPhone.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2012
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nieuwe cellen eerst formeren (formateren is voor hard-disk), anders geen goede of te vroege delta-peak. Paar keer langzaam laden en daarna ontladen.
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2012
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik weet niet of je telemetrie hebt. Als dat wel het geval is zou ik geen regelaar voor de ontvanger gebruiken omdat je dan niet kunt zien wat de werkelijke accuspanning is. Wanneer je een regelaar gebruikt en dan de spanning zichtbaar zakt, ben je te laat.

    Als je servo's de 6.6 V niet aankunnen kan je die wel op een centrale of meerdere decentrale regelaar(s) laten lopen.

    Rick
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Verbindingsdraadje met klein lusje leggen. Bij solderen vloeit een stukje draadje vol met lood en wordt daardoor stug en breukgevoeliger. Door het soepele deel van het lusje is er nog ruimte voor beweging.
     
  8. fredmens

    fredmens

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Roermond
    Hi Berrie, ik heb ook enkele suprarompjes in gebruik en gebruik gewoon 4x eneloop. Krijg je prima in de neus, maar moet je dan op n andere manier vorm geven. Wij noemen dat n flesje. Drie cellen tegen elkaar in n driehoek dus en een cel daarvoor cq daarboven. Zo kom je tot helemaal voor in de neus.

    Ciao Fred


    QUOTE=Berrie;1618204]Bedoel je deze?
    BatterijTotaal.nl > GP NiMH oplaadbare batterijen AA penlite 1300mAh - 4 stuks 1300 mAh NiMH oplaadbare batterij type AA penlite | Oplaadbarebr>batterijen > AA penlite batterijen | BatterijTotaal.nl

    Ik zoek eigenlijk cellen met de ongeveer maten Ø20 en 30mm lang.

    Ik heb nu cellen van een onbekend merk in mijn Supra zitten. Ooit op de beurs in Dortmund gekocht. Nu, na een winterpauze wil ik de Supra weer klaar maken voor de strijd. Het pak is op zijn zachtst gezegd "lui". Dat durf ik niet aan met 6x S3150 (gemiddeld verbruik van mijn setup is overigens zo'n 300mAh)

    4x penlight kan ik niet kwijt in de neus.... Wat zouden jullie me adviseren? Moet ik ook eens kijken naar LiFePo4?[/QUOTE]
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dat heet een 'viper pack'
    [​IMG]
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De hele beker van een accucel, inclusief omgefelste rand aan de bovenkant, vormt/is de min-pool. Ik zou extra isolatieringetje/afstand op de bovenste cel aanbrengen om te voorkomen dat hij kortsluiting kan veroorzaken op de andere cellen. Waterleidingringen vallen mooi om dopje van de plus-pool.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2012
  11. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    @Fred

    Een mogelijk celtype dat voldoet aan je specificaties (Ø17x29 mm) is NiMH 2/3A.

    Deze zijn te krijgen met een capaciteit van 1500-1600 mAh en kunnen tot 9c-12c belast worden, gewicht ca 30 gram per cel.
    Nadeel is de relatief hoge zelfontlading van dit soort NiMH cellen tov eneloops, voordeel is dat ze niet direct inkakken als ze wat zwaarder belast worden. Wel even in de gaten houden dat je niet te dunne bekabeling gebruikt. Dan wordt je bekabeling maatgevend, en niet je accupakket.

    Vlieg inmiddels 2 seizoenen met dergelijke cellen (in de Xplorer - pakket 3x staand + 1x liggend) en nog geen reden tot klagen gehad.


    CU @ Hollandglide

    Paul
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    En waar kopen we zo'n Eneloop pakketje dan?

    Afgelopen f5j wedstrijd in Soest begon mijn zender te piepen (slecht signaal) tijdens het vliegen. Da's geen fijn gehoor :(
    Nadat ik de ontvangeraccu (5 cellen Eneloops) weer had geladen was het over. De Eneloops waren voor de wedstrijd nog geladen! Ik vermoed daarom dat ze niet zo jofel meer zijn dus vandaar de vraag waar ik een nieuw 5 cellen pakketje kan kopen.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2013
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Vierde discussie alhier.
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nkon.nl en even solderen ;)
    En 4 is meer dan genoeg hoor Leon.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2013
  15. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    waarom ipv 5 cellen geen life cellen?
     

Deel Deze Pagina