welke accu voor robbe florida?

hey,

met die accu zul je inderdaad lekker lang kunnen varen.

ik zou alleen wel een andere lader nemen als de Robbe unilader 6 aangezien die maar met 0,6 ampere per uur laad, dat betekent voor die accu 7,5 uur laden. een ni-mh accu mag normaal met 1c geladen worden, dat betekent 1x zijn eigen capaciteit. in het geval van die orion dus 4,5 ampere. ik zou dus een lader zoeken die zekerweten 3 ampere laad en het liefst tot 5 ampere gaat.

Groetjes,

Jelmer

laat je daar niet oplichten! ze willen nogal is erg duur zijn en erg dure dingen adviseren. kwa laders is er met een 2ehandsje vaak ook niets mis, tenzei je graag een nieuwe wilt kopen natuurlijk.

ik kwam deze tegen op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/247972573

ik weet niet of hij ook geschikt is voor jou maar daarvoor moet je maar eventjes de specificaties opzoeken.

Jelmer

Jelmer, wat de lader betreft, ik zou toch ook mijn lader 2 kunnen gebruiken? de laadtijd zou dan zijn 4.5:2=2.25 uur. De lader slaat wel na 40 minuten af, maar je kunt de stekker er dan uit en weer in doen, waarna hij weer begint te laden met 2A. Het enige is dan dat ik er dus constant bij moet blijven ivm overladen. Of kan een Lader 2 geen nimh laden?

Hier een linkje naar een Duitse Florida:
RCLine Forum - Florida 26 Orginalantrieb mit Kühlung

Wat betreft akku's en lader; NimH moet je met een forse (2 - 2,5A) laadstroom 'voljassen', want ze moeten(!) warm in de boot.
Koude NiMH leveren aanzienlijk minder power en ze raken sneller beschadigd.

Een gebruikte microprocessor gestuurde lader kost gebruikt maar een schijntje, daar zou ik het niet om laten.
Goede akku's is een ander verhaal.
Probeer de auto akku's met die flinterdunne (puntlas) verbindingen te laten liggen, je hebt enorm veel verlies in die 'lametta'.

Groeten, Jan.

hallo

@ robbe ???
je zal hier merken dat we om het makkelijk te maken met onze eigen naam afsluiten
zo kan iemand @ raf doen das makkelijker en een beetje beleeft

wat NimH aan gaat het volgende
als je niet op tijd stopt met laden gaan ze hemelen en dit heel snel
na een keertje of 3 kan het reeds zo zijn dat er cellen defect geraken
ook willen ze constant gebruikt worden dus in de winter zou je eigenlijk ze steeds eventjes met een ontlaad programma of een stel auto lampen een moeten ontladen en terug opladen
dat vinden ze lekker
wat er anders gebeurt is dat je na de winter met een dood stel accu's komt te zitten
in de club hebben we nicads de rode sanyo 1200 en die zijn reeds een 15 jaar oud en hebben nog steeds een capasiteit van 1100 die er ook nog uit komt
drie jaar geleden sanyo 3300 gekocht (10 pakken)en die zijn nu allemaal defect en niet meer te gebruiken
nicad's ga je inderdaad moeilijk aan geraken maar die 4500 zou ik dus niet kopen
maar je bent beter af met 2 pakken 2.4
je kan er constant eentje laden en met de andere varen zo heb je steeds een warm pak klaar
je moet je boot ook nog in en uit het water halen en de accu wisselen zo ben je snel een 10 minuten bezig
dit is ervaring over een periode van 30 jaar dat ik reeds vaar
stinger , evo en key west als speed boten
je hebt een yacht dat als speed boot vaart je moet die graupner 3 blads prop eens proberen (neem wel de kleine)het gaat over deze prop maar dan in carbon
2299.37-3.jpg

groetjes raf

Hey,

ik speel eventjes jan:

alles kan maar of het ook goed is voor je cellen????

in de specificaties van de cellen staat dat ze maximimaal met 1,4 ampere geladen mogen worden dus ik zou hier ook niet overheen gaan.
als je de specificaties wilt zien moet je eventjes naar romex.nl gaan en daar de cellen opzoeken dan kun je onder het knopje bestel op een pdfje klikken, daar staan zeer uitgebreide specificaties van de cellen in.

ik heb zelf ook de megapeak 3000 lader gehad, deze heeft deltapeak (zegt de naam van de lader ook al) en hij slaat dus af als de cellen vol zijn.

ik hoop dat ik ze je vragen heb kunnen beantwoorden

Groetjes,

Jelmer

Laatst bewerkt:
@ Raf,

sorry dat ik bij een aantal berichten geen naam heb achtergelaten, heb dit de eerste paar keer wel gedaan maar is er in de vlugheid de laatste keren bij ingeschoten.

Groeten, Lars

Goed gespeeld Jelmer!

Laden met ruim twee keer de aanbevolen laadstroom kán wel, maar gaat ten koste van de levensduur van de cellen.

Groeten, Jan.

hallo lars

zie je dat is prettiger lezen hahaha
geeft niet hoor sommige doen het omwillen van de veiligheid ??????
wat kan ik nu met lars onveilig beginnen
ik ben hier om te modelbouwen en niet om andere redenen

ik heb een powerpeak infinyty 2 en die staat op automaat wat laden aan gaat
en hij staat op gevoelig dus voor NimH
geeft nooit problemen deze lader
en soms laad die wel eens met 4 a 5 amp die 3.3 sanyo maar dat is dan maar eventjes en dan zakt de stroom naar een normale waarde

groetjes raf

Ik heb gewoon een simpele regel .

Snel varen = Snel laden maar verkort de levens duur van de accu.
Lang varen = langzaam laden maar je accu`s zullen langer meegaan.

De vapex 1400 laad ikzelf niet hoger dan met 1amp en daar worden ze al warm van .
Goede accu`s voor weinig zijn de Vapextech 3700mah als je die goed behandelt heb je daar lang plezier van.

Michiel.

Ik ben net bij quartel geweest en heb een Orion 8.4V 4500mAh nimh pack gekocht.
Nog even een aantal vragen: Moet ik de accu gelijk opladen, of eerst leeg varen of wat?! En ik laad met de robbe lader 2, 2A, dus moet ik 4.5:2=2.25 uur laden?

groeten Lars

Nieuwe accu`s laden met 0,1 c totdat ze vol zitten of warm beginnen te worden . In jouw geval laden met 450 of 500mah. .

Accu gewoon gebruiken totdat de boot zichtbaar langzamer gaat varen dan stoppen en herhalen qua laden daarna weer gewoon gebruiken tot zichtbaar minderen van snelheid dan laden met 1c dus max 4,5ah.

mvg

michiel.

Nee een accu zit nooit vol als je m koopt meestal is ie 1/3 vol maar goed als je geen keus hebt dan maar laden met 2ah je zult m er niet me slopen hoor. Maar wel eerst laden voordat je m gaat gebruiken en nooit leeg trekken maar stoppen als de boot aanzienlijk langzamer gaat varen .

Michiel.

ik zou je huidige lader op marktplaats zetten en niet je accupacks ver****** met deze lader. een accu trek je nooit helemaal leeg, ik heb zelf een ultramat 10 lader waar je kunt zien hoeveel ampere er in mijn accu is gegaan. meestal is dit 2,6 ampere terwijl mijn accu's 3 ampere hebben. dit komt omdat mijn regelaar een afslag heeft en omdat als je ze hoor inkakken ze nog niet helemaal tot 0 leeg zijn.

een lader met deltapeak afslag kun je heel goedkoop vinden op marktplaats en er is vaak niets mee mis.

hier staat bijvoorbeeld een ultramat 10 voor 35 euro. laadt ook gelijk lipo en je kunt een goede deltapeakafslag instellen. kan tot 5 ampere laden als je hem op 12 volt gebruikt en tot 3 ampere op 12 volt. ik gebruik hem zelf ook en ik ben er zeer over te spreken.

Groetjes,

Jelmer

Back