Rick NL
PH-SAM
Zelf solderen van accu cellen die een soldeerlip hebben kan prima, rechtstreeks op de accu cel solderen is minder goed omdat dan vaak de hele accucel erg warm gaat worden. Soldeerlippen worden ook altijd gepuntlast, dus als je hele accu pakket gepuntlast kan worden is dat prima.
Ik ben het met Ron eens.
Mijn NiCd en NiMH soldeer ik al sinds 1973 toen ik met electrovliegen begon zelf.
Inderdaad met een 100 W bout. Veel warmte in korte, maar wel voldoende, tijd.
Voor het solderen maak ik de cel schoon en oxidevrij met een blauw schijfje van Proxxon. Dit zijn siliconen polijst schijfjes met diamant poeder. Werkt perfect, je kan er ook een soldeerverbinding mee bijwerken gaat niet dicht zitten zoals andere slijpschijfjes.
De tandarts gebruikt een vergelijkbaar spul.
Een goed gesoldeerde verbinding is beter dan een puntlas verbinding.
- De puntlassen zijn lang niet altijd voldoende goed gelast.
- Soms te weinig en dan is de verbinding slecht, soms pas na een harde landing.
- Soms zij ze te zwaar gelast en wordt de bodem van de cel poreus, wat tot (zwarte)draad corrosie leidt.
- De strippen zijn meestal van een staalsoort, niet de beste geleider dus.
Maar wanneer je niet zeker bent van jezelf en je hebt geen hulp dan liever met soldeerlippen werken.
Met of zonder soldeerlippen:
Altijd een voldoende zware bout, beter te veel dan te weinig vermogen.
Altijd een schone bout, goed vertind.
Altijd een schoon werkstuk.
Altijd een goed harskernsoldeer, loodhoudend, eventuuel met wat koper en zilver.
Loodvrij soldeer is moeilijker te verwerken en geeft altijd een slechtere verbinding.
Nooit, nooit, NOOIT, S39 of een vergelijkbaar soldeerwater voor een electrische verbinding.
Rick